اولین قدمها برای ارتقای خانه‌سازی در ایران

دولت سیزدهم در نظر دارد از ظرفیت پروژه جهش تولید و عرضه در شرایطی استفاده کند که کیفیت زندگی ساختمان های ایرانی عقب مانده و روش های سنتی کاهش کیفیت، روند ساخت و ساز و افزایش قیمت مسکن است. شرکت های خارجی ترویج صنعت ساختمان در ایران؛ مذاکرات با تعدادی از شرکت های خارجی از جمله شرکت های چینی در حال انجام است که هنوز نهایی نشده است.

به گزارش سرخط نیوز، توسعه صنعت ساختمان ایران با کشورهای توسعه یافته ناسازگار است و همین امر وزارت راه و شهرسازی را بر آن داشته تا از فناوری های سایر کشورها در این بخش استفاده کند. وزیر راه و شهرسازی در همایش هفته گذشته انتقاد از کیفیت مدارس وی گفت: ساخت و ساز مسکن در ایران در فاز 3 است. زمانی که ساخت و ساز در مرحله 8 در دنیا انجام شود.

جدا از اینکه سنتی سازی منجر به گسترش روند ساخت و ساز و تورم مداوم در ایران می شود که منجر به افزایش قیمت مسکن می شود، به گفته فعالان صنعت ساختمان، کیفیت سازه ها در ایران چندان خوشایند نیست. . احمد کورم، رئیس سابق مهندسی می گوید: پنجاه سال پیش عمر مفید ساختمان ها در ایران 30 سال بود، یعنی همان آمریکا. اکنون آمریکایی ها بیش از 100 سال است که به این عدد رسیده اند. این در حالی است که طبق اعلام آزمایشگاه فنی و مکانیک، عمر مفید ساختمان ها در ایران از 32 سال به 26 سال کاهش یافته است.

در حال حاضر شرکت‌های ساختمانی صنعتی در ایران فعالیت می‌کنند، اما تعداد آنها به اندازه‌ای نیست که تأثیر قابل‌توجهی بر بازار کلی داشته باشد. در ماه اوت امسال، یک رویداد امیدوارکننده توسط وزارت دفاع راه اندازی شد که پروژه ملی پروژه صنعتی ساختمانی ملی را راه اندازی کرد. بر اساس برنامه ریزی انجام شده، چرخه ساخت یک ساختمان 12 طبقه با زیربنای حدود 11 هزار متر مربع از 3 سال به 6 ماه به 70 آپارتمان کاهش می یابد.

از سوی دیگر هیچکس حتی عمده فروشان داخلی نیز با استفاده از تجربیات سایر کشورها برای توسعه علمی و فنی صنعت ساختمان مشکلی ندارند. فرشید پورحاجت، دبیر انجمن صنفی سازندگان عمده فروشی در گفت و گو با اینا با بیان اینکه از ورود فناوری ساخت به کشور استقبال می کنیم، گفت: ما از ورود فناوری ساخت به کشور استقبال می کنیم.

گفته می شود مذاکراتی با شرکت های چینی برای اجرای طرح افزایش تولید و مسکن تا پایان شهریورماه امسال در جریان است. محمود محمودزاده معاون وزیر راه و شهرسازی نیز گفت: مذاکره با چینی ها بر اساس فناوری خواهد بود نه ساخت و ساز. اخیرا رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی گفته است: «کارگر چینی نه کارگری به ایران می آورد، نه مهندس و نه مصالح ساختمانی وارد می کند». چینی ها فناوری های جدید ساخت و ساز را به ایران می آورند.

قاسمی امروز در مصاحبه ای گفت: صنعت ساختمان نیاز به تغییر در کیفیت، هزینه و سرعت در ساخت و ساز دارد. باید از روش های نوین در ساخت و ساز استفاده کنیم زیرا برخی از روش های سنتی زمان بر هستند، کیفیت و سرعت لازم را ندارند که لازمه اجرای تولید مسکن است.

در رایزنی های اخیر با شرکت های خارجی برای اجرای پروژه های مسکن در ایران، مذاکره با شرکت های چینی، ترکیه و چند کشور دیگر بی نتیجه بوده است. به گفته مسئولان، انتقال فناوری صنعت ساختمان کشور را متحول می کند و حتی از این فرصت برای ارتقای صنعت ساختمان کشور استفاده می کند.

انتهای پیام/

خروج از نسخه موبایل