اقتصادی

سوالاتی که وزیر پیشنهادی صمت به آنها پاسخ نداده است

یک اقتصاددان معتقد است پوچی برنامه پیشنهادی وزیر صنعت ، معدن و تجارت (سمت) عدم آسیب شناسی است و ده سال از ایجاد دولت قبلی ، سازمان های توسعه و خود وزارتخانه می گذرد. قانون چیست؟

به گزارش اینا ، سید رضا فاطمی امین که انتظار می رود سیزدهمین وزیر صنعت ، معدن و تجارت باشد ، متولد 1974 و دارای مدرک دکترای مهندسی الکترونیک ، مهندسی اقتصاد و سیستم های اجتماعی ، کارشناسی ارشد و دانش راهبردی است. مدیریت (فرایند دیپلم) معاون برنامه ریزی وزیر صنعت ، معدن و تجارت ؛ او در ثبت نام از ماشین استفاده می کرد.

وی عضو اتاق بازرگانی ، صنایع و معادن ایران-تهران ، عضو شورای تحقیقات سازمانهای هدفمند یارانه ، عضو کارگروه صنعتی ساختمان سازی و مسکن (در توسعه صنعتی) و شرکت نوسازی ایران) ، و رئیس کمیسیون صنایع ، معادن و ارتباطات. عضو و دبیر وزارت صنعت و معدن ، سرپرست سرمایه گذاری و اشتغال وزارت صنعت و معدن ، عضو کارگروه ارتقاء کیفیت خودرو و سایر محصولات صنعتی و عضو کمیته اجرایی وزارت صنعت ، معدن و تجارت.

تا کنون اتاق بازرگانی ، معدن و تجارت ایران و همچنین جوانان ، اتاق بازرگانی تهران و برخی سازمان های صنعتی قبل و بعد از ادغام از وی و پشتیبان وی حمایت خود را اعلام کرده اند. به طور خاص ، تدوین برنامه تحول موفقیت آمیز توصیف شد.

با این حال ، س questionsالاتی در مورد این طرح وجود دارد ، از جمله در مصاحبه ای با عیسی هاگی در اوسانه ، که در آن وزیر صمت ، که قبلاً مشاور و مشاور توسعه برنامه های استراتژیک برای صنعت ، معدن و تجارت بود – وزارت صنعت و وزارت معادن از سال 1390 از زمان تاسیس وزارت صنعت ، معدن و تجارت (سمات) ، فاطمی امین توسعه برنامه را بر عهده داشته است. استراتژی توسعه. او قبلاً در بحث تبصره 13 و اتومبیل هایی که استفاده می کرد ، شرکت کرد ، که عمر کوتاهی داشت اما از دیدگاه کلان صنعتی ، معدنی و تجاری ، اما همان برنامه استراتژیک ، قابل ارزیابی است. واقعیت این است که فاطمی امین در این طرح شکست خورده است و از نظر تصویر کلی ، برنامه استراتژیک مورد انتقاد مرکز تحقیقات مجلس و اتاق های بازرگانی و اقتصاددانان قرار گرفته است.

وی افزود: انتقاد از این طرح این است که بخش خصوصی به عنوان بخش فعال و عامل رشد در برنامه استراتژیک در نظر گرفته نمی شود زیرا بر اساس حاکمیت دولت است. به دنیا نگاه کنید ، به دولت نگاه کنید و به بخش خصوصی نگاه کنید. دیدگاه جهان بر اساس تضاد بود ، به این معنی که ما باید با نگرش منفی وارد بازارهای جهانی شویم. صحبت از آزادی اقتصادی شد ، اما مشخص نشد که آزادی اقتصادی از نظر واردات و تراز تجاری به چه معناست.

همچنین ، به گفته این اقتصاددان ، با نگاهی به دولت در برنامه ریزی استراتژیک صنعت ، معدن و تجارت ، سرانجام خواهان یک کارفرمای بزرگ و بخش خصوصی به عنوان پیمانکار دولتی بود. این سه عنصر در برنامه استراتژیک قابل توجه بود. در طول برنامه ، دیدگاه دولت توصیف سیاست ها در قالب پروژه ها و ارائه پروژه ها به فعالان اقتصادی برای اجرا بود. حتی لیستی از بسیاری از برنامه ها فاش شده است.

