بین الملل

کلاف پیچیده انتخابات عراق؛ در مواقع خطر بغداد جز تهران کسی را ندارد

مهسا مشحیحی عزادار جنجال بر سر انتخابات عراق همچنان ادامه دارد برخی از گروه های سیاسی، از جمله گروه های شیعه، سازمان دهندگان را به تقلب متهم کرده اند و مختار صدر در انتخابات میان دوره ای به پیروزی قاطع دست یافته است. انتظار می رود که ائتلافی از احزاب سیاسی نخست وزیر جدید را تشکیل دهند.

در گفت و گوی آنلاین با امیر موسوی، کارشناس مسائل عراق درباره انتخابات گفت وگو کردیم.

پیچیدگی انتخابات عراق؛  بغداد در مواقع اضطراری کسی جز تهران ندارد.

آیا مقتدی صدر کرسی هایی را که به دست آورده بود حفظ کرده است؟ اخیرا شاهد فعالیت مخالفان این نتایج بوده ایم. آیا آنها موفق خواهند شد که حرف خود را در مورد احتمال تقلب یا دخالت در انتخابات اعلام کنند؟

در حال حاضر اکثریت رای دهندگان با صدر هستند. به عبارت دیگر، او هفتاد و سه کرسی به دست آورد، اما اکثر ائتلاف همچنان از حمایت مالکی و قانون برخوردار است. ائتلاف با اهل سنت هم دیشب رسید. یعنی با الحلبوسی و حنیف کنجر هم پیمان شدند. کرسی های کردها متحد و متحد شدند و این دو در نهایت به ائتلاف بزرگ شیعیان پیوستند. باید دید با گروه صدر همکاری خواهند کرد یا مالکی. در نهایت، اکثریت نامزدی نخست وزیر مستلزم حداقل 167 رأی است. نامه ای به رئیس مجلس سنی و دستور تعیین وزیر توسط رئیس جمهور.

در تفسیر قانون اساسی تفاوت هایی وجود دارد. کسانی هستند که می گویند باید یک گروه دولتی تشکیل شود. برخی می گویند پس از انتخاب نخست وزیر به پارلمان، ائتلافی تشکیل خواهد شد. آنها متفاوتند. در دو انتخابات اخیر، دیوان عالی کشور به نفع حزب دوم رای داده است. حال باید دید در این زمان هم همین نظر صدق می کند یا خیر. اگر ممکن است به نفع مالکین است، اما اگر نه، صدر برنده است.

تاکنون درگیری سیاسی و حضور در خیابان ها. صدر با حمایت آمریکا و سازمان ملل در انتخابات پیروز شد. اما حامیان مالکی و الحشدالشباب در راه بازشماری آرا هستند. از آنجا که سروری که برگه های رای را بررسی می کرد در امارات متحده عربی بود، این گروه معتقد بود که تقلب الکترونیکی در رای گیری ایجاد کرده است و نمی توان به آن اعتماد کرد.

هیأت انتخابات به همه اعتراضات پاسخ مثبت نداده و تا کنون شمارش مجدد 33 تا 40 حوزه را تأیید کرده است. با این حال، کمیته شیعیان مصمم به بازشماری بیشتر حوزه‌های انتخابیه است. هر حوزه انتخابیه برهنگی رای دهندگان را به احزاب و گروه ها داده است که نشان دهنده تقلب و ناهماهنگی است.

نتایج نهایی انتخابات شب گذشته توسط کمیته هماهنگی شیعیان به ریاست نوری مالکی رد شد. برخی می گویند که انتخابات باید دوباره برگزار شود.

نکته این است که روابط با تهران ممکن است به خطر بیفتد. صدر به ویژه در مورد روابط خارجی بیانیه ای داد و گفت که از سوی غرب و برخی کشورهای منطقه حمایت شده است. در صورت لغو نشدن انتخابات، پیش بینی شما از روابط عراق و ایران چیست؟

اظهارات صدر می گوید که او می خواهد دولت تشکیل دهد. نسبت به ایران موضع دارد زیرا احزاب مخالف معمولا با ایران موافق هستند. روال باید مشخص شود. او نامی از ایران نبرده است، اما تحلیلگران می گویند که نامی از ایران آورده است. مداخله در عراق زیاد است، اما چرا در مورد عربستان سعودی و آمریکا صحبت نکنیم. وضعیت فعلی صدر باید روشن کند که سودجویان نباید از اظهارات وی در این موارد سوء استفاده کنند.

