بین الملل

حملات داعش از سایه‌ها در عراق و سوریه

تحولات اخیر، از جمله فرار چشمگیر اسرا در سوریه و حمله وحشیانه به پایگاه نظامی عراق، گروه تروریستی داعش را در روزهای اخیر به خط مقدم بازگردانده است. آنها در خارج هستند.»

آسوشیتدپرس گزارش می دهد که حملات اخیر در نیروهای بین المللی کمک به امنیت (ISAF) به رهبری ایالات متحده در سال های اخیر تشدید شده است و افراط گرایان برای کنترل بیشتر مناطق جنوبی و مرکزی عراق می جنگند. سوریه، باخت.

ساکنان هر دو کشور می‌گویند که عملیات اخیر داعش تنها آنچه را که می‌دانستند و می‌ترسیدند ماه‌ها پیش اتفاق بیفتد را تأیید می‌کند: فروپاشی اقتصادی، فقدان حاکمیت، و تشدید درگیری‌های قومی در مناطق فقیر. او بار دیگر خلافت را که قبلاً بر آن مسلط بود، تهدید کرد.

یک مرد سوری می گوید که شبه نظامیان در چند سال گذشته مجموعه ای از حملات را در شهر شحیل، اردوگاه سابق داعش در شرق سوریه انجام داده اند. نیروهای امنیتی تحت رهبری کردها یا اعضای اداره محلی هدف قرار گرفتند و ناپدید شدند.

او گفت: «ما فکر می‌کردیم کارشان تمام شده است و دیگر برنمی‌گردند. سپس ناگهان همه چیز دوباره کپی می شود.

این مرد که نخواست نامش فاش شود به دلیل اینکه صلاحیت صحبت با رسانه ها را نداشت، گفت:

داعش آخرین پایگاه خود را در مارس 2019 در نزدیکی بغداد در شرق سوریه از دست داد. از آن زمان، این گروه یک سری حملات سطح پایین، از جمله حملات سطح پایین، بمب گذاری های کنار جاده ای، ترورها، و حملات در مقیاس کوچک به نیروهای امنیتی انجام داده است. به گفته دیده بان حقوق بشر سوریه، شبه نظامیان در سال گذشته 342 عملیات را در شرق سوریه انجام داده اند که بیشتر آنها علیه نیروهای تحت رهبری کردها بوده است.

در 20 ژانویه، عملیات نجات اسرای حسکه سوریه یک عملیات پیچیده بود.

ستیزه جویان در تلاش برای فرار از هزاران تن از همرزمان خود به زندان یورش بردند و برخی در همان زمان شورش کردند. مهاجمان به برخی از زندانیان اجازه فرار دادند، بسیاری از کودکان را ربودند، بسیاری از اسیران را گرفتند و به مدت یک هفته با “نیروهای دموکراتیک سوریه” به رهبری کردها جنگیدند. مشخص نیست چه تعداد از ستیزه جویان فرار کرده اند، اما برخی هنوز در بازداشت به سر می برند.

در این درگیری ها که منجر به حملات هوایی ائتلاف به رهبری ایالات متحده و تخلیه نیروهای آمریکایی از هواپیماهای جنگنده برادلی شد، ده ها نفر کشته شدند. هزاران غیرنظامی نیز مجبور به ترک خانه های خود شدند.

این وقایع یادآور تاریخ فرار از زندان هشت سال پیش است که با پرش داعش آغاز شد. این شبه نظامیان کنترل بخش هایی از عراق و سوریه را به دست گرفته اند.

ساعاتی پس از حمله به زندان حسکه، شبه نظامیان داعش به یک پایگاه در کوهستان های شمال بغداد حمله کردند و یک نگهبان و 11 سرباز را کشتند. این یکی از روندهای رو به رشد گروه تروریستی است که نگران حضور فزاینده در عراق است.

به گفته منابع اطلاعاتی عراق، داعش مانند گذشته از منابع مالی برخوردار نبود و نتوانست مواضع خود را کنترل کند. این مقام که خواست نامش فاش نشود، گفت: «آنها به صورت بسیار غیرمتمرکز فعالیت می کنند».

ژنرال یحیی رسول، سخنگوی ارتش عراق گفت که بزرگترین عملیات این گروه بین 7 تا 10 شبه نظامی خواهد بود. او اکنون معتقد است که حتی داعش نمی تواند حتی یک روستا را تصرف کند چه برسد به یک روستا. آگهی. در تابستان 2014، زمانی که شبه نظامیان عراقی مناطق وسیعی از شمال عراق را تحت کنترل گرفتند، نیروهای امنیتی عراق متفرق شدند و عقب نشینی کردند.

داعش با انتشار ویدئویی از حمله به زندان و تمجید از فعالیت های دیگر، کارزار تبلیغاتی خود را در اماخ تشدید کرده است. بر اساس تجزیه و تحلیل گروه مشاوره امنیتی سفیانی، داعش قصد دارد اعضای جدید را جذب کند و “شبکه های نیمه خواب را در سراسر منطقه دوباره فعال کند”.

داعش از تنش های قومی و فرقه ای و وخامت اوضاع اقتصادی در دو سوی مرز سوریه و عراق سوء استفاده می کند. رقابت بین دولت مرکزی عراق در بغداد و استان شمالی کردستان، در را برای عقب نشینی داعش باز کرده است. اختلاف بین اعراب سنی و سیاستمداران شیعه به این گروه کمک کرده است تا مردان جوان را جذب کند.

شبه نظامیان داعش حملات خود را به متحدان جدید طالبان در افغانستان تشدید می کنند

تنش در شرق سوریه بین دولت تحت رهبری کردها و مردم عرب بالا گرفته است. در زمانی که ارزش پول سوریه رو به کاهش است، داعش از نارضایتی اعراب نسبت به برتری و اشتغال کردها تغذیه می کند.

انتهای پیام/