چرا بعضی از روتختی ها پرز و گلوله ریز میدهند

پرز چیست و چرا پتوها پرز میدهند؟

راهنمای خرید روتختی  ,پرزهای پتو گوله‌هایی‌اند که به الیاف در هم پیچیده گفته می‌شود. این گلوله‌های ریز و کوچک که از جنس بافت اصلی پتو هستند به دلیل درگیری الیاف سرگردان روی سطح پتو به وجود می‌آیند. پرزهای پتو به دلیل خروج الیاف آزاد از نخ‌های تار و پود پتو به وسیله نیروی اصطکاکی و سایشی تولید می‌شوند. متاسفانه این گلوله‌ها با الیاف بلندتری گره می‌خورند و برای مدت طولانی روی پتو باقی می‌مانند.

لحاف دو نفره عروس | لحاف دونفره | لحاف دونفره ارزان قیمت

پرزها به جز پتوها روی سطوح پارچه‌های مختلفی هم به وجود می‌آیند و به همین دلیل پژوهشگران به دنبال شناخت راه‌های بروز و از بین بردن آن‌ها بوده‌اند. در حقیقت کرک‌ها بخشی از نقص و ایراد پارچه به شمار می‌روند و بیشتر در الیاف کوتاه و طبیعی به وجود می‌آیند. پتوهایی که از جنس پشم هستند بیشتر از سایر پتوها دچار کرک می‌شوند. پتوهای مسافرتی هم که از الیاف مصنوعی تولید می‌شوند بعد از مدت کوتاهی پرز می‌دهند. پرزها به مرور زمان زبر می‌شوند و پوست را دچار خارش و حساسیت می‌کنند. به همین دلیل در گذشته برای اینکه پرزها با پوست برخورد داشته باشند از ملحفه‌های نخی برای و پتوها به‌عنوان روکش استفاده می‌کردند.

عوارض کرک پتو، از بیماریهای تنفسی پیشگیری کنید

کرک و پرز ظاهر پتو را زشت و ناخوشایند می‌کنند. گاهی اوقات آنقدر شدت و تعداد گوله گوله شدن پتوها گسترده است که ترجیح می‌دهیم پتو را دیگر استفاده نکنیم. کرک‌ها نه تنها در پتوها بلکه در حوله‌ها نیز به وجود می‌آیند. برای مثال نیز اگر از جنس و کیفیت بالایی نباشد پس از چندبار استفاده دچار کرک و زبری بیش از حد می‌شود. عوارض کرک پتو فقط به از بین بردن ظاهر زیبا و مرتب پتوها نمی‌شود بلکه آسیب‌های جدی هم برای سلامت جسمی بدن در پیش دارد. صبر کنید تا با هم مهم‌ترین عوارض کرک پتو را بشناسیم.

مایت یا حیره یکی از مهم‌ترین علت‌های بروز آسم و حساسیت‌های تنفسی در کودکان و بزرگسالان هستند. متاسفانه این حشرات بسیار ریز که فقط با ذره‌بین دیده می‌شوند در میان پرز و کرک‌ رختخواب، حوله، موکت و فرش‌ها رشد و نمو می‌کنند. به همین دلیل می‌توان بروز بیماری‌های حساسیتی و دستگاه تنفسی را در افرادی که از پتوها یا رختخواب‌هایی که کرک دارند بیشتر مشاهده کرد. اگر پتو را برای کودکان خریداری می‌کنید باید از جنس‌هایی باشد که فضای مناسبی برای رشد مایت‌ها نیستند. اگر جنس پتوها را نیز تشخیص نمی‌دهید بهتر است از پارچه‌های نخی و پنبه‌ای برای پوشاندن رویه پتوها استفاده کنید.

برای از بین بردن پرز پتو چه باید کرد؟ معرفی روشهای موفق از بین بردن کرک پتو

روش‌های مختلفی برای از بین بردن پرز وجود دارد. برای مثال عده‌ای با استفاده از غلتک‌های پرزگیر سعی می‌کنند کرک پتو را محو کنند و عده‌ای دیگر از ماشین‌های ریش تراش برای این کار استفاده می‌کنند. برخی از افراد هم از جوراب‌های نایلونی یا جوراب شلواری برای از بین بردن کرک پتو کمک می‌گیرند. اما متاسفانه این راه‌ها قطعی نیستند و قدرت از بین بردن پرزهای روی پتو را برای همیشه ندارند. در ادامه به شما می‌گوییم که برای از بین بردن پرز پتو چه باید کرد. روش‌هایی که در ادامه می‌خوانید تقریبا موفقیت بیشتری نسبت به شیوه‌های دیگر دارد.

