اقتصادی

تلاقی منافع مشترک ایران و چین در چابهار

رئیس اجرایی چابهار در تفاهم نامه امضای سند جامع همکاری 25 ساله بین ایران و چین نوشت: چابهار دروازه ای برای ورود به ایران است ، یک ساحل بسیار فعال مکران و محل تماس. مستندات منطقه ای ، توسعه قطب شرق ، توسعه ساحل ماکرا ، بازیگران اصلی ترین و مهمترین ملاحظه این سند همکاری بین دو طرف است ، اما براساس اطلاعات قبلی ، توافق نامه ها و قراردادهای انجام شده می تواند اجرای این سند همکاری را تسریع کند.

به گزارش سرخط نیوز ، سند راهبردی بین جمهوری اسلامی چین و جمهوری خلق چین سندی استراتژیک بین دو کشور است که از توان اقتصادی زیادی در صحنه بین الملل برخوردار هستند. با این حال ، این سند راهبردی که زمینه همکاری ایران با دومین اقتصاد بزرگ جهان را فراهم کرده است ، برای مرزهای ماچار ، به ویژه برای چابه ، دارای اهمیت دو برابری است و در برخی از بخشهای این سند ، مرزهای چابهار و مکران است. به طور مستقیم ذکر شده است اگرچه چابهار نقطه تلاقی ایران و چین است. این یادداشت بخشهایی از “برنامه همکاری عمومی بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری چین” چابهار را بررسی می کند.

مشارکت در ایجاد و مسلح سازی مخازن ذخیره نفت ، گاز و پتروشیمی توسط هر دو طرف

دومین برنامه همکاری استراتژیک ایران و چین خواستار تأمین پایدار نفت به چین ، ساخت و تجهیز مخازن ذخیره روغن و افزایش صادرات پتروشیمی به چین است. محل استقرار این مجتمع ها در اقیانوس هند ، محصولات پتروشیمی چابهار نقش عمده ای در اجرای این مقاله دارند.

مجتمع پتروشیمی چابهار از سال 1392 در سه مرحله تولید بیش از 209 تن مواد پتروشیمی برنامه ریزی شده است و از سال 1394 اولین مجتمع تولید متانول ساخته شده است. فاز اول مجتمع پتروشیمی چابهار ظرفیت 8.5 میلیون تن متانول دارد که هر یک در پنج واحد تولیدی با ظرفیت 1.6 میلیون تن متانول در سال تولید می شود. به دنبال مطالعه دقیق توافقنامه نفت ، گاز و پتروشیمی چین در سال 2017 ، توافق دوم در مورد ساخت مواد شیمیایی نفت چابهار حاصل شد. در سال 2009 ، قرارداد به مدت دو سال تمدید شد.

ستون یازدهم این برنامه به طور مستقیم به اهمیت مجتمع شیمیایی نفت چابهار می پردازد و ستون یازدهم “سرمایه گذاری طولانی مدت در شهر شیمیایی نفت چابهار” است. با درک این موضوع ، صنعت پتروشیمی ایران وارد مرحله جدیدی می شود.

تکمیل و توسعه راه آهن

ستون چهارم این پروژه تکمیل راه آهن ایران-شرق-غرب و ساخت راه آهن پاکستان-ایران ، عراق-سوریه و شمال-جنوب است. راه آهن چابهار – زهدان در حال انجام نقش مهمی در این مسیر استراتژیک دارد. حدود یک قرن پیش ، در انتشار راه آهن چابهار یا راه های تجارت بزرگ بین المللی ، راه آهن چابهار در مورد اهمیت توسعه تجارت بین شرق و غرب بحث کرد ، آنها این بندر کوچک آسیب دیده را به عنوان اولین بندر در جهان می بینند. بندری مانند مرکز تجارت شرق و غرب وجود ندارد. راه آهن چابهار جهان را به هم متصل می کند و در اواسط قرن بندر چابهار به هامبورگ ، لیورپول ، لیورپول ، مارسی ، شانگهای ، نیویورک و دیگر مناطق دیگر می رسد.

صد سال بعد ، برنامه استراتژیک ایران و چین بر اهمیت تاریخی قطار چابهار تأکید می کند. از طرف دیگر ، خط راه آهن چابهار- گادادر از طریق ریمدان پیشرفت دیگری در اقتصاد منطقه خواهد بود. علاوه بر اتصال چابهار به چین ، چاپار از پروژه CPC (کریدور اقتصادی چین-پاکستان) که بازار 212 میلیون پاکستانی را فراهم می کند بهره مند خواهد شد.

