نهایتا بهترین مارک دوربین کدام است ؟ نیکون، کانن، یا سونی

کدام مارک دوربین بهتر است؟ کانن، نیکون، یا سونی

در این مقاله به شما خواهم گفت که بهترین مارک دوربین در بین کمپانی‌های بزرگ حال حاضر دنیا کدام است و این موضوع را از جوانب مختلف بررسی خواهیم کرد. وقتی به واژه‌ی دوربین‌های فول فریم بر می‌خوریم طبیعتا سه مارک کانن، نیکون ، و سونی در ذهن تداعی می‌یابد و این در حالی است که هر سه برند سعی داشته‌اند تا عالیترین لنزها و دوربین‌ها را خلق کنند. بنابراین دشوارترین سوالی که در این شرایط بروز می‌کند اینست که چگونه می‌توان میان این سه مارک برتر جهانی انتخابی انجام داد و بهترین مارک برای انتخاب دوربین کدام است ؟

باید توجه داشت که هر سه برند یاد شده گستره‌ی وسیعی از دوربینها از رده ی مبتدی تا حرفه‌ای را تا کنون فراهم آورده‌اند، اما سرسپردن به یک برند ممکن است کار را برای عکاس کمی دشوار سازد چرا که یک عکاس ممکن است مادام نیاز به تعویض لنز یا فلاش داشته باشد. بنابراین انتخاب صحیح در بدو کار از اهمیت بالایی برخوردار است.

برای اینکه انتخاب صحیحی داشته باشید ما سعی کرده‌ایم تمام آنچه را که در ارتباط با این سه برند معروف دوربین لازم دارید بدانید در اینجا فراهم کنیم. لطفا بخاطر داشته باشید که ما  در اینجا تنها به قیاس مارک‌هایی که امکانات فول فریم (قاب کامل) بهتر و گرانتر را عرضه می‌کنند خواهیم پرداخت.

برای خرید دوربین دست دوم به نمایندگی کانن مراجعه فرمایید.

دوربین کانن ( Canon )

قدمت دوربین کنون به دوربین kwanon35 میلی متری در سال 1934 برمی‌گردد. اما امروزه شرکت کانن دوربین های فراوانی در رده‌ها و کلاسهای متفاوتی که شامل دوربین‌های DSLR (دوربین‌های دیجیتالی تک لنزی بازتابی)، دوربین‌های بدون آینه و دوربین‌های کامپکت می باشد عرضه کرده است. دوربین‌های  DSLR کانن همیشه حروف EOS را بر روی امکانات خود دارند که مفهوم سیستم الکتریکی بصری را می‌رساند. می‌توان گفت از زمانی که دوربین‌های EOS کانن اولین سیستم‌های کامل الکتریکی را به نام خود ثبت کرده‌اند افراد با لنزها و سیستم دوربین‌ها ارتباط بهتری را برقرار کرده‌اند. در هر حال دوربین‌های دیجیتال حروف EOS را هنوز با خود یدک می‌کشند.

گفتنی است شرکت کانن سطح وسیعی از امکانات و لنزهای متفاوت EOS را با دهانه لنزهای EF و ES-F فراهم آورده است که دومین دهانه لنز برای دوربین‌های APSC DSLR طراحی شده که حسگر کوچکتری نسبت به دوربین‌های فول فریم داراست.

امروزه این مارک به عنوان فراهم کننده‌ی امکانات وسیعی در رده‌های حرفه‌ای تا مبتدی شناخته می‌شود، این شرکت بر آن بوده است تا خدماتی وسیع از جمله تولید لنزهای ارزان تا بدنه‌های گرانقیمت در مقایسه با سه برند دیگر وارد بازار کند. در واقع بسیاری از بدنه‌های دوربین‌های EOS از پیکسل‌های دوگانه با عنوان سیستم فوکوس خودکار بهره می‌برند، سیستم فوکوس خودکار تشخیص فاز یا PDAF نیز شامل دو نیمه از هر پیکسل می‌شود که در حین فوکوس خودکار هر دو نیمه با هم کار می‌کنند، باید تصریح کرد این سیستم طوری تنظیم شده که برای هر دو موقعیت اهداف ثابت و ویدیویی به خوبی از عهده‌ی کار بر می‌آید.

