دانلود رایگان کتاب جیران و زندگی خصوصی ناصرالدین شاه

معرفی و دانلود کتاب جیران اسرار حرمسرای ناصر الدین شاه

 کتاب «جیران و اسرار حرمسرای ناصرالدین شاه» در واقع رمانی واقعی است از ماجراهای جذاب تاریخ که خواندن آن خالی از لطف نیست. این کتاب به قلم استادانی بنام در زمره‌ی داستان‌نویسی نگارش شده که با قلم توانای‌شان درک قسمتی از تاریخ این مملکت را برای ما بسی روان‌تر و راحت‌تر نموده‌اند.

بعد از قتل امیرکبیر، در حکومت ناصری بی‌نظمی زیادی برپا شد تا این‌که خود شاه به همراه شخصی به نام ملیجک، از خواجه‌های مورد اعتمادش، امور قصر و خارج آن را به عهده گرفتند. ناصرالدین شاه در این دوران به شدت به عیش و نوش می‌پرداخت و بارها در مجالس مختلف گفته بود: «کاری می کنم که تعداد زنان حرمسرایم از جدم فتحعلی شاه بیشتر شود.»

در همین راستا، تعداد دقیق زنان عقدی و صیغه‌ای او معلوم نبود و تعداد کنیزان و خواجه‌ها نیز از هزار می گذشت و در قصر شهرکی کوچک به وجود آمده بود به‌نام «حرمسرا»! اداره‌ی این شهرک به جز مخارج آن، که باعث خالی شدن خزانه‌ی مملکت می‌شد، از لحاظ کنترل ناموسی هم بسیار دشوار می‌نمود.

بخش اول این کتاب که آغاز عشرت‌های ناصری می باشد، دلدادگی شاه و زیرکی «جیران» موضوع بحث بوده که با قلم توانای «لطف‌اله ترقی» زمین‌ناگذاشتنی گشته است. در بخش دوم، قلم شیوا و سلیس «حسین لعل»، با به پرده‌کشیدن اسارت زنان در دام حرمسرا و خیانت‌های ایشان، رمانی زیبا و پُرالتهاب را خلق کرده است.

خرید و دانلود کتاب رایگان جیران و اسرار حرمسرای ناصر الدین شاه با خوانش «زیبا فقیه»  و «محدثه بیات» برای علاقه‌مندان به کتاب‌های صوتی و تاریخی در سایت دهکده لینکز قرار گرفته است.

فهرست مطالب کتاب

سخن ناشر

یادداشت نویسنده

بخش اول: جیران (سوگلی حرمسرای ناصرالدین شاه)

بخش دوم: اسرار حرمسرای ناصرالدین شاه

 کتاب جیران و اسرار حرمسرای ناصرالدین شاه اثری جذاب و آموزنده است که گوشه ای از ظلم های پادشاهان ستمگر را به تصویر می کشد.

با خواندن چنین کتاب هایی به خیلی از عوامل نگفته شده ی عقب ماندگی ملت پی می برید. دوره ای که پادشاهان فقط اطراف خود را می دیدند و فقط باعث زجر وعقب ماندگی ملت خود شدند! از زندگی شاهان قاجار داستان‌ها و روایت‌های زیادی وجود دارد که هر کدام به شکل و شیوه‌ی خود جذاب و خواندنی هستند.

اما در این میان «فتحعلی شاه» قاجار و «ناصرالدین شاه» از شاهان قاجار هستند که زندگی‌شان به عیاشی و داشتن حرمسرایی از زنان عقدی و صیغه‌ای معروف است. به قدری که حتی ناصرالدین میرزا تصمیم گرفت از گذشتگان خود پیشی بگیرد و به اطرافیان گفته بود: «من آن‌قدر زن خواهم گرفت که روی جدم فتحعلی شاه را سفید کنم!».

