علمی و پزشکی

خوراکی‌های سالمی که برای کلیه مضر است

اخبار اوبار

کلیه های ما بخش مهمی از بدن ما هستند متأسفانه ، این اندام های حیاتی نیز بسیار آسیب پذیر هستند و اغلب در بین بیماری های شایع مانند فشار خون بالا یا عفونت های باکتریایی یا ویروسی قرار دارند.

مصرف مواد غذایی برای افرادی که از مشکلات کلیوی رنج می برند یا دچار آسیب کلیوی شده اند و از بیماری مزمن کلیه رنج می برند مهم است. آنها حتی باید غذاهای خاصی را که برای اکثر افراد سالم است ، از بین ببرند.

در این مقاله به شما خواهیم گفت که از چه غذاهایی باید مراقبت کنید تا از همه محافظت کنید و چرا انجام این کار مهم است. (توجه داشته باشید که این شامل دستورالعمل های کلی نیست و توصیه های پزشکی دقیق ای نیست.)

بادام
اگر در معرض سنگ کلیه هستید بادام غذای خوبی نیست. انواع مختلفی از پستانداران حاوی روغنهایی هستند که در رایج ترین نوع سنگ کلیه یافت می شوند. اگر قبلاً سنگ کلیه داشته اید ، بهتر است از تغییرات خودداری کنید. همچنین برای جلوگیری از دریافت اکسیژن روی آجیل و سایر مواد غذایی مانند اسفناج ، زنبورها و میوه های فرانسوی از داشتن افراد سالم بسیار مهم است.

اگرچه بادام می تواند یک مکمل عالی برای رژیم غذایی شما باشد ، اما حفظ تعادل خود مثل همیشه مهم است. به جای نوشیدن زیاد اسفناج ، می توانید از انواع سبزیجات استفاده کنید تا مقدار بادام زمینی در بدن کاهش یابد.

تولید حیوانات
محصولات لبنی مانند شیر ، پنیر و ماست سرشار از کلسیم هستند و باعث افزایش مقدار کلسیم در ادرار می شوند. سطح کلسیم در ادرار با خطر ابتلا به سنگ کلیه ارتباط مستقیم دارد. کاهش مصرف لبنیات در مبتلایان به مشکلات کلیوی ممکن است باعث کاهش خلوص کلیه شود و ممکن است نیاز به جایگزینی را به تأخیر بیندازد.

میوه های خشک شده
میوه های خشک یک میان وعده سالم است و سرآشپز اغلب آنها را بیشتر از شیرینی های دیگر توصیه می کند. با این حال ، بسیاری از انواع میوه های خشک حاوی مقادیر نسبتاً کمی پتاسیم هستند. پتاسیم وظیفه کنترل حجم مایعات ، متعادل سازی الکترولیت ها و کنترل pH خون را بر عهده دارد. همه برای انجام کار خود نیاز به مقدار نسبتاً پتاسیم و سدیم دارند و اضافه کردن این دو ماده معدنی برای آنها بی خطر است. مصرف میوه های خشک می تواند روزانه به میزان قابل توجهی پتاسیم را افزایش دهد.

به عنوان مثال ، تنها دو روز خشک با 334 میلی گرم پتاسیم وجود دارد. آلو ، کشمش و زردآلو خشک نیز سایر میوه هایی هستند که دارای پتاسیم بالایی هستند. مهمترین میوه های خشک شده که از مشکلات کلیوی رنج می برند ، زغال اخته خشک است که حدود یک سوم آنها حاوی پتاسیم است.

غذاهای دریایی و دیگر منابع پروتئین حیوانی
از افرادی که آسیب شدید کلیوی دارند خواسته می شود که پروتئین خود را در منابعی مانند گوشت قرمز ، مرغ و به ویژه غذاهای دریایی کاهش دهند. دلیل آن این است که نارسایی مزمن کلیه می تواند توانایی حذف محصولات متابولیسم پروتئین را کاهش دهد.

همچنین برخی از غذاهای دریایی مانند صدف دارای فسفر زیاد هستند ، بنابراین می توانند تا 85 درصد از مصرف روزانه فسفر را تأمین کنند. مقادیر بالای فسفر برای بیماران کلیوی خطرناک است ، بنابراین هنگام خوردن این غذاها باید مراقب باشید.

گوشت به ویژه گوشت اندام هایی مانند کبد حاوی مقدار زیادی ادرار است. کدو تنبل تولید اسید اوریک را که معمولاً توسط همه تولید می شود تحریک می کند. اسید اوریک زیاد باعث مشکلات کلیوی و سنگ کلیه می شود.