بین الملل

چرخش دولت‌های عربی به سوی ایران؛ از دلایل امنیتی تا مشوّق‌های سیاسی

به گزارش خبرگزاری آنلاین سرخط نیوز، کشورهای عربی منطقه غرب آسیا اخیراً مواضع و سیاست های خود را در قبال ایران تغییر داده اند. دلایل زیادی برای این تغییر موضع و تعدیل سیاست وجود دارد و کشورهایی مانند عربستان سعودی و امارات متحده عربی با شرایط خاصی در سطح ملی، منطقه ای و جهانی مواجه بوده اند. شرایط آنها را مجبور به تجدید نظر در استراتژی های خود کرد.

به جبر جبر تحمیل، سران عربی زرجون با عربی‌های پیستای‌ها شدند کی بیش از آنه کدید. در نتیجه شرایط بحران بین‌المللی و درک واقعیت‌های سیاسی جدید کشورهای عربی، کشورهای عربی را به تجدیدنظر در ائتلاف‌ها، تجدید نظر در برخی سیاست‌ها و جستجوی نقاط مشترک در منطقه سوق داد.

پس از سفر رئیس جمهور آمریکا به منطقه، وی بسیاری از تغییرات و چالش های واشنگتن را در غرب آسیا به نمایش گذاشت. بایدن در انگیں علیہ کرگہی علیہ ایران شکست خورد و برکت کے کے کے نیزامی حمیر فینہ آمریکا در غرب اسیا را با کود به کاخ‌صفید کرد. علاوه بر این، حتی رژیم صهیونیستی نیز ناامید شد و نتوانست عادی سازی ریاض و تل آویو را پیش ببرد. رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا با عربستان مواجه شد. ترس آمریکا و شرکای سیاسی اش با آن، در مقر جده، یک جایی شکست و دنیا فهمید که دوره گذار کشورهای عربی از درگیری و درگیری به همزیستی با ایران به پایان رسیده است. مقامات، نهادها و شخصیت های منطقه با این حرکت همراه شدند و با مواضع مثبت خود در بهبود روابط ایرانی و عربی، حرکت منطقه را تقویت کردند. در به مولفه ها و مشوق های راین الرود هامرابی به سوی تهران به سوی تهران:

عربستان در تکاپوی تعادل، امنیت و ثبات

نیاز امریکی به هامری به رابی روستانی در کریس کرینی گیلیہ و تحلہ واشنگتن بری لیکنگ با ریاض، عربستان سعودی را نیمت ترید دو کرد; वासकार अमेरिकान व मिजन आफ्रेशी अरॾकाब این دو موضوع باعث شده است که ریاض بدون پیروی از سیاست های واشنگتن، اتحادهای سنتی خود را کنار بگذارد و با تقویت ائتلاف های چند منظوره و برقراری روابط متوازن با همه قدرت های جهانی، دایره ثبات را در سیاست خارجی تقویت کند. تماس اخیر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در همین زمینه بررسی شد. تحلیلگران سعودی بر این باورند که هماهنگی در بازارهای انرژی و همکاری برای حفظ موازنه های استراتژیک از مهم ترین دلایل بهبود روابط عربستان و روسیه است و روابط مسکو و ریاض به سطح استراتژیک رسیده است.

وی در جده عربستان با حضور رئیس جمهور آمریکا تحصن کرد

چالش امنیتی مشکلی که واشنگتن ثابت کرد قصد حل آن را ندارد. جنگ یمن جزء هیچ یک از اولویت های این سفر نبود و برای خروج ریاض از این بحران کافی نبود. گفت‌وگو با آران به تحمیل و استولی‌ترین راه پیش‌روی ریازد در کیش از یمنی است. پایام‌های ساودی بری تدوم نگلیک‌های و رجالی‌ای و ترصابی تهران از آن سلام از درک جدید عربستان سعودی از سیستم‌ها و ترتیبات امنیتی است. اگرچه یمن جایی در دستور کار جده نداشت، اما برخی از رهبران عرب موضع خود را در این زمینه اعلام کردند. به عنوان مثال، «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر در این نشست تاکید کرد که راه حل مسالمت آمیز همیشه مطلوب ترین گزینه برای کشورهای عربی است، چه در یمن، چه فلسطین و چه در هر جای دیگری.

