اقتصادیبرترین های کسب و کار

تفاوت چرخ خیاطی صنعتی و خانگی چیست؟

چرخ خیاطی های صنعتی و خانگی

یکی از انواع هنرهایی که امروزه بسیار مورد نیاز می باشد یادگرفتن کار کردن با چرخ خیاطی است،با توجه به نیاز خیاط ها چرخ خیاطی های صنعتی و خانگی از هم جدا می شوند.حهت شرکت در دورهای آموزشگاه خیاطی لطفا کلیک کنید

در این می خواهیم با تفاوت چرخ خیاطی های صنعتی و خانگی آشنا شویم.

1- فقط به صورت تک کاره و برای یک دوخت خاص ( راسته دوزی و یا زیگزاگ دوزی یا جا دگمه دوزی و …) طراحی و ساخته شده است. درصورتی که چرخ های خیاطی خانگی به دلیل دارا بودن بادامکهای متفاوت قابلیت چندین نوع طرح دوخت را دارا می باشند.

2- تعداد دوخت تمامی چرخ های خیاطی صنعتی از 1500 دوخت در دقیقه بیشتر بوده و گاها تا 5000 دوخت در دقیقه نیز می رسد. درصورتی که معمولا تعداد دوخت چرخ های خیاطی خانگی کمتر از 1000 دوخت در دقیقه می باشد.

3- بدنه و کفی جهت کاهش ارتعاش و صدای چرخ خیاطی، معمولا از جنس چدن است و در قسمت داخلی این چرخ ها از محورها و قطعات فولادی و چرخ دنده های فولادی یا چدنی و زنجیر فولادی جهت انتقال حرکت ها استفاده شده است. در نتیجه وزن آنها سنگین بوده و معمولا از 40 کیلوگرم کمتر نمی باشد. در صورتی که وزن چرخ های خیاطی خانگی به دلیل تزریق بدنه آنها با استفاده از ریخته گری آلومینیوم و استفاده از قطعات پلاستیکی زیر 15 کیلوگرم بوده و قابل حمل و نقل آسان می باشند.

4- چرخ های خیاطی صنعتی به دلیل دور بالای چرخ خیاطی نیاز به روغن کاری قطعات مختلف دارند، بنابراین کلیه چرخ های خیاطی صنعتی دارای مخزن و سیستم پمپاژ روغن می باشد، در صورتی که چرخ خیاطی خانگی به دلیل دور پایین نیازی به مخزن و سیستم پمپاژ روغن ندارند.

چرخ خیاطی های صنعتی و خانگی

5 – درکلیه چرخ های صنعتی سوزن دوخت گرد می باشد که با پیچ مغزی سرآلنی بر روی میل سوزن نصب می گردد، در صورتی که در کلیه چرخ های خیاطی خانگی از سوزن که یک طرف ساق آن تخت می باشد، استفاده می شود.

6- به دلیل اینکه چرخ های خیاطی صنعتی فقط برای یک شده اند، لذا فاقد برچسب یا چاچ راهنمای طرح دوخت بر روی بدنه می باشند، در صورتی که چرخ های خیاطی خانگی به دلیل اینکه قابلیت اجرای چندین نوع طرح دوخت را دارا می باشند، راهنمای طرح های دوخت به صورت برچسب بر روی بدنه چسبانده شده یا به صورت چاپ بر روی بدنه، یا چاپ بر روی گردونه انتخاب دوخت نشان داده می شود.

7- دارای قابلیت‌های گوناگون می‌باشد. مثل جادگمه دوزی (مادگی) ـ دکمه دوزی ـ زیپ دوزی ـ پس دوزی ـ سردوزی ـ تیکه دوزی و… و تمام این کارها را انجام می‌دهد و چرخ‌های خیاطی صنعتی، تخصصی می‌باشد یعنی هر دستگاه چرخ خیاطی صنعتی یک کار را انجام می‌دهد ولی به صورت بسیار حرفه‌ای‌تر و تمیزتر مثلاً چرخ خیاطی راسته دوز فقط راسته دوزی می‌کند و چرخ خیاطی زیگزال دوز فقط زیگزال می‌زند و برش می‌دهد و چرخ خیاطی مادگی دوز، جای دگمه می‌زند و با تیغ وسط جادگمه را برش می‌دهد.

