صفر تا صد راه اندازی گلخانه

تأسیسات گلخانه‌ای برای تولید میوه‌ها، گل‌ها و گیاهان زینتی خارج از فصل در اروپا در قرن هفدهم آغاز شد و در سال‌های اخیر در سراسر جهان برای استفاده بهتر از زمین، آب و نیروی کار گسترش یافته است. منابع.

ساخت گلخانه در استان اصفهان در ایران با یک گلخانه چوبی در دهستان گلجان در سال 1340 آغاز شد و اکنون پس از راه اندازی گلخانه ها در اقصی نقاط ایران محصولات مختلفی از جمله خیار، گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای، نی گلخانه ای وجود دارد. ، و توت فرنگی. گل های شاخه بریده مانند رز و ژربرا برای تامین بازار داخلی ایران و همچنین صادرات به سایر کشورهای منطقه و برخی به اروپا و آمریکا تولید می شود.

گلخانه فضای محدودی است که در آن تمامی عوامل محیطی قابل کنترل است و برای کشت فشرده و تولید محصول خارج از فصل یا محیط طبیعی گیاه ساخته شده است.

انواع روش های سازماندهی گلخانه ها

انواع مختلفی از پیکربندی گلخانه از نظر نوع تولید و نوع ساختار وجود دارد که در زیر توضیح داده شده است.

طراحی گلخانه بر اساس نوع تولید

(ایجاد گلخانه صیفی) سبزیجات و صیفی جات شامل خیار، گوجه فرنگی، توت فرنگی، فلفل، بادمجان، طالبی و سبزی های برگ دار (ریحان شاهی و …) می باشد.

(ایجاد گلخانه برای انواع گیاهان زینتی اعم از گلخانه گل رز و گلخانه کاکتوس ) راه اندازی گلخانه تولید گل و گیاهان زینتی تولید گل شاخه بریده (رز، ژربرا، گلایول، داوید) و گل آپارتمانی و کاکتوس.

راه اندازی گلخانه پرورش قارچ و قارچ صدفی

تهیه گلخانه با توجه به نوع سازه

با توجه به نوع نصب گلخانه به دو دسته چوبی یا سنتی و مدرن یا فلزی تقسیم می شود.

چگونه یک گلخانه کوچک راه اندازی کنیم؟

نحوه راه اندازی گلخانه در منزل یکی از مشکلات افراد علاقه مند به راه اندازی گلخانه در منزل، محدودیت فضای محیط خانه است. حال چگونه یک گلخانه کوچک به صرفه و با شرایط مناسب راه اندازی کنیم. در ابتدا باید توجه داشت که هدف از ساخت گلخانه چیست و قصد داریم در آن چه گیاهانی بکاریم. مهمترین قسمت راه اندازی یک گلخانه کوچک ساختار گلخانه است.

برای نصب یک گلخانه کوچک، سازه اصلی از چوب با پوشش پلاستیکی ساخته شده است. این سازه ها 2 تا 3 متر ارتفاع دارند و فاقد سیستم گرمایش و تهویه مناسب هستند و به دلیل ارتفاع کم برای کشت محصولاتی مانند خیار و گوجه فرنگی مناسب نیستند. مزیت راه اندازی گلخانه در منزل هزینه کم ساخت هر واحد است. اما به دلیل نامناسب بودن محیط داخلی برای رشد گیاه، میزان تولید در واحد سطح اغلب کمتر از گلخانه های مدرن است. به دلایل فوق این نوع گلخانه هنوز توسعه نیافته است و گلخانه های کوچک ساخته شده به تدریج به گلخانه های مدرن تبدیل می شوند.

گلخانه های فلزی بزرگ یا مدرن ایجاد کنید

اسکلت گلخانه فلزی است که معمولاً با پلاستیک مقاوم در برابر اشعه ماوراء بنفش (UV) پوشانده شده و دارای سیستم گرمایش و تهویه مناسب است. ارتفاع این نوع گلخانه ها بیش از 5/4 متر بوده و عملکرد در واحد سطح به دلیل شرایط رشد مناسب گیاهان در آن سازه ها نسبت به گلخانه های کوچک بیشتر است.

اتصال قطعات در گلخانه های فلزی با پیچ و مهره (قابل حمل) و یا با جوش انجام می شود. قیمت واحد گلخانه پرتابل 15 تا 20 درصد بیشتر از سیستم جوشی است اما نصب آن آسانتر و تغییرات ساختاری آسانتر است.

نصب گلخانه های بزرگ فلزی یا مدرن

اسکلت گلخانه از فلز ساخته شده است که معمولاً با پلاستیک پیشگیری کننده اشعه ماوراء بنفش (UV) پوشانده شده است و دارای سیستم گرمایش و تهویه مناسب است. ارتفاع این نوع گلخانه ها بیش از 4.5 متر و عملکرد در واحد سطح بیشتر از گلخانه های کوچک است، زیرا رشد گیاهان در چنین سازه هایی مطلوب است.

اتصال قطعات در گلخانه های فلزی توسط پیچ و مهره (قابل حمل) و یا با جوش انجام می شود. هزینه واحد گلخانه های قابل حمل 15 تا 20 درصد بیشتر از سیستم جوشکاری است، اما نصب آنها ساده تر و تغییرات در ساختار آسان تر است.

