برترین های کسب و کارعمومی

تفاوت بین کدنویسی و برنامه نویسی چیست؟

زمان زیادی طول کشید تا بفهمم اصطلاحات برنامه نویسی و کدنویسی واقعاً به چه معنا هستند و هر زمینه شامل چه مواردی است. و من مطمئن هستم که من تنها کسی نیستم که با این دو اصطلاح زمانی که تازه وارد فناوری شدم احساس سردرگمی کردم.

مدتی فکر می کردم که آنها یکی هستند و مدتی طول کشید تا بفهمم بین این دو “جهان” تفاوت هایی وجود دارد. در این مقاله، تفاوت های اساسی بین کدنویسی و برنامه نویسی و نحوه کار مشترک آنها برای توسعه برنامه ها و سایت ها را توضیح خواهم داد. پس بیایید این اصطلاحات و نحوه استفاده حرفه ای از آنها را با درک معنای آنها بررسی کنیم.

ضمناً شما میتوانید جهت مطالعه مطلب مرتبط راهنمای استفاده از گیت هاب کلیک کنید.

کد نویسی چیست؟

کدگذاری اساساً عمل ترجمه کد از زبان انسانی به زبان مبتنی بر ماشین است. برای اینکه بتوانید کدنویس شوید باید بتوانید به زبان های برنامه نویسی مختلف مانند پایتون، جاوا، سی و غیره کد بنویسید. با این دانش شما قادر خواهید بود دستورالعمل ها و اطلاعاتی را در اختیار کامپیوتر قرار دهید تا برنامه هایی را که شما یا تیم شما ایجاد می کنید اجرا کند. کدنویسی شامل نوشتن کد برای ایجاد یک برنامه نرم افزاری است. هر نوع برنامه، وب سایت یا بازی یک برنامه است.

 ضمنا شما جهت یادگیری کدنویسی با متلب میتوانید به این سایت مراجعه کنید.

برنامه نویسی چیست؟

برنامه نویسی فرآیند توسعه یک برنامه نرم افزاری اجرایی است که بدون هیچ خطایی پیاده سازی می شود. وظیفه برنامه نویس تجزیه و تحلیل یک مشکل در کد و ارائه راه حل است. برای ایجاد یک برنامه کاربردی باید چند مرحله را انجام دهید از جمله:

  • برنامه ریزی برنامه
  • طراحی آن
  • تست کردن ویژگی های آن
  • استقرار آن
  • نگهداری آن پس از اتمام آن

بنابراین منصفانه است که بگوییم برنامه نویسی نه تنها با کدنویسی سر و کار دارد، بلکه به پیاده سازی الگوریتم ها و بسیاری موارد دیگر نیز می پردازد. بیایید سعی کنیم آن را به روشی ساده تر توضیح دهیم تا بتوانیم درک بهتری داشته باشیم. به عنوان مثال، می توانید ساعت خود را طوری برنامه ریزی کنید که ساعت 8 صبح شما را از خواب بیدار کند. همچنین، می توانید AC را طوری برنامه ریزی کنید که در دمایی که شما انتخاب کرده اید روشن شود. این دستگاه ها دارای کدی در پشتیبان هستند که بر اساس مجموعه ای از دستورالعمل های ارائه شده توسط کاربر کار می کند.

تفاوت بین کدنویسی و برنامه نویسی

تفاوت اساسی: کدنویسی بخشی از برنامه نویسی است که با نوشتن کدی که یک ماشین می تواند ترجمه کند سروکار دارد. برنامه نویسی فرآیند ایجاد برنامه ای است که از استانداردهای خاصی پیروی می کند و وظیفه خاصی را انجام می دهد.

ابزار: کدنویسی به ابزارهای نرم افزاری زیادی نیاز ندارد زیرا فقط یک عمل ترجمه کد به شکل قابل خواندن ماشین است. فقط یک ویرایشگر متن ساده مانند wordpad یا notepad کافی است. به عنوان یک کدنویس باید جزئیات نحو زبان برنامه نویسی خود را بدانید. برنامه نویسی مستلزم آن است که بررسی و تحلیل اسناد را همراه با کدنویسی که به ابزارهای اضافی نیاز دارد، انجام دهید.

