اقتصادی

مذاکره با آذربایجان برای راه‌اندازی کریدور خلیج فارس-دریای سیاه

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه روابط ایران و آذربایجان همواره برادرانه بوده است، از مذاکره با این کشور برای ایجاد کریدور خلیج فارس – دریای سیاه خبر داد.

به گزارش سرخط نیوز، رسام قاسمی امروز با معاون نخست وزیر آذربایجان در خصوص موضوعات مختلفی که می تواند به نفع دو کشور باشد، گفت و گو خواهد کرد، تکمیل، فعال سازی قطار مسافری نکیجوان – مشهد، همکاری های حمل و نقل و توسعه حمل و نقل جاده ای بین دو کشور و الحاق آن. کشتی های باری از جمله موضوعاتی است که در این سفر مورد بحث قرار می گیرد.

وی افزود: توافقی که در مورد ایجاد کریدور خلیج فارس – دریای سیاه حاصل شد، منافع زیادی برای دو کشور به همراه خواهد داشت. “

خوشبختانه تجارت بین دو کشور افزایش چشمگیری داشته و صادرات خودروهای ایرانی به آذربایجان از 400 دستگاه به 1400 دستگاه در روز رسیده است. ایران آمادگی دارد 30 درصد قطعات خودروی خود را به آذربایجان تولید کند و این خودرو به صورت مشترک بین دو کشور تولید خواهد شد.

وی با اشاره به تمایل ایران برای رونق بخشیدن به صنعت خودروسازی خود با کمک آذربایجان گفت: ایران و آذربایجان می توانند به صورت مشترک این خودرو را تولید و به کشورهای همسایه صادر کنند. ایران کدرو با در نظر گرفتن صنایع قدرتمند ایران آماده صادرات انواع مدل های خودرو، کامیون و اتوبوس به آذربایجان می باشد.

قاسمی درباره نشست خصوصی دو طرف گفت: در این جلسات مذاکراتی برای حل مسائل حمل و نقل از جمله پرداخت هزینه ها انجام می شود. در گذشته تردد بین دو کشور روان و سبک بود و انشاالله در آینده نیز همین گونه خواهد بود. ایران و آذربایجان هم اکنون همکاری های نفتی دارند و این همکاری ها ادامه خواهد داشت. مسائل مربوط به قدرت نیز برای گسترش همکاری ها مورد بحث قرار خواهد گرفت.

عضو کابینه سیزدهم گفت: شرکت های ایرانی از ظرفیت، انرژی و دانش فنی و مهندسی لازم برخوردارند و می توانند در پروژه های راهسازی و مسکن آذربایجان حضور فعال داشته باشند. همچنین به دنبال دستیابی به توافقی در زمینه تجارت بین دو کشور هستیم که در نشست بعدی کمیسیون همکاری مشترک دو کشور مذاکره و امضا خواهد شد.

وی افزود: با توجه به نیازهای تجاری دو کشور، ظرفیت و روابط ایران با جمهوری آذربایجان، سطح مبادلات تجاری دو کشور می تواند افزایش یابد و این امر در دست مقامات عالی کشور خواهد بود.

قاسمی ادامه داد: روابط ایران و آذربایجان همیشه بوده، خواهد بود و خواهد بود. سفر معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان به ایران موید این موضوع است.

به گفته وی، در این نشست ها موضوعات مختلفی مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت و مقدمات امضای تفاهم نامه بین دو کشور در حال انجام است. پیش از این نشست، نشست مشترک دو کشور در آستارا برگزار خواهد شد.

به گزارش سرخط نیوز، شاهین مصطفی اف معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان و رئیس کمیسیون همکاری های اقتصادی، تجاری و فرهنگی جمهوری آذربایجان امروز با هیاتی از ایران دیدار و با رستم قاسمی وزیر امور خارجه دیدار کرد. راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران هیأت ایرانی و هیئت همراه دیدار کردند.

انتهای پیام/