می‌توان گفت بهترین و گرانترین دوربین DSLR کانن سری EOS-1D آن می‌باشد. این سری مدل جدید EOS-1D X MARKIII را نیز وارد بازار کرده است که از امکانات سرعت تصویربرداری 20 تصویر برثانیه و حسگر فول فریم 20 مگاپیکسل بهره می‌برد. این سری از دوربین‌ها در میان عکاسان حرفه‌ای حیات وحش و صحنه‌های ورزشی بسیار محبوب و دلخواه است.

سری دیگر قابل توجه دوربین های DSLR  سری مدل EOS 5D  میباشد که مانند EOS 5DSR از برد  50 مگاپیکسل بهره میبرد. گفتنی است این سری از دوربین‌ها با سریال جدید 5D MkIV نیز به عرصه‌ی تولید وارد شده‌اند. البته سری D دوربین فول فریم ارزانتری با خط تولید 6D نیز دارد که مدل جدید با سریال 6DMKII را نیز به بازار عرضه کرده است.

تنها خط تولید سری دیگر دوربین‌ های کانن در حوزه‌ی عکاسی تک نقطه ای سری 7D است. این نوع از دوربین‌ها ترکیبی از عدسی‌های نیمه حرفه‌ای و حسگر کراپ می‌باشند و در قالب دو مدل 7D و 7DMKII در دسترس می‌باشند.

دیگر دوربین‌های تولیدی قابل معرفی این کمپانی سری APS-CDSLR هستند که دارای ویژگی‌های همانند سری Canon EOS80D است. باید تصریح کرد مدل سری Canon rebel مقرون به صرفه‌‍ترین گزینه‌ی این شرکت بزرگ است و همانند EOS REBEL T5i  یا T6 برای کسانی که در بدو حرفه ی عکاسی هستند گزینه بسیار مناسبی محسوب میشوند.

در حالیکه برند کانن قسمت اعظم شهرت خود را مدیون دوربین‌های DSLR خود می‌باشد این شرکت پا را به عرصه تولید دوربین‌های بدون آینه نیز نهاده است و با تولید سری معدودی از مدل EOS MLine با حسگر APS-C نیز توانسته قدمهای هر چند کند در این حوزه نیز بردارد. این صف تولید از دوربین‌ها بسیار محدود و فقط شامل دو مدل میباشد. در این مدل از دوربین‌ها قابلیت عکسبرداری دوربین EOSR  کاملا مشابه دوربین مدل 5DMkIV میباشد منتها با تفاوت بدنه‌ی کوچکتر. حتی می‌توان گفت مدل EOSRP سایز فشرده قابل قیاس با مدل 6DMkII و ویژگی‌های این مدل می‌باشد.

حرف آخر : کانن مارک بسیار عالی تلقی می‌شود  و به طور قابل ملاحظه‌ای قابل اعتماد عکاسان حرفه‌ای است، کیفیت و وضوح تصویر این دوربین‌ها اغلب خوب و فوکوس خودکار پیکسل دوگانه آن غالبا عالی است. این شرکت سعی دارد تا از خصایص و امکانات منحصر بفردی برای برند خود بهره برد، برای مثال این شرکت از نمایشگری در حالت مود دایل ( دکمه‌ای برای تغییر مود‌های عکاسی مانند مودهای استاندارد، تقدم شاتر، مود دستی ) استفاده می‌کند تا مود عکاسی بر روی نمایشگر قابل نمایش باشد که البته یادگیری این مسائل برای مبتدیان می‌تواند کمی دشوار باشد.

دوربین نیکون ( Nikon )

کمپانی نیکون از سال 1917 در حال توسعه و گسترش انواع لنز و دوربین است. این شرکت اولین دوربین خود را در سال 1948 ارائه داد. امروزه نیکون پوشش دهنده‌ی دوربین‌های DSLR  از رده‌ی مبتدی تا حرفه‌ای شناخته می‌شود. این شرکت حتی در تولید دوربین‌های کوچکی همانند دوربین‌های سوپرزوم عالی دستی بر آتش داشته است. همانند کانن قدمت طولانی نیکون این معنی را میرساند که این شرکت دارای گستره‌ی پهناوری از لنزهاست که محدوده‌ی عریضی از انتخاب را برای متقاضیان پوشش میدهد. از جمله‌ی این لنزها باید به لنز زاویه‌ی دید فوق عریض ( سوپر واید ) و لنزهای تله فوتو ( گروهی از لنزها که فاصله‌ی کانونی آن‌ها روی دوربین فول فریم بیش از 50 و یا 70 میلی متر است ) اشاره کرد.

