اجتماعیبرترین های کسب و کار

چگونه فرش شکسته را درست کنیم از صفر تا صد

چگونه شکستگی فرش را از بین ببریم

تعمیر شکستگی فرش راه و روش‌هایی دارد که بیشتر آن‌ها در خانه امکان پذیر نیستند. قبل از رسیدگی به این موضوع، ابتدا باید ببینیم کدام فرش‌ها دچار شکستگی می‌شوند و چه عواملی باعث این اتفاق می‌شوند. شکستگی فرش در بیشتر موارد به حالت اول برنمی گردد. برای این کار نیاز به متخصص‌هایی است که بتوانند بافت فرش را به حالت اول برگردانند و حتی بخشی از آن را رفو کنند.

شکستگی فرش و دلیل این اتفاق چیست؟

چگونه فرش شکسته را درست کنیم

شکستگی با تاخوردگی یا جای میز و صندلی روی آن تفاوت دارد. شکستگی به معنای این است که فرش آن قدر در حالت تا شده باقی مانده که رگه‌های فرش کاملاً از بین آن مشخص است. درست مانند کچلی باریکی می‌ماند که روی بخشی از فرش را گرفته است. به محض این که فرش تا بشود، ممکن است شکستگی اتفاق بیافتد. تا کردن غیر اصولی فرش به دو دلیل اتفاق می‌افتد.

دلیل اول که معمولاً خیلی اتفاق نمی‌افتد تا کردن فرش به جای لوله کردن در هنگام جابجایی است. حتی اگر جای کمی هم در هنگام جابجایی داشته باشیم، معمولاً تاکردن آخرین گزینه است.

دلیل دوم، کوچک بودن فضای اتاق برای یک فرش است. آن بخش‌هایی از فرش که تا می‌شوند و زیر فرش قرار می‌گیرند، باعث ایجاد شکستگی فرش می‌شود. دلایل دیگری هم می‌تواند باعث این موضوع بشود، اما این دو مورد جزو شناخته شده‌ها هستند.

از بین بردن چروک و برجستگی فرش

چگونه فرش شکسته را درست کنیم

گاهی پیش می آید که پس از قالی شویی و شستشوی فرش، فرش چروک می شود. در این مقاله قالیشویی و به آموزش رفع و  از بین بردن چروک و برجستگی فرش می پردازیم.

وقتی فرش لول می شود, ممکن است که دچار چین و چروک و برجستگی شود. چین ها همچنین می توانند به دلیل فشار متناقض در ساختار فرش ظاهر شوند. چندین روش برای از بین بردن چروک و برجستگی فرش وجود دارد. از جمله نوار چسب زدن, قرار دادن در معرض نور خورشید و قرار دادن اشیاء سنگین بر روی فرش موجود می باشد. مراحل زیر این روش ها و متدهای دیگر را برای مسطح کردن فرش ها توصیف می نماید.

فرش خود را بر روی یک سطح صاف پهن نمایید. فرش نیاز دارد که صاف پهن شود تا به درستی اقدامات مسطح شدن آن صورت گیرد. اگر در به گوشه ای می چسبد آن را درست پهن نمایید تا کاملا بر روی زمین مسطح باشد. اجازه دهید فرش به مدت حداقل ۲۴ تا ۲۸ ساعت با وزن خود بصورت مسطح پهن باشد. برای برخی از فرشها این زمان ممکن است به چند هفته به طول بیانجامد.

از بین بردن چروک فرش:

با استفاده از روش های زیر می توانید به روند مسطح شدن فرش کمک نمایید به از بین بردن چروک و برجستگی فرش.  اگر چنانچه فرش به خودی خود صاف نمی باشد:

تا کردن چین فرش در جهت مخالف. این عمل را “رول معکوس” یا “رول به پشت” می نامند. هنگام رول نمودن به دقت به سروصداهای ناشی از شکستن فرش گوش دهید. اگر شما هرگونه صدایی شنیدید, بلافاصله توقف نمایید.

چه فرش‌هایی می‌شکنند، چه فرش‌هایی نه!

