اقتصادی

تحلیل رییس کمیسیون بهداشت مجلس از بودجه ۱۴۰۰ بخش سلامت

رئیس شورای مشاوری اسلامی ، کمیسیون بهداشت ، گفت: بودجه وزارت بهداشت 1400 ساله مناسب است و 15 درصد از کل بودجه به بخش بهداشت اختصاص داده شده است ، اما بودجه اصلی این بودجه است.

حسین علی شهری در مصاحبه با سرخط نیوز ، به نقل از بودجه بخش بهداشت در بودجه 1400 بودجه گفت ، بودجه بیمه درمانی 57 درصد افزایش یافته است که حدود 20 میلیارد تخمین زده می شود.

وی گفت: “بخشی از پیش بینی بودجه بخش بهداشت مالیات بر ارزش افزوده است که طبق قانون باید به بخش بهداشت پرداخت شود.” مالیات بر ارزش افزوده پول در نظر گرفته می شود ، همان مبلغی که مردم هنگام خرید آن پرداخت می کنند ، اما در پایان یک درصد مالیات به بخش بهداشت پرداخت نمی شود بنابراین می تواند کمتر از نیم درصد کسر شود. البته ، اگر این مبلغ به طور کامل برای بخش بهداشت پرداخت شود ، به محافظت از سلامت کمک می کند.

وی افزود: طبق قانون ، 10 درصد یارانه ها باید به بخش بهداشت اعطا شود كه طی چند سال گذشته حتی یك ریال پرداخت نشده است. و 10٪ 9000 میلیارد تن خواهد بود. این بدان معنی است که این مبلغ باید به بخش بهداشت داده شود ، که عملاً غیرممکن است.

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس یادآور شد که در گذشته ، دولت 10 درصد از درآمد را به بخش بهداشت پرداخت کرده بود ، اما بودجه ای به وزارت بهداشت ارائه نشده بود. بنابراین ، نباید تصور کرد که بودجه واقعاً تخصیص یابد. در اینجا مهم است که این مبلغ را به وزارت بهداشت اختصاص دهیم.

وی گفت: براساس بودجه وزارت بهداشت ، رشد بودجه 66 درصد بود در حالی که دانشگاه های علوم پزشکی 77 درصد افزایش یافته اند اما با شرایط فعلی این رقم پاسخگوی بحران سلامت نیست. دلیل این امر آنست که تورم و تورم و نرخهای غیر عادی کالاهای مصرفی در بخش مراقبت های بهداشتی آنچنان تأسف آور است که قیمتها تا 500 درصد افزایش یافته است ، بنابراین این بدان معنا نیست که اسناد موجود در بودجه کار می کند و مهم است که تخصیص داده شود. این مطابق با مشکلات گذشته وزارت بهداشت با کرونا است که در حال افزایش است.

وی گفت: از طرف دیگر یارانه ها از جمله یارانه داروها ، شیرخشك ، یارانه پزشكان خانواده و یارانه اجرای بیماری های خاص و صعب العلاج به زیر خط یارانه رسیده است. مشخص نیست که آیا تخصیص در این بخش با کاهش هزینه داروهای تولیدی و مواد اولیه ، واکسن ها و کیت ها و فرآورده های خونی انجام می شود.

وی افزود: وزارت بهداشت می گوید به برخی از مناطق یارانه گفته می شود اما بودجه تأمین نمی شود. اینها مشکلاتی است که همیشه وجود داشته و خواهد داشت. بنابراین ، تمرکز باید بر بودجه اختصاص یافته به وزارت بهداشت باشد ، نه آنچه در قانون آمده است.

وی گفت: به نظر می رسد نامه نخست وزیر به رئیس جمهور حدود 2.5 میلیون یورو ذخیره ارزی و بودجه دولت در حال اجرا باشد. زیرا دولت پیش بینی کرده بود که منابع خود را از صندوق ذخیره ارزی تأمین خواهد کرد.

در پایان ، شهریاری گفت که مجلس نمی تواند بودجه را تغییر دهد زیرا طبق تجربه مجلس نهم ، مجلس نمایندگان با حذف بودجه از ساختار اصلی خود مخالفت کرد. بنابراین ، می توانیم بگوییم که اگر بودجه بخش بهداشت محقق شود ، سال آینده مناسب خواهد بود ، همه براساس منابع کشور. واضح است که 15 درصد بودجه دولت برای بخش بهداشت و درمان است ، اما بودجه اصلی آن پول است.

انتهای پیام