برترین های کسب و کارفرهنگ و هنر

بهترین رزولوشن برای چاپ عکس

رزولوشن و کیفیت مناسب جهت چاپ عکس

آیا می دانید رزولوشن چیست؟ آیا می دانید کیفیت مناسب جهت چاپ عکس در چه مواردی اهمیت زیادی دارد؟

آیا از میزان رزولوشن و کیفیت مناسب جهت چاپ عکس اطلاعی دارید؟

برای بسیاری از افراد این سوال بوجود می آید که رزولوشن چیست؟

برای پاسخ به این سوال به زبانی شیوا و ساده از سوی کارشناسان چاپ کشور، می توان گفت که میزان وضوح و یا تفکیک پذیری عکس ها را رزولوشن می گویند. یکی از اولین گام ها در طراحی انواع بنر، کارت ویزیت، پوستر و تراکت انتخاب میزان رزولوشن آن می باشد. برای طراحی و انتخاب میزان رزولوشن عکس باید از نرم افزارهای طراحی مانند Photoshop و یا Corel Photo Paint استفاده نمود.

واحد انتخاب شده برای تعیین میزان رزولوشن DPI می باشد. که مخفف عبارت Dot Per Inch بوده و معنی تعداد نقطه در اینچ می باشد. حالا با توضیحاتی مختصر که بیان شده، اغلب افراد متوجه شده اند که منظور از رزولوشن چه چیزی می باشد. بهترین کار این است که رزولوشن به اندازه کافی و استاندارد انتخاب شود و این مقدار کم و یا زیادتر از حد نیاز نباشد.

اهمیت رزولوشن و کیفیت مناسب جهت چاپ عکس

معمولا برای طراحی پوستر، بنر، کارت ویزیت و یا تراکت رزولوشن اهمیت دو چندانی پیدا می کند، زیرا در صورتی که وضوح و یا رزولوشن تصاویر مناسب نباشد، بعد از چاپ شاهد افت کیفیت شدید خواهید بود. از این رو معمولا یکی از اصلی ترین نکاتی که در طراحی و چاپ باید به آن توجه شود، رزولوشن عکس مورد نظر برای چاپ می باشد. با انتخاب صحیح مقدار رزولوشن و کیفیت مناسب جهت چاپ عکس آنلاین می توان از رقیبان خود پیشی گرفته، زیرا تعیین میزان رزولوشن کاری است فنی و افراد عادی از آن اطلاعات چندانی ندارند.

با انتخاب رزولوشن کم برای چاپ عکس، گر چه ممکن است کیفیت آن در کامپیوتر مناسب به نظر برسد، اما پس از چاپ نتیجه مشاهده شده، چیز دیگری می باشد. به همین خاطر دقت در انتخاب رزولوشن و کیفیت مناسب برای چاپ عکس بسیار حائز اهمیت بوده، زیرا در غیر اینصورت با چاپ های مجدد، هزینه های بیشتری را باید متحمل شد.

انتخاب رزولوشن بیشتر از حد نیاز هم نباید باشد، زیرا حجم را افزایش داده و همچنین در هنگام طراحی، سرعت سیستم را کند می کند. بدین ترتیب رزولوشن باید در محدوده ای مناسب انتخاب شود و نه کم و نه زیاد باشد، تا بتوان بهترین نتیجه را برای چاپ عکس بر روی بنر، پوستر و یا هر مورد دیگری به دست آورد. در تصویر پایین می توان تفاوت انتخاب درست رزولوشن برای یک عکس را به خوبی مشاهده نمود.

تفاوت کیفیت و رزولوشن

انتخاب رزولوشن و کیفیت مناسب جهت چاپ عکس بر روی بنر

با توجه به گسترش استفاده از بنر در امور مختلفف نیاز است تا آنها را بتوان با بهترین کیفیت چاپ نمود. در غیر اینصورت معمولا ممکن است مصرف کننده از آن راضی نباشد. عملیات چاپ بر روی بنر معمولا با سایز فونت نسبتا بزرگ انجام می شود، از این رو انتخاب صحیح رزولوشن در کیفیت وضوح آن تاثیر بسزایی دارد. بهتر است برای چاپ عکس بر روی بنر از رزولوشن ۱۲۰ DPI استفاده شود. بدین ترتیب با چاپ سایز های بزرگ، افت کیفیت در آن ایجاد نمی شود. در نتیجه می توان انتظار چاپ عکس با بهترین کیفیت بر روی بنر را داشت.

