علمی و پزشکی

مشکل نگران‌کننده‌ بزرگ‌ترین تراشه‌ساز دنیا در تایوان

یونایتد دیلی نیوز (UDN) گزارش می دهد که TSMC در حال برنامه ریزی برای لغو تخفیف هایی است که به مشتریان خود پس از شیوع کووید-19 ارائه کرده است. این تراشه ساز پس از اپیدمی کرونا، تخفیف هایی بین 2 تا 3 درصد را برای مشتریان خود در نظر گرفته بود که اکنون به نظر می رسد افزایش هزینه ها، شرکت را مجبور به در نظر گرفتن این تخفیف ها کرده است.

UDN همچنین پیش‌بینی می‌کند که در آینده، فرآیندهای قدیمی و بالغ TSMC، از جمله معماری‌های بالای 16 نانومتر، 15 تا 20 درصد و فرآیندهای جدیدتر زیر 7 نانومتر تا 10 درصد افزایش قیمت خواهند داشت. به طور کلی گفته می شود که افزایش قیمت برای تمامی معماری های تراشه در سال آینده بین 3 تا 6 درصد متغیر خواهد بود و عمده افزایش هزینه ها در حاشیه سود ناخالص شرکت منعکس خواهد شد و نه در قیمت نهایی آن.

بیشتر بخوانید:

این گزارش اولین موردی نیست که به افزایش احتمالی قیمت فناوری تراشه تایوانی اشاره دارد. در ماه می سال جاری گزارشی از یک نشریه آلمانی حاکی از آن بود که قیمت مواد اولیه مانند گاز و فلزات که از روسیه و اوکراین تامین می‌شود، به دلیل شروع جنگ بین این دو کشور تا 30 درصد افزایش یافته است. کشورها. این در حالی است که پیش بینی می شود TSMC در حال برنامه ریزی برای افزایش قیمت خدمات مختلف است که بالاتر از پنج درصد خواهد بود.

بهنوشتهی WccfTech، بهنوشتهی WccfTech، بهبرینی سود TSMC میرساند، بهنوشتهی میرساند. سال گذشته، بانک سرمایه گذاری مورگان استنلی نگران بود که اگر سازنده تراشه تایوانی بتواند ترانزیستورهای بیشتری را روی یک ویفر 3 نانومتری قرار دهد، قیمت اولیه ویفر و هزینه بالاتر منجر به کاهش حاشیه سود خواهد شد. یک گزارش تحقیقاتی منتشر شده در سال 2019 نشان می دهد که یک ویفر 3 نانومتری 3000 دلار بیشتر از یک ویفر 5 نانومتری ارزش دارد و هزینه قالب نیز بالاتر است.

بانک سرمایه گذاری گلدمن ساکس نیز اواخر ماه گذشته اعلام کرد که TSMC قصد دارد قیمت های خود را در سال 2023 افزایش دهد. این بانک طی یادداشت تحقیقاتی قیمت هدف سهام TSMC را افزایش داد. این بانک اعلام کرد که قیمت ویفر 8 و 12 نانومتری TSMC احتمالا در سال آینده 5 و 4 درصد افزایش خواهد یافت.

گلدمن ساکس همچنان اضافه می کند که بزرگترین سازنده تراشه های قراردادی جهان به دلیل افزایش هزینه ها با مشکلاتی مواجه است و مشتریان قدیمی خود را به استفاده از فرآیندهای جدیدتر تشویق می کند. معماری تولید زیر 7 نانومتر بیش از 50 درصد از درآمد شرکت را تشکیل می دهد و این بدان معناست که تا زمانی که قیمت واحد پایین بماند، اکثر مشتریان همچنان از فناوری های قدیمی استفاده می کنند.

TSMC معتقد است که این به دلیل درآمد کمتر نیست، بلکه به دلیل این واقعیت است که مدت بیشتری طول می کشد تا شرکت بتواند سرمایه های خود را بازگرداند. فناوری‌های پیشرفته نیاز به سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی دارند و سازندگان تراشه روی این موضوع تمرکز می‌کنند تا سفارش‌هایی برای بازیابی هزینه‌های خود دریافت کنند.

5858