عمومی

چگونه از شر افکار ناخواسته خلاص شویم؟

איא מתואנ אפקר נאקושתה רא אז בין ברד؟ پاسخ کوتاه است: شاید. اما اینکه آیا این کار در دراز مدت انجام می شود یا خیر، موضوع پیچیده تر است.

به روگر سرخط نیوز و به نقل از سرخط نیوز، ممکن است بعد از جدایی فکر کنید که وضعیت شما خوب است تا زمانی که از گوشه ای خاص از یک خیابان خاص طرد شوید یا به طور اتفاقی دوست مشترکی را ببینید یا یک آهنگ عاشقانه خاص را از رادیو بشنوید. به این فکر نکنید که چقدر دوست قبلی خود را دوست دارید. هر کیزی سلاک شما بود. به جز پاک‌کردن تکه‌هایی از حمائی، که در فیلم «درکشش ابدی منتهی پاک (Eternal sunshine of the spotless mind)» شهدیش بودیم ای‌توان افکر ناکشته را از بین برد؟ پاسخ کوتاه است: شاید. اما اینکه آیا این کار در دراز مدت انجام می شود یا خیر، موضوع پیچیده تر است.

جاشوا مگی، روانشناس بالینی و بنیانگذار مسیر سلامت، که تحقیقاتی را در مورد افکار، تصاویر و تکانه های ناخواسته در اختلالات روانی انجام داده است، معتقد است که افکار افراد بسیار کمتر از آنچه اکثر مردم تصور می کنند متمرکز و بسیار کمتر کنترل می شوند. در یک مطالعه معروف که در سال 1996 در مجله تحقیقات بین فردی با عنوان نظریه ها، روش ها و یافته ها توسط اریک کلینگر، استاد بازنشسته روانشناسی در دانشگاه مینه سوتا منتشر شد، شرکت کنندگان در این مطالعه افکار خود را در طول دوره زیر نظر داشتند. و به طور متوسط، افراد بیش از 4000 فکر فردی را در طول یک روز گزارش کردند. این افکار زودگذر بودند و به طور متوسط ​​بیش از پنج ثانیه دوام نداشتند.

मुगी दर आन सिल्षा गवेट: “افکار همیشه از هم می پاشند و در جریان هستند و ما چیز زیادی از آنچه در حال وقوع است نمی بینیم.” در مطالعه سال 1996 به نظر می رسد که یک سوم افکار از جایی می آیند. به گفته من، تجربه افکاری که باعث ناراحتی ما می شوند، طبیعی است. در مطالعه دیگری که در سال 1987 توسط کلینگر و همکارانش انجام شد، مردم 22 درصد از افکار خود را عجیب، غیرقابل قبول یا اشتباه یافتند. به عنوان مثال، خود را در حال آشپزی تصور کنید در حالی که انگشتان خود را می برید. یا در حالی که نوزاد خود را در گهواره حمل می کنید، ناگهان نوزاد از دست شما به زمین می افتد.

در بها قدم، سرکوب این افکار منطقی نیست. به عنوان مثال، در یک امتحان یا مصاحبه، نمی خواهید با این فکر که در این مسیر شکست خواهید خورد، حواس شما پرت شود. احتمالاً نمی خواهید در پرواز به سقوط هواپیما فکر کنید و به گفته مگی، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد می توانید از شر این افکار خلاص شوید.

در یک مطالعه در سال 2022 که در PLOS Computational Biology منتشر شد، گروهی از محققان به 80 داوطلب مجموعه ای از اسلایدها را نشان دادند که کلمات مختلفی روی آنها نوشته شده بود. هر نام، روی پنج اسلاید اینتیست کردی شده بود. شرکت کنندگان در این تحقیق هنگام تماشای این اسلایدها، کلمات مرتبط با هر نام را یادداشت می کردند. برای مثال کلمه جاده با کلمه ماشین همراه است. محققان به یک گروه گفتند که برای تکرار کلمات پولی دریافت نخواهند کرد. گروه دیگر می تواند هر تعداد نامی را که بخواهد تکرار کند. با این روش، محققان به دنبال این بودند که وقتی فردی به آهنگی عاشقانه از رادیو گوش می دهد و ناامیدانه سعی می کند به چیزی غیر از همسر سابق خود فکر کند چه اتفاقی می افتد.

نتایج نشان داد که وقتی شرکت کنندگان هر نام را برای بار دوم دیدند، نسبت به گروه کنترل به زمان بیشتری برای یک تکرار نیاز داشتند. برای مثال کلمه تایر به جای را با کلمه جداد استفاده کنید. یعنی ابتدا همان کلمه ابتدایی وارد ذهن آنها شده و سپس کلمه جدیدی را جایگزین آن کرده اند. پاسخ افراد به خصوص برای کلماتی که اولین بار با کلمه “به شدت مرتبط” برچسب گذاری کرده بودند، بیشتر طول کشید. البته، شرکت کنندگان هر بار که همان اسلاید را مشاهده می کردند سریعتر پاسخ می دادند، به این معنی که ارتباط بین کلمه نشانه و اولین پاسخ آنها (افکارهایی که می خواستند از آن اجتناب کنند) ضعیف شد.

ایزک فارادکین، نویسنده مقاله، گفت: ما شواهدی پیدا نکردیم که افراد بتوانند به طور کامل از افکار ناخواسته اجتناب کنند. و که اکنون عضو مرکز تحقیقات روانپزشکی، محاسبات و پیری در کالج دانشگاه ماکس پلانک لندن است، ادامه داد:

هما تور ک در روگر مدیکال‌نویز تودی کوانیم، همه می‌کردند. تحقیق دیگری به ما می گوید که اجتناب از افکار می تواند اثر معکوس داشته باشد. مگی در این رابطه گفت: وقتی افکار خود را سرکوب می کنیم پیام هایی را به مغزمان می فرستیم. این جستجو، این فکر را به عنوان کاری که باید انجام شود، برچسب گذاری می کند. مگی ادامه داد: در واقع اگر بخواهیم این افکار را کنترل کنیم، آنها را قوی‌تر می‌کنیم.

تجزیه و تحلیل 31 مطالعه مختلف در مورد سرکوب افکار که در سال 2020 انجام شد و نتایج آن در مجله Perspective on Psychological Science منتشر شد. در حالی که شرکت کنندگان در سرکوب افکار خود موفق بودند، افکاری که از آنها اجتناب می کردند پس از اتمام کار بیشتر به ذهن آنها می رسید.

فرادكين گفت: در نهايت منطقي است كه به افكار ناخواسته برخورد آگاهانه داشته باشيم و به جاي دوري از اين افكار منتظر بمانيم تا آنها بگذرند. این مانند هزاران فکر دیگر است که هر روز در ذهن شما می چرخد. ما نمی‌توانیم اجازه دهیم این افکار در ذهن ما باشد، خیلی محکم به آنها نچسبیم و سعی نکنیم با آنها مبارزه کنیم.

انتهای پیام