گفتگوی سران روسیه و جمهوری آذربایجان برای حل بحران قره باغ

به رابوت خبرگزاری تاس; در بیانیه کرملین آمده است: در این تماس تلفنی، اقدامات بعدی برای اجرای تمامی توافقات سه جانبه بین سران روسیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان با تاکید بر مسائل عملی برای ازسرگیری ارتباطات حمل و نقل و اقتصادی در جنوب انجام شد. منطقه قفقاز.

پوتین و علی روز 22 نوامبر (اول ماه جاری) درباره اجرای توافق دوجانبه با ارمنستان برای تامین امنیت مرزهای این کشور با جمهوری آذربایجان و از سرگیری ارتباطات حمل و نقل در جنوب قافکار تلفنی گفتگو کردند.

پوتین در 23 نوامبر در ایروان با نیکول پاشینیان نخست وزیر دیدار کرد.
پوتین ماه گذشته (اکتبر) گفت که پس از دیدار با علی و پاشینیان، چارچوبی برای اقدامات بیشتر برای حل و فصل همه اختلافات فراهم شد و سه طرف با صدور بیانیه مشترک موافقت کردند.
رهبر روسیه در سخنانی جداگانه آمادگی کشورش را برای هرگونه اقدامی با هدف تضمین دستیابی به یک راه حل نهایی و فراگیر اعلام کرده بود.

به گزارش خبرگزاری دولتی آذرتاج جمهوری آذربایجان، وزارت دفاع این کشور مدعی درگیری با نیروهای ارمنی و تبادل آتش بین دو طرف در منطقه مورد مناقشه قرباغ شد.

باکو در بیانیه شاکی گفته است که استقرار نیروهای آذری در مناطق آغدام و خوجاوند توسط نیروهای ارتش ارمنستان و پاسخ ارتش این کشور به حمله نیروهای ارمنی گزارش شده است.

همزمان جمهوری آذربایجان اعلام کرد که مذاکرات صلح بین بروکسل و ارمنستان لغو شده است.

الحمعلی رئیس جمهور آذربایجان اعلام کرد که ارمنستان تنها به شرط حضور امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه حضور داشته و این دیدار برگزار نشده است.

مذاکرات صلح بین نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان و رئیس جمهوری آذربایجان در بروکسل برگزار می شود.

باکو پاریس را به عدم احترام به ارمنستان متهم کرد.

بر اساس این گزارش، مسکو از میانجیگری اروپا در منطقه پرتنش قفقاز خوشحال نیست، امروز اعلام کرد که آماده میزبانی مذاکرات صلح است.

پاشینیان دیروز از متحدانش در سازمان پیمان امنیت که یک ائتلاف نظامی به رهبری مسکو است، انتقاد کرد. وی همچنین قرارداد امنیتی با جمهوری آذربایجان را امضا نکرد.

هفته گذشته رئیس جمهور فرانسه و نخست وزیر ارمنستان با یکدیگر دیدار و درباره اقداماتی که می توان برای حفظ امنیت در قفقاز جنوبی انجام داد گفت وگو کردند.

ارمنستان و آذربایجان برای کنترل منطقه قره باغ دو جنگ داشتند که آخرین آن در سال 2020 بیش از 6500 کشته برجای گذاشت. این درگیری ها از آن زمان تاکنون ادامه دارد و در ماه سپتامبر 286 نفر کشته شدند.

در ماه سپتامبر، ارمنستان از سازمان پیمان امنیت سازمان ملل متحد و مسکو درخواست کمک نظامی کرد، اما ائتلاف تنها با اعزام دبیرکل خود به منطقه درگیری و پیشنهاد تشکیل کارگروهی برای تحلیل وضعیت پاسخ داد.

310310

خروج از نسخه موبایل