8-چرخ‌های خیاطی خانگی بسیار سبک و حدود ۱۰ کیلوگرم می‌باشند و به راحتی قابل حمل بوده و در هر مکانی ورودی هر میزی قابل استفاده است ولی چرخ‌های خیاطی صنعتی دارای نیرو پایه‌ی بزرگ بوده و بسیار سنگین و تمام فلز است و باید در محل ثابت قرار داده شود تا بتوان از آن استفاده کرد و اگر آن را تکان بدهیم روغنی که در کارتل وجود دارد، می‌ریزد

چرخ خیاطی صنعتی دارای 4 مدل هستند که عبارتند از:

یکی از رایج ترین انواع چرخ خیاطی صنعتی این مدل می باشد که از نظر ظاهری شباهت زیادی به چرخ خیاطی های عادی دارد و برای دوخت تکه های تخت پارچه مورد استفاده قرار می گیرد.

با دارا بودن پایه های نازک و افقی این امکان را به پارچه می دهد تا از  اطراف و زیر پایه عبور کند. این نوع چرخ برای دوخت تکه های ضخیم مورد استفاده قرار می گیرد و در صنعت کفش دوزی، دوخت زین اسب و یا حتی سر دست پیراهن مردانه مناسب می باشد.

این مدل بخاطر قرار گرفتن قرقره های در ستون عمودی با ارتفاع 10 الی 45 سانتی متری طرفداران خاص خود را دارد. و جالب است که اشاره کنیم در کارگاه های تولید دوخت بوت، و دستکش مورد استفاده قرار می گیرد.

در میان مدل های موجود، مدل off-the-arm کمتر رایج است و معمولاً برای دوخت درز آستین ها مورد استفاده قرار می گیرد.

تفاوت های میان چرخ خیاطی صنعتی با چرخ خیاطی خانگی

  • چرخ خیاطی صنعتی فقط برای یک ویژگی منحصر بفرد طراحی و ساخته شده است. این چرخ ها به صورت تک کاره یک نوع دوخت خاص را اجرا می کنند؛ راسته دوزی، زیگراگ و یا دوخت جا دکمه از سری کارآیی های این نوع چرخ ها می باشد. در صورتیکه چرخ خیاطی خانگی قابلیت آن را دارد که چندین مدل نوع دوخت ساده و یا انواع گلدوزی را اجرا کند.
  • سرعت دوخت چرخ های خیاطی صنعتی گاهاً از 1500 دور تا 5000 دور دوخت در دقیقه می رسد. که این مسئله در کارگاه های تولیدی بزرگ بدلیل حجم بالای کار از اهمیت بالایی برخوردار است. در حالیکه در چرخ خیاطی های خانگی سرعت کمتر از 1000 دور دوخت در دقیقه می باشد.
  • تفاوت دیگری که میان چرخ خیاطی صنعتی با خانگی می توان به آن اشاره داشت، جنس بدنه و قطعات داخلی این دو چرخ است.
  • معمولاً بدنه چرخ های خیاطی صنعتی از جنس چدن ساخته می شوند و قطعات و قسمتهای داخلی این چرخ از جنس فولاد یا چدن است که نهایتا وزن این دسته از چرخ ها را سنگین کرده و کمتر از 40 کیلوگرم نیستند.
  • از سوی دیگر، چرخ خیاطی های خانگی، جهت حمل و نقل آسان از بدنه آلومینیوم و قطعات پلاستیکی با وزنی حدود 15 کیلوگرم ساخته می شود.
  • لازم به ذکر است که چرخ خیاطی های ژانومه بسته به نوعشان با جنس بدنه فایبرگلاس و یا آیرودینامیک ساخته شده اند و دارای قطعات داخلی از جنس مواد فلزی با کیفیت، چدن یا آلومینیوم سبک و مستحکم می باشند.
  • نوع موتور استفاده شده در چرخ خیاطی های صنعتی یا clutch motor با حداقل توان مصرفی 370 وات است یا servo motor  با حداقل توان مصرفی 450 وات. این موتورها وزن زیادی داشته و از نظر سایز بزرگ هستند بنابراین امکان نصب و جاسازی آنها در داخل بدنه چرخ وجود ندارد. اما موتور استفاده شده در چرخ خیاطی های خانگی از نوع یونیورسال می باشد. ازین رو در سایزهای بسیار کوچک طراحی شده و براحتی در داخل بدنه چرخ نصب می شوند.
  • روغن کاری قطعات مختلف چرخ خیاطی های صنعتی باید به صورت مکرر صورت بگیرد چرا که این چرخ ها در دور بسیار بالا کار می کنند. در حالیکه چرخ خیاطی خانگی نیازی به پمپاژ روغن ندارد.
  • یکی دیگر از تقاوت های میان چرخ خیاطی صنعتی با خانگی نوع سوزن آن است. در چرخ صنعتی سوزن دوخت گرد بوده و بوسیله پیچ مغزی سرآلنی نصب می شود، اما در چرخ خانگی از نوع سوزنی که یک طرف آن تخت باشد استفاده می شود

 

منبع : سیماکده

schoolofsewing.co.uk