انتخاب رزولوشن و کیفیت مناسب جهت چاپ عکس پلات

چاپ پلات معمولا در عرض های نسبتا بالا انجام می شود. از این جهت میزان رزولوشن در آن اهمیت ویژه ای پیدا می کند. چاپ عکس در این روش معمولا برای فضاهای داخلی انجام می شود، برعکس بنر که برای فضاهای بیرون از ساختمان نیز کاربرد دارند.چاپ پلات اغلب بر روی کاغذ کوتد، بوم و یا در برخی از مواقع بر روی بک لایت انجام می شود. میزان رزولوشن مناسب برای چاپ پلات چیزی معادل ۱۷۰ DPI می باشد. انتخاب رزولوشن بالاتر این امکان را به همراه داشته که در هنگام چاپ، کیفیت تصویر به شدت افت کند.

انتخاب رزولوشن و کیفیت مناسب جهت چاپ کارت ویزیت

کارت ویزیت یکی از پرکاربردترین روش های تبلیغاتی در بین مشاغل مختلف می باشد. بدین ترتیب نیاز است که چاپ آن با بهترین کیفیت انجام شود، بدین ترتیب می توان انتظار تاثیرگذاری بیشتر آن را داشت. برای اینکه بتوان کارت ویزیت را با بهترین کیفیت چاپ نمود، باید به رزولوشن آن دقت زیادی شود. رزولوشن و کیفیت مناسب جهت چاپ کارت ویزیت ۳۰۰DPI می باشد.

شاید تا به اینجای کار متوجه شده باشید که با کوچک تر شدن اندازه عکس چاپ شده، میزان رزولوشن افزایش یافته و در صورتی که ابعاد چاپ بیشتر باشند، میزان رزولوشن کمتر انتخاب می شود. زیرا در صورتی که برای چاپ با سایز بزرگ رزولوشن را بالا در نظر بگیرید، در هنگام چاپ ممکن است تغییراتی در حجم عکس ایجاد شود، همین امر باعث افت کیفیت عکس می شود. از این رو بهترین کار انتخاب صحیح و دقیق رزولوشن بر حسب میزان نیاز با توجه به نوع و اندازه چاپ می باشد

انواع رزولوشن‌های قابل‌ استفاده

با توجه به کاری که قصد انجام آن را دارید امکان شخصی‌سازی رزولوشن را خواهید داشت. رزولوشن مناسب برای چاپ با رزولوشن مناسب برای طراحی وب متفاوت است. مقدار رزولوشن را هم می توان در هنگام طراحی محصولاتی همچون: کاتالوگ، اوراق، بروشور، نقشه و یا عکس در نرم افزار طراحی تنظیم کرد و هم می توان در هنگام تصویربرداری تصویر در دوربین. رزولوشن پایین موجب کیفیت پایین تصویر می شود، احتمالا تصاویر بی کیفیتی که داخل آنها مربع های کوچک قابل مشاهده هستند را دیده اید.

بهترین رزولوشن برای چاپ افست و دیجیتال

در چاپ عموماً از رزولوشن‌های 72، 150 و 300 DPI استفاده می شود. این انتخاب بستگی به تعداد چاپ، هزینه، توان پرینتر و موضوعات دیگر دارد.
بسته به این که قصد استفاده از کدام نوع چاپ را دارید، لازم است که به عدد رزولوشن و کیفیت چاپ و توانایی دستگاه پرینتر دقت کنید. روش چاپ افست به فایل‌های تصویری با سایز استاندارد و همین‌طور رزولوشن 300 DPI نیاز دارد. اگر رزولوشن از 300 پایین‌تر باشد نوشته‌ها شارپ نبوده و به‌خوبی خود را نمایش نمی‌دهند.

شما می‌توانید در نرم افزارهای بیت مپ مانند فتوشاپ در هنگام بازکردن سند جدید عدد دی پی آی را روی عدد دلخواه قرار دهید. توصیه می شود قبل از شروع طراحی، رزولوشن را تنظیم کنید در این نرم افزارها صفحه کار شما از خانه های مربعی کوچک یا همان پیکسل ها تشکیل شده است.

در نرم افزارهای برداری مانند کورل دراو و ایلوستریتور خط ها بر اساس روابط و فرمول رياضي رسم می شوند. بدین معنا که با زوم روی هر شکل باز هم بر طبق معادلات انجام گرفته کیفیت تصویر حفظ می شود. اگر خواستید با این نرم افزارها خروجی عکس برای مثال با پسوند JPEG بگیرید حتما رزولوشن فایل خروجی را روی 300 قرار دهید. در ضمن لازم نیست که از رزولوشن‌های بیشتر در این روش چاپ استفاده کنید. چون در نهایت خروجی شما مطابق استاندارد لیتوگرافی 300 DPI خواهد شد. حتی دستگاه شما نیز به دلیل رزولوشن بالای خروجی با افت سرعت مواجه می‌شود.

