قیمت میلگرد چگونه محاسبه میشود؟

هزینه حمل میلگرد چگونه محاسبه میشود؟

یکی از عوامل مهم در تعیین قیمت مقاطع فولادی نهایی میلگرد، کرایه حمل میلگرد است. به حدی که هزینه حمل میلگرد یکی از دغدغه‌های مهم برای صاحبان پروژه‌های عمرانی و ساختمانی است. زیرا مقاطعی مانند میلگرد به دلیل این که وزنشان بالا است و ابعاد بزرگی دارند، معمولاً کرایه حمل زیادی نیز دارند. به همین دلیل، هنگام باید بحث مسافت و همین‌طور هزینه‌ای