اگر صدر به قدرت برسد، فکر می کنم در نهایت رابطه خوبی با ایران خواهد داشت. یعنی او می تواند این کار را انجام دهد. همه می دانند که عراق کسی جز ایران ندارد. زمانی که داعش به عراق حمله کرد و همه گروه های مذهبی را قتل عام کرد، آمریکایی ها و اعراب پشت کردند.

دولت بعدی چگونه تشکیل می شود و شانس تشکیل دولت بعدی چقدر است؟

من معتقدم که این یک ائتلاف خواهد بود. در عراق هیچ فرهنگی برای پیوستن گروه ها به مخالفان در پارلمان وجود ندارد و همه خواهان نقشی در دولت هستند. زیرا هرکسی که سیاستمدار است و می خواهد از این وضعیت خارج شود دچار مشکل است. بنابراین آنها می خواهند که همه گروه ها در حکومت نقش داشته باشند.

فکر می کنم بحث هماهنگی است. این درگیری ها به این دلیل رخ می دهد که بیشترین سود را دارند. صدر می خواهد نخست وزیر شود. مالکی هم همین طور است و حتی اگر نخست وزیر هم نگیرد، بالاترین مقام را می خواهد. نخست وزیر باید بین احزاب اجماع داشته باشد. اگر سدیر اصرار کند، مالک نیز چنین خواهد کرد. اگر هر دو طرف به توافقی برسند که برای همه قابل قبول باشد، ممکن است. اما دخالت خارجی را نمی پذیرم. اما در درازمدت می خواهند که ایران در میانجیگری نقش داشته باشد.

ایران هنوز وارد نشده و خودشان به این نتیجه رسیده اند که باید نخست وزیر باشند.

برجسته ترین آنها رئیس دادگستری عراق، مدیر بصره، وزیر کشور فعلی و توفیق علوی و صدر هستند. شخصیت های قابل قبول گروه ها افرادی هستند که مورد بررسی قرار می گیرند. این امید وجود دارد که دولت ائتلافی تشکیل شود. وقتی احزاب سیاسی کوچکتر اوضاع را کاهش دهند، بعداً دولت تشکیل می شود. ما باید ببینیم علمای عراق چه چیزی به دست می آورند. توافق در عراق پیچیده است. اما فکر می کنم این گزینه پنجم در نهایت است و فکر می کنم آنها می توانند موفق شوند.

برخی نگران ناآرامی های عراق هستند که مشابه سال گذشته است. آیا چنین فرصتی وجود دارد؟

مخالفان خواستار تحریم این مجلس شدند. معترضان سال گذشته کشور را ویران کردند. فرماندهان معترضان را کشتند، برخی مناطق را به آتش کشیدند و مدارس و دانشگاه ها را تعطیل کردند. اکثر رهبران آنها اکنون در غرب هستند. آنها در انتخابات اخیر کرسی های زیادی کسب نکردند. معترضان حدود یک هفته است که دست به تظاهرات زده اند و هیچ درگیری با نیروهای امنیتی رخ نداده است. دیشب دیدیم که نیروهای امنیتی مصاحبه خوبی داشتند و از معترضان تمجید کردند. حشدالشباب و حامیانش خون ریخته و رنج کشیده اند. آنها نسبت به ملت خود دلسوزی دارند.

>>> این را بخوانید:
مؤسسه صلح ایالات متحده در عراق حضور قوی دارد.
به قدرت رسیدن مقتدی صدر برای عراق چه معنایی دارد؟
پیروزی مختار صدر چگونه روابط ایران و عراق را شکل می دهد؟

311312/23