خلاصه کتاب

کتاب جیران و اسرار حرمسرای ناصرالدین شاه روایتی است از زنی به نام جیران در حرم سرای ناصرالدین‌شاه که به قلم  لطف‌اله ترقی  و حسین لعل برای علاقه‌مندان به داستان‌های تاریخی به شکل داستان‌گونه نوشته شده است. ناصرالدین‌شاه یکی از عجیب‌ترین شاهان تاریخ ایران و بی اغراق جهان است! او در پنجاه سال پادشاهی‌اش مجموعه‌ای از عجیب‌ترین رفتارهای حکومتی و شخصی داشت که تأثیراتش تاکنون ادامه دارد. زندگی خصوصی ناصرالدین‌شاه و حرمسرای او به‌ عنوان یکی از مشهورترین حرمسراهای تاریخ نامبرده می شود اما نام او تنها با نام یک زن عجین شده است: جیران!

این عجین شدن زمانی عجیب‌تر می شود که بدانیم او در طول زندگی‌اش یکی از معروف‌ترین و اسرارآمیزترین حرمسراهای تاریخ را داشت و تا زمان ترورش به دست میرزا رضای کرمانی و به اعتبار سخن عین الدوله، ۱۱۲ زن عقدی و صیغه‌ای داشت. جیران که به ترکی به معنای غزال است، لقبی است که ناصرالدین‌شاه به زن محبوب‌ خود یعنی خدیجه خانم تجریشی داد. خدیجه خانم که به نام فروغ السلطنه نیز معروف بود، دختر باغبانی به نام محمدعلی بود. خانواده او از اهالی تجریش و قریه کوهسار بودند. جایی که در آن زمان خوش آب‌وهوایی‌اش زبانزد خاص و عام بود.

او با اینکه در خانواده‌ای کاملاً معمولی و روستایی بزرگ شده بود، روحیه‌ای جسور، کنجکاو و بلندپرواز داشت.  از ویژگی‌های شخصیتی ذکر شده درباره جیران می‌توان به علاقه بی حد و حصر او به سوارکاری اشاره کرد. در آن سال‌ها که عمده زن‌ها به کارهای خانه مشغول بودند و سوارکاری و شکار برای دختران چندان رواج نداشت، خدیجه تجریشی مدام به اسب سواری می رفت و نقل است که لباس و چکمه مردانه می‌پوشید و روبنده‌اش را به گرد سر می‌پیچید و بسیار چالاک اسب‌سواری می‌کرد و به شکار می پرداخت.

جیران و اسرار حرمسرای ناصرالدین شاه رمانی است بر اساس اتفاقات واقعی در تاریخ قاجار، داستانی از عشق و تاریخ که در دو بخش کاملا مجزا روایت می‌شود. بخش اول با عنوان جیران به قلم توانای «لطف الله ترقی» از روزنامه‌نگاران معروف ایران درباره آغاز عشرت‌های ناصرالدین‌شاه و دلدادگی شاه و زیرکی «جیران» است و بخش دوم با عنوان اسرار حرمسرای ناصرالدین شاه به قلم شیوا و سلیس «حسین لعل»است که با روایت اسارت زنان در دام حرمسرا و خیانت‌های ایشان، رمانی زیبا و پُرالتهاب را خلق کرده به طوری که خواننده لحظه‌ای خود را از داستان غافل نمی‌کند و پیوسته به دنبال روایت خواهد بود.

بخشی از متن کتاب

گلین خانم که از تمام زیبایی‌های متداول در آن زمان بهره داشت سخت قلب شاه جوان را تحت تأثیر قرارداد. بالاخره ناصرالدین میرزا در حالی که هیجده سال بیشتر نداشت، او را به زنی اختیار کرد و مجلس عروسی مفصلی در تبریز به راه افتاد. البته قبلا برای این ازدواج مکاتبات عدیده یی میان محمدشاه و پسرش ناصرالدین میرزا رد و بدل شد و سرانجام پدر که آرزویی جز خوشی و سعادت فرزندش را نداشت با این ازدواج موافقت کرد و هدایای بی‌شماری از مرکز به عنوان عروس و داماد به تبریز فرستاد.