  1. استفاده از تیغ کی از روشهای از بین بردن کرک پتو

یکی از روش‌های از بین بردن پرز روی پتو و حتی حوله استفاده از تیغ است. تیغ‌های سنتی که برای اصلاح سر و صورت به کار برده می‌شدند، این بار برای محو کردن پتو و انواع و زنانه پوشیدنی و استفاده می‌شوند. برای این کار این تیغ را از بالای پتو به آرامی به سمت پایین بکشید. این کار را چندین مرتبه انجام دهید تا پرزها به‌طورکامل از بین بروند.

  1. از بین بردن پرز پتو با شستوشو بدون مواد شوینده

شست‌وشوی پتو بدون مواد شوینده‌ آنزیم دار یکی از روش‌های از بین بردن کرک‌ها و پرزها است. در این روش بهتر است پتو را چندین مرتبه با آب و بدون مواد شوینده شیمیایی قوی بشویید تا پرزها محو شوند. دلیل عدم استفاده از مواد شوینده آنزیم دار این است که این مواد به خوبی از پرزها پاک نمی‌شوند و باعث بروز حساسیت و آلرژی پوستی و تنفسی می‌شوند.

البته این روش فقط برای پتوها به کار برده نمی‌شود. روتختی‌هایی هم که از جنس‌های مرغوب نیستند را باید چندین مرتبه به تنهایی با آب شست‌و‌شو داد. برای اینکه پرز رختخواب کودکان را از بین ببرید، و دخترانه را بدون مواد شوینده شیمیایی بشویید.

  1. نوار چسب، راهکاری برای از بین بردن پرز پتو مسافرتی

نوار چسب‌های پهن هم برای از بین بردن کرک پتو کاربردی و مفید هستند. نوار چسب را ابتدا به شکلی که قسمت چسبناک آن رو به پایین باشد دور یکی از انگشتان و سپس به دور کف دست خود بپیچید، سپس روی پتو بکشید و پرزها را از پتو جدا کنید.

چه پتوهایی پرز نمیدهند؟

یکی از مهم‌ترین دلایل پرز دادن پتو‌ها، جنس نامرغوب و بی کیفیت پتو‌هاست. پتوهایی که از الیاف مصنوعی یا پشکی ساخته می‌شوند شاید نرم و لطیف باشند اما به سرعت پرز می‌دهند. پتوهایی که از ترکیب پتو با پلی استر یا اکریلیک ساخته شده‌اند نیز پرز می‌دهند و متاسفانه این پرزها به راحتی از بین نمی‌روند. تنها پتوهایی که پرز نمی‌دهند پتوهایی هستند که از پنبه خالص و الیاف طبیعی تولید شده‌اند. با شناخت کالاهای خوابی که از جنس الیاف طبیعی تولید شده‌اند دیگر برای خرید پتو سردرگم نخواهید بود.

در این قسمت از مقاله باید این نکته ضروری را هم باید بگوییم که حتی روکش‌های روی تشک تخت و تشک مهمان نیز دچار پرز می‌شوند. پیشنهاد می‌کنیم مقاله «» را مطالعه کنید تا محصولی کاربردی با عمر طولانی بخرید.

در این مقاله درباره اینکه چرا پتو پرز می‌دهد و چکار کنیم پرز پتو از بین برود با هم صحبت کردیم. روش‌های مختلفی را نیز بررسی کردیم. امیدواریم روش‌های معرفی شده کاربردی باشند. آیا شما روش دیگری را برای از بین بردن پرز پتو می‌شناسید؟ بسیار خوشحال می‌شویم تا تجربیات ارزشمند و پرکاربرد خود را درباره راه‌های از بین بردن کرک پتو و سایر اقلام کالای خواب با ما و خوانندگان صفاهوم در انتهای این مقاله به اشتراک بگذارید

منبع : هرمدر برند ایرانی کالای خواب

https://www.ikea.com/us/en/cat/bedspreads-20527/

https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/bedspread