پس دفعه بعدی که خواستید فایل چاپی کارت ویزیت، تراکت، بروشور، کاتالوگ و پوستر خود را برای چاپ افست به چاپخانه بفرستید حتما این موضوع را در نظر بگیرید. در نظر داشته باشید که نحوه نمایش فایل در مانیتور با نحوه نمایش آن در حالت چاپ شده متفاوت است. پس با کیفیت بودن فایل در صفحه نمایش شمارا گمراه نکند و حتما وضوح تصویر را تنظیم نمائید.

در چاپ دیجیتال به دلیل اینکه مانند چاپ افست قبل از چاپ از طرح زینک گرفته نمی شود، همچنین مانند چاپ بنر سایز کارها بزرگ نیست. تنظیم رزولوشن حالت سلیقه ای دارد. اما توصیه می شود تا جایی که کارایی سیستم تان اجازه میدهد برای کیفیت بهتر رزولوشن بین 200 تا 300 قرار بگیرد.

وضوح و رزولوشن مناسب برای چاپ بنر و فلکسی

برای چاپ بنر و فلکسی پیشنهاد می‌شود که رزولوشن استاندارد DPI 120 ‌باشد. بدین صورت در چاپ با سایزهای بزرگ لازم نیست که شما نگران کاهش کیفیت باشید. تصاویری که روی بنر چاپ می‌شوند بزرگ هستند، منطقی نیست که خیلی رزولوشن در آن‌ها بالا باشد؛ چون بنرها در ارتفاع و فواصل بلند نصب می‌شوند و وقتی قصد استفاده از اعداد و حروف را روی آن دارید. از آنجایی که سایز نوشته بزرگ است، بدون نگرانی می‌توانید کیفیت چاپ را روی 120 دهید.

وضوح و رزولوشن مناسب برای چاپ پلات

دستگاه‌های پلات برای چاپ با عرض‌های بزرگ استفاده می‌شوند. در این روش معمولاً مقدار رزولوشن 170 DPI پیشنهاد می‌شود. ممکن است چاپ پلات روی کاغذهای کوتد، بوم یا فضای بک لایت انجام شوند و کیفیت در آن‌ها از بنرها مهم‌تر است. درصورتی‌که رزولوشن بالاتر را انتخاب کنید بر خلاف چیزی که انتظار دارید، کیفیت خروجی چاپ شده نهایی به‌شدت افت خواهد کرد.

کیفیت و رزولوشن مناسب برای طراحی وب

یکی از کارهایی که در دنیای دیجیتال انجام می‌شود و علاقه‌مندان به آن خیلی درگیر کیفیت و رزولوشن هستند. طراحی صفحات وب است. بر اساس یک کیفیت استاندارد که توسط کنسرسیوم وب جهانی اعلام شده است، شما می‌توانید برای طراحی صفحات داخل اینترنت از 72 DPI استفاده کنید. بالاتر رفتن این کیفیت موجب ایجاد مشکل در سوعت لود داده ها در فضای اینترنت می‌شود. همچنین رزولوشن‌های پایین‌تر از این حد نیز کیفیت کار شما را کم می‌کند و وب‌سایت شما جذابیت بصری خود را از دست می‌دهد.

توجه کنید که در دنیای چاپ صرفاً رزولوشن نمی‌تواند تعیین‌کننده سطح کیفیت باشد، لازم است تصویر شما، وضوح، کنتراست، ترکیب رنگ و همین‌طور ساختار خوبی داشته باشد. هنگام عکسبرداری با دوربین تنظیمات مربوطه و علی الخصوص دریچه دیافراگم را به خوبی تنظیم کنید. در انتخاب پرینتر توجه داشته باشید که محدودیت چاپ آن چیست

رزولوشن مناسب برای چاپ عکس در فتوشاپ

چاپ دیجیتال برای داشتن کیفیت خوب پیرینت به ۱۲۰ppi – منظور از ppi تعداد پیکسل در یک اینچ است-نیاز دارند. همچنین بیشتر پیرینترهای دیجیتال، موتورهایی دارند که رنگ -RGB Red Green Blue یعنی قرمز، سبز، آبی- را به CMYK- Cyan Magenta Yellow Black یعنی فیروزه ای، سرخابی، زرد و مشکی- تبدیل می کنند.

