عمومی

تاکسی خطی با نرخ دربست!

مسافران می گویند نه اتوبوس، نه خط مترو و نه تاکسی! بعد از درخواست مردم که با ماشین خودت درنگ نکنی! افزایش قیمت داره ولی سرویس نداره! این وضعیت در حومه تهران نیز دیده می شود.

روزنامه به روگر سرخط نیوز ایران نوشت: «ترافیک کلافه کرندل در تهران در روزهای اخیر منجر به اختلالات جدیدی در تاکسیرانی شد. برخی از رانندگان تاکسی به بهانه ترافیک سنگین به ویژه در ساعات اوج بار به روش های جدیدی برای فرار از قانون روی آورده اند که منجر به افزایش کرایه ها شده است. به عنوان مثال کرایه خطی که در روزهای عادی و با مصوبه شورای شهر تهران اعلام می شود اکنون 12 هزار تومان است. زیرا رانندگان تاکسی با تغییر موقعیت خود در انتهای تاکسی، در واقع مسافران را در شرایطی قرار می دهند که مجبور می شوند تاکسی ها را با کمترین قیمت در اختیارشان بگذارند. این قیمت ها در فرآیندی ارائه می شود که رانندگان تاکسی خارج از ایستگاه را مشخص می کنند. به شکلی که از دریس دریس که در کِی از نفری که به بستی به بستی. مسافرانی که این راه را نمی دانند باید منتظر همان صف باشند و منتظر تاکسی های خیالی باشند که هرگز نمی آیند. البته برخی از آنها به تاکسی در اینترنت راضی هستند.

خانم ریاحی یکی از مسافرانی است که بارها با این صحنه مواجه شده است. و با بیان اینکه این حادثه روز چهارشنبه در ایستگاه سیدخندان رخ داده است، می گوید: چهارشنبه ظهر حوالی ساعت 3 بامداد صف طولانی برای مسیر ایجاد شد. حدود 1 ساعت و نیم متوقف شدم و خبری از تاکسی نبود و بالاخره از سر ناچاری به صف مسافران پیوستم. چون خط رسمی برای شکایت و اعتراض وجود نداشت و اگر اصرار به ماندن داشتیم وقت و سلامتی خود را از دست می دادیم! زیرا حتی برخی از مسافران به دلیل سردی هوا و انتظارهای طولانی بیمار شدند.

و می گوید در این شرایط مسافران کرایه را بین خود تقسیم می کنند هرچند که مثلا به جای 12 هزار تومان باید 40 هزار تومان بپردازند اما از کرایه 160 هزار تومانی یک نفر ارزانتر است!

یکی دیگر از مسافران از «آریاشهر» تا «میدان آزادی» گلایو دارد. وی به مشکل تاکسی ها نیز اشاره می کند و می گوید: ماجرای تاکسی ها از روزهای بارندگی به روزهای عادی کشیده شده و کرایه ها کاهش یافته است. او البته انتقادی هم به مسافران دارد و می گوید: ما خودمان این روش را پایه گذاری کرده ایم و تاکسی ها به جای اینکه ساعت ها در ترافیک بمانند و خودروهایشان فرسوده شود، این پیشنهاد را ناعادلانه پذیرفته اند. כון דר עשוד בה סוד הר דוי מא טעמא מי משוד!

فرسودگی و فرسایش فراوانی اوج ترافیک

البته این روایت از سوی بسیاری از رانندگان تاکسی رد می شود. آنها معتقدند که این رویداد نباید در یک جهت و به نفع مسافران نوشته شود. چرا که از ترافیک تهران و قطعات گران قیمت خودرو به شدت آسیب دیده اند تا جایی که برخی روزها از ساعت 4 صبح تا 16 بعد از ظهر فقط 2 تا 3 خط رفت و آمد می کنند. آقای روزبهانی با بیان اینکه فرکانس ترافیک ساعات شلوغی بسیار زیاد است، می گوید: «برخی رانندگان عز ساعت 4 به دربستی کال دربستی میبرند، کو کی که رود کن کی رود دربی کیرد، در به سینی کنتور می انتزند و کسی هم شاکی نیست. برای سود بیشتر گزینه «عجله دارم» را هم گذاشتند. بسیاری از این رانندگان به جای پرداخت کرایه یک لاین تردد به شمال شهر می روند و فقط برای یک تا دو خیابان همان هزینه می گیرند. به همین دلیل اغلب تاکسی های آنلاین دیده می شود که برای چند خیابان 70 هزار تومان می گیرند و هیچ کس گلایه ای ندارد! برخی از مسافران در اجاره تاکسی های خطی نیز مشکل دارند و معتقدند تاکسی های سراسر دنیا گران تر هستند.

