بین الملل

اصرار بر پذیرش FATF بر مبنای تحلیل غلط رفع‌ تحریم‌ها به واسطه برجام/ استدلال‌های غیرکارشناسی چه هزینه‌هایی به بار آورد؟

تاریخچه و مشخصات “گروه ویژه اقدام مالی” -14 ؛

گروه بین الملل خبرگزاری آنا– مسعود براتی ؛ دولت وی در سال 1995 با FATF ملاقات کرد و دلایل زیادی برای تعهد سیاسی خود بیان کرد. علی طیب نیا ، وزیر اقتصاد پیشین گفته است که توصیه های FFF به بانک جهانی و م institutionsسسات مالی منجر به گنجاندن ایران در لیست کشورهای در معرض خطر شده و منجر به ایجاد بانک های خارجی شده است. وی گفت از زمان برقراری رابطه بانکی با برجام و احیای جهان ، اوضاع در ایران بهبود نیافته است.

تعبیب نیا

علی طیبونیا وزیر اسبق اقتصاد

به نوبه خود خوزه گازاوی ، معاون وزیر امور بانکی و بیمه وقت ، گفت که رفع تحریم ها بحران بانکی را حل کرده است ، اما ایران در لیست کشورهای غیرمالی در کارگروه اقدام مالی قرار گرفته است. برقراری روابط بانکی ፡ او معتقد بود که برجام تحریم را برداشته و مشکل از FATF است ، به همین دلیل این کشور پس از بورخا بر حل مسئله و حذف امور مالی گروه تمرکز کرد.

حمید تهران ، معاون وقت رئیس کل بانک مرکزی ، در تحلیلی انتقادی گفت که در سال های اخیر کمبود بودجه برای مقابله با تروریسم وجود داشته است و گروه ویژه اقدام مالی بیانیه ای درباره ایران صادر کرده است. مهم است که این قانون توسط بانک ها و مقامات مالی خارجی تصویب شود.

بیانیه تهران در سال 2016 مبنی بر وجود قانونی برای مبارزه با تأمین مالی تروریسم. بنابراین ، خطای تجزیه و تحلیل مشاهده شد. اظهارات تهران درست است وقتی قانونی برای مبارزه با تأمین مالی تروریسم وجود دارد که در سال 1394 وجود نداشته است.


ادامه مطلب

اعتراضات FATF به قانون مالی ضد تروریسم چه بود؟

FATF تأثیر چندانی در اقدامات ایران ندارد

منطقی نیست که هنگام پذیرش محدودیت ها از لیست سیاه خارج شوید

چگونه FATF عاقلانه افراد و اشخاص حقوقی را تحریم می کند؟


والله سیف ، مسئول سابق بانک مرکزی که چندین بار خواست نامش فاش نشود ، گفت: “ما به دنبال راه حل هستیم زیرا مشکلات فعلی ناشی از FATF است.”

معاون وزیر خارجه ، سید عباس آراگچی ، در نامه ها یا گزارش ها به تفصیل توضیح داد که مشکلات ناشی از تحریم های سه ماهه وزارت امور خارجه به پارلمان برطرف شده است. و امور مالی حل شده است موانع ناشی از تروریسم است

سید عباس

معاون وزیر امور خارجه سید عباس آراگچی

به نظر می رسد خطای تحلیل بسیار جدی و آگاهانه است. زیرا همه تصور می کردند برجام تحریم را برداشته است. اگرچه این فرض بسیار اشتباه است. اگر برجام به درستی فراخوانده می شد و کسی مسئول تحریم های آمریکا بود ، آنها می فهمیدند که برجام همه تحریم های مالی و بانکی را لغو نکرده است و فقط قسمت کوچکی از آنها.

پیش از این توضیح داده شده بود که برخی از تحریم های برنامه ریزی شده و برخی تحریم های جدی بسیار جدی هستند ، اما آنچه برای برجام ایران اتفاق افتاد ترکیبی از دو نوع تحریم براساس ساختار تحریم ها بود. برمه ارتباط چندانی با ساختار تحریم های بانکی ثانویه مصوب کنگره آمریکا ندارد.

دولت ایالات متحده برخی از تحریم ها را به طور موقت لغو کرده است و فقط برخی افراد خاص است. این ساختارها حفظ شده اند و افرادی مانند بانک مرکزی مانند گنبری در مقاله های خود عنوان کرده اند که ایالات متحده شرایطی را تعیین کرده است و روابط بانکی هرگز مجاز نخواهد بود.

تحریم های بانکی نسل دوم تحریم های دست دوم است و تداوم تحریم های آمریکا است که بانک های خارجی را از تماس با ما باز می دارد.

در طول توافق نامه ژنو و برجام ، ایالات متحده همچنان به جریمه و مجازات چندین بانک بزرگ بین المللی ادامه داد ، به عنوان مثال ، در سال 1393 (حدود یک سال پس از کنوانسیون ژنو) و ایالات متحده آمریکا 9 میلیارد دلار جریمه نقدی کرد. سایر بزرگسالان نیز جریمه های مشابهی داشته اند. این روند پس از برجام نیز ادامه یافت. یعنی سیستم بانکی از تحریم های آمریکا کاملاً آگاه است و می داند چه اتفاقی می افتد.

بنابراین جای سوال است که برخی از افراد تحلیل کلی را ساده می دانند: “برجام تحریم ها را بر می دارد ، بنابراین ما باید FATF را دنبال کنیم”! این خطای سوinter تفسیر با ارائه بی قید و شرط کشور به FATF ، کشور را به سمت آنچه راه حلی برای مشکلات بانکی تلقی می شود ، سوق داده است.

اگرچه تحریم های بانکی ثانویه ایالات متحده اعمال شده و بارها توسط سیستم بانک جهانی و تحلیل گران اقتصادی مورد تأکید قرار گرفته اند. ایران درگیر یک اختلاف بسیار پیچیده و پرهزینه است که کار ساده ای نیست و نباید به راحتی از آن گذشت.

پایان / صفحه پیام