علمی و پزشکی

ریشه باورهای غلط مردم درباره نجوم و آسمان

بلکه از همان روز اول است که انسان خردمند بر روی زمین ظاهر می شود و خود را به آسمان می رساند و عظمت باشکوه او را می بیند. نجومی که تحت تأثیر این دانش در اعماق دانش و ذهن انسان ایجاد شده است ، بخشی از دانش محل بازتاب آن و تجزیه و تحلیل منطقی آن چیزی است که از آسمان دیده است.
این دانش ، مانند بسیاری از علوم باستانی دیگر ، طی قرن ها به یک علم بزرگ تبدیل شده است که به نجوم و نجوم معروف است. هزاران سال است که نجوم با این داستان علمی تخیلی در ارتباط است ، که تأثیر عمیقی بر ذهن و جامعه انسان داشته است. تاریخ نجوم و اکتشافات آن به طور گسترده ای نوشته شده است و شاید یکی از م theثرترین آنها کتاب خوابگردان باشد که دانش نجومی را از دوران باستان تا به امروز دنبال می کند.
من شخصاً تحت تأثیر این اثر کوستلر قرار گرفته ام و اگر مادرم تخت مرا در هوای آزاد پهن کرده باشد و این بین عشق و ترس در سر من باشد ، این میل بر اساس عشق او به بهشت ​​است. به لباس آبی ام نگاه کردم. به آسمان نگاه کردم و لحظه ای بعد به سمت چهره وحشت زده ام کشیده شد.
چگونه علم نجوم در قرون پانزدهم و شانزدهم تغییر کرد و تاریخ تحول انقلابی در نجوم در طول این قرن در بسیاری از کتابها و مجلات مورد توجه بسیاری قرار گرفته است.
در ایران ، مجله نجوم این دانش را از نظر سابقه و تحقیقات و تحولات جاری عاقلانه به متقاضیان ایرانی ارائه کرد. بنده ، مانند هر ایرانی که به این حوزه از دانش علاقه مند است ، این مجله را در ملاء عام می خوانم. اما من سالهاست آن را می بینم و متأسفانه به دلیل یک مشکل کوچک. در این مرحله ، وقتی مسائل مختلف را مرور می کردم ، متوجه شدم که انتشار این مجله به منظور تقویت ایده های آنها و برای اهداف دیگر ، از نظر انتشار علم در بین مردم ، مهم است.

من فکر می کنم داستان تا حد زیادی بر اساس یک تصور اشتباه در مورد بهشت ​​است. این بر اساس وجود انسان ها از طریق دانش نادرست است که هزاران انسان غیرمسئول زندگی خود را بر اساس آن بنا کرده اند. در واقع ، دو موضوع در اینجا وجود دارد که مهم ترین آنها نجوم است – اول ، تصورات غلط گسترده در مورد نجوم. ثانیاً ، تأثیر عمیقی بر زندگی مردم عادی دارد.
باید توجه داشت که اگر قرار است اقدامات اصلاحی در جامعه بشری انجام شود ، این بخش مهمی از خطا و البته عقب ماندگی است که مربوط به همان تصور غلط نه تنها در نجوم بلکه در بسیاری از مسائل دیگر است. در پزشکی نیز همین امر صادق است. انواع اشتباهات علمی کاذب مشکلات زیادی را برای بشر ایجاد کرده است. برخی از این تصورات غلط کلامی هستند؛ به عنوان مثال ، در نجوم و پزشکی ، این اعتقاد وجود دارد که ما نیازی به پزشک نداریم و ما از درمان هر کسی که مریض است دلسرد می شویم. یا در نجوم ، به نام روایت ، اغلب حقایق الهیاتی آن روز توسط بسیاری از متکلمان اشتباه تفسیر می شود. اما اینها وجود دارد و قرن ها در قالب کتابچه های راهنمای زندگی در دسترس مردم بوده است. اما بخش دیگری از نادرستی به عملکرد درونی این دانش مربوط می شود.
تأثیر ستارگان بر زندگی بشر و ظهور یا سقوط یک سلسله یا سرنوشت بشر را می توان در طالع بینی جستجو کرد. در این راستا ، ده ها هزار صفحه در کتابهای نجوم قدیم بین مسلمانان و غیر مسلمانان وجود دارد که بارها به نام علم توزیع شده است. به این ترتیب ، خواهیم دید که چگونه علم توپ تفکر غیر متعارفی برای ما ایجاد می کند ، و سپس خواهیم دید که ایمان عمیق به آنها و این دانش مشکلات زیادی را از نظر نقش عمیق آن در زندگی انسان برای ما ایجاد کرده است.
به نظر من ، اگر تاریخ اثرات نجوم کاذب و ویرانی های ناشی از جنگ را بررسی کنیم ، حجم های زیادی وجود خواهد داشت. تصحیح این ایده ها مستلزم اراده ای قوی است که می تواند دانش غلط و گمراه کننده را از ذهن افراد حذف کند و این امر جز با معرفی علم برای قرن ها به مردم به گونه ای که بتواند بر ذهن جامعه تأثیر بگذارد ، امکان پذیر نخواهد بود. شاید بسیاری از علوم رایج نباشند ، اما نجوم یکی از تأثیرگذارترین زمینه های درک عمومی است.
متأسفانه به دلیل غفلت از این جنبه ، گاهی احساس می کنیم که پس از قرن ها کشفیات مهم علمی در این زمینه یا در پزشکی ، هنوز اطلاعات غلط در ذهن مردم نفوذ کرده و اراده آنها را سلب کرده است. در این راستا ، من نجوم را به عنوان یک مجله علمی و به عنوان یک هدف برای طبقه متوسط ​​در نظر می گیرم و می خواهم از همه کسانی که در طول این دهه ها در این تلاش سهیم بوده اند تشکر کنم. زیرا من این را نه تنها از نظر تاریخ علم یا تبلیغات ، بلکه نوعی اصلاحات می دانم.

* چاپ شده در نسخه ویژه مجله سی سال نجوم