نباید این نکته را که شرکت کانن پرچمدار لنزهایی از رده تخصصی ماکرو تا لنزهای چشم ماهی است از نظر دور داشت. همچنین این شرکت با فراهم کردن لوازم جانبی فراوان و فلاش محدوده‌ی انتخاب متقاضیان خود را بسیار گسترش داده است. بنابراین لنزهای نیکون بسی گرانتر از لنزهای کانن تلقی میشود اما از طرفی دیگر بدنه‌ی دوربین‌های نیکون به طور معمول ارزانتر میباشد. همانطور که گفته شد نیکون امروزه برای دوربین‌های DSLR شناخته می‌شود.

دوربین‌های این شرکت در اولین نگاه مشخصا توسط پرنده‌ی شکاری قرمز رنگ روی بند آن قابل تشخیص می‌باشد. در بررسی عکسهایی که توسط جدیدترین دوربین‌های DSLR این شرکت گرفته شده میتوان به نکاتی چون عمق رنگ و وضوح بالای سوژه ها پی برد، حتی بعضی معتقدند که عمق رنگ رنگهای سبز و زرد آن ذره‌ای بیش از حد می‌باشد.

شرکت نیکون همچنین از اصطلاحات و امکاناتی ساده بهره می‌برد که می‌تواند برای یادگیری مبتدیان بسی آسانتر باشد برای مثال دوربین‌های فوکوس خودکار پیوسته (( AF-C نیکون می‌تواند کاراتر از دوربین‌های Al-Servo کانن برای مبتدیان باشد.

امتیاز دیگر نیکون مربوط به سیستم نورسنجی دوربین‌های آن است. سیستم نور سنجی این دوربین‌ها قادر است که نور را در نقطه کانونی بخواند بجای آنکه فقط نور را در مرکز تصویر بسنجد. و این امکان عکاس را قادر می‌سازد تا با نوردهی سریعتر و صحیح تری تصویر را شکار کند. گرانترین و با ارزش‌ترین دوربین DSLR نیکون مدل Nikon D5 است که امکانات 20.8 مگاپیکسل و عکاسی با سرعت پیوسته ی 12 تصویر بر ثانیه را برای عکاسان فراهم می‌کند. با مطرح کردن این بحث مدل Nikon D850 از مدل ذکر شده عقب می‌افتد و حتی در برخی از زمینه‌ها قادر به عملکرد درست نیست.

باید متذکر شد که دوربین‌های مدل Nikon D5 از سنسور وضوح بالای 45.7 مگاپیکسل بهره برده است. شاید بتوان گفت که مدل‌های با سریال‌های شماره پایین امکانات کمتری ارائه می‌دهند اما مدل‌هایی همانند D750  یا D610 توانایی‌ها و قابلیت‌های خوبی را فراهم می‌کنند. دوربین‌های ARS-C نیز وسعت مناسبی از امکانات همچون دوربین‌های با قیمت پایین برای مبتدیان و دوربین‌های پرسرعت برای عکاسان حرفه‌ای فراهم آورده است.

دوربین‌های مدل Nikon D500 در حال حاضر پرچمدار دوربین‌های سری DX ( مبتدی ) این شرکت است. این مدل دارای حسگر 20.9 مگاپیکسل و سرعت تصویربرداری 10 تصویر بر ثانیه را داراست. متقاضیانی که در بدو کار هستند می‌توانند دوربین مدل Nikon D700 را به قیمت 500 دلار و حتی پایینتر در فصول حراج تهیه نمایند. نکته‌ی قابل توجه دیگر برای مبتدیان این عرصه درباره‌ی مدل Nikon D5600 این است که این مدل چند مورد امکانات بیشتری را در چنته دارد در حالی که با قیمت پایین عرضه می‌شود.

بعضی از بهترین دوربین‌های DSLR  نیکون در حوزه‌ی دوربین‌های بدون آینه نیز پا گذارده است. دوربین‌های جدید سری Z این کمپانی دارای مدل Nikon Z7 و Z6 است که بسیاری از خصایص دلخواه مدل‌های DSLR و  چند ویژگی بیشتر مانند تثبیت عکس که حتی دوربین‌های EOS R کانن ارائه نمیدهند را فراهم کرده‌اند. دیگر دوربین سری Z دوربین مدل Z50 میباشد که می‌توان در آن خصایص مشابهی نسبت به دوربین‌های تک نقطه‌ای Z  یافت تنها با این تفاوت که این دوربین دارای حسگر APS-C میباشد.