انواع بستر کاشت محصولات گلخانه ای

بستر کاشت در هنگام احداث گلخانه خیار خاکی یا هیدروپونیک (بدون خاک) است که ریشه گیاه در خاک قرار می گیرد. به این ترتیب مدیریت عناصر غذایی ساده است و نیاز به دانش فنی زیادی ندارد، اما برخی از مواد مغذی که مصرف می شود خارج از دسترس گیاهان بوده و محصول همیشه در معرض خطر بیماری های خاکی است.

اما در هنگام راه اندازی گلخانه هیدروپونیک ریشه گیاه در موادی مانند پرلیت، پشم سنگ، لیکا، ماسه و … قرار می گیرد و مواد مغذی مستقیماً در اختیار گیاه قرار می گیرد.مزیت راه اندازی گلخانه هیدروپونیک این است که باعث کاهش رطوبت می شود. مقدار آب. مصرف بیماری های خاک را بسیار کاهش می دهد و عملکرد در واحد سطح را افزایش می دهد اما نیاز به دانش فنی بالا و مدیر مجرب و ماهر دارد و هزینه ساخت 15 تا 20 درصد افزایش می یابد.

نکاتی برای سازماندهی گلخانه

برای ایجاد ایده ایجاد گلخانه باید به نکات زیر توجه کرد و البته مربیان شرکت گلخانه ساز سپید الوند آماده هر نوع همکاری با شما دوستان عزیز هستند.

مکانی مناسب برای راه اندازی گلخانه

خاکی که گلخانه روی آن قرار می گیرد باید دارای بافت متوسط، زهکشی مناسب، بدون شوری و قلیایی، آهک و گچ باشد. محل گلخانه باید تا حد امکان به خط لوله اصلی گاز و جاده های اصلی نزدیک باشد و یا دارای جاده مناسب باشد. شیب های تند، مکان های بادخیز مکان مناسبی برای راه اندازی گلخانه نیست. ابعاد زمین باید طوری انتخاب شود که بتوان گلخانه ها را در جهت شمال به جنوب ساخت.

جهت دریافت مشاوره راه اندازی گلخانه به صورت حرفه ای یا به لینک زیر مراجعه کنیدک

https://sepidalvand.com/راه-اندازی-گلخانه/

آب با کیفیت کافی

حداقل آب مورد نیاز برای یک گلخانه 1000 متر مربع در شبانه روز در تابستان (مقدار غذا) 8-10 متر مکعب است و بسته به میزان آب موجود می توان سطح گلخانه را تعیین کرد. ساخته شود. . علاوه بر کمیت آب، کیفیت آب نیز عامل مهمی در تولید محصولات سبز است

میزان تحمل گیاه نسبت به املاح موجود در آب آبیاری متفاوت است. مهمترین عامل محدود کننده در ایجاد اثر گلخانه ای شوری آب یا EC است.

EC قابل قبول برای گیاهان در جدول زیر آورده شده است.

اگر مقدار EC بالاتر از مقادیر اعلام شده باشد، عملکرد محصول کاهش می یابد. علاوه بر EC، میزان سدیم (S.A.R.)، کلر و بی کربنات آب نیز در راندمان تولید تأثیر دارد، بنابراین قبل از شروع گلخانه باید از آزمایش آب کامل استفاده شود.

ابزار و تجهیزات مورد نیاز برای مونتاژ گلخانه

از جمله ابزار و تجهیزات مورد نیاز برای ساخت گلخانه می توان به سیستم گرمایشی، سیستم سرمایشی، ژنراتور و … اشاره کرد.

انواع سیستم های گرمایشی

سیستم مرکزی: سیستم گرمایش (برای گلخانه های بیش از 0.4 هکتار) این سیستم از بخار یا آب گرم استفاده می کند.

سیستم محلی: بخاری شامل سه دسته بخاری های انفرادی یا تراکمی – هیترهای همرفتی یا همرفتی – بخاری های تابشی با انرژی کم می باشد.

سایر تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی گلخانه

1- ژنراتور (برق اضطراری) 2- ترموستات 3- سیستم آبیاری تحت فشار

برای راه اندازی گلخانه چقدر سرمایه لازم است؟

فرآیند راه اندازی گلخانه دو بخش دارد:

در حال حاضر هزینه نصب گلخانه با احتساب هزینه ساخت ساختمان، زیرساخت ها و آب و برق، متری حدودا 200000 تومان تا 2000000 تومان می باشد.

برای پاسخ به این سوال که هزینه راه اندازی گلخانه چقدر است؟ باید گفت که هزینه های واقعی راه اندازی گلخانه تابستانه مواردی مانند بذر و بستر مناسب و کودها یا سموم غذایی مورد نیاز گیاه است که هر ماه باید به طور مستمر محاسبه شود که با توجه به ابعاد -گرمای گیاه تغییر می کند. طرح. و نوع گلخانه و محصول نهایی.

نحوه استفاده از وام بانکی برای راه اندازی گلخانه

صدور مجوز تاسیس گلخانه هیچ گونه مسئولیتی در قبال پرداخت تسهیلات بر عهده گروه جهادکشاورزی نداشت اما در صورت وجود وام ضروری متقاضیان جهت اخذ وام از طریق مدیریت سازمان به بانک عامل معرفی می شدند. برنامه و دستور کار سازمان.

مهم ترین شرط پرداخت خانه، ارائه ضمانت لازم برای سپرده گذاری نزد بانک است که معمولاً 1.5 برابر ارزش خانه پرداختی به اضافه سود و کارمزد است و متقاضی باید آن را ارائه دهد. قبل از اقدام برای دریافت تسهیلات تضمین شود.

خروج از نسخه موبایل