عمومی

آنچه که باید در مورد دستگاه استرچ پالت بدانید

شناخت کامل دستگاه های صنعتی همیشه برای کارفرمایان و خریداران این نوع دستگاه های جذابیت داشته و خواهد داشت. استرچ پالت نیز دستگاهی است که داشتن اطلاعاتی کامل قبل از خرید باعث این میشود تا دستگاهی متناسب با کارگاه و کارخانه خود خریداری کنید.از این رو قصد داریم در این مقاله بطور مفصل در موردخرید دستگاه استرچ پالت و همچنین قیمت دستگاه استرچ پالت و دیگر نکات مربوط به آن صحبت کنیم.

دستگاه استرچ پالت (stretch pallet) چیست؟

استرچ پالت دقیقا تلفظ نام انگلیسی این دستگاه پرکاربرد میباشد.stretch  که معنی کشش میدهد و pallet هم که همان قطعه های چوبی یا پلاستیکی و در بعضی مواقع قلزی میباشند که در زیر محصولات قرار میگیرند تا حمل و نقل و جابجایی را آسانتر کنند.حالا با وجود دستگاه استرچ پالت این جابجایی ها بسیار احت تر شده است.

دلیل این مورد هم این است که استرچ پالت با کشش و پیچش سلفون به دور محصولات باعث میشود این قطعات بصورت فشرده در کنار هم بسته بندی شوند.بدون این حالت در زمان جابجایی پالت احتمال ریزش محصولات یا در مسیرهای طولانی نفوذ رطوبت و گرد و غبار داخل آنها بود.دستگاه استرچ پالت تا حدود بسیار زیادی به حمل و نقل ها و جابجایی ها اطمینان خاطر بخشیده است.

انواع دستگاه استرچ پالت و کاربرد آنها

دستگاه های استرچ پالت از نظر کلی و بازاری به دو دسته کلی استرچ پالت دستی و استرچ پالت اتوماتیک تقسیم میشوند.

استرچ پالت دستی

استرچ پالت دستی که مدل بسیار ساده و بدون هیچ گونه قطعه برقی است.فقط بصورت یک دسته نگهدارنده و در بعضی مواقع بصورت یک پایه نگهدارنده که به دور محصور توسط یک شخص به گردش در می‌آید ساخته میشود.این مدل مناسب کسب و کارهای کوچک میباشد که یا تعداد بسته بندی بسیار کم دارند و یا توان تامین هزینه اولیه دستگاه را ندارند.در این مدل اپراتور و یا همان شخص استفاده کننده هم وزن دستگاه را باید تحمل کند و هم وزن خود رول را که تقریبا معادل 10 کیلوگرم میباشد.

استرچ پالت اتوماتیک

منظور از استرچ پالت اتوماتیک همان مدل برقی میباشد البته ناگفته نماند که بسیاری فقط نسبت به استرچ پالت دروازه ای دید اتوماتیک دارند.استرچ پالت اتوماتیک نیزخود به چند دسته یا مدل مختلف تقسیم میشود که هم از نظر کارکرد و هم از نظر مکانیزم تفاوت هایی دارند.البته در مجموع تمامی این دستگاه ها وظیفه پیچش سلفون به دور پالت و یا محصول را دارند.این دستگاه ها عبارتند از:

استرچ پالت صفحه گردان مناسب پالت های با وزن 1 الی 3 تن میباشد.هزینه اولیه آن کمتر از مدل دروازه ای است.در اثر بی احتیاطی راننده لیفتراک و فشار بار بر روی صفحه گردان عمر دستگاه بسیار کاهش میابد.دارای محدودیت در تعداد بسته بندی در ساعت تا 12 عدد.

استرچ پالت فرودگاهی مناسب مراکز تجاری و یا فرودگاه و ترمینال و یا مکان های مخصوص حمل بار میباشد.از نظر ابعاد محصولات محدودیت دارد و قابلیت استرچ کردن ابعاد بزرگ را ندارد.در مجموع نسبت به 2 مدل دیگر فانتزی تر میباشد.

استرچ پالت دروازه ای هیچ محدودیت وزنی ندارد و هر محصول با هر وزنی را بدون کوچکترین آسیب به قسمتی از دستگاه انجام میدهد.سرعت این ماشین استرچ بطور میانگین 25 عدد در ساعت میباشد.هزینه اولیه بالاتری دارد.در صورت استفاده از نوار نقاله سرعت بسته بندی پالت ها بیشتر نیز میشود.

دستگاه استرچ پالت از چه قسمت هایی تشکیل شده است؟

این دستگاه در مدل های متفاوتی طراحی و ساخته میشود و به همین دلیل اجزا مختلف در مدل های مختلف متفاوت میباشد.برای مثال در مدل استرچ پالت صفحه گردان این دستگاه از یک شاسی زیرین که یک صفحه گردان روی آن قرار دارد.یک ستون یا دکل که بازویی که سلفون روی ان متصل است و به سمت بالا و پایین هدایت میشود و2عدد موتور الکتریکی.یکی از موتورهای جهت گردش صفحه زیرین و موتور دیگر جهت بالا و پایین شدن بازوی متحرک و قطعات تابلو برق که دیگر از الزامات میباشد.

