وزیر خارجه سعودی: در مذاکرات با ایران شاهد پیشرفت بودیم

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری آنلاین سرخط نیوز، وزیر امور خارجه عربستان بر امیدواری و آمادگی این کشور برای گفتگوهای جدید با ایران برای برقراری روابط عادی بین دو کشور تاکید کرد.

در ابتدای مصاحبه شبکه فرانسوی:فرانسهجرج کرداحی وزیر ارتباطات لبنان در بیانیه ای گفت که ریاض از وزیر امور خارجه عربستان سعودی در مورد تنش با بیروت سوال کرده است، اما یک مقام ارشد ریاض او را به “زن بودن” در برابر حزب الله لبنان متهم کرد.

بن فرهانوی ادامه داد: هیچ بحرانی با لبنان (بین عربستان سعودی) وجود ندارد (اما) در لبنان (به خودی خود) به ویژه در لبنان بحران وجود دارد. این بحران توسط حزب الله تسهیل شده است، (حزب الله) از نیروی نظامی خود استفاده کرده است. ما امیدواریم که لبنان آینده با ثبات تری داشته باشد، اما این به رهبری سیاسی لبنان و مردم لبنان بستگی دارد.

فرانسه: (سعید حسن) آیا نصرالله می گوید که پاسخ شما بیش از حد اغراق آمیز و مبالغه آمیز است؟

بن فرهان: ما هیچ پاسخ اغراق آمیزی نداشتیم، فقط سفیر خود را مطرح کردیم. این بر این اصل استوار است که ما در تماس با دولت کنونی لبنان شاهد هیچ گونه منفعت ثمربخشی نخواهیم بود. در مورد این وزیر (جرج کرداهی) اینطور نیست. مشکل لبنان این است که احزاب سیاسی لبنان از انجام هر گونه اقدام جدی برای انجام اصلاحات سیاسی و اقتصادی خودداری کرده اند. یکی از بزرگترین نگرانی های لبنان گسترش فساد است. به عنوان مثال، ما این را در زمینه بمباران اخیر بندر مشاهده کردیم.

فرانسهآیا امیدی هست که سفیر (عربستان سعودی) به زودی به لبنان بازگردد؟

بن فرهانما امیدواریم که شرایط به گونه ای تغییر کند که به ما اجازه دهد با لبنان دوباره ارتباط برقرار کنیم، یک تغییر مثبت. همانطور که گفتم، ما امیدواریم که لبنان بتواند.

فرانسهآیا سخنان وزیر جنگ یمن (جرج کرداحی) در مورد بیهودگی جنگ در یمن، نکته ای دارد؟ این جنگ راه به جایی نمی برد. این تنها موضع او نیست، بلکه بسیاری از ناظران معتقدند. سالها (بعد از جنگ یمن) بسیاری کشته شدند، نه قحطی بود و نه قحطی (مردم یمن) امیدی به پایان جنگ نداشتند.

بن فرهانهمانطور که همیشه گفته ایم، می خواهیم راهی برای پایان دادن به این درگیری توسط دولت عربستان سعودی و دولت یمن پیدا کنیم. ما مصمم هستیم که به درگیری پایان دهیم.

فرانسه: وقتی به سخنان شما گوش می‌دادم، از نظر نظامی و دیپلماتیک ناقوس مرگ را دیدم و جنگ (در یمن) ادامه خواهد داشت. نه امیدی به پایان جنگ و نه تمدید زمان در افق وجود دارد.

بن فرهانما فقط می‌توانیم به یک آتش‌بس عمومی و گفت‌وگوی سیاسی برویم و این به ما امیدواری می‌دهد که ایده‌های جدی برای پایان دادن به درگیری وجود دارد که در این صورت هر دو طرف (جنگ یمن) حق اظهار نظر دارند. ما امیدواریم که شبه نظامیان حوثی (انصارالله یمن) منافع عمومی را مقدم بر فعالیت های خود قرار دهند.