نگرش فاطمی امین در مورد برخی مسائل تغییر کرده است

وی با بیان اینکه این برنامه توسط دولت بعدی کنار گذاشته شده است ، افزود: تغییرات طرح جدید که توسط وزیر پیشنهادی منتشر شده ، خوشحال کننده است. به عنوان مثال ، سرمایه گذاری خارجی مثبت ارزیابی شده است ، حضور آن در زنجیره تامین جهانی مطرح شده و مسائل معکوس مطرح شده است که به طور کلی برخی از تردیدها و ابهامات در مورد نظرات وی را برطرف کرده و امید ایجاد کرده است.

اما او می گوید که این برنامه هنوز نکات مهمی را پوشش نمی دهد. به عنوان مثال ، این برنامه برای تولید اندازه مناسب برای ماشین و لوازم خانگی طراحی شده است. با این حال ، برخی از این شرکت ها کاملاً خصوصی هستند و حتی در بورس اوراق بهادار فهرست شده اند. س Theال این است که آیا دولت اهداف کمی برای شرکت های خصوصی تعیین می کند؟ نقش دولت در چنین اهدافی دیگر سیاست گذاری نیست. این دیدگاه یک اقتصاد بازار آزاد رقابتی است که در آن صنعت کشور در سالهای اخیر تحت تأثیر قرار نگرفته است ، اما یک دیدگاه متمرکز بر دولت است.

شکاف آسیب شناسی در برنامه پیشنهادی

این کارشناس اقتصادی معتقد است که هیچ گونه آسیب شناسی در برنامه منتشر شده وجود ندارد و مشخص نیست دیدگاه وی در مورد آزادی تجارت یا آزادی اقتصادی ، تورم و نرخ سرمایه گذاری چه بود ، اما این انتظار از وزیر صنعت است. معدن و تجارت. داشتن دیدگاه استراتژیک و استراتژیک.

هاگو توضیح داد که پوچی این برنامه آسیب شناسی نیست ، به همین دلیل است که ما اینجا هستیم – تا زمانی که آسیب شناختی نباشد ، زیرا منشا مشکلات مشخص نشده است ، می توان تعداد را در همان چارچوب تجدید نظر کرد. بالا و پایین. و به سراغ تعریف ارقام تولید صنعتی یا پروژه های صنعتی بروید که در این برنامه قابل مشاهده است. به عنوان مثال ، 36 پروژه در این برنامه شرح داده شده است که 8 مورد از آنها در صنایع مختلف مانند نساجی ، خودرو و لوازم خانگی کاملاً مشابه هستند و فقط نام صنایع تغییر کرده است. البته دامنه پروژه بحث برانگیز است.

استراتژی رشد ، جایگزینی واردات را ادامه دهید

فعالان اقتصادی می گویند تجزیه و تحلیل استراتژیک برای تعیین آینده مورد نیاز است. به ندرت در بازارهای جهانی دیده می شود.

وظیفه سند سیاست صنعتی چیست؟

فاطمی امین با اشاره به سند اخیر سیاست صنعتی ایران ، گفت که باید به این س answerال پاسخ دهد: برنامه او در رابطه با این سند چیست؟ آیا او سیاست جدیدی را کنار می گذارد؟

وظایف وزارت صمت چیست؟

هاگوگو می گوید: “وزارت صنعت ، معدن و تجارت از بدو تأسیس تا کنون به صورت قانونی عمل نکرده است.” وزارت صنعت و معدن در سپتامبر 2011 با وزارت تجارت ادغام شد ، اما برنامه این وزارتخانه هنوز مبهم است. آقای روحانی چندین بار تلاش کرد وزارتخانه را مجدداً توزیع کند ، اما فایده ای نداشت. حال آقای فاطمی امین باید به این س answerال پاسخ دهد که نگرش وی در قبال این خدمت چگونه است و آیا وزارت سکوت به همان شکل یا جدا باقی می ماند؟

به گفته این اقتصاددان ، اگر قرار باشد وزارت سکوت در همان قالب باقی بماند ، اولین سوال تعیین قانون تاسیس و رویه های آن است. در قانون انتزاعی ، تعهدات بازار تا حدی به وزارت جهاد و وزارت صمت واگذار شده است که بحران بزرگی برای این وزارتخانه محسوب می شود.

