آخرین تحولات افغانستان؛ از تصرف ۱۸ مرکز ولایت تا واکنش‌ها به اقدامات طالبان

طالبان در 24 ساعت گذشته ولایت های هرات ، بادگیس و فروزخ ، هلمن ، گور و قندهار ، لوگر و آذرگان را تحت کنترل خود درآورده اند.

طالبان تا کنون 18 ولایت افغانستان را تحت کنترل خود درآورده اند.

زرنج و لشکرگاه در جنوب غربی ، هرات ، فراه ، کالا نو و فیروزوکوه ، قندهار در جنوب ، گازنی در جنوب شرقی ، فیض آباد ، تلکان ، قندوز و الکومری در شمال شرقی ، ایبک ، سر پل و شبرگان ، لوگر و زابل طالبان

همزمان با شکست هرات ، اسماعیل خان رهبر قیام مردمی و چند مقام بلند پایه دیگر در منطقه تسلیم طالبان شدند و هرات کنترل بیشتر منطقه را در دست گرفت. فرودگاه و ستاد لشکر ایذفر.

در همین رابطه ، ایران در مورد وضعیت دیپلمات ها در هرات توئیت کرد – دیپلمات های ایرانی ، مانند دیپلمات های سه کشور دیگر ، در سلامت کامل هستند و هیچ نگرانی ندارند.

تمرکز بین المللی بر صلح در افغانستان

با تشدید جنگ در افغانستان ، ایالات متحده ، روسیه ، چین و چندین قدرت جهانی دیگر هشدار داده اند که یک دولت واحد در افغانستان را به رسمیت نمی شناسند ، در حالی که اتحادیه اروپا (اتحادیه اروپا) به طالبان هشدار داده است. وی به زور به افغانستان حمله کرد و این گروه محروم شدند.

زلمی کالیل زاده ، فرستاده ویژه افغانستان برای صلح هشدار داده است که ایالات متحده خواهان پایان فوری خشونت ها در شهرها است و دولتی که به مردم خود ظلم می کند ، دولتی “منفور” خواهد بود.

نمایندگان کشورهای شرکت کننده در کنفرانس صلح دوحه بر ضرورت بسیج فوری دولت و طالبان برای پایان دادن به خشونت تاکید کردند.

وزارت خارجه قطر روز پنجشنبه بیانیه ای صادر کرد.

نمایندگان کشورهای شرکت کننده از طالبان و دولت افغانستان خواسته اند که به خشونت پایان دهند و از جنگ در شهرها خودداری کنند.

عبدالله عبداللهی ، رئیس شورای عالی آشتی ملی افغانستان از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواسته است که پس از تصرف چندین شهر بزرگ ، یک جلسه اضطراری تشکیل دهد.

گزارش شده است که هرات پس از تسلط طالبان بر شهر آرام شده است. صدای تیراندازی شب گذشته در برخی از نقاط شهر شنیده شد ، اما اکنون شهر آرام است و طالبان در خیابان ها پرسه می زنند و بسیاری از مردم محلی خانه های خود را ترک کرده اند. به گفته ساکنان محلی ، خطوط مقدم درگیری امروز آرام شده است. طالبان بخش اعظم شهر را در کنترل خود دارند.

اشرف غنی به زودی در مورد وضعیت کنونی افغانستان صحبت خواهد کرد

اشرف غنی ، رئیس جمهور افغانستان قرار است پس از سرنگونی طالبان چندین ولایت مهم از جمله هرات و قندهار ، به وضعیت این کشور بپردازد.

پیشتر برخی رسانه ها گزارش داده بودند که وزیر امور خارجه و وزیر دفاع غنی به منظور حفظ صلح از کار برکنار شده اند.

وزارت خارجه این اتهامات را رد کرده است.

آنتونی بلینکن ، وزیر امور خارجه آمریکا در توئیتر نوشت: “ما با اشرف غنی وزیر دفاع در مورد وضعیت افغانستان و برنامه آمریکا برای کاهش دیپلماسی گفتگو کردیم.”

وی افزود که ایالات متحده راه حلی دیپلماتیک برای بحران در افغانستان ارائه می دهد.

طالبان در نزدیکی پایتخت افغانستان

در همین حال ، طالبان امروز اعلام کردند که شهر اشرف غنی ولایت لوگر تصرف شده است و همه مقامات کشور تسلیم این گروه شده اند.

ولایت لوگر در 70 کیلومتری کابل محل پیشروی سریع طالبان به پایتخت افغانستان بود.

(انتهای پیام)


خروج از نسخه موبایل