اقتصادی

روسیه به دلار زدایی ادامه می دهد

سهم اسکناس های دلار در سبد ارزی روسیه افت کرد.

اسپوتنیک گفت که تلاش های روسیه برای دور شدن از دلار در ماه های اخیر شدت گرفته است. طبق اعلام بانک مرکزی میزان ذخایر طلا و ارز در ماه گذشته به 567 میلیارد دلار رسیده است. روسیه همچنین 50 میلیارد دلار ذخایر طلا و ارز در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته اضافه کرده است.

ذخایر طلای و ارز روسیه طی چهار سال گذشته به طور مداوم در حال افزایش است ، و مقامات بانک مرکزی امیدوارند که این امر آسیب پذیری آن را در برابر بحران های خارجی مانند تحریم ها کاهش دهد.

ممکن است پیش از اول ژوئیه ، ذخایر ارزی این کشور در ماه گذشته با 0.1 درصد کاهش به 438 میلیارد دلار رسید ، در حالی که ذخایر طلا با 2.5 درصد افزایش به 130.8 میلیارد دلار رسید.

سه سال پیش ، روسیه 105 میلیارد دلار در بزرگترین اوراق خزانه جهان در اختیار داشت ، اما از آن زمان تاکنون 96 درصد رشد داشته است.

ژاپن و چین بزرگترین اوراق خزانه داری ایالات متحده را در اختیار دارند که هرکدام بیش از 1 تریلیون دلار در اختیار دارند. انگلیس سومین کشور در این زمینه است.

اولکو کوژزین ، اقتصاددان ارشد موسسه سرمایه رنسانس گفت: “فکر می کنم بانک مرکزی واردات طلا را آغاز کرده است.” مناقشه جاری با واشنگتن به این معنی است که میلیارد دلار بیشتر ارز خارجی روسیه جایگزین طلا خواهد شد.

در حال حاضر طلا 20 درصد از ذخایر ارزی عادی و 22 درصد از ذخایر ارزی بانک مرکزی را تشکیل می دهد. لین در اواسط سال 2017 ، سهم دلار در ذخایر ارزی روسیه 22 درصد بود. بانک مرکزی روسیه به تنهایی 40 درصد از بانکهای مرکزی جهان را در ماه فوریه خریداری کرد.

طبق اعلام بانک مرکزی روسیه ، این میزان در پایان ماه مارس به 2300 یا 120 میلیارد دلار رسید.

انتهای پیام