خرید مواد اولیه غذایی

وقتی جلوی واردات رسمی مواد غذایی گرفته میشود، قاچاق این مواد که علاوه بر غیربهداشتی بودن، ممکن است مجوزهای حلال هم نداشته باشند، افزایش مییابد؛ برای مثال، یک واردکننده قانونی پاستیل طبق قوانین استاندارد و وزارت بهداشت، باید پاستیلی وارد کند که ژلاتین گاوی داشته باشد، اما قاچاقچی چنین تعهدی ندارد و پاستیل با ژلاتین خوکی هم وارد میکند، یا اینکه برخی برندهای روغن زیتون، سرطانزا هستند، اما به دلیل ارزان بودن، به راحتی به کشور قاچاق میشوند. در صورت برگزاری دورۀ آموزشی، مهارت آشپزها افزایش مییابد؛ درنتیجۀ این افزایش، متغیر حداکثر توانایی تولید غذا توسط هر آشپز نیز افزایش مییابد. هر کدام از زیر مجموعهها شامل محصولاتی میباشد که در صنایع غذایی کاربردهایی نیز دارند. پناهنده ادامه داد: در حال حاضر در این انجمن 850 نمایندگی ثبت شده مواد غذایی و آشامیدنی و همچنین 730 ثبت منبع وجود دارد که با متوقف شدن ثبت سفارش، حقوق مکتسبه آنها پایمال شده است.

رییس هیات مدیره انجمن واردکنندگان مواد غذایی و آشامیدنی در نشست انجمن واردکنندگان مواد غذایی که با هدف تشریح ابعاد منفی توقف ثبت سفارش مواد اولیه صنایع غذایی و محصولات نهایی برگزار شد، با اشاره به فرآیند چندین ساله و سخت شناسنامهدار شدن یک واردکننده مواد غذایی، انتقادات جدی را نسبت به سیاستگذاریهای تجاری کشور از جمله، توقف شبانه و یکباره ثبت سفارش مواد غذایی مطرح و افزود: این همه مشقت صورت میگیرد تا یک واردکننده بتواند به صورت قانونی و شناسنامهدار کالایی را وارد کند، اما صبح بیدار میشود و میبیند که ثبت سفارش کالای او ممنوع شده است، حال سوال ما این است که چه کسی پاسخ حقوق زیان دیده واردکنندگان را میدهد؟ به گفته رییس هیات مدیره انجمن واردکنندگان مواد غذایی و آشامیدنی، ممنوع شدن یکباره ثبت سفارش مواد اولیه صنایع غذایی و محصولات نهایی این گروه، علاوه بر ایجاد مشکلاتی چون بالا رفتن نرخ بیکاری در واحدهای تجاری فعال این حوزه، قاچاق مواد غذایی غیربهداشتی، بیکیفیت و غیراستاندارد را به کشور افزایش داده است. سیامک حبیبی، دبیر انجمن واردکنندگان مواد غذایی و آشامیدنی نیز در این نشست اظهار کرد: آیا کسی از میان واردکنندگان مواد غذایی از دولت ارز خواسته که آنها ثبت سفارش را ممنوع کردهاند؟

در ادامه علیرضا مناقبی، نایب ريیس انجمن واردکنندگان مواد غذایی و آشامیدنی نیز با طرح چند پرسش، اظهار کرد: وقتی جلوی فعالیت یک واحد صنفی به یکباره گرفته شود، مسوولان باید پاسخ دهند که سرنوشت نیروی کار آنها چه میشود؟ بهاءالدین سادات تهرانی، عضو هیات مدیره انجمن واردکنندگان مواد غذایی و آشامیدنی نیز با اشاره به تبعات بهداشتی جلوگیری از واردات قانونی مواد غذایی استاندارد، گفت: باید از سیاستگذاران تجاری کشور پرسید که آیا این ممنوعیتها، به مدیریت ارزی کشور کمک میکند یا اینکه باعث بروز مشکلات سلامتی و بهداشتی برای مردم میشود؟ برای مثال، در خصوص آلودگی جلدی اقلام غذایی که با چهارپایان وارد کشور میشود یا در خصوص عدم رعایت درجه حرارت محیط برای محصولاتی که بر روی اگزوز و موتور کامیونتها جاسازی شدهاند یا در انبارهای غیرقانونی و غیراستاندارد نگهداری میشوند، نمیتوان تردید کرد. از این روی در خصوص حمل و نقل مواد اولیه غذایی به صورت ، باید کاملا از ماشین های یخچال دار (در صورت نیاز) استفاده شده یا هر اصول لازم دیگری رعایت گردد. به گفته او، سوال این است که اساسا چه ارگانی باید تشخیص دهد که مواد غذایی یا آرایشی و بهداشتی، ضروری یا غیرضروری است و چرا نظر وزارت بهداشت در ممنوعیت مواد غذایی و بهداشتی درنظر گرفته نشده است؟

مواد غذایی اکثراً منشاء حیوانی یا گیاهی دارند و حاوی مواد مغذی ضروری برای بدن انسان است مانند کربوهیدراتها، چربیها، پروتئینها، ویتامینها یا مواد معدنی. استئارات کلسیم بصورت تجاری بعنوان ۵۰% پراکنده در آب یا بعنوان پودر خشک افشانه فروخته می شود. تمایز بین طعم دهنده های طبیعی و مصنوعی به منبع مواد شیمیایی باز می گردد. تمام مواد غذایی و هر چیز دیگری در اطراف ما – از مواد شیمیایی شکل گرفته است، حال چه به صورت طبیعی و چه به صورت آزمایشگاهی. از این رو، بو و مزه های طبیعی و مصنوعی حاوی مواد شیمیایی هستند. حبیبی افزود: در حال حاضر 110 میلیون تن محصولات کشاورزی فرآوری نشده در کشور تولید میشود و در یک برنامه مدون که از سوی وزارت جهاد کشورزی ارائه شده، برای کل کشور افزایش 24 میلیون تنی محصولات فرآوری شده پیشبینی شده است. ماهی تن تازه مهمترین مادهی تشکیلدهندهی این غذا است. او افزود: واقعیت این است که بسیاری از بنگاههای اقتصادی به این نتیجه رسیدهاند که دیر یا زود باید تعطیل کنند یا دست به تعدیل نیرو بزنند. این به معنای آن است که هر چیزی که بو یا مزه می کنیم واکنشی به مواد شیمیایی است.

مشاهده صفحه مربوط به: خرید مواد اولیه غذایی

خروج از نسخه موبایل