اجتماعیبرترین های کسب و کار

آیا پلیس فتا به پرینت واتساپ دسترسی دارد؟

بررسی حقوقی پرینت گرفتن از گوشی همسر

پرینت گرفتن از گوشی همسر چه زمانى جرم محسوب مى شود؟ به عبارت دیگر چه زمانى همسر مى تواند از گوشى پرینت بگیرد؟ با استناد به چه جرمى، مى توان از محاکم قضائی حکم به گرفتن پرینت گوشى همسر کرد؟

بهترین وکیل جرایم رایانه ای مشهد میگوید:در پرونده های که موضوع آنها،پرینت گرفتن از گوشی همسر میباشد، وکیل متخصص در پاسخ به سوال ها به ترتیب مى گوید: زمانى همسر (زوج یا زوجه) مى تواند درخواست پرینت گرفتن از گوشی همسر خود را داشته باشد،  که از او به شکایت  کرده باشد.

نکته: همسر(مرد یا زن) باید ابتدا شکایتی مبنى بر رابطه نامشروع مطرح کند، سپس این محاکم هستند که مجوز براى پرینت گرفتن از گوشی همسر را صادر مى کنند.

وکیل متخصص کیفری در ادامه، به این امر مهم اشاره مى کند که: مطابق اپراتورها وظیفه دارند که مکالمات را تا ۶ ماه نگهدارى کنند.

پرینت گرفتن از گوشی همسر، هم فقط با حکم دادگاه و در صورت شکایتى مبنى براین که همسر رابطه نامشروع  دارد، امکان پذیر می باشد.

پرینت گرفتن از گوشی همسر در مورد پیامهای واتساپ و تلگرام

پرینت گرفتن از گوشی همسر در مورد  پیام های واتساپ در دادگاه، تلگرام، اینستاگرام و کلیه شبکه های رایانه ای امکان پذیراست؟ پرینت گرفتن از شبکه های رایانه ای میتواند مسند محکم  برای محاکم باشد؟ این ها سوال هایی هستند که اکثر مردم می پرسند و به دنبال یک جواب قطعی و محکم هستند.

وکیل متخصص جرایم سایبری در پاسخ به  پلیس فتا می گوید: در پروندهایی که با موضوع، پرینت گرفتن از گوشی همسر از مکالماتی که از واتساپ، تلگرام، وایبر، اینستاگرام و کلیه شبکه های رایانه ای است، بدلیل آنکه سرورهای این شبکه ها داخلی نیستند، و برای خارج از ایران میباشد، امکان پرینت گرفتن از مکالمات در دنیای مجازی وجود ندارد (پرینت مکالمات شبکه های رایانه ای در ایران وجود ندارد).

اگر شخصی ادعا کند که درشبکه های رایانه ای (اینستاگرام، واتساپ، تلگرام…) از پیامهای همسرش به رابطه  نامشروع استناد کند، امکان گرفتن پرینت از گوشی همسر را دارد؟

وکیل متخصص دعاوی کیفری در ادامه می افزاید: این شبکه ها (واتساپ، تلگرام، اینستاگرام،…) بدلیل داشتن قابلتی مانند پاک کردن پیام ها از سوی طرفین، و همچنین به خاطر آنکه سرورها (مراکز پششتیبانی) خارج از ایران است، ارزش این مدارک به عنوان اماره  قضایی محسوب میشود.

از سوی دیگر اماره به عنوان یک نشانه از یک امر واقعی است، معتبر میباشد. اماره دلیل های تکمیلی هستند که در عالم خارج وجود دارند، و نشانه  حقی برای صاحب آن حق محسوب می شود.

نکته: بسیار مهم این است که اماره دلیل غیر مستقیم میباشد.

تعریف اماره و اماره قضایی

اماره در لغت به معنی نشانه و علامت است و جمع آن را امارات (نشانه ها و علامت ها) مینامند.در قانون مدنی ایران در ماده ۱۳۲۱ اماره اینگونه تعریف شده: اوضاع و احوالی که به حکم قانون یا در نظر قاضی دلیل برای امری شناخته شود. اماره قضایی به اوضاع و احوالی گفته میشود که با توجه به نظر قاضی، دلیل برای امری شناخته شود.

