سفر امیر قطر به تهران؛ پنجره‌ای برای گسترش مناسبات با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی خارجی خبرگزاری آنلاین سرخط نیوز، شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر (پنجشنبه) 22 اردیبهشت ماه در پاسخ به دعوت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و به منظور سفری یک روزه وارد تهران شد و در بدو ورود استقبال محمد مخبر، مواون اول رئیس جمهور در محل فرودگاه مهرآباد قرار گرفت. امیر قطر در این دیدار از روند اجرای روادید برای تماشاگران علاقه مند به حضور در جام جهانی قطر خبر داد و: از پیشنهاد همکاری ایران در زمینه برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ استقبال می‌کنیم.

ی تایید به مجموعه سعدآباد رفت و مورد استقبال رئیس جمهور ایران قرار گرفت.

آیت الله رئیسی در کنفرانس خبری مشترک با امیر ر ظهر گفت: چهنچه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎ (اینجا بخوانید)

امیر قطر هم در این نشست خبری با بیان این‌که روابط ایران و قطر روابط مستحکم و استوار و بر حسن همجواری است، گفت: امروز در رابطه با مسائل مختلف به گفت‌وگو نشستیم و در گفت‌وگوها بر این نکته تاکید داریم که حل اختلافات در منطقه. فقط از طریق گفتوگو میسر است.

به گزارش فارس، این سفر در حالی انجام شد که «انریکه مورا» معاون مسول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده گفت‌وگوهای وین نیز روز چهارشنبه در تهران حضور یافت و گفت‌وگو با علی باقری شد.

* نیازی به واسطه نیست

پس از آن خبر سفر امیر قطر به تهران منتشر شد، ۱۸ اردیبهشت ماه نیز خبرگزاری انگلیسی رویترز نوشت که هدف سفر امیر قطر به تهران برای احیای برجام و تامین انرژی با توجه به نبرد روسیه و منطقه است. (اینجا بخوانید).

خطیب زد خطیب‌زاده وزارت امور خارجه نیز روز دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران این سفر را بررسی کرد و درباره مباحث مطرح شده گفت: این سفر در دستورکار است و بزودی انجام می شود و در پاسخ به سفر می شود. دکتر رئیسی انجام می‌شود و حاکی از روابط بسیار نزدیک ایران و همسایگان است و این رفت و آمد حاکی از سیاست حسن همسایگی ایران است. دستورکار سفر امیر ر دستورکار دوبه و منطقه‌ای و رایزنی درباره موضوعات بین‌المللی است. ایران و ۱ + ۴ در یک رط جوی قرار دارند و آمریکا در طرف دیگر جوی و شاید لازم باشد به وساطت بین ایران و ۱ + ۴ نباشد. یمن این‌که قطر همیشه همراه جمهوری اسلامی ایران در برابر احقاق حقوقش بوده است.

گفتنی است پس از پیروزی آیت‌الله رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری، «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر سوم تیر ماه ۱۴۰۰ در تلفنی با رئیس جمهور منتخب پیروزی وی در انتخابات ریاست جمهوری جمهوری اسلامی و قبل از آن نیز پیامی در همین خصوص برای انتخابات ریاست جمهوری رئیس جمهور دولت سیزدهم ارسال کرده بود.

اسفند ماه سال گذشته دیدار حضوری لالله رئیسی و امیر ر در دوحه ارائه شد و آیت الله بد ابراهیم رئیس جمهور رئیس جمهور به دعوت ا. . . .. .

امیر قطر در کنفرانس خبری مشترک با رئیس جمهور ایران با بیان این‌که امیدوار است این سفر فصلی در روابط بین ایران و قطر باشد، همچنین اعلام کرد که این کشور امید توافقی در وین نتیجه خواهد داشت که مورد رضایت همه طرف‌ها باشد.

