عمومی

۵ ترند مهم دنیای کسب و کار برای مشاغل کوچک در سال 2021

[vc_row][vc_column][vc_column_text]ترند‌ها و گرایش‌های جدید، همواره بر تمایلات و انتظارات مشتریان‌ تأثیرگذار هستند. بنابراین لازم است تا همیشه نسبت به ترند های دنیای کسب و کار آگاه باشید. در صورتی که صاحب کسب و کار کوچک هستید، مسیر سخت رقابت با رقبا و حفظ جایگاه در بازار، اهمیت دنبال کردن ترند های روز را برای شما دو چندان می کند.

در نظر داشته باشید که هر کسب و کاری ویژگی‌های خاص خود را دارد؛ و هر ترند تازه‌ای در دنیای تکنولوژی و کسب و کار، لزوماً بر فعالیت شما تأثیرگذار نخواهد بود. از طرفی همه ترند های ویژه در دنیا و مخصوصاً آن‌هایی که در سطح جهانی بزرگ می‌شوند، بر انتظارها و رفتار مشتری اثرگذار خواهند بود. بنابراین بد نیست ترند های روز را رصد کنید و از جریان بازار جا نمانید.

ترند های دنیای کسب و کارهای کوچک از زبان اوج (owj.io)

در ادامه با ۵ ترند رو به ‌رشدی که در سال 2021 تأثیر قابل توجهی بر انواع کسب و کارهای تازه کار و کوچک (آنلاین و غیر آنلاین) خواهند گذاشت، آشنا می‌شویم.

۱. توجه به محیط زیست و مسئولیت پذیری اجتماعی

کسب‌وکارهای سبز و مسئولیت‌پذیر اجتماعی بسیار مورد توجه مشتریان امروزی هستند. آن‌ها برای محیط ‌زیست و میزان مسئولیت‌پذیری اجتماعی، اهمیت ویژه‌ای قائل می‌شوند. و این مسئله برایشان به عنوان فاکتور مهم جهت خرید از کسب و کار خاص به حساب می‌آید.

راهکارهایی وجود دارند که می‌توانید به وسیله آن ها، تعهد خود را نسبت به این‌ موارد نشان دهید:

  • از کیسه‌های پلاستیکی برای بسته بندی استفاده نکنید.
  • از محصولات سبز و پاک، استفاده کنید.
  • فروشندگان و سرویس‌های سبز را تشویق کنید.

۲.نقد و بررسی محصولات توسط مشتریان

بررسی و مقایسه محصولات و خدمات (مخصوصاً به صورت آنلاین) ترند جدیدی نیست؛ اما اکنون بیشتر از هر زمان دیگری اهمیت پیدا کرده است. مشتریان امروزی آگاه تر شده‌اند و برای بررسی و مقایسه خود ارزش بیشتری قائل هستند تا تبلیغات و ادعاهای برندها. بنابراین باید کسب‌و‌کار خود را به صورت صادقانه در معرض دید مشتریان قرار بدهید تا بتوانند عملکرد شما را بررسی و با دیگران مقایسه کنند.

تنها راه پیروزی در این بررسی‌ها و مقایسه‌ها، تولید محصول مفید و با کیفیت برای مشتری است. حتماً باید امکان بررسی دقیق و مقایسه را در اختیار مشتری قرار بدهید. و از آن ها بخواهید که نظر خود را درباره محصولات و خدمات شما بگویند.

۳. فروش به صورت آنلاین

با صحبت از فروش آنلاین، احتمالاً اسم دیجی کالا یا آمازون به ذهنتان بیاید. اما امروزه فروشندگان سنتی هم اهمیت حضور در فضای آنلاین را درک کرده‌اند و به دنبال حضور پررنگ تر در این فضا هستند. پس بهتر است شما هم برای موفقیت کسب و کار کوچک خود، به این ترند روز دنیا توجه کنید.

روش‌های متداول کسب درآمد از اینترنت در ایران

مثلاً اگر رستورانی با غذاهای منحصربه‌فرد دارید؛ می‌توانید با یک بسته‌بندی مناسب، غذای خود را، در محدوده محله خود به صورت آنلاین بفروشید. همچنین یک کسب و کار لوازم ورزشی می‌تواند ابزار و لوازم ورزشی بفروشد یا یک فروشگاه خدمات کامپیوتری، خدمات خود را به‌صورت آنلاین ارائه دهد.

حتی اگر شما محصول یا خدمات خاصی ندارید، باز هم می‌توانید به‌ صورت همکاری در فروش، به کسب درآمد بپردازید. به این صورت که محصول و خدمات را از یک کسب و کار دیگر تأمین می‌کنید و در فضای مجازی به فروش می‌رسانید. و برای هر فروش درصد خود را دریافت می‌کنید.

۴. استفاده از بازاریابی موبایلی

بدون شک موبایل یکی از ترندهای مهم چند سال اخیر بوده و پیش‌بینی می‌شود به رشد‌ خود در سال 2021 ادامه دهد. کسب و کارهای نو پا می‌توانند با روش‌های مختلفی، از این ترند محبوب استفاده کنند:

یک اپلیکیشن برای برند خود طراحی کنید. یک برنامه کاربردی موبایل امکانات زیادی را در اختیار شما می‌گذارد. مثلاً می‌توانید از طریق آن با مشتریان خود ارتباط مستقیم داشته باشید، آخرین اخبار و به روزرسانی ها را اعلام کنید، محصولات جدید خود را معرفی کنید و چندین کار دیگر.

بازاریابی پیامکی از روش‌های قدیمی و کاربردی در زمینه تجارت با موبایل است. با این روش خیلی سریع و راحت پیام خود را به مخاطبین خود می‌رسانید. همچنین می‌توانید با اجازه خود مشتری، آخرین تخفیفات و پیشنهادهای ویژه را برای آن‌ها بفرستید.

روش های پرداخت خود را به روز کنید. بسیاری از مشتریان ترجیح می‌دهند پرداخت خود را توسط موبایل و به صورت آنلاین انجام دهند. با ایجاد این امکان، میزان رضایتمندی آن ها را افزایش می‌دهید.

۵.بهره‌گیری از ابزار استوری‌ در اینستاگرام

اگر برای کسب و کار خود حساب اینستاگرامی ساخته‌اید و هنوز از ابزار استوری استفاده نکرده‌اید، باید بدانید که فرصت خوبی را از دست داده‌اید. تنها پست کردن معرفی محصولات در اینستاگرام کافی نیست. بلکه باید کاری کنید تا مخاطبان با شما ارتباط برقرار کنند. و استوری برای این هدف بسیار مناسب است.

بازاریابی شبکه های اجتماعی و استراتژی موفقیت در آن

پست‌های غیر جذاب و متن‌های طولانی مخاطبان را دفع می کند. باید با چیدن استراتژی مناسب بازاریابی و استفاده از ابزار مفید شبکه های اجتماعی محبوب، یک رابطه مؤثر و مفید با مخاطبان خود ایجاد کنید.

در پایان به یاد داشته باشید که مشتریان در سال 2021 اکثراً گوشی هوشمند دارند، خرید خود را آنلاین انجام می‌دهند، برای محیط زیست اهمیت قائل هستند، در فضای مجازی و مخصوصاً شبکه های اجتماعی حضور پر رنگ دارند و قبل از خرید تحقیق می‌کنند. حال شما اگر می‌خواهید افراد برای خرید به سراغ کسب و کار کوچک شما بیایند، باید متناسب با نیاز چنین مشتریانی خدمات ارائه دهید.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]