گلین خانم، دیگر ناصرالدین میرزا را در حلقه‌ی محاصره‌ی محبت خویش قرارداد خاصه این‌که پس از یک سال فرزندی به دنیا آورد که نامش را سلطان محمود میرزا گذاردند. ناصرالدین میرزا از همان جوانی عشق عجیبی به نقاشی، خطاطی و هنرهای زیبا داشت. از موسیقی ایرانی لذت می‌برد و همیشه در دربارش بساط ساز و عیش برقرار بود. اطرافیان نیز از این خوش‌ذوقی و جمال‌پرستی و زیبادوستی ولیعهد استفاده می‌کردند و مجالس شبانه‌ی پرشکوهی برپا می‌داشتند. روزی شاطری از تهران به تبریز رسید و نامه‌ی محرمانه‌ای را به دست ناصرالدین میرزا داد.

این نامه از طرف مهد علیا مادر ناصرالدین میرزا بود که در آن خبر فوت پدرش نوشته‌شده بود. همچنین مهدعلیا دستور داده بود که ناصرالدین میرزا فورا با اردوی خویش به تهران حرکت کند، چون هنوز شاهزاده ملک آراء از فوت محمدشاه آگاه نشده است. مهدعلیا در تهران نیز به قدر کافی پول و لوازم تهیه کرد و به تبریز فرستاد و ناصرالدین میرزا عازم تهران شد. گلین خانم که از تمام زیبایی‌های متداول در آن زمان بهره داشت سخت قلب شاه جوان را تحت تأثیر قرارداد. بالاخره ناصرالدین میرزا درحالی‌که هیجده سال پیشتر نداشت، او را به زنی اختیار کرد و مجلس عروسی مفصلی در تبریز به راه افتاد.

نقد کتاب جیران و اسرار حرمسرای ناصرالدین شاه

«جیران» شخصیت اصلی است که داستان حول قصه‌ی آشنایی و ارتباط ناصرالدین شاه قاجار و او می گذرد. ابتدای کتاب با معرفی شخصیت ناصرالدین شاه و علاقه‌ی او به زنان و جمال پرستی شروع می شود. در واقع نویسندگان کتاب توضیح می دهند که علاقه‌ی مفرط ناصرالدین شاه به «جیران»  باعث نفوذ او بر شاه شد و تمام زنان عقدی که بعد از حضور جیران اندوه و عزلت‌نشین شده بودند از چشم شاه افتادند.

کتاب جیران و اسرار حرمسرای ناصرالدین شاه نه تنها یک داستان واقعی را با شاخ و برگ دادن برای خواننده مهیج کرده است بلکه با ارائه تصویری از نقش زنان در تاریخ قاجار ابعاد مختلفی از زندگی آنان را برملا می کند. زنانی که شاید از جامعه‌ی خود فراتر بودند و بسیاری از آن‌ها محکوم به زندگی در پس پرده‌ی حرمسرای شاهان عیاش قاجاری در کنج عزلت ضربه‌ی روحی می خوردند.

این کتاب به قلم استادانی بنام در زمره‌ی داستان‌نویسی نگارش شده که با قلم توانای‌شان درک قسمتی از تاریخ این مملکت را برای ما بسی روان‌تر و راحت‌تر نموده‌اند.

 درباره کتاب جیران و اسرار حرم‌سرای ناصرالدین‌شاه

جیران و اسرار حرم‌سرای ناصرالدین‌شاه رمانی است بر اساس اتفاقات واقعی در تاریخ قاجار، داستانی از عشق و تاریخ که در دو بخش کاملا مجزا روایت می‌شود.بخش اول با عنوان جیران (سوگلی حرمسرای ناصرالدین شاه) به قلم توانای «لطف‌اله ترقی» از روزنامه‌نگاران معروف ایران درباره آغاز عشرت‌های ناصرالدین‌شاه و دلدادگی شاه و زیرکی «جیران» است و بخش دوم با عنوان اسرار حرم‌سرای ناصرالدین شاه به قلم شیوا و سلیس «حسین لعل»است که با روایت اسارت زنان در دام حرمسرا و خیانت‌های ایشان، رمانی زیبا و پُرالتهاب را خلق کرده به طوری که خواننده لحظه‌ای خود را از داستان غافل نمی‌کند و پیوسته به دنبال روایت خواهد بود.