این ابزارها شامل ابزارهای تجزیه و تحلیل کد، تولیدکننده کد، پایگاه داده، چارچوب های آزمایشی، کامپایلرها، طراحان رابط کاربری گرافیکی، اسمبلرها، اشکال زداها و الگوریتم های مدل سازی می باشد. یک برنامه نویس برای به دست آوردن این مهارت ها به تجربه زیادی نیاز دارد. آنها همچنین باید قادر به درک و ایجاد ساختارهای داده پیچیده باشند.

تجربه و تخصص: کدنویس ها باید دانش اولیه زبان های برنامه نویسی و نحو و کلمات کلیدی آنها را داشته باشند. برنامه نویسان باید تجربه ایجاد الگوریتم ها، مشکلات مدل سازی، پردازش داده ها و مدیریت پروژه ها را داشته باشند – اینها تنها برخی از مهارت های عملی مورد نیاز هستند. برنامه نویسان همچنین از تخیل و مهارت های تحلیلی خود برای کمک به حل مسائل خاص استفاده می کنند.

نتیجه: هنگام کدنویسی، نتیجه مورد انتظار شما یک راه حل ساده یا بخش کوچکی از یک پروژه است. کد به عنوان مجموعه ای از دستورالعمل های داده شده به کامپیوتر عمل می کند. از سوی دیگر، برنامه نویسی کل برنامه، محصولات نرم افزاری یا وب سایتی را به دست می دهد که آماده استفاده است.

نحوه کار کدنویسی و برنامه نویسی با هم

احتمالاً تا به حال تفاوت های بین این دو اصطلاح را درک کرده اید. حال، چگونه کدنویسی و برنامه نویسی با هم برای انجام وظایف مختلف کار می کنند؟ چرا این را با استفاده از یک مثال توضیح نمی دهیم تا درک بهتری داشته باشیم. تصور کنید ما در حال ایجاد یک برنامه هستیم تا چیزی شبیه به کارهای روزمره ما را برای ما نظارت کند. این دو حوزه چگونه با هم کار خواهند کرد؟ ابتدا برنامه نویس باید:

  • ساختار برنامه را برنامه ریزی کنید،
  • ویژگی های برنامه را یادداشت کنید
  • برنامه را طراحی کنید
  • و به هر ویژگی دیگری که باید در برنامه گنجانده شود فکر کنید.

بعد از اینکه برنامه نویس این مراحل اولیه را انجام داد، آن را به کدنویس تحویل می دهند. اکنون کدگذار وارد می شود و این ایده ها را به کدی تبدیل می کند که رایانه بتواند آن را درک کند. پس از انجام این فرآیند جادویی، کد تکمیل شده به برنامه نویس داده می شود.

اکنون برنامه نویس کدهایی را که با اشکال زدایی، بررسی خطاها و انجام آزمایشات قبل از انتشار محصول نهایی انجام می دهد، بررسی می کند. اکنون می‌توانید ببینید که چگونه این دو زمینه برای کار بر روی یک ایده و تولید چیزی که برای عموم قابل استفاده است، کنار هم قرار گرفته‌اند.

نتیجه گیری

اگر به منطق علاقه مند هستید، ممکن است سعی کنید روی برنامه نویسی تمرکز کنید، در حالی که اگر در به خاطر سپردن و درک چیزها بهتر هستید، می توانید روی کدنویسی تمرکز کنید. همه چیز به این بستگی دارد که شما می خواهید در کدام حوزه کاوش کنید، زیرا علوم کامپیوتر یک رشته گسترده است و هنوز در حال تکامل است و به این زودی متوقف نمی شود. پس همانطور که مسیر خود را پیدا می کنید از سفر خود لذت ببرید. مدتی طول کشید تا بفهمم من کی هستم – چقدر طول می کشد؟ اگر مسیر خود را مشخص کرده اید به من اطلاع دهید.

منبع:

https://hamiworks.com/blog/developer-programmer-coder