تأکید کشورهای حاشیه دریای خزر برای انجام مبادلات تجاری با پول‌های ملی

تاکید بر کشورهای حاشیه دریای خزریان است

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: کشورهای حاشیه دریای خزر بر افزایش سوآپ نفت و گاز و شهرک های تجاری تاکید کردند.

خبرگزاری رابوتر سرخط نیوز; سید احسان خاندوزی در گفت و گو با رسانه ملی درباره اهداف هیات ایرانی در دومین مجمع اقتصادی دریای خزر سازماندهی شده و سازماندهی شده در حوزه های مختلف اقتصادی گفت:

وی با بیان اینکه نشست بسیار خوبی بین وزرای اقتصاد پنج کشور در مرز دریای خزر برگزار شد، افزود: البته جلسه اصلی با دستیار اول رئیس جمهور دو کشور و نخست وزیران کشورهای مرزی و نتایج نشست وزرای اقتصاد در نشست نخست وزیران مورد بررسی قرار گرفت.

وزیر اقتصاد یادآور شد: طی سال گذشته تجارت کشورهای حاشیه دریای خزر حدود 30 درصد افزایش یافته است. در شرق دریای خزر نقطه اتصال جاده را به این صورت داریم و در غرب دریای خزر نیز نقطه اتصال جاده آستارا را داریم که از طریق ریل به جاده کیشور، منطقه خلیج فارس و دریای عمان.

وی ادامه داد: محور دومی که مورد تاکید قرار گرفت افزایش تبادل نفت و گاز بین کشورهای حاشیه دریای خزر و محور سوم، تسریع در مسیر سبز گمرکی و تبادل الکترونیکی اسناد تجاری و همسان سازی تعرفه های حمل و نقل و حمل و نقل بود. محور دیگری که مورد تاکید قرار گرفته تکمیل تسویه حساب های تجاری بر اساس پول ملی و اتصال شبکه بانکی و کارت های بانکی کشورهای حاشیه دریای خزر با یکدیگر (از جمله شبکه شتاب ایران با شبکه فدراسیون روسیه).

خاندوزی گفت: همچنین مقرر شد وزرای اقتصادی 5 کیشور حاشیه خزر نقشه تعاملات اقتصادی را با جزئیات کامل تهیه کنند تا در جلسه بعدی درج شود.

وی درباره دستاوردهای این جلسه گفت: به تور تورفتن به تعریف در حدودة قطعة هذا و غرب دریا دریا احن از آن اینكه برون استور استرا استرا اجما غرب غرب كه پیشقردادهای آن برهه در حال درائد است.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه امیدواریم زودتر قرارداد را نهایی کنیم، گفت: در زمینه سوآپ توافقاتی بین وزیر نفت ایران و مقامات روسیه و قزاقستان انجام شد.

خاندوزی اضافه کرد: پیش از این سفر، در جریان مذاکرات رئیس کل گمرک ایران، مقدمات لازم برای ایجاد مسیر سبز گمرکی فراهم شده بود و ما باید به آن، سرعت ببخشیم.

وی ادامه داد: همچنین جلسه ای با بانک مرکزی روسیه در خصوص تسویه با ارزهای ملی و تسریع در شبکه بانکی داشتیم که این قرارداد نقطه اتصال بانکی با کشورهای آسیای میانه و آسیای مرکزی خواهد بود تا از این طریق , ایران می تواند تمام کشورهای دریای خزریان با پول ملی مبادله می شود.

دومین نشست اقتصادی دریای خزر در مسکو برگزار شد.

انتهای پیام





آیا این خبر مفید است؟

در نتیجه 0 Рай очень в 0 رای مخالف

خروج از نسخه موبایل