فرش‌های سنگین که شانه و تراکم بالایی دارند، بیشترین خطر را برای شکستن دارند. شکستن این نوع الیاف خیلی ساده تر اتفاق می‌افتد. اگر تراکم فرش پایین باشد، احتمال شکستگی اش هم پایین تر می‌آید. قیمت فرش‌های با تراکم بالا بیشتر است و در نتیجه هزینه تعمیر شکستگی فرش بیشتری باید بابت آن‌ها پرداخت بشود؛ اما این تنها عامل نیست.

عامل دومی که در شکستن فرش اهمیت دارد، کنف است. جنس کنف در مقاومت فرش تاثیر گذار است. اگر کنف‌های فرش از جنس نرم و مقاوم باشند، احتمال شکستگی فرش به خوبی پایین می‌آید. کنف‌های درشت، احتمال شکستن بالاتری دارند. با این حال فرش سنگین ساده تر می‌شکند.

در مورد فرش‌های ماشینی سبک با تراکم و شانه پایین، نیازی به حساسیت نیست. این فرش‌ها در هر حالتی نمی‌شکنند، تازه اگر هم بشکنند هزینه رفو کردن آن‌ها کمتر خواهد بود.

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که پس از شستشو فرش ، قالی یا موکت شما دارای برجستگی ها و برآمدگی هایی باشد ما در این مقاله قصد داریم شما را با راههای ازبین بردن برجستگی و چروک قالی آشنا کنیم.

دراول این را بدانید که هیچ قالیشویی از قویترین تا ضعیف ترین قصد خراب کردن فرش شما را ندارد و چروک شما از عمد انجام نمیشود و بعضی از این چروک ها به دلیل شسته شدن آهار اولیه فرش میباشد مانند لباس که بعد از شستشو چروک میشود .

بسیاری از عوام از جمله نوع جنس الیاف قالی و فصل شستو ، میتواند در بوجود آمدن این چروک ها موثر باشد.

معمولا فرشها با عوامل حرارت و جریان هوا خشک میشوند ،

  • فصل تابستان معمولا در محیط باز و زیر تابش خورشید فرش خشک میشود ، این فصل بهترین فصل شستشو میباشد .فرش معمولا بر روی سنگ ریزه و سطح صاف خشک میشود و کمترین حالت چین و چرک را به خود میگیرد و تنها برجستگی های بسیار کم از سنگ ریزه ها و چین ابتدای ریشه را به خود میگیرد.این چروک ها به راحتی برطرف میشود.البته باز هم جنس فرش موثر است .
  • فصل های سرد فرشها باید داخل گرمخانه برده شود و با فن و هیتر، دما و جریان هوا از میان فرشها عبور داده شود . در این حالت ها فرش ها بر روی میله آویزان میشوند(البته قالیشویی قدس با روکشدار کردن میله های فلزی توسط لوله های پولیکای ضخیم و قطور این مشکل را بسیار کم کرده است) ،اینجا همان جایی است که جنس فرش تعیین میکند فرش ردی از میله را به خود میگیرد یا خیر.

چه فرشهایی بیشتر در خطر شکستگی و چین خوردگی میباشد

  1. فرشهای خشک و با قدرت انعطاف پایین
  2. فرشهای دارای الیاف غیر پنبه ای و پلاستیکی( اگر توجه کنید فرش دستباف هیچ موقع بعد از شستشو نمیشکند چون کاملا پنبه ای است)
  3. فرشهای که بافت سفت و تراکم نسبت به بافت نامناسبی دارند.
  4. فرشهایی که برای مراتب بسیار زیاد شستشه شده اند و هیچگونه آهار و استحکامی ندارند.

چه فرشهایی کمتر میشکنند یا اصلا هیچ تا و چینی به خود نمیگیرد

  1. فرشهای دستباف
  2. قالی و قالیچه های که از الیاف مرغوب و پنبه ای بافته شده شده اند
  3. فرشهای تراکم و شانه مناسب و نرم(۱۰۰۰ شانه تراکم ۳۶۰۰ فرشی که ،در صورتی که الیاف با درصد بالای پنبه باشد ،بسیار خوب برای شستشوهای مکرر میباشد.