این کتاب را اولین‌بار نشر دنیای کتاب در سال 1388 منتشر کرد. انتشارات پر در سال 1396 کتاب را در 408 صفحه روانه بازار نشر کرد. نویسنده ابتدای کتاب در یادداشتی آورده است:«رمان جیران، سرگذشت حقیقی زن ناکامی است که در قفس حرمسرا اسیر بوده و سال‌های جوانی‌اش را فدای هوسرانی پادشاه قاجار کرده است. این کتاب تنها جنبه‌ی رمان ندارد. بلكه تجزیه و تحلیلی از اوضاع وقت و بحران‌های سیاسی است که وطن ما را آلوده ساخته و ملت ما را در چنگال دیو سیرتانی به نام حاکم و سلطان اسیر کرده بود. اشاره به همین مختصر کفایت می‌کند و شما خواننده‌ی عزیز را به خواندن کتاب تشویق می‌کنم تا بیشتر به منظور و مقصود نویسنده پی ببرید».

سبک نوشتاری کتاب جیران و اسرار حرمسرای ناصر الدین شاه

معمولا رمان‌های تاریخی که درباره‌ی پادشاهان قاجار نوشته شده‌اند به شکل پی در پی از بی‌کفایتی و بی‌لیاقتی سران حکومت صحبت می‌کنند، این شیوه‌ی تک جانبه برای روایت گرچه حقایقی از تاریخ را برای خواننده فاش می‌کند اما به مرور ممکن است تا انتهای کتاب مخاطب را خسته کند و در نهایت تنها جز دلزدگی و یاس از خیانت این شاهان به ایران و آینده‌ی آن چیزی باقی نگذارد. اما کتاب جیران و اسرار حرمسرای ناصر الدین شاه به شکل رمان‌گونه روایاتی جذاب از  حقایق دوره سلطنت ناصرالدین شاه قاجار  را در دل یک داستان آموزنده و مهیج بیان می‌کند.

نویسندگان کتاب را به زبانی ساده و روان در دو بخش نوشته‌اند. شاید لابه‌لای جملات چند کلمات سنگین هم پیدا شود اما به طور کل خواندن این رمان نه تنها از نظر محتوایی جذاب است بلکه قلم و لحن شیوای نویسندگان خواننده را به سفری دور و دراز در تاریخ می‌برد.

یکی از نکات قابل توجه این کتاب پرداختن به زندگی ناصرالدین شاه و حرمسرای اوست. ناشر در توضیحاتی ابتدای کتاب نوشته است که «تعداد دقیق زنان عقدی و صیغه‌ای ناصرالدین‌شاه مشخص نیست و به قدری تعداد کنیزان و خواجه‌های قصر زیاد بوده که در قصر شهرکی کوچک به وجود آمده بود به نام «حرمسرا»! اداره‌ی این شهرک به جز مخارج آن، که باعث خالی شدن خزانه‌ی مملکت می‌شد، از لحاظ کنترل ناموسی هم بسیار دشوار می‌نمود».

در ادامه ناشر بیان می‌کند که بخش دوم کتاب، داستانی پرالتهاب از زنانی است که در دام حرمسرا گرفتار گشته‌اند و «باآنکه به‌زعم بسیاری، این قسمت از تاریخ ایران جز افسوس چیزی ندارد، بخشی بسیار خواندنی است که بامطالعه‌ی آن می‌توان از تکرار اشتباهات بی‌شماری در تاریخ مملکتمان جلوگیری نموده و برای آیندگان، ایرانی پویاتر و متمدن‌تر بسازیم».

جیران که نام اصلی او خدیجه خانم تجریشی ملقب به فروغ السلطنه است از زنان حرمسرای ناصرالدین شاه و اولین سوگلی ناصرالدین‌شاه در حرمسرا بود. در این کتاب «جیران» شخصیت اصلی است که داستان حول قصه‌ی آشنایی و ارتباط ناصرالدین شاه قاجار  و او می‌گذرد. ابتدای کتاب با معرفی شخصیت ناصرالدین شاه و علاقه‌ی او به زنان و جمال‌پرستی شروع می‌شود.