فرانسهاین می تواند یکی از مذاکرات بین عربستان سعودی و ایران باشد. فکر می‌کنم چهار دور مذاکره انجام شد. به نظر می رسد بحث های بیشتری بین دو طرف وجود داشته باشد. اینها چطور پیش می روند؟

بن فرهان: ماهیت گفتگو (بین عربستان سعودی و ایران) قبل از هر چیز بود، این گفتگوها رایج بود اما ریشه ای نداشت. ما و کشورهای منطقه مصمم به گفت و گو با ایران برای رفع نگرانی هایشان هستیم و این به ما امکان می دهد تا با همسایگان خود و ایران پیش برویم. ما فکر می کنیم که برآوردن نیازها ممکن است، اما برای انجام این کار مستلزم این است که همه ما به نگرانی های خود رسیدگی کنیم.

فرانسهآیا این بدان معناست که به زودی دور جدیدی از مذاکرات (بین عربستان سعودی و ایران) برگزار می شود؟

بن فرهان(امیدوارم دور جدیدی از مذاکرات با ایران به زودی برگزار شود.) جدول زمانی هنوز تعیین نشده است اما ما برای آن آماده هستیم.

فرانسهآیا در عراق است یا چیز دیگری؟

بن فرهان: این موضوع هنوز مطرح نشده است

فرانسهآیا می توان با حسن نیت کار کرد؟ زمزمه هایی مبنی بر بازگشایی کنسولگری ایران در جده و کنسولگری عربستان در مشهد به گوش می رسید. آیا این چیزی روی میز است؟ آیا مذاکره کند است اما آیا می توان گام های مشخصی برداشت تا نشان داد که در حال پیشرفت است؟

بن فرهاناگر این ایده‌ها جدی و مرتبط با بهبود اساسی (مذاکره) باشد، مایلیم همه موارد مطرح شده را در نظر بگیریم.

فرانسهآیا می توان این موضوع (بازگشایی کنسولگری در جده و مشهد) را درک کرد؟

فن فرهان: بله، اما هنوز تصمیمی گرفته نشده است.

پس از این مصاحبه، بن فرحان، خبرنگار شبکه فرانسوی، به وزیر خارجه عربستان سعودی گفت که برنامه هسته ای ایران تکرار شده است.

فرانسه: می دانیم که عربستان سعودی به شدت نسبت به توافق قبلی (برجام) انتقاد داشت. آیا هنوز شک دارید که این مذاکرات به کجا می رود؟

بن فرهانما تردیدهای زیادی داریم و متأسفانه این شبهه در ماه ها و هفته های اخیر با برنامه هسته ای ایران تشدید شده است. برنامه هسته ای از نظر مسالمت آمیز فراتر از هر نیازی است و این در واقع جای نگرانی دارد و نشان می دهد که توافق اول (برجام) ناکارآمد است. امیدواریم این مذاکرات (احیای برجام) پیش برود و امیدواریم به شکل مثبت ادامه یابد. ما امیدواریم که به عنوان همسایگان، به توافقی دست پیدا کنیم که تضمین کند برنامه هسته ای ایران برای اهداف صلح آمیز است، زیرا تهدید برنامه هسته ای ایران در درجه اول متوجه منطقه ما است. و هیچ تضمینی وجود ندارد که چیزی به نام ایجاد مهارت وجود نداشته باشد و این بسیار خطرناک است. در حال حاضر خطرناک ترین نوع فاجعه عدم دسترسی به آژانس بین المللی انرژی اتمی و تحریم های اعمال شده بر آن است که نه تنها مطابق با آژانس بین المللی انرژی اتمی است بلکه با ایران در چارچوب NPT نیز مطابقت دارد که مایه نگرانی شدید است. . زیرا ما در برنامه هسته ای خود به شفافیت نیاز داریم.

پایان پیام / m



این را برای صفحه اول نشان دهید

خروج از نسخه موبایل