مسافری می گوید: بسیاری از آنها آن را خریده اند، اما به عنوان سرمایه گذاری خانه های خود را در گاراژ خود پارک کرده اند.

یکی دیگر از مسافران با اشاره به مسیر یوسف آباد می گوید: قیمت تا مقصد 8000 تومان است اما در این ترافیک لازم نیست راننده تا انتها برود بنابراین مسافر به سمت پلیس راه می رود و می رود. همان 8000 تومان». اگر می خواهید به جایی که می خواهید بروید، باید صبر کنید. کرایه 4 سرنشین 70 هزار تومان است. به همی للک نه در ونه در بدین کابکی از نیست و سف کیمتری به‌بال کاکسی‌های است تاکری‌ها را بین هم کند! برخی از مسافران بارها از رئیس جمهور شکایت کرده و با 137 تماس گرفته اند. وضعیت بدتر است.

عده ای می گویند راننده ها با رئیس جمهور صحبت می کنند و با عنوان حق السکوت واعظ به آنها پول می دهند! موضوع هنوز تایید نشده است. جاده حتی به شهر هم نزدیک نیست و فرسوده ها نزدیک تاکسی های خط هستند. مسافران می گویند نه اتوبوس، نه خط مترو و نه تاکسی! بعد از درخواست مردم که با ماشین خودت درنگ نکنی! افزایش قیمت داره ولی سرویس نداره! این وضعیت در حومه تهران نیز دیده می شود. مسافری از مسیر ورامین به تهران به صف‌های طولانی اشاره می‌کند که حتی ساعات غیرپیک را هم غیرقابل تحمل می‌کند. تاکسی وجود دارد اما برای پاسخگویی به این تعداد مسافر در ورودی مترو شهر به اندازه کافی محدود است. مسیر محدود به یک ساعت، تقریباً دو تا سه ساعت انتظار تاکسی است و در غیر این صورت 15 هزار تومان (برای تاکسی مناسب نیست)، 150 هزار تومان برای تاکسی اینترنتی موجود نیست! اتوبوس، اتوبوس و مترو نیست!

ریشه مشکلات در بخش اتوبوسرانی

علی اصغر قائمی، یکی از اعضای شورای شهر تهران به «ایران» می گوید که این توافق قابل قبول نیست و تاکسیرانانی که نام اصلی آنها نظارت و مدیریت است باید به وظایف نظارتی خود عمل کنند.

او معتقد است: «تاکسی سیستم حمل و نقل عمومی نیست، اما به دلیل نبود اتوبوس و مترو به آن نقش عمومی داده‌ایم، هرچند بخش خصوصی است».

قائمی می گوید: علت اصلی این مشکلات حمل و نقل عمومی است. زمانی که در تهران باید 9000 اتوبوس وجود داشته باشد اما حدود 2400 وسیله نقلیه داریم و بیش از 6000 وسیله نقلیه کمبود داریم یا باید 2000 خودرو دیگر به شبکه مترو اضافه شود و اثرات تاکسی و ترافیک آزاردهنده و جدی است. تهران می دهد مردم مجبورند به خودروی شخصی بروند، چون عموم مردم در دسترس نیستند! شخصاً 200 هزار تومان کرایه اتوبوس گذاشته بودند که بی انصافی بود! جلسات متعددی با مسئولان حوزه حمل و نقل عمومی داشته ایم و شهرداری نیز قول رفع این وضعیت را داده است. حدود 150 اتوبوس به ناوگان تزریق شده و تا پایان سال 180 اتوبوس دیگر اضافه خواهد شد. اغر هر سه ماه یکـبار نسائی هملـونکل جمع می شود کریک ها هم کیکتم بریں شد. البته رانندگان هم مشکلات خاص خود را دارند.

این شرح این روایت اشکالی ندارد! سر ين كلاف سردرگم به كند پنك كتمي شود كه از آن «تاكسيران» است. حتی اگر به تخلفات آنها رسیدگی شود، هیچ تضمینی وجود ندارد که راه حل دیگری برای کسب درآمد و فرار از ترافیک سنگین تهران پیدا نکنند!

انتهای پیام