وی افزود که این اولین بار است که دولت جدید قصد دارد مسئولیت ها و مسئولیت های این وزارتخانه را فاش کند.

نقش سازمانهای توسعه ای چیست؟

هاگو در ادامه گفت که ساختار کلی وزارت صنعت نامحدود است – این موارد در مورد آژانس های توسعه ای نیز مطرح می شود. به عنوان مثال ، آیا باید به جای ایجاد یک سیستم و جزئیات برای تولید بنگاه های خصوصی ، مشخص شود که نقش فعلی ایمیدرو ، ایدرو و بانک صنعتی و معدنی چیست؟ در نتیجه این عدم قطعیت ها ، بانک صنعتی و معدنی حتی در مواردی وام ازدواج ارائه می دهد. همچنین صنایع کوچک در ایالت های صنعتی و شرکت های کوچک صنعتی به طور کلی نادیده گرفته می شوند و جایگاه آنها در اقتصاد در شرکت های کوچک و متوسط ​​نامشخص است.

چرا وزیر پیشنهادی صمت نباید به بخشهای کوچک کشور پاسخ دهد و بگوید این در مورد اشتغال صنعتی صدق می کند؟ پاسخ این س questionsالات در برنامه برنامه ریزی شده در نظر گرفته نخواهد شد.

هاگو در مورد عدم تعیین شرکت های دولتی افزود: “اساس ایجاد شرکت های دولتی در دهه 1940 عدم سودآوری در برخی فعالیت ها و عدم مشارکت بخش خصوصی بود. او آن را به بخش خصوصی واگذار کرد ، اما در نهایت همه اینها داده نشد و بعداً تصمیم گرفته شد که دولت باید در مناطق آسیب دیده سرمایه گذاری کند و سپس تصمیم گرفته شد که آن را به بخش خصوصی بدهد. تحت سیاست های اصل 44 قرار گرفته است. عدم سرمایه گذاری دولتی

از شیر مرغ گرفته تا زندگی انسان ، هیچ کس نمی تواند آن را کنترل کند

به گفته وی ، در چنین مواردی ، آژانس های توسعه ای چاره ای ندارند. سیاست های ماده 44 از یک سو ، تمام اتحادیه های فرعی را از منطقه توسعه حذف کرده و هیچ فعالیت جدیدی برای آنها اعلام نشده است و موقعیت فعلی بنگاه های اقتصادی در صنعت و اقتصاد کشور نامشخص است. در زمان ادغام ، وزارت صنعت ، معدن و تجارت در صورت جابجایی اولیه شرکت ها و تصمیم گیری مدیریت شرکت های دولتی مانند ایدرو ، ایمیدرو ، شرکت شهرهای صنعتی و بانک صنعتی و معدنی از دولت حذف شد. سپس وزارت صنعت ، معدن و تجارت به عنوان ستاد و مغز استراتژیک تأسیس می شود ، اما این وزارتخانه در حال حاضر یک سازمان عجیب است که هیچ کس نمی تواند جمع آوری کند و آنها باید به طور قطع شناسایی شوند.

این اقتصاددان افزود: “هیچ کس نمی تواند زندگی انسان را از طریق شیر مرغ کنترل کند. بنابراین ، هر وزیری در این سمت باید قبل از هر چیز عملکرد این سرویس را تعیین کند. انتظار می رود وزیر جدید به زودی پس از روی کار آمدن با فعالان اقتصادی دیدار کند.

انتهای پیام