در واقع نویسندگان کتاب توضیح می‌دهند که علاقه‌ی مفرط ناصرالدین شاه به «جیران»  باعث نفوذ او  بر  شاه  شد و تمام زنان عقدی که بعد از حضور جیران اندوه و عزلت‌نشین شده بودند از چشم شاه افتادند. این کتاب نه تنها یک داستان واقعی را با شاخ و برگ دادن برای خواننده مهیج کرده است بلکه با ارائه تصویری از نقش زنان در تاریخ قاجار  ابعاد مختلفی از زندگی آنان را برملا می‌کند. زنانی که شاید از جامعه‌ی خود فراتر بودند و بسیاری از آن‌ها محکوم به زندگی در پس پرده‌ی حرمسرای شاهان عیاش قاجاری در کنج عزلت ضربه‌ی روحی می‌خوردند.

در بخشی از کتاب جیران و اسرار حرمسرای ناصرالدین‌شاه می‌خوانیم

ناصرالدین میرزا نیز به خوبی به قضایا وارد شد و باآنکه پدرش آرزو داشت همسر شایسته‌ای برایش بگیرد و عروسی مجللی برای فرزند جانشینش راه بیندازد، اما ناصرالدین میرزا زیر بار نمی‌رفت، چون محارم به او تلقین کرده بودند که ازدواج برایش مناسبتی ندارد. با این حال دانسته یا ندانسته گرفتار عشق دختری تبریزی به نام گلین خانم شد، این اولین عشق رسمی ناصرالدین شاه به شمار می‌آمد.

گلین خانم که از تمام زیبایی‌های متداول در آن زمان بهره داشت سخت قلب شاه جوان را تحت تأثیر قرارداد. بالاخره ناصرالدین میرزا در حالی که هیجده سال بیشتر نداشت، او را به زنی اختیار کرد و مجلس عروسی مفصلی در تبریز به راه افتاد. البته قبلا برای این ازدواج مکاتبات عدیده یی میان محمدشاه و پسرش ناصرالدین میرزا رد و بدل شد و سرانجام پدر که آرزویی جز خوشی و سعادت فرزندش را نداشت با این ازدواج موافقت کرد و هدایای بی‌شماری از مرکز به عنوان عروس و داماد به تبریز فرستاد. گلین خانم، دیگر ناصرالدین میرزا را در حلقه‌ی محاصره‌ی محبت خویش قرارداد خاصه این‌که پس از یک سال فرزندی به دنیا آورد که نامش را سلطان محمود میرزا گذاردند.

ناصرالدین میرزا از همان جوانی عشق عجیبی به نقاشی، خطاطی و هنرهای زیبا داشت. از موسیقی ایرانی لذت می‌برد و همیشه در دربارش بساط ساز و عیش برقرار بود. اطرافیان نیز از این خوش‌ذوقی و جمال‌پرستی و زیبادوستی ولیعهد استفاده می‌کردند و مجالس شبانه‌ی پرشکوهی برپا می‌داشتند.

روزی شاطری از تهران به تبریز رسید و نامه‌ی محرمانه‌ای را به دست ناصرالدین میرزا داد. این نامه از طرف مهد علیا مادر ناصرالدین میرزا بود که در آن خبر فوت پدرش نوشته‌شده بود. همچنین مهدعلیا دستور داده بود که ناصرالدین میرزا فورا با اردوی خویش به تهران حرکت کند، چون هنوز شاهزاده ملک آراء از فوت محمدشاه آگاه نشده است.

مهدعلیا در تهران نیز به قدر کافی پول و لوازم تهیه کرد و به تبریز فرستاد و ناصرالدین میرزا عازم تهران شد.

گلین خانم که از تمام زیبایی‌های متداول در آن زمان بهره داشت سخت قلب شاه جوان را تحت تأثیر قرارداد. بالاخره ناصرالدین میرزا درحالی‌که هیجده سال پیشتر نداشت، او را به زنی اختیار کرد و مجلس عروسی مفصلی در تبریز به راه افتاد.

منبع : openlibrary.org

خروج از نسخه موبایل