بین الملل

پیشنهاد انگلیس به سازمان ملل: جلوی «جنگ ستارگان» را بگیریم

لندن پیش نویس قطعنامه را در مورد امنیت فضا به شورای امنیت سازمان ملل ارسال کرده است. این اقدام به دنبال تشدید رقابت سلاح های فضایی است.

حبشه گفت: انگلیس و ایالات متحده اخیراً روسیه را به نقض مدارا با پرتاب ماهواره به فضا متهم کرده اند که این می تواند پیامدهای جدی برای جامعه جهانی داشته باشد.

یک پیشنهاد بی سابقه لندن خواستار قطعنامه شورای امنیت برای دستیابی به توافق بین المللی برای جلوگیری از عواقب ناخواسته است.

طرفداران پرونده وی در تلاش بودند متن واقعی این بیانیه را به صورت آنلاین در دسترس قرار دهند.

در جنگ های خارجی از بسیاری از سیستم های فضایی نظامی برای کنترل میدان جنگ ، سیستم دفاع موشکی و تهاجمی و حتی سلاح های هسته ای استفاده می شود. این سیستم ها در برابر سیستم های فضایی و زمینی و فعالیت های مخرب سایبری آسیب پذیر هستند. اگر کشورها در مورد منافع خود در فضا صحبت نکنند یا تجاوز نشان ندهند ، خطر انتقام جویی افزایش می یابد ، که عواقب آن بدتر است.

ابتکار عمل انگلیس رویکرد جدیدی را ارائه می دهد – ایجاد شکاف در سازمان ملل ، افزایش شفافیت و کاهش خطر بروز خطا بین کشورهایی که می توانند منجر به درگیری شوند.

اگرچه بیش از نیم قرن است که استفاده از سلاح های فضایی ممنوع است ، اما هنوز هم محدودیت هایی در تهیه سلاح یا فناوری هایی وجود دارد که می توانند به ماهواره ها و سایر سیستم های فضایی آسیب برسانند یا آنها را از بین ببرند.

غربی ها می گویند اخراج سلاح از ماه گذشته روسیه مسابقه تسلیحات را به ارتفاعات جدیدی سوق داده است. کرنلین پیش از این به آزمایش اسلحه های ضد ماهواره متهم شده بود ، اما این اولین بار است که یک وسیله “زمینی” – یک گفتمان مبتنی بر فضا – مورد بحث قرار گرفته است.

ایالات متحده و انگلیس گفته اند که از روسیه برای پوشش این عملیات استفاده خواهند کرد. این موشک از ماهواره Cosmos 2543 پرتاب شد که قرار است زمین را رصد و به دور آن بچرخد.

انگلیس پیشتاز بحث بین المللی در مورد تعریف فضای مسئولانه است. “، وزیر امور خارجه انگلیس ، دومنیک رابی در بیانیه ای به سازمان ملل گفت. ما اعتقاد داریم که برای جلوگیری از مسابقه تسلیحاتی یا پیامدهای فاجعه بار باید سریعاً یک رویکرد جدید اتخاذ شود.

بن والاس ، وزیر دفاع انگلیس گفت: “درگیری در فضا عواقب جدی دارد و همه نیروها باید از اهمیت این موضوع آگاه باشند نه برای اقتصاد خودشان بلکه برای امنیت جهان.” “جلوگیری از فعالیت های مخرب و کاهش خطرات برای عملیات موفقیت آمیز نظامی و برپایی فضایی بریتانیا بسیار مهم است.”

اما ابتکار عمل انگلیس در حالی صورت می گیرد که روابط انگلیس و روسیه تیره و تار است. گزارشی از کمیته بین المللی و امنیتی گاریسا ادعا می کند که مسکو تلاش کرده است در همه انتخابات بریگز و اسکاتلند و انتخابات عمومی اخیر انگلیس دخالت کند. در چند دهه گذشته ، تنها چهار کشور – روسیه ، ایالات متحده ، چین و هند – توانایی های ضد ماهواره ای خود را نشان داده اند.

این کشور به عنوان یک جبهه جدید ظاهر شده است و بسیاری از کشورها آپارتمان هایی را برای سیستم های فرماندهی و کنترل بر اساس فضا می سازند. گفته می شود پروژه های عمرانی به عنوان “منشی” برای اهداف استراتژیک خدمت می کنند.

رئیس آژانس فضایی روسیه گفت برخلاف برنامه فضانوردان برای اعزام فضانوردان به ماه ، وی درباره ساخت ایستگاه فضایی روی ماه با چین صحبت کرده است.

سال گذشته ، آژانس فضایی ایالات متحده (ناسا) در سال 2024 ، آرتمیس فضانوردان را پرتاب می کند.

دیمیتری روگوزین ، رئیس آژانس فضایی روس کیهان روسیه گفت: کشورش با مشارکت های بین المللی در واشنگتن موافق نیست.

وی گفت: “این یک پروژه سیاسی بزرگ برای ایالات متحده است.” در پروژه فرود ماه ، ما شرکای آمریکایی خود را متعهد به اصول همکاری و پشتیبانی متقابل می دانیم [در ایستگاه فضایی بین‌المللی] تأسیس شد – بلند شوید.

انتهای پیام