حیرت پنتاگون از پیشرفت نظامی چند جانبه چین

قدرت نظامی فزاینده چین و تلاش برای پایان دادن به سلطه آمریکا در آسیا و اقیانوسیه، نیروهای دفاعی ایالات متحده را با مشکل مواجه کرده است. مقامات ایالات متحده در مورد طیف گسترده ای از مسائل، از جمله گسترش زرادخانه هسته ای پکن، پیشرفت آن در فضا، فناوری های سایبری و موشکی و تهدید آن برای تایوان نگران هستند.

آسوشیتدپرس به نقل از جان هیتون، فرمانده سابق ناظر هسته ای ارتش آمریکا و فرمانده عملیات فضایی نیروی هوایی آمریکا، گزارش داد: «پیشرفت چین چشمگیر است».

احتمالاً تغییری در موازنه قدرت جهانی که برای چندین دهه به نفع ایالات متحده بوده است. تغییر موضعی که برای چین مفیدتر باشد، تهدید مستقیمی برای ایالات متحده نیست. اما می تواند پیامدها و عوارضی برای اتحادهای آمریکا در آسیا داشته باشد. در حالی که دولت بایدن سیاست تسلیحات هسته‌ای، نظامی و استراتژی کلی دفاعی ایالات متحده را ارزیابی می‌کند، ممکن است نشانه‌های جدیدی از تمایل پنتاگون برای مقابله با چالش چین ظاهر شود.

در زمانی که دولت بایدن تلاش می کند توجه را به تمام سیاست های خارجی و دفاعی ایالات متحده جلب کند، مقامات در تعجب هستند که چگونه پکن منابع، فناوری و نیازهای سیاسی مورد نیاز برای دستیابی به دستاوردهای سریع را سازماندهی می کند. .

نمونه اخیر این سرعت قابل توجه توسعه چین این واقعیت است که قبل از اینکه چین دوباره وارد جو شود و در جهت هدف خود بلغزد، توانست زمین را به طور موقت به یک سلاح پیشرفته تبدیل کند. این سیستم موشکی برای فرار از دفاع موشکی ایالات متحده طراحی شده است و در حالی که پکن می گوید به جای موشک در حال آزمایش یک فضاپیمای قابل استفاده مجدد است، به نظر می رسد این آزمایش مقامات آمریکایی را شگفت زده کرده است.

ژنرال مارک میلی، فرمانده کل ستاد ارتش گفت: این آزمایش “بسیار نزدیک به رویداد ماهواره ای اسپوتنیک روسیه” است. پرتاب اولین ماهواره فضایی شوروی در سال 1957 جهان را شوکه کرد و عقب ماندگی تکنولوژیک ایالات متحده از اتحاد جماهیر شوروی را نگران کرد.

جنگ هسته ای و فضایی متعاقب آن در نهایت به فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق منجر شد.

مایلی و دیگر مقامات آمریکایی گفتند که جزئیات محرمانه است و از بحث در مورد جزئیات آزمایش چین خودداری کردند. او آن را یک رویداد “بسیار جدی” برای ایالات متحده خواند. اما وی افزود که مشکلات مدرنیزاسیون نظامی چین حتی عمیق تر است.

او در مصاحبه تلویزیونی با بلومبرگ گفت: این یکی از سلاح های چین است. توان نظامی چین به مراتب بیشتر است. آنها به سرعت در حال گسترش توانایی های خود در فضا، فضای مجازی و سپس در فضای سنتی زمین، دریا و هوا هستند.

در زمینه هسته ای، تصاویر ماهواره ای خصوصی در ماه های اخیر به طور چشمگیری افزایش یافته است که نشان می دهد چین قصد دارد استفاده از موشک های زمین به هوا را افزایش دهد.

به گفته هانس کریستنسن، کارشناس تسلیحات هسته ای در فدراسیون دانشمندان آمریکا، به نظر می رسد چین در حال ساخت 250 موشک است که 10 برابر بیشتر از عملیات فعلی آن است. از سوی دیگر، ارتش ایالات متحده دارای 400 موشک بالستیک قاره پیما و 50 سلول ذخیره است.

مقامات پنتاگون و نمایندگان کنگره از روند اصلاحات نظامی چین به عنوان شواهد کلیدی از بازسازی زرادخانه هسته ای آمریکا یاد می کنند. پیش بینی می شود این پروژه در طول 30 سال بیش از 1 میلیارد دلار هزینه داشته باشد که شامل تعمیرات نیز می شود.

فیونا کانینگهام، استادیار علوم سیاسی در دانشگاه پنسیلوانیا، می‌گوید استراتژی نظامی چین یکی از کلیدهای برنامه هسته‌ای پکن است.

او در یک کنفرانس آنلاین در دانشگاه جورج تاون در کانینگهام گفت: اما کاری که انجام می دهد محدود کردن اثربخشی تلاش های ضد تروریسم ایالات متحده علیه چین است.

برخی از تحلیلگران نگرانند که واشنگتن نتواند چینی ها را به مذاکرات صلح بکشاند و ممکن است از مسابقه تسلیحاتی با پکن بیم داشته باشد. کنگره ایالات متحده بر چین تمرکز کرده و بودجه بیشتری برای عملیات فضایی و سایبری و فناوری‌های ابرقاره‌ای فراهم می‌کند. به عنوان مثال، گفته می شود پیش نویس بعدی بودجه نظامی آمریکا برای تجهیز زیردریایی های آمریکایی به موشک های پیشرفته استفاده می شود. برنامه ای که توسط دولت ترامپ راه اندازی شد.

ایالات متحده چندین دهه است که به دنبال سرمایه گذاری نظامی در چین بوده است، زیرا می ترسد که پکن به یک قدرت جهانی تبدیل شود. اما حداقل در 20 سال گذشته، واشنگتن بر القاعده و دیگر تهدیدات تروریستی در عراق و افغانستان تمرکز کرده است. این وضعیت در دوران دولت ترامپ شروع به تغییر کرد. آگهی. در سال 2018، چین روسیه را در صدر فهرست اولویت های دفاعی قرار داد و جایگزین تروریسم شد.

روسیه اکنون یک تهدید استراتژیک بزرگ برای ایالات متحده است زیرا زرادخانه هسته ای آن بسیار بزرگتر از چین است. اما میلی و دیگران می گویند پکن یک تهدید بلندمدت است زیرا قدرت اقتصادی بیشتری نسبت به روسیه دارد و به سرعت در حال سرمایه گذاری در نوسازی نظامی است.

انتهای پیام/

خروج از نسخه موبایل