چاپ تجاری به رزولوشن و وضوح بیشتری نیاز دارند و تصایر RGB معمولا باید به CMYK یا سیاه سفید تبدیل شوند. حداقل رزولوشن معمولا ۳۰۰ppi در اندازه ی ۱۰۰درصد است. برای دستیابی به بهترین کیفیت پیرینت، تصاویر نباید به صورت مصنوعی تا بیش از ۱۱۰ درصد از اندازه ی معمول خودشان در فتوشاپ بزرگ شوند. برای آماده سازی تصاویر بوسیله ی فتوشاپ به منظور چاپ به اینصورت عمل کنید:

۱-ابتدا عکس مورد نظرتان را باز کنید. ما از عکسی با اندازه ی ۸٫۷۵” x 8.75″ استفاده میکنیم.

۲-رزولوشن و سایز مناسب عکس را با رفتن به Image > Image Size چک کنید. برای بسته شدن dialog box کنسل را بزنید.

۳-Crop Tool را انتخاب کنید.

سپس به options Bar بروید و Size & Rotation را انتخاب کنید، مقدار طول و عرض-width و height- را وارد کنید- برای هر دو ۹ باشد- و رزولوشن را ۳۰۰ قرار دهید سپس ok کنید، مطابق شکل زیر:

۴- به تصویر بروید و محدوده ی برش را مشخص کنید. در اینجا ما گل را در وسط عکس قرار دادیم. سپس برای انجام برش Enter بزنید.

۵-Move Tool را انتخاب کنید.

۶- در view menu به Application Bar بروید و show rulers را انتخاب کنید.

۷- در بالای پنجره ی عکس به horizontal ruler بروید. منطقه ی بریدگی-شکاف- را بگیرید و نگه دارید و guide down را درگ کنید- به موقعیت  ۸٫۸۷۵”-

۸- به vertical ruler در سمت چپ پنجره ی عکس بروید. روی منطقه ی شکاف درگ کنید و نگه دارید- تا موقعیت – ۸٫۸۷۵”

۹- دوباره به horizontal ruler برگردید و یک خط راهنمای دیگر را درگ کنید- تا پوزیشن ۸٫۵”-

۱۰- به vertical ruler بروید و دوباره درگ کنید- تا پوزیشن ۸٫۵”-

۱۱- دوباره به vertical ruler باز گردید و یک guide را درگ کنید –تا علامت ۵- و horizontal guide نهایی- تا علامت ۵٫۷۵” –

۱۲- به layer panel بروید و یک لایه ی جدید ایجاد کنید.

۱۳- Rectangular Marquee Tool را انتخاب کنید.

و بین راهنمای بیرونی یک محوطه ایجاد کنید.

۱۴- به Edit > Fill بروید. از use menu ، white را انتخاب کنید، اطمینان حاصل کنید که Preserve Transparency چک نشده و روی ok کلیک کنید.

۱۵- در layer panel، opacity را ۶۰ بگذارید.

۱۶- برای deselect شدن محدوده Ctrl+D -PC-/Command+D –Mac- را بزنید. کارتان را save کنید و فایل را باز نگه دارید.

۱۷- فرمت TIFF درخواست شده است. به Layer panel بروید و برروی panel menu کلیک کنید و flatten image را انتخاب کنید.

۱۸- عکس باید برای پیرینت به CMYK تبدیل شود. مشخصه های  CMYK زیادی برای انتخاب وجود دارد. ۴ دسته ی مجزا وجود دارد. Web و sheetfed به نوع پیرینتری که استفاده میشود برمیگردد. Coated و uncoated هم به کاغذی که پیرینت روی آن گرفته میشود برمیگردد. در این مثال ما از web coated استفاده میکنیم. به Edit > Convert to Profile بروید. در dialog box ، Working CMYK – U.S. Web Coated (SWOP) v2 را از منوی Profile انتخاب کنید و سپس ok کنید:

۱۹-به File > Save As بروید و فایل را rename کنید و فرمت TIFF را از منو انتخاب و سیو کنید.

۲۰-در TIFF Options ، تنظیمات را در حالت پیش فرض رها کنید و ok کنید.

۲۱- فایل TIFF را ببندید. اگر شما مجبور به تغییر سایز Ghosted box باشید، میتوانید فایل اوریجینال را دوباره باز کنید، لایه را از باکس حذف کرده و دوباره آن را انجام دهید. بدون اینکه نیازی به بازگشت به تصویر crop نشده باشد.

منبع:

bootsphoto.com