عکاسان به احتمال قوی از دوربین‌های کمپانی نیکون خشنود هستند چرا که سیستم‌های ارائه شده توسط این شرکت همواره تصاویری با کیفیت عالی، سیستم‌هایی با ساختارهای قوی، کارایی سریع، و همچنین لوازم جانبی گسترده عرضه داشته‌اند. اما باید این نکته را نیز تصریح کرد که ترجیح دوربین کانن بعضی از عکاسان بر دوربین‌های نیکون بدلیل کیفیت رنگ در تصاویر گرفته شده‌ی توسط دوربین‌های کانن میباشد. از طرفی دیگر اگر شما در ویراستاری تصاویر ناشی و کم تجربه باشید کار کردن با سیستم‌های کانن ممکن است به چالشی بزرگ برای شما تبدیل شود در حالیکه نیکون مفاهیم ساده‌تری در سیستم‌های خود بکار گرفته است که برای مبتدیان این حرفه بسی کاراتر است.

دوربین سونی ( SONY )

در حقیقت دوربین‌های شرکت سونی در طبقه‌ی دوربین‌های DSLR قرار نمی‌گیرند، سیستم‌های ارائه شده توسط این شرکت متعلق به رده‌ی دوربین‌های بدون آینه می‌باشد. قدمت این شرکت به تاریخ 1988 بر می‌گردد چرا که تا این تاریخ سونی تولید دوربین را آغاز نکرده بود و به طور عمده روی دوربین‌های DSLR نیز سرمایه گذاری نکرده بود. اما در سال 2006 کمپانی سونی شرکتی بنام Minolta را که قدمت بلندی در ساخت سیستم‌های SIR داشت را خریداری کرد.

این حقیقت که شرکت سونی روی دوربین‌های DSLR سرمایه گذاری نکرده خود حاکی از آن است که دوربین‌های این شرکت در کلاس دوربین‌های بدون آینه قرار می‌گیرند. در بدو دهه کمپانی یاد شده ریسک‌های زیادی مبنی بر عرضه‌ی دوربین‌های سری آلفا را پذیرفت چرا که این دوربین‌ها از سری دوربین‌های فول فریم بدون آینه بودند. همچنین تجلی دوربین‌های سری A7 با لیست بلند بالایی از امکانات محرک خوبی در بازار دوربین‌های حرفه‌ای محسوب می‌شد.

خط تولید دوربین‌های فول فریم سونی تنها شامل دو مدل دوربین‌های  A7, A9 می‌شود که سری A9 برای اهداف عکاسی حرفه‌ای در زمینه‌ی حیات وحش و میادین ورزشی رقیب خوبی برای دوربین‌های سری 1D و D5 محسوب می‌شود. دوربین‌های کمپانی سونی با حرف لاتین R از حسگرهای فوق‌العاده قوی در وضوح تصویر برداری بهره برده‌اند ولی دوربین‌های با حرف لاتین S برای موقعیت‌های کم نور و فیلم‌برداری طراحی شده‌اند و در نهایت سیستم‌های بدون حروف لاتین برای اهداف دیگری در عرصه ایجاد شده‌اند که بسیار مقرون به صرفه‌اند.

باید گفت دوربین‌های مدل A7 که نسل سوم آنها در بازار عرضه شده‌اند قابلیت قیاس با سری دوربین‌های مدل EOSR کانن و دوربین‌های سری Z نیکون را دارا هستند، چرا که شرکت فرصت و منابع خوبی را برای بهسازی و افزودن امکانات بر روی این سری از سیستم‌های خود به خدمت گرفته و قادر بوده است که سیستم فوکوس خودکار قدرتمندی نیز خلق کند. نباید این نکته را نیز جا انداخت که این کمپانی همچنین دوربین‌های با کیفیت خوب مانند Sony a6500 که در کلاس دوربین‌های بدون آینه‌ی APSC را نیز وارد بازار کرده که متاسفانه اقبال شناخت را نداشته است.

