اقتصادی

مخالف دیروز واردات خودرو، منتقد امروز ممنوعیت واردات!

رئیس سابق بانک مرکزی که از مخالفان جدی واردات خودرو و حتی نظافت ماشین در دوره ریاست جمهوری خود بود ، اکنون کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری است.

بودجه پیشنهادی 1400 بودجه حدود 2040 میلیارد عوارض گمرکی از خودروها ایجاد کرده است و امسال احتمال اجاره خودروها را برای اجاره خودرو تقویت کرده است. پرداخت ها مربوط به محصولات جدید وارداتی نیستند ، اما برای تمیز کردن وسایل نقلیه ذخیره شده در گمرک.

همتی مخالف سرسخت واردات خودرو است

به گفته عبدالناصر همت (رئیس وقت بانک مرکزی) ، شورای مشاور اسلامی همچنین واردات خودروسازان را در طرح ساماندهی خودرو کنترل کرد. ما حتی بدون انتقال ارز اجازه ورود به خودروها را نمی دهیم؛ زیرا باید از این ارزها بهتر استفاده شود.

مخالفت رئیس کل سابق بانک مرکزی به قدری شدید بوده است که پارلمان موافقت کرده است که خودروها را بدون ارز وارد کند ، حتی اگر پارلمان بند واردات خودرو را اصلاح کند و اجازه دهد واردات خودرو برای بخش خصوصی آزاد شود. وی (رئیس کل فعلی بانک مرکزی) این اجازه را نداد و برخی آموختند که خودرو را وارد کنند و در گمرک نگه دارند تا اینکه چند ماه بعد اجازه تمیز کردن آن را گرفتند. با این حال ، بانک مرکزی دیگر ارز برای واردات اقلام غیرضروری مانند خودرو اختصاص نمی دهد.

همت همچنین س questionال کرد که چرا وقتی مواد اولیه ما در بحران بود ، خودرو وارد می شد. وی گفت: “من حتی موافق واردات خودروهای هیبریدی نیستم. ما نمی دانیم در سالهای آینده چه مجازاتی در نظر گرفته خواهد شد ، بنابراین باید ذخایر ارزی برای سالهای آینده را در نظر بگیریم.”

اجرای طرح ترخیص کالا از گمرک را برای خودروهای ذخیره شده در گمرک متوقف کنید

در هفتم ژانویه سال گذشته ، شورای وزیران ترخیص 13000 خودروی ترخیص شده از گمرک را تصویب کرد که در اولین خودرو ثبت نام این وسایل نقلیه وارداتی بدون دستور انتقال مجاز بود. در این مقاله آمده است: “تا تاریخ این تصمیم ، واردات خودروهای سواری (به استثنای سال تولید) مشکلی ندارد. تمام ثبت نام های قبلی ثبت نام خودرو (اعم از بانکی و غیر بانکی) لغو می شوند.

حدود دو هفته پس از ابلاغ تصمیم هیئت وزیران ، وزیر صمت در انتظار اطلاع از اجرای ماده 7 قانون گمرک توسط هیئت وزیران برای تهیه ترخیص زمین برای کلیه 13000 خودروی وارداتی ذخیره شده در گمرک است.

وی اظهار داشت: از این پس دولت بدون انتقال ارز اجازه واردات خودروهای وارداتی به داخل كشور را نمی دهد و باید عمل پاك سازی انبارها متوقف شود.

رئیس سابق بانک مرکزی در سفر به ایران-چدرون در فوریه سال گذشته گفت: “واردات خودرو اولویت اول ما نیست.” این کشور در حال حاضر نیازهای ارزی مهمتری دارد. بنابراین اختصاص ارز به واردکنندگان خودرو جزو اولویت های ما نیست و مسائل مربوط به واردات هرگز مطرح نیست.

همتی (نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری) اکنون به دلیل ممنوعیت ورود خودروها به کشور مورد انتقاد قرار گرفته است. او در یک برنامه تلویزیونی گفت یکی از مشکلات ما واردات خودرو است ما نداریم؛ وی گفت: “بسیاری از اتومبیل های داخلی ما از بالاترین کیفیت برخوردار هستند اما در بازار با قیمت فورد به فروش می رسند که مورد قبول مردم نیست.” یکی از مشکلات ما واردات خودرو نیست که موضوع تحریم و امور مالی است. تا زمانی که این مسائل حل نشود ، ما باید یک ماشین تولید کنیم و برنامه جدی برای این کار داریم.

وی گفت: در صورت لغو تحریم ها ، من مسئله واردات خودرو را چه در دولت فعلی و چه در دولت بعدی حل می كنم و موضوع نرخ ارز و تعرفه های بالاتر را تعیین می كنم. در حال حاضر ، مالیات بالای خودروهای وارداتی تنها درآمد دولت را به همراه دارد ، در حالی كه خودروهای خارجی گران ترند و بر قیمت خودروهای داخلی تأثیر می گذارند. بنابراین ، برای اینکه یکبار برای همیشه مشکل حل شود ، باید تعرفه و سیستم قیمت گذاری را در صنعت خودرو اصلاح کنیم.

حال س theال این است که آقای همت که از مخالفان سرسخت واردات خودرو در دوره ریاست بانک مرکزی بود اکنون چه انتقادی به ممنوعیت واردات خودرو داده و قول داده است کالاهای وارداتی آزاد شود؟

انتهای پیام