شکست واشنگتن در ائتلاف علیه تهران

رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا در نشست کشورهای عربی در شهر جده حضور دارد. باید در آراین آین سِت کرد کرد کرد کرد کرد کرد کرد کرد کرد کرد کرد. ک بری ک ک ک در کشورهای عربی استبدال سران اما هیک‌دام با موزاء با ماوزا بائدی ایرانی بایدن کامریدن نیردند و هذـ کیں سران با انیز شرندند. ولیعهد عربستان در این نشست در جده ضمن دعوت از ایران برای همکاری با کشورهای عربی، تصریح کرد: ما انجام می دهیم و از همه تلاش ها برای دستیابی به راه حلی برای احزاب سیاسی یمن برای پایان دادن به بحران حمایت می کنیم. «فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان نیز تاکید کرد که چیزی به نام «ناتوی عربی» وجود ندارد و توافقی بین ائتلاف منطقه ای و رژیم صهیونیستی وجود ندارد.

سخنرانی ولیعهد عربستان سعودی در جده

«فواز کسب العنزی» تحلیلگر سیاسی سعودی درباره پیشرفت مذاکرات تهران-ریاض با خبرگزاری اسپوتنیک گفت: این مذاکرات به سمت اعتماد و پذیرش حرکت می کند. علاوه بر بسیاری از ابزارهای دیپلماتیکی که توسط ولیعهد عربستان سعودی و برخی کشورهای همسایه مانند قطر، کویت و عراق دنبال می شود، سیاست شفافیت و افشاگری را در پیش گرفته اند. وزیر امور خارجه امارات از اعزام سفیر ابوظبی به تهران خبر داد. ناظران تحولات منطقه معتقدند عدم سخنرانی سران امارات و عمان در نشست جده، سیاست سکوت در برابر مواضع ضد ایرانی باید به معنای مخالفت با این رویکرد باشد. .

تل‌آویو و سراب ادیدی‌سازی با ریاض

سران رژیم صهیونیستی امیدوار بودند عربستان را به روند عادی سازی برسانند، اما ناامید شدند. به غری از عبر MEDIA‌های عبری، ریس اکی ازید نیز در انزیانی آزیان انجام داد. دریل کنین مواعع و انزلی‌های را باید موزا کائی عربادی درکس کلما ادیدی‌سازی بدانیم; ریاض اعلام کرد که تنها راه حل پرونده فلسطین، راه حل دولت است و تا زمانی که اسرائیل به این سمت نرود، روابط عادی نخواهد بود. «رعان کوخائو» سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی سعی کرد این موضع را ضروری تفسیر کند و اعتراف کرد که این رژیم هرگز همه چیز را درباره روابط امنیتی خود با عربستان سعودی فاش نمی کند. اما واقعیت این است که گرایش ریاض به تل آویو تعادل مورد انتظار عربستان را در منطقه ایجاد نخواهد کرد، بلکه چالش های این کشور را عمیق تر خواهد کرد.

حوزر باید در سرزمین اکزینی گفت وگو با پرموزیر موقعیت تلاویو.

استقبل‌های رجالی‌ای از ایرانی-عربی

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران در روزهای اخیر اعلام کرد که هفته گذشته پیامی از وزیر امور خارجه عراق دریافت کردیم مبنی بر اینکه طرف سعودی آماده است مذاکرات را از مرحله امنیتی به فاز سیاسی منتقل کند. علناً و ما نیز اعلام کردیم که آماده ادامه مذاکرات در سطح سیاسی هستیم و این مذاکرات برقرار خواهد شد و در نهایت روابط دیپلماتیک به حالت عادی باز خواهد گشت. «فواد حسین» وزیر امور خارجه عراق گفت: بغداد در تلاش است تا دیدارهای علنی بین وزرای خارجه ایران و عربستان سعودی برگزار کند. پیش از این وزیر امور خارجه عراق در گفتگوی تلفنی با امیر عبداللهیان، ارزیابی خود از دیدار جده را با وی در میان گذاشت و در خصوص روند مذاکرات ایران و عربستان به تبادل نظر پرداخت.

تداوم گفتوگوهای اراکی مکامت با ولیاهد سعودی

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق، در مصاحبه با خبرگزاری آمریکایی «آسوشیتدپرس» گفت که دیدارهای بغداد، ایران و عربستان به او نزدیکتر شده است. جستجو عربستان سعودی. «برهم صالح» رئیس جمهور عراق نیز با بیان اینکه عراق نقش بسیار مهمی در میانجی گری بین عربستان و ایران دارد، گفت: نمی توان به تنهایی صاحب فرزند شد. مقامات ایرانی مانند وزیر امور خارجه در خصوص روابط با همسایگان و خروج و ورود به ایران با تاکید بر اینکه سیاست خارجی دولت مبتنی بر دکترین سیاست خارجی متوازن، دیپلماسی پویا و تعامل هوشمندانه است. است; چارچوبی که به نظر می رسد به خوبی کار کرده است.

انتهای پیام/ص




این مطالب را برای صفحه اول پیشنهاد دهید