راههای از بین بردن چین و چروک و برآمدگی در قالی ها:

چروک های کم که بعد از شستو بسیار عادی است فرشهای نازک و کم ضخامت این چروک ها را دارند و با پهن کردن آن در زمان بسیار کوتاهی برطرف میشود( این زمان نسبت به ضخامت و میزان تردد بر روی فرش متفاوت است)

معمولا چین بعد از فرم خشک شدن و از بین رفتن آهار اولیه فرش بوجود میآید و ما برای از بین بردن آن ها باید دوباره شرایط خشک شدن در حالت دلخواه را بوجود آوریم.

انواع آن:

  • موج موج شدن:

موج دار شدن معمولا برای فرشهای با تراکم پایین و بافت شل بوجود میآید .کناره های شیرازه فرش (معمولا کناره ها با ضخامت پایین )

از بین بردن برجستگی وچروک قالی:با استفاده از چسب های قالی و یا ترمز های فرش ، فرش را در حالت کاملا کشیده و صاف بر روی سطح قرار دهید معمولا ۲ ترمز در ابتدا و ۲ ترمز در انتها با گذشت زمان و را رفتن بر روی فرش بر طرف میشود.

  • برآمدگی وسط فرش :  یکیاز رایج ترین حالتها است و از همه حالت ها سخت تر بر طرف میشود معمولا برای فرش های تراکم نامناسب با الیاف درصد پایین پنبه ای بود می آید در زمستان ها و ایام نوروز هم چون در گم خانه ها با تعداد بالای فرش خشک میشود این مشکل بیشتر میباشد.

طریقه برطرف کردن و کم کردن آن: باید شرایط جدید خشک شدن را برای آن به حالت جدید بوجود آورید.

  1. بااستفاده از بخار شوهای خانگی به ارامی قسمت شکستگی را از پشت قالی بخار شو کنید در صورتی که بخار شو ندارید با ستفاده از اب جوش و یک دستمال پشت فرش را مرطوب کنید تا بافت فرش نرم و قابل انعطاف شود در این حالت چند را وجود دارد
  2.  گذاشتن جسمی سنگین با base مسطح.
  3. لول کردن فرش که البته دو حالت لول کردن موجود است به حالت معمولی و حالت برعکس یا معکوس. معمولا باید لول بودن فرش برای مدت چند روز باشد تا بافت در همینه حالت کشیده و لول شده خشک شود . اگر فرش لوله شده را در نزدیکی بخاری یا زیر تابش آفتاب بگذارید خیلی بهتر است.   این کار ممکن است با یک بار به ثمر ننشیند و این عمل را ممکن بعضی وقتها چند بار انجام دهید.در هنگام لول برای این که لول فرش باز نشود میتوانید با ریسمان آن را محکم ببندید.
  • شکستگی ابتدای ریشه داخل لول فرش:بامرطوب کردن و لول برعکس برطرف میشود
  • چروک کلی قالی: بسیار ساده فقط باید روی آن را بروید با مرور زمان و بسته به جنس فرش برطرف میشود

 فرش شکسته را چگونه درست کنیم

در بیشتر موارد تعمیر شکستگی فرش مانند بافتن دوباره فرش است. شکستن کنف‌های فرش و خراب شدن آن‌ها، باید تعمیر و تجدید بشوند. در مورد شکستگی‌های مختلف، مخصوصاً فرش‌های دستباف نیاز به مهارتی خاص است. بعضی از کاربران تصور می‌کنند با برعکس کردن تای فرش می‌شود شکستگی را تعمیر کرد. این کار ممکن است در نهایت به جدا شدن آن تکه از فرش منجر بشود. تصور کنید که فرش در آن قسمت پاره بشود و از جا در بیاید. این روش معمولاً در مورد کاغذ تا حد زیادی کارساز است، اما با فرش باید مهربان‌تر برخورد کرد. هر نوع تغییری در بافت فرش، می‌تواند آسیب جدی و گاهی جبران‌ناپذیر بزند. به‌خصوص در مورد فرش‌های سنگین، نیاز به مراقبت بسیار بیشتری هست.

منبع (https://www.neginhelal.com)