شیخ محمد بن حمد آل ثانی نیز در توئیتی در خصوص این سفر نوشت: «من با جناب رئیس‌جمهور ابراهیم رئیسی که امروز از استقبال او خرسند شدم، همافزایی بین قطر و ایران را -کشوری که با آن روابط تاریخی، ریشه بر اصل حس‌همجواری و واقعیت دارد. مشترک مشترک داریم- مورد بررسی قرار دادم. بهترین راه برای از بین بردن جای جوش صورت و صورت چیست؟

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه نیز که رئیس‌جمهور را در سفر به دو همراهی می‌کرد اسفند ماه در توییتی در این باره با بیان این‌که مناسبات با همسایگان به ویژه اولویت عرب در سیاست ایران است، نوشت: دست ما به سمت همسایگان گشوده می‌شود. .

وزیر امور خارجه ۱۴ جمهوری اسلامی ایران سوم اسفند ماه در دوحه همزمان با سفر آیت الله رئیسی دیداری دوجانبه با تای قطری داشت و سفر رئیس جمهور کشورمان به دوحه و دیدار و گفت وگوهای انجام شده با امیر قطر را زمینه ساز تحرک بخشی به روابط فیمابین کرد.

همزمان با سفر آیت الله رئیسی به قطر، روزنامه «الشرق»، در گزارشی به تاریخ و روند روابط دوجانبه ایران و قطر پرداخت و نوشت: روابط دولت قطر با جمهوری اسلامی ایران از مناسبات تاریخی نشأت گرفته و روابط خونی، فرهنگی، دینی و سیاسی آن‌ها. را تقویت کرده است. در سال‌های روابط دو شور شاهد پیشرفتی ملموس در تمام زمینه‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی بخش‌های انرژی و همکاری‌های مرزی زی. نتیجه توجه مقامات دو کشور است که به گسترش روابط دوجانبه و توسعه هتن اهتمام دارند و تلاش می‌کنند کمکاری‌ها را به لالاترین کنند. (اینجا بخوانید)

معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر ۱۱ اسفندماه هم تلفنی با حسین امیرعبداللهیان گفت‌وگو کرد و با اشاره به سفر موفق آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی به آن کشور، ملاقات رئیس جمهوری ایران با امیر قطر را ممتاز و سفر فوق را مهم در توسعه مناسبات دانست. دوجانبه ارزیابی کرد. امیرعبداللهیان نیز از ستقبن استقبال و میزبانی امیر قطر از لالله رئیسی در این ر قدردانی کرد.

گفتنی است «شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر امور خارجه قطر پنجشنبه ۱۸ شهریور ماه ۱۴۰۰ نیز به تهران سفر و با حسین امیرعبداللهیان دیدار و گفت‌وگو کرد.وزیر خارجه قطر سوم مرداد ماه نیز در سفر به تهران با محمدجواد ظریف وزیر سابق امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه به گوگو پرداخته بود.

ان امیرعبداللهیان نیز 21 دی ماه در مقصد دوم سفرش به حوزه خلیج فارس پس از ومان وارد قطر شد و با یمیر قطر ع عر عر زیر . . . . .

«شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» معاون وزیر امور خارجه قطر دوم ۱۴ فروردین ۰۱ نیز با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تلفنی گفت‌وگو کرد و دو وزیر در حاشیه سومین نشست همسایه افغانستان در تونشی چین هم حضور داشتند. گفt‌ گwگw dedarbararehare menacatbath thح lelate enlatehah‌aی whennaalemlelی whemچnیn rrhennd rhrhnd memذaratharatharatharatharate.

گفتنی است پیش از سفر امیر قطر به تهران، اولین نشست کمیته اشتاسی مشترک ایران و قطر به ریاست علی باقری و «احمد بن حسن الحمادی» دبیرک و حمیدرضا دهقانی پوده سفیر ایران در دوحه یک روز قبل در این باره نوشت: پس از امضای توافقنامه همکاری‌های سیاسی مشترک بین وزارت امور خارجه دو کشور ایران و قطر در سفر رئیس جمهور به دوحه، فردا اولین جلسه کمیسیون سیاسی مشترک به ریاست دکتر علی باقری. معاون سیاسی وزیر امور خارجه و دکتر احمد احمدی دبیرکل وزارت خارجه در تهران برگزار می شود.

