عمومی

رابطه سحرخیزی و کاهش افسردگی

بر اساس مطالعه ای که در مجله جاما منتشر شده است، بیدار شدن یک ساعت زودتر می تواند خطر ابتلا به افسردگی را تا 23 درصد کاهش دهد.

به گزارش ESN، این روزنامه. جام جم وی نوشت: افسردگی یکی از شایع ترین اختلالاتی است که بسیاری از افراد از آن رنج می برند. مطالعات نشان می دهد که ارتباط مستقیمی بین خواب و بیداری و افسردگی وجود دارد. بر اساس مطالعه ای که در مجله جاما منتشر شده است، بیدار شدن یک ساعت زودتر می تواند خطر ابتلا به افسردگی را تا 23 درصد کاهش دهد.

مطالعه ای که در صبح زود انجام شد نشان داد که بیدار شدن یک ساعت زودتر تأثیر قابل توجهی بر افسردگی دارد. در این مطالعه، افراد ساعت خواب و بیداری خود را از 11 شب به 6 بعد از ظهر تغییر دادند. افرادی که ساعت 11 شب می خوابند و ساعت 18 از خواب بیدار می شوند، 23 درصد کمتر در معرض ابتلا به افسردگی هستند.

از نظر علمی دلیل این کاهش را می توان با این واقعیت توضیح داد که قرار گرفتن در معرض نور بیشتر در طول روز باعث تولید هورمون های حسی می شود. در زیست شناسی و فیزیولوژی تولید کورتیزول و اندورفین در بدن در ساعات صبح افزایش می یابد و افزایش این هورمون ها در صبح باعث تحرک بیشتر فرد می شود. برای افزایش هوشیاری و کاهش خطر افسردگی می توانید روزها را روشن و شب های خود را تاریک کنید. مثلاً نوشیدنی صبحگاهی خود را در ایوان بگذارید و شب ها و شب هنگام کار با وسایل الکترونیکی چراغ ها را خاموش کنید. در این صورت سطح هورمون ها به حالت طبیعی برمی گردد و سطح هوشیاری و افسردگی در افراد تغییر می کند.

منبع: نوروساینس نیوز

انتهای پیام/