علمی و پزشکی

پیشگیری از سرطان روده با یک داروی روان‌پزشکی

به گفته شفافا ، این متخصصان بر این باورند که لیتیوم می تواند سلامت سلول های دستگاه گوارش را بهبود بخشد و اثرات مضر جهش های سرطانی را خنثی کند.

این کشف منجر به راه اندازی آزمایش بالینی جدیدی از لیتیوم ، داروی رایج مورد استفاده در درمان انواع بیماری های روانی شد و لیتیوم توانایی جلوگیری از پیشرفت سرطان روده بزرگ را دارد.

این آزمون افراد با ژن “پلی آپنوتیزم آدنوماتوز خانوادگی” (FAP) را مورد مطالعه قرار می دهد.

FEP یک اختلال ژنتیکی نسبتاً غیر معمول است که از هر 7 تا 22 نفر یک نفر را درگیر می کند. این وضعیت اغلب منجر به سرطان روده بزرگ می شود مگر اینکه کل روده با جراحی برداشته شود.

تصور می شود که بیشتر سرطان های روده در اثر جهش ژنتیکی به نام EPC ایجاد می شوند.

نشان داده شده است که سلول های بنیادی روده آسیب دیده توسط جهش های EPC ، همتایان سالم آنها را بیش از حد از بین می برد.

به گفته متخصصان ، این روند منجر به رشد نامحدود و رشد سلول های سرطانی می شود. بیماران مبتلا به FEP جهش ژنتیکی EPC دارند و صدها تومور و سلول غیرطبیعی در روده تولید می کنند.

پروفسور لوئیس ورمیلن ، سردبیر مجله Nature می گوید: “ما اولین قدم در توسعه سرطان روده بزرگ را شناسایی کرده ایم.”

پس از جهش در یک ژن مهم که سلولهای بنیادی روده را تنظیم می کند ، متوجه می شویم که این سلول ها به سلول های بدخیمی تبدیل می شوند که از سلول های طبیعی خارج می شوند. این تصور کاملاً جدید است زیرا تصور می شود جهش هایی که می توانند به سرطان تبدیل شوند سریعتر رشد می کنند یا در برابر مرگ سلول مقاومت بیشتری می کنند. اما تحقیقات ما نشان می دهد که سلولهای بدخیم می توانند فعالانه سلولهای مجاور را سرکوب و تقویت کنند. این همان چیزی است که ما از آن به عنوان رقابت برتر یاد می کنیم.

دکتر هلن ریپن ، مدیر آژانس بین المللی تحقیقات سرطان ، گفت: “پروفسور ورمیلن و تیم او از ابتلا به سرطان روده بزرگ آگاهی زیادی دارند.” ما از دیدن نتایج این آزمایش بالینی و پیامدهای آینده آن برای افراد مبتلا به سرطان ارثی بسیار هیجان زده هستیم.

به گزارش ایندیپندنت ، سرطان روده چهارمین نوع شایع سرطان در انگلیس است ، هر ساله بیش از 48000 نفر مبتلا به سرطان روده بزرگ می شوند.

علائم سرطان روده بزرگ شامل تغییر در عادات روده ، درد شکم و خون در مدفوع است.