گفتنی است حمیدرضا دهقانی پوده سفیر جمهوری اسلامی ایران در دوحه پیش از این هم در توییتی نوشته بود: خوشحالیم که اعلام کردیم، پیرو سفر ریاست جمهوری جمهوری اسلامی به قطر، امیر قطر با صدور فرمانی با انتقال ۲۸ نفر از زندانیان ایرانی به کشورمان کرد. . . . . .

از دیگر تحولات بعد از سفر آیت‌الله رئیسی لغو ممنوعیت تردد لنج‌های ایران به بنادر قطر بود که در این رابطه نیز دهقانی پوده سفیر ایران اعلام کرد: به حول و قوه الهی و با کاهش علائم و پیرو سفر ریاست جمهوری محترم جمهوری و پیگیری‌ها به عمل آمده است. . . . . . همه مقررات و به ویژه دستور العمل‌های بهداشتی مرتبط با پلیس، استمرار نن را تضمین می‌کند.

* ارتباطات با پیرامونی در حال جواب دادن است

در همین خصوص «ضدرضا صدرالحسینی» تحلیلگر غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار آنلاین سرخط نیوز، درباره سفر امیر قطر به تهران اظهار داشت: با توجه به نقشه راه سیاست خارجی سیزدهم برای خود ترسیم کرده و با توجه به اسناد بالادستی و قانون اساسی، یعنی گسترش و تعمیق روابط با . . . . .

وی افزود: ما با همسایگان منطقه خلیج فارس در حوزه امنیت عمومی و روابط اقتصادی بسیاری داریم و به نظر می‌آید در شرایطی هستیم که این روابط را با قطر با توجه به گسترش نفوذ قطر در حوزه‌های مختلف چه در غرب و چه آسیا می‌کنیم. در این مورد از آفریقایی، افزایش می دهد.

صدرالحسینی یادآور شد: فقط یکی از موضوعات خیلی مهم در رابطه با گسترش روابط با قطر اختلاف نظری است که در حال حاضر بین شورای همکاری خلیج فارس ایجاد شده است و مطمئناً این سفر می‌تواند راهی یا پنجره‌ای برای گسترش روابط حوزه عربی با جمهوری اسلامی ایران باشد. .

وی در این زمینه انجام شده بین ایران و عربستان سعودی را مورد اشاره قرار داد و افزود: با توجه به اینکه بین ایران و عربستان سعودی گفت‌وگوهای بین ایران گفت‌وگوهای عربستان سعودی، از نظر منطقه خلیج فارس نسبت به این موضوع بیشتر حساس شده‌اند و جایگاه ویژه‌ای را در سیاست دارند. جیارجی جمهوری اسلامی ایران به دست بیاورند.

به گفته این تحلیلگر مسائل غرب آسیا در حوزه مسائل اقتصادی و انرژی می‌تـوانیم با قطر روابط خوب و حسنه‌ای داشته باشیم و با توجه به توانمندی اقتصادی قطر، موضوع گسترش روابط تجاری و بانکی از موضوعاتی است که فیمابین دو کشور می‌توانند مورد بررسی قرار گیرند.

وی نکته حائز اهمیت در سفر منطقه‌ای و ارتباطات سیاسی و اقتصادی منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران را توازنی خواند که جمهوری اسلامی ایران در حوزه سیاست خارجی ویژه با همسایگان مدنظر خواهد داشت و افزود: تعمیق گسترش روابط با قطر نیز در این رابطه قابل ارزیابی است.

انتهای پیام / ص


خروج از نسخه موبایل