در مدل استرچ فرودگاهی که کلا بصورت ابعاد کوچک است بازوی متحرک وجود ندارد و فقط صفحه ای که چمدان یا بسته روی آن قرار میگیرد به گردش در می آید.

استرچ پالت دکل گردان یا همان مدل دروازه ای دیگر صفحه زیرین ندارد.دکل هم حالت گردش و هم حرکت به سمت بالا و پایین را دارد که دقیقا 2 موتور الکتریکی این نقش را برعهده دارند.

عملکرد دستگاه استرچ پالت

نحوه کارکرد استرچ پالت به این صورت است که قبلا هم به آن اشاره شد در هر ۲ مدل دکل گردان و صفحه گردان پالت در محل مشخص قرار گرفته میشود حالا در مدل صفحه گردان بر روی صفحه دستگاه و در مدل دروازه ای داخل محفظه دستگاه در مرکز.ایتدا باید یک قسمت از فیلم استرچ به یک قسمت از پالت متصل گردد سپس با استارت دستگاه همانگونه که مشخص است در مدل صفحه گردان دستگاه شروع به چرخش کرده.با کشش ایجاد شده سلفون را به دور پالت میکشد و همچنین سلفون به سمت بالا و پایین حرکت میکند.

در مدل دکل گردان هم با استارت دکل هم به دور محصول یا پالت به گردش در می‌آید وهم قسمتی که سلفون روی ان سوار است به سمت بالا و پایین حرکت میکند تا سرتاسر محصول از فیلم استرچ محصور گردد.

در مدل استرچ فرودگاهی دقیقا مشابه مدل صفحه گردان است فقط با این تفاوت که در این مدل سلفون به یک قسمت از خود دستگاه متصل میشود.چون در این مدل پالتی وجود ندارد و محصول مستقیم روی دستگاه قرار گرفته میشود.

نصب دستگاه استرچ پالت

بصورت کلی دستگاه استرچ پالت نصب بخصوصی ندارد و بیشتر مونتاژ کردن دستگاه میباشد.در مدل فرودگاهی که محصول بصورت آماده ارسال و بعد از اتصال به برق قابل استفاده است.

در مدل استرچ پالت صفحه گردان در زمان استفاده باید به 2 ویژگی محل نصب دقت گردد یکی اینکه سطح مسطح باشد و اصطلاحا باعث لنگری و ناتراز بودن نباشد که باعث تکان خوردن دستگاه شود.

مورد دوم اگر برای استفاده قرار است از جک پالت استفاده گردد یا باید یک سکو جهت رد شدن جک پالت و منتقل کردن پالت بر روی صفحه ساخته شود یا اینکه باید استرچ پالت پایین تر از سطح نصب شود که نیاز به کنده کاری دارد.

محل نصب استرچ پالت دروازه ای باید از نظر فاصله با انتهای خط دور نباشد زیرا تعداد تیراژبه دلیل مسافت کاهش میابد.حدالامکان جهت دروازه ای ورودی به سمت انتهای خط باشد.ستون ها باید در زمینی مستحکم نصب گردد تا به مرور زمان دچار شل شدن و یا ایجاد سوانح نگردد.

خرید دستگاه بسته بندی استرچ پالت

اگر قصد خرید استرچ پالت را دارید حتما قبل از آن بررسی کنید که چه دستگاهی مناسب کسب و کار شماست.بسیاری از کارفرماهای گرامی پس از خرید و صرف هزینه و‌ زمان متوجه این موضوع میشوند که محدودیت های دستگاه باعث عدم کارکرد مطلوب میگردد.بای مثال حتما پیش بینی افزایش احتمالی وزن محصولات را باید کرد زیرا استرچ پالت های صفحه گردان محدودیت وزنی دارند.

قبل از خرید استرچ پالت دروازه ای حتما بررسی کنید که فضای ممکن جهت استفاده از این مدل را دارید یا خیر.دستگاه مورد نظر جوابگوی تیراژ تولید شما میباشد یا با یک افزایش حتی تعداد پایین مجبور به خرید دستگاه دیگر خواهید شد.

قیمت دستگاه استرچ پالت هم از مواردی است که کارفرما ها بررسی زیادی بر روی آن انجام میدهند. طبیعتا همیشه دستگاه گرانتر مهر تاییدی بر کیفیت دستگاه نیست ابتدا باید کیفیت و قطعات مورد استفاده بررسی گردد.

سخن پایانی:

خرید هر دستگاه صنعتی علاوه بر تسهیل کار میتواند درد سرها و مشکلاتی را نیز به همراه داشته باشید.دلیل اصلی این مشکلات عدم آگاهی نسبت به کارکرد و نحوه مراقبت ها و همچنین خرید غیر اسولی میباشد.ما و همکارانمان در شرکت همت ماشین آمادگی این را داریم تا با کمال میل مشاوره و راهنمایی کاملی در زمینه نکات قبل از خرید و بعد از خرید را در اختیار شما کارفرمایان گرامی قرار دهیم.

در صورتی که نیاز به مطالعه بیشتر و تحقیق و بررسی بیشتر در این زمینه دارید میتوانید از مطالب این وبسایت نیز استفاده کنید:

https://machinesazan.com/