با اینکه شرکت سونی در خط تولید دوربین‌های DSLR قدم‌های بلندی بر نداشته است اما خط تولید دوربین‌های SIT را داراست که تولیداتی مشابه سیستم‌های DSLR را فراهم می‌آورند با این تفاوت که سونی از آینه‌های نورتراو ( آینه هایی که نور را از خود عبور می‌دهند ) استفاده می‌کند. باید اذعان داشت که سونی وقت و منابع زیادی را برای پیشرفت در این میدان به خود اختصاص نداده است و عکاسان باید در مورد فراهم آوردن این مدل محتاطانه قدم بردارند.

دیگر دوربین تولیدی این شرکت دوربین مدل A99II میباشد که دارای حسگری با قدرت 42.4 مگاپیکسل است. این مدل قادر است 12 تصویر در ثانیه را عکسبرداری کند و روی هم رفته از بدنه‌ای محکم نیز بهره می‌برد. از دیگر مدل‌ها به مدل A77II و A68 نیز می‌توان اشاره داشت که مگاپیکسل پایین‌تری را دارا هستند اما با قیمت‌های پایین‌تری نیز بفروش می‌رسند.

شرکت سونی همچنین در عرصه‌ی تولید دوربین‌های کامپکت دستی بر آتش دارد و سیستم‌های قابل توجهی نیز وارد میدان کرده است. برای مثال سری مدل RX100 از سری دوربین‌های کامپکت محسوب می‌شود که در مارکت بسیار محبوب و درعین حال از گرانترین دوربین‌های شرکت سونی است.

نکته‌ی قابل توجه دیگری که در ارتباط با کمپانی سونی باید متذکر شد اینست که این شرکت بزرگترین فراهم کننده‌ی حسگرهای تصویربرداری در جهان می‌باشد. در واقع هیچ یک از شرکت‌های سرشناس دیگر هیچ گاه تمایلی برای تشریک برند خود با سایر سازندگان حسگرها را از خود نشان نداده‌اند در حالیکه کمپانی سونی پا در این عرصه نهاده است. از همین رو شما ممکن است سیستمی را تهیه کنید که برندی متفاوت از برند حسگر آن داشته باشد مانند مدل‌های جدید دوربین‌های شرکت نیکون که حسگرهای سونی بر آنها نصب شده‌اند.

این بدان معناست که شرکت سونی حسگرهای سرآمدی را مهیا کرده است. باید این را نیز اذعان داشت که شرکت سونی بعضی از بهترین دوربین‌های بدون آینه را در بازار به خود اختصاص داده است. هرچند که این شرکت قدمتی به اندازه‌ی نیکون یا کانن طی نکرده است اما امکانات دسترسی به لنزهای بومی سونی نسبت به کانن و نیکون کمی محدودتر است و این محدودیت با افزایش محبوبیت سونی نیز در حال تغییر و رشد می‌باشد.

نسل سوم تولید کنندگان سونی روال تولید لنزهای خود را به گونه ای قرار داده‌اند که لنزهای این شرکت توانایی تعویض بر روی  دهانه لنزی E را دارند. باید گفت که لنزهای فراوان دیگری نیز وجود دارند که میتوان آن‌ها را فقط روی دوربین‌های بدون آینه سونی نصب کرد. همچنین باید اضافه کرد که لنزهای کوتاه فاصله‌ی ایجاد تصویریا ( flange distance ) اجازه‌ی انعطاف وسیعتری را در طراحی لنزها ایجاد کرده است.

نهایتا بهترین مارک دوربین کدام است ؟ نیکون، کانن، یا سونی

در هر حال هر مارکی خصایص مخصوص بخود را دارد ولی هر سه برند تابحال سعی کرده‌اند بهترین سیستم‌های دوربین عکاسی و فیلمبرداری را ارائه دهند که شاید بتوان گفت رقابت بین این سه کمپانی برای تولید بهترین دوربین نکته‌ی مثبتی در بازار دوربین است. تولید بهترین دوربین شاید سالی در نیکون و سالی دیگر در کمپانی دیگر روی دهد.

عکاسان اغلب ممکن است یک نوع دوربین را به دوربین‌های دیگر ترجیح دهند اما جا دارد که این نکته را مورد ملاحظه قرار داد که وقتی تعدادی عکس را که با دوربین‌های متفاوت گرفته شده باشند برای مقایسه در کنار هم قرار دهیم کسی قادر نخواهد بود که تشخیص دهد که با کدام برند تصویربرداری شود.

خروج از نسخه موبایل