یک شهر مدرن در مکران و اسموک بسازید

هفتمین رکن برنامه استراتژیک ایران و چین ساخت یک شهر هوشمند در مکران ، به ویژه در دود است. از آنجا که چابهار تنها بندر اقیانوس ایران است ، کمک بزرگی به اقتصاد و توسعه ایران خواهد کرد ، همچنین تعداد زیادی از متخصصان و کارگران داخلی و خارجی با راه اندازی مجتمع های بزرگ صنعتی و پیشرفته مانند پتروشیمی به چابهار خواهند آمد و فولاد تحقق شهر حکیمانه تیس و ماکره ، که در برنامه استراتژیک ایران و چین ذکر شده است ، در چشم انداز 1410 چابهار نیز تأکید شده است: در سال 1410 ، شهر چابهار و سایر مناطق منطقه ، مانند تیس ، برای مسکن و خدمات فرهنگی و امنیت شهری مناسب بود. የጣ از جمله جاذبه های تاباهار می توان به آب تمیز ، گاز ، مخابرات و اینترنت پرسرعت ، مانند و همچنین امکانات آموزشی ، بهداشتی ، فرهنگی و ورزشی با کیفیت. امکانات شهری و مسکونی ، همراه با آب و هوای چشمگیر و امکانات مناسب اشتغال ، منطقه چابهار را به مکانی مناسب و جذاب برای جذب و زندگی نیروهای ویژه کشور به ویژه از مناطق شرقی تبدیل کرده است. با توجه به فعالیتهای اقتصادی و خدماتی و زندگی شهری در سال 1410 ، جمعیت چابهار شامل نیروهای ویژه ، متخصصان ماهر ، دانشمندان و محققانی است که فعالیتهای صنعتی و خدماتی را در منطقه مدیریت و پشتیبانی می کنند. این تصویر از آینده در سواحل Macraar احتمالاً در سند راهبردی 25 ساله ایران ثبت خواهد شد و آغاز تغییرات اساسی در زیرساخت های شهری و توسعه مسکن را نشان می دهد.

توسعه و ساخت فرودگاه ها ، خرید سرمایه گذاری مشترک توسط ایران و چین در اولویت پنجم قرار دارد. (منطقه آزاد چابهار در ساحل مکران در دست ساخت است که به میزان قابل توجهی تجارت و حمل و نقل بین دو کشور و خطوط هوایی بزرگ دنیا به ایران را افزایش می دهد. این شرکت توسط یک شرکت چینی با ارزش یورو تکمیل و تایید همگانی دریافت کرد. ، این پروژه استراتژیک علاوه بر جایگاه ویژه در این سند همکاری است ፡ دسته بندی Chabahar Logistics City Point.

سرمایه گذاری در کشاورزی ، ماهیگیری و آبخیزداری در ستون نوزدهم تشویق می شود. چابهار و کنارک 23 درصد آب کشور و 70 درصد ماهی تن کشور را تأمین می کنند. این پتانسیل به دلیل جغرافیای اقیانوس و پتانسیل بومی منطقه ، پتانسیل شیلات منطقه ای را ایجاد کرده است. به طور خاص ، توسعه آب ساحلی یکی از مزایای ویژه این مناطق است و بر اساس این همکاری ، می توان از آن به صورت راهبردی برای تسریع برنامه ها در سطح جهانی استفاده کرد.

بدون شک ، این گروه از رشد و تحول اقتصادی به یک راه حل برای تمرکز بر جوامع محلی و ظرفیت منطقه ای برای تأمین نیروی انسانی منحصر به فرد و کارآمد نیاز دارد. علیرغم وجود محوطه پارک علم و فناوری ، مراکز توسعه ، نوآوری و نوآوری ، دانشگاه بین المللی چابهار ، منطقه ویژه علم و فناوری ، با ارائه متخصصان و متخصصان برنامه های خود را توسعه داده است. از طرف دیگر ، در سال های اخیر ، این دانشگاه اولین مرکز نوآوری را در ایران و چین تأسیس کرده است. از طریق این سند ، سیاست ها و برنامه هایی را برای همکاری طولانی مدت و توسعه منابع انسانی برای توسعه این صنایع تدوین می کند.

چابهار یکی از بازیگران اصلی این سند ، دروازه ورود به ایران ، فعال ترین ساحل مکران و نقطه تماس در سند مهم منطقه ای ، توسعه محور شرقی ، توسعه سواحل Macraar است. براساس اطلاعات ، توافق نامه ها و شرایط قبلی ، تکمیل این سند ممکن است سرعت اجرای این سند را تسریع کند.

انتهای پیام