به عبارت ساده تر، قاضی با توجه به اوضاع و احوالی که نسبت به امری که مجهول است، یقین و قطع پیدا میکند، و نوعا صحت اظهارات یکی از طرفین دعوا را می رساند. اگر چنین اوضاع و احوالی برای قاضی بوجود نیاید، اماره قضایی نمی باشد. در واقع اماره قضایی را قانون تاسیس نکرده است. و با توجه به صلاحدید قاضی به برخی از نشانه ها که تلاش می کند، به نتیجه برسد. و در مورد آن امر یا موضوع تصمصم بگیرد.

دستور قاضی برای پرینت گرفتن از گوشی همسر

برای پرینت گرفتن از گوشی همسر در مورد پیام های واتساپ و تلگرام و اینستاگرام به دستور قاضی نیاز داریم؟ چه زمانی قاضی دستور برای پرینت گرفتن از پیام های واتساپ و تلگرام و اینستاگرام را صادر میکند؟ این سولات و سوالاتی شبیه به اینها، سوال هایی هستند که بیشتر مردم از مشاوران یا وکلا و گاه از خودشان میپرسند.

در پروندهایی که موضوع آنها، پرینت گرفتن از گوشی همسر (پیامها)  در شبکه های رایانه ای میباشد، وکیل متخصص میگوید:  برای پاسخ به سوالات، ذکر این نکته الزامی است که، از آنجایی که شبکه های رایانه ای (اجتماعی) در خارج از ایران تاسیس شده اند، (مرکز پشتیبانی خارج از ایران) اصولا قابلیت استعلام ندارند. همچنین اگر این شبکه ها حذف اکانت (کاربری) کنند، پیام ها قابل بازگشت نمی باشند.

اگر شخصی مدعی شود که از پیامهای ارسال شده اسکرین شات (عکس از پیام ها) دارد، در این صورت می تواند درخواست پرینت گرفتن از گوشی همسر را داشته باشد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت: اگر افراد پیام ها را در گوشی خود ذخیره یا از پیام ها اسکرین شات دارند (یعنی از پیام های ارسالی همان لحظه عکس گرفتند که نام و ساعت مشخص است) از آن می توان به عنوان اماره قضایی استناد کرد و نمی تواند مستند مستقیمی برای صدور رای باشد.

پرینت گرفتن از گوشی همسر، از دید وکیل متخصص دارای نکات ذیل میباشد:

۱- اگر پرینت گرفتن از گوشی همسر (پیام ها) مربوط به جرایمی باشد که ضد اخلاق و عفت عمومی باشد، رسیدگی و تحقیقات اولیه در صلاحیت، پلیس اطلاعات و امنیت عمومی میباشد.

۲- در موارد و طرح دعواى دیگر،  قاضی پرینت گرفتن از گوشی همسر زمانى به عنوان اماره مى داند، که براى کشف جرمى باشد. در این صورت، با مجوزى که از سوى رئیس حفاظت اطلاعات قوه قضائی و کمیسیون مرکز ملى فضاى مجازى براى پرینت گرفتن از گوشی همسر (پیامهای ارسالی و دریافتی) فقط به مدت زمان شش ماه گذشته صادر مى شود که در پرونده درج مى شود.

۳- در جرایم عمومى و اقتصادى، در مرحله تعقیب جرم، رسیدگى اولیه در صلاحیت پلیس فتا مى باشد.

طرح شکایت در دادسراى محل وقوع جرم و در معیت دادسرا انجام مى گیرد. یعنى مرحله تحقیقات مقدماتى، صدور قرارهاى مناسب و همچنین حکم مقتضى در صلاحیت دادسرا و دادگاه ذى صلاح مى باشد.

تشخیص زمان و مکان پرینت گرفتن از گوشی همسر

وکیل متخصص در موردپرینت گرفتن از گوشی همسر، مى گوید: تعیین زمان و مکان ارسال پیام ها ، توسط کارشناسان و متخصصان فنى دادگسترى، از طریق کدهاى تلفن همراه، اى پى محل ارسال و نرم افزارهایى که بروى تلفن نصب مى کنند، امکان پذیر است.

پرینت تلفن همسر مستند طلاق

آیا میتوان از پرینت تلفن همسر برای پرونده طلاق استفاده کرد؟ آیا امکان صدور حکم طلاق بر مبنای پرینت محتویات گوشی همسر وجود دارد؟ خواه پیامک باشد، یا ارتباط در انواع نرم افزارهای فضای مجازی مانند اینستاگرام و تلگرام و واتساپ و غیره باشد.

میزان اعتبار پرینت گرفتن از گوشی همسر در پرونده طلاق چقدر است؟ خوب است بدانید که موضوعات دعاوی خانواده خصوصا مهمترین موضوع آن یعنی طلاق، بسته به مورد و محتوای همان پرونده باید اظهار نظر حقوقی صورت بگیرد. ولیکن بنظر میرسد در کنار سایر ادله و اسباب موجهه و مثبته دعوا، میتوان برای تقویت ادعای خود، خصوصا در فرض اثبات در پرونده طلاق به درخواست زوجه، به محتویات مکشوفه تلفن همسر نیز استناد کرد. بهترین کار این است که از وکیل متخصص دعاوی خانواده مشاوره حقوقی دریافت نمایید.

پرینت گرفتن از گوشی همسر برای اثبات رابطه نامشروع

پرینت خط تلفن همسر برای اثبات رابطه نامشروع چگونه است؟ آیا به صرف تقاضای همسر، دادگاه دستور اخذ پرینت خط تلفن یا محتویات تلفن همراه او را میدهد؟ خوب است بدانید که وکیل متخصص دعاوی کیفری در زمینه جرایم رابطه نامشروع معتقد است: بنا بر رویه عملی دادگاه ها و سفارش قوانین مدون مبنی بر عدم تفحص و جست و جو در فرض فقدان ادله، به صرف ادعا نمیتوان توقع داشت که قاضی دادگاه حکم به بررسی تلفن همراه همسر را بدهد. ولیکن نظر به کثرت روابط افراد در فضای مجازی، در بسیاری از پرونده ها، شاهد صدور حکم به محکومیت همسر به ارتکاب رابطه نامشروع به استناد محتویات تلفن همراه هستیم.

نکته: خوب است برای کسب اطلاعات دقیق و کاربردی که: چگونه ممکن است محتویات تلفن همسر یا پرینت گرفتن از گوشی همسر در دادگاه، منجر به صدور حکم محکومیت شود، هم اکنون با مشاور حقوقی موسسه حقوقی امین عدالت در تهران صحبت نمایید. در صورت نیاز به مشاوره حقوقی تخصصی، به وکیل متخصص ارجاع داده میشوید. صحبت با مشاور حقوقی رایگان است.

ارتباط اثبات رابطه نامشروع و مهریه زن

اگر با پرینت گرفتن از گوشی همسرم، بتوانم رابطه نامشروع او را ثابت کنم، دیگر مهریه پرداخت نمیکنم.

  • با اثبات خیانت زنم، پرداخت مهریه منتفی است.
  • اگر زن خیانت کند، دیگر مهریه به او تعلق نمیگیرد.
  • مچ زنتو بگیر تا بهش مهریه ندی.

همه این سخنان، یک اشتباه عامیانه است. که متاسفانه میان مردم به شدت رواج پیدا کرده است. و بعضا مشادهده میشود برخی از اشخاص که مدعی سواد حقوقی هستند هم در دام این حرفهای عوام فریب افتاده و مردم را راهنمایی اشتباه میکنند. اثبات خیانت همسر ولو با گرفتن پرینت خط تلفن یا محتویات تلفن وی، هیچگونه ارتباطی به پرداخت مهریه ندارد. زیرا محکومیت شوهر به پرداخت مهریه، بر مبنای سند رسمی نکاحیه میباشد. لذا هیچ امری، جز بذل مهریه، نمیتواند مانع از اثر اجاری این سند رسمی شود.

نکته: با دریافت مشاوره حقوقی تخصصی و دقیق از وکیل متخصص وباتجربه، در دام راهنمایی های اشتباه مردم سودجو و بی خبر از خدا که فاقد سواد حقوقی هستند، اسیر نشوید.

بررسی حقوقی پرینت گرفتن از گوشی همسر پرینت گرفتن از گوشی همسر چه زمانى جرم محسوب مى شود؟ به عبارت دیگر چه زمانى همسر مى تواند از گوشى پرینت بگیرد؟ با استناد به چه جرمى، مى توان از محاکم قضائی حکم به گرفتن پرینت گوشى همسر کرد؟ وکیل متخصص جرایم رایانه ای میگوید: در پرونده های که موضوع آنها،پرینت گرفتن از گوشی همسر میباشد، وکیل متخصص در پاسخ به سوال ها به ترتیب مى گوید: زمانى همسر (زوج یا زوجه) مى تواند درخواست پرینت گرفتن از گوشی همسر خود را داشته باشد، که از او به شکایت کرده باشد.

نکته: همسر(مرد یا زن) باید ابتدا شکایتی مبنى بر رابطه نامشروع مطرح کند، سپس این محاکم هستند که مجوز براى پرینت گرفتن از گوشی همسر را صادر مى کنند. وکیل متخصص کیفری در ادامه، به این امر مهم اشاره مى کند که: مطابق اپراتورها وظیفه دارند که مکالمات را تا ۶ ماه نگهدارى کنند. پرینت گرفتن از گوشی همسر، هم فقط با حکم دادگاه و در صورت شکایتى مبنى براین که همسر رابطه نامشروع دارد، امکان پذیر میباشد.

پرینت گرفتن از گوشی همسر در مورد پیامهای واتساپ و تلگرام پرینت گرفتن از گوشی همسر در مورد پیامهای واتساپ، تلگرام، اینستاگرام و کلیه شبکه های رایانه ای امکان پذیراست؟ پرینت گرفتن از شبکه های رایانه ای میتواند مسند محکم برای محاکم باشد؟ این ها سوال هایی هستند که اکثر مردم می پرسند و به دنبال یک جواب قطعی و محکم هستند. وکیل متخصص جرایم سایبری در پاسخ به سوالهای مطرح شده می گوید: در پروندهایی که با موضوع، پرینت گرفتن از گوشی همسر از مکالماتی که از واتساپ، تلگرام، وایبر، اینستاگرام و کلیه شبکه های رایانه ای است، بدلیل آنکه سرورهای این شبکه ها داخلی نیستند، و برای خارج از ایران میباشد، امکان پرینت گرفتن از مکالمات در دنیای مجازی وجود ندارد (پرینت مکالمات شبکه های رایانه ای در ایران وجود ندارد).

اگر شخصی ادعا کند که درشبکه های رایانه ای (اینستاگرام، واتساپ، تلگرام…) از پیامهای همسرش به رابطه نامشروع استناد کند، امکان گرفتن پرینت از گوشی همسر را دارد؟ وکیل متخصص دعاوی کیفری در ادامه می افزاید: این شبکه ها (واتساپ، تلگرام، اینستاگرام،…) بدلیل داشتن قابلتی مانند پاک کردن پیام ها از سوی طرفین، و همچنین به خاطر آنکه سرورها (مراکز پششتیبانی) خارج از ایران است، ارزش این مدارک به عنوان اماره قضایی محسوب میشود.

از سوی دیگر اماره به عنوان یک نشانه از یک امر واقعی است، معتبر میباشد. اماره دلیل های تکمیلی هستند که در عالم خارج وجود دارند، و نشانه حقی برای صاحب آن حق محسوب می شود. نکته: بسیار مهم این است که اماره دلیل غیر مستقیم میباشد. تعریف اماره و اماره قضایی اماره در لغت به معنی نشانه و علامت است و جمع آن را امارات (نشانه ها و علامت ها) مینامند.در قانون مدنی ایران در ماده ۱۳۲۱ اماره اینگونه تعریف شده: اوضاع و احوالی که به حکم قانون یا در نظر قاضی دلیل برای امری شناخته شود.

اماره قضایی به اوضاع و احوالی گفته میشود که با توجه به نظر قاضی، دلیل برای امری شناخته شود. به عبارت ساده تر، قاضی با توجه به اوضاع و احوالی که نسبت به امری که مجهول است، یقین و قطع پیدا میکند، و نوعا صحت اظهارات یکی از طرفین دعوا را می رساند. اگر چنین اوضاع و احوالی برای قاضی بوجود نیاید، اماره قضایی نمی باشد. در واقع اماره قضایی را قانون تاسیس نکرده است. و با توجه به صلاحدید قاضی به برخی از نشانه ها که تلاش می کند، به نتیجه برسد. و در مورد آن امر یا موضوع تصمصم بگیرد.

دستور قاضی برای پرینت گرفتن از گوشی همسر برای پرینت گرفتن از گوشی همسر در مورد پیام های واتساپ و تلگرام و اینستاگرام به دستور قاضی نیاز داریم؟ چه زمانی قاضی دستور برای پرینت گرفتن از پیام های واتساپ و تلگرام و اینستاگرام را صادر میکند؟ این سولات و سوالاتی شبیه به اینها، سوال هایی هستند که بیشتر مردم از مشاوران یا وکلا و گاه از خودشان میپرسند.

در پروندهایی که موضوع آنها، پرینت گرفتن از گوشی همسر (پیامها) در شبکه های رایانه ای میباشد، وکیل متخصص میگوید: برای پاسخ به سوالات، ذکر این نکته الزامی است که، از آنجایی که شبکه های رایانه ای (اجتماعی) در خارج از ایران تاسیس شده اند، (مرکز پشتیبانی خارج از ایران) اصولا قابلیت استعلام ندارند. همچنین اگر این شبکه ها حذف اکانت (کاربری) کنند، پیام ها قابل بازگشت نمی باشند.

اگر شخصی مدعی شود که از پیامهای ارسال شده اسکرین شات (عکس از پیام ها) دارد، در این صورت می تواند درخواست پرینت گرفتن از گوشی همسر را داشته باشد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت: اگر افراد پیام ها را در گوشی خود ذخیره یا از پیام ها اسکرین شات دارند (یعنی از پیام های ارسالی همان لحظه عکس گرفتند که نام و ساعت مشخص است) از آن می توان به عنوان اماره قضایی استناد کرد و نمی تواند مستند مستقیمی برای صدور رای باشد.

پرینت گرفتن از گوشی همسر، از دید وکیل متخصص دارای نکات ذیل میباشد: ۱- اگر پرینت گرفتن از گوشی همسر (پیام ها) مربوط به جرایمی باشد که ضد اخلاق و عفت عمومی باشد، رسیدگی و تحقیقات اولیه در صلاحیت، پلیس اطلاعات و امنیت عمومی میباشد. ۲- در موارد و طرح دعواى دیگر، قاضی پرینت گرفتن از گوشی همسر زمانى به عنوان اماره مى داند، که براى کشف جرمى باشد. در این صورت، با مجوزى که از سوى رئیس حفاظت اطلاعات قوه قضائی و کمیسیون مرکز ملى فضاى مجازى براى پرینت گرفتن از گوشی همسر (پیامهای ارسالی و دریافتی) فقط به مدت زمان شش ماه گذشته صادر مى شود که در پرونده درج مى شود. ۳- در جرایم عمومى و اقتصادى، در مرحله تعقیب جرم، رسیدگى اولیه در صلاحیت پلیس فتا مى باشد.

طرح شکایت در دادسراى محل وقوع جرم و در معیت دادسرا انجام مى گیرد. یعنى مرحله تحقیقات مقدماتى، صدور قرارهاى مناسب و همچنین حکم مقتضى در صلاحیت دادسرا و دادگاه ذى صلاح مى باشد. تشخیص زمان و مکان پرینت گرفتن از گوشی همسر وکیل متخصص در موردپرینت گرفتن از گوشی همسر، مى گوید: تعیین زمان و مکان ارسال پیام ها ، توسط کارشناسان و متخصصان فنى دادگسترى، از طریق کدهاى تلفن همراه، اى پى محل ارسال و نرم افزارهایى که بروى تلفن نصب مى کنند، امکان پذیر است.

پرینت تلفن همسر مستند طلاق آیا میتوان از پرینت تلفن همسر برای پرونده طلاق استفاده کرد؟ آیا امکان صدور حکم طلاق بر مبنای پرینت محتویات گوشی همسر وجود دارد؟ خواه پیامک باشد، یا ارتباط در انواع نرم افزارهای فضای مجازی مانند اینستاگرام و تلگرام و واتساپ و غیره باشد. میزان اعتبار پرینت گرفتن از گوشی همسر در پرونده طلاق چقدر است؟ خوب است بدانید که موضوعات دعاوی خانواده خصوصا مهمترین موضوع آن یعنی طلاق، بسته به مورد و محتوای همان پرونده باید اظهار نظر حقوقی صورت بگیرد.

ولیکن بنظر میرسد در کنار سایر ادله و اسباب موجهه و مثبته دعوا، میتوان برای تقویت ادعای خود، خصوصا در فرض اثبات در پرونده طلاق به درخواست زوجه، به محتویات مکشوفه تلفن همسر نیز استناد کرد. بهترین کار این است که از وکیل متخصص دعاوی خانواده مشاوره حقوقی دریافت نمایید.

پرینت گرفتن از گوشی همسر برای اثبات رابطه نامشروع پرینت خط تلفن همسر برای اثبات رابطه نامشروع چگونه است؟ آیا به صرف تقاضای همسر، دادگاه دستور اخذ پرینت خط تلفن یا محتویات تلفن همراه او را میدهد؟ خوب است بدانید که وکیل متخصص دعاوی کیفری در زمینه جرایم رابطه نامشروع معتقد است: بنا بر رویه عملی دادگاه ها و سفارش قوانین مدون مبنی بر عدم تفحص و جست و جو در فرض فقدان ادله، به صرف ادعا نمیتوان توقع داشت که قاضی دادگاه حکم به بررسی تلفن همراه همسر را بدهد.

ولیکن نظر به کثرت روابط افراد در فضای مجازی، در بسیاری از پرونده ها، شاهد صدور حکم به محکومیت همسر به ارتکاب رابطه نامشروع به استناد محتویات تلفن همراه هستیم. نکته: خوب است برای کسب اطلاعات دقیق و کاربردی که: چگونه ممکن است محتویات تلفن همسر یا پرینت گرفتن از گوشی همسر در دادگاه، منجر به صدور حکم محکومیت شود، هم اکنون با مشاور حقوقی موسسه حقوقی امین عدالت در تهران صحبت نمایید.

در صورت نیاز به مشاوره حقوقی تخصصی، به وکیل متخصص ارجاع داده میشوید. صحبت با مشاور حقوقی رایگان است. ارتباط اثبات رابطه نامشروع و مهریه زن اگر با پرینت گرفتن از گوشی همسرم، بتوانم رابطه نامشروع او را ثابت کنم، دیگر مهریه پرداخت نمیکنم. با اثبات خیانت زنم، پرداخت مهریه منتفی است. اگر زن خیانت کند، دیگر مهریه به او تعلق نمیگیرد. مچ زنتو بگیر تا بهش مهریه ندی. همه این سخنان، یک اشتباه عامیانه است که متاسفانه میان مردم به شدت رواج پیدا کرده است و بعضا مشادهده میشود برخی از اشخاص که مدعی سواد حقوقی هستند هم در دام این حرفهای عوام فریب افتاده و مردم را راهنمایی اشتباه میکنند.

اثبات خیانت همسر ولو با گرفتن پرینت خط تلفن یا محتویات تلفن وی، هیچگونه ارتباطی به پرداخت مهریه ندارد. زیرا محکومیت شوهر به پرداخت مهریه، بر مبنای سند رسمی نکاحیه میباشد. لذا هیچ امری، جز بذل مهریه، نمیتواند مانع از اثر اجاری این سند رسمی شود. نکته: با دریافت مشاوره حقوقی تخصصی و دقیق از وکیل متخصص وباتجربه، در دام راهنمایی های اشتباه مردم سودجو و بی خبر از خدا که فاقد سواد حقوقی هستند، اسیر نشوید

وضعیت ذخیره اطلاعات در تلگرام و واتس اپ

نرم افزارهای معروفی نظیر تلگرام و واتس اپ در دسته نرم افزارهایی هستند که پیام ها از جمله متون و عکس ها با رمزنگاری های خاصذخیره می شوند و از هستند. به دلیل امنیت موضوع هیچگونه خبر موثقی از بابت چگونگی ذخیره سازی اطلاعات در این نرم افزارها وجود ندارد.

با این حال برخی افراد با ادعای ارتکاب جرایمی نظیر توهین، افترا، تبادل پیام های مثبت به این پیام ها استناد می کنند و برای طرح این دعاوی در محاکم خواهان دریافت پرینت این پیامک ها و رسیدگی قاضی هستند.

ورای اینکه امکان پرینت این پیامک ها با توجه به قابلیت جدید این نرم افزارها نظیر پاک کردن دو طرفه پیام و خارجی بودن سرور اصولا ممکن است یا خیر، باید ابتدا ارزش اینگونه مدارک را به لحاظ قانونی مورد بررسی قرار داد.

اماره چیست؟

اماره در لغت به معني علامت، نشان و نشانه است و جمع آن امارات است.

در اصطلاح حقوقي، به موجب ماده 1321 قانون مدني اماره عبارت است از اوضاع و احوالي که به حکم قانون يا در نظر قاضي دليل بر امري شناخته مي‌شود.

با توجه به اين تعريف از اماره بايد گفت که اماره امر معلومي است که در خارج به وسيله آن امر مجهولي که مورد ادعاي ثالت است، ثابت مي‌شود.

لذا اموري که به وسيله امارات ثابت مي‌گردند، معتبر شناخته شده است. زيرا امارات کاشف از واقعیت هستند.

در حقيقت با توجه به معناي لغوي، امارات دلایل تکميلي‌اند که در عالم خارج وجود دارند و علامت يا نشانه وجود حقي براي صاحب آن مي‌باشند. همچنين دليل از طريق اماره، بيش از هر دليل ديگري، غير مستقيم است.

امارات قضايي چیست؟

امارات قضايي همان اوضاع و احوالي است که به نظر قاضي دليل بر امري شناخته مي‌شود، يعني قاضي از آن اوضاع و احوال نسبت به امر مجهول قطع و يقين پيدا مي‌کند و نوعاً صحت اظهارات يکي از طرفين دعوي را برساند.

اگر اوضاع و احوال چنين وضعي را براي قاضي به وجود نياورد، عنوان اماره قضايي پيدا نمي‌کند.

بنابراين امارات قضايي را قانون تأسيس نکرده و به صلاحديد دادرس و قاضي گذاشته و دادرس از طريق برخي از نشانه‌ها تلاش مي‌کند که با نتيجه‌گيري، نسبت به واقعيت امر مورد ادعا تصميم‌گيري نمايد.

بنابراین پیامک، عکس و صدای افراد صرفا نشانه ای برای تکمیل علم قاضی هستند و قاضی نمی تواند صرفا به دلیل وجود یک اماره حکمی صادر کند.

در چه صورتی قاضی دستور پرینت پیام های تلگرام و واتس اپ را صادر می کند؟

با توجه به اینکه سرورهای شبکه های اجتماعی مزبور در خارج از کشور ایران قرار دارد، اصولا قابلیت استعلام ندارد.

همچنین پس از حذف اکانت تلگرام و واتس اپ،اگر از پیام ها بک آپ (پشتیان) گرفته نشده باشد به هیچ وقت قابلیت بازیابی ندارند.

اما چنانچه طرف مقابل پیام ها را در گوشی ذخیره کرده باشد یا اسکرین شات داشته باشد، ارزش این مدارک، در حدود اماره قضایی است و نمی تواند صرفا مستند رای دادگاه قرار بگیرد.

با این حال چنانچه جرم ارتکابی در زمره جرایمی مثل های کلان و جرایم رایانه ای مثل تخریب داده های اطلاعاتی جهت منافع اشخاص یا گروه خاصی باشد قضات می توانند حکم به توقیف تلفن همراه را صادر کرده یا اقدام به استخراج اطلاعات نمایند.

تشخیص زمان و مکان ارسال پیام ها نیز توسط کارشناسان و متخصصان فنی دادگستری از طریق ای پی محل ارسال، کدهای تلفن همراه و سیستمی که نرم افزار روی آن نصب شده است، امکان پذیر می باشد.

همچنین چنانچه در سایر دعاوی قاضی وجود پرینت پیام ها را اماره ای بر کشف جرم بداند، می تواند با تجویز رییس حفاظت اطلاعات قوه قضاییه و کمیسیون مرکزملی فضای مجازی دستور پرینت پیام ها را تا شش ماه گذشته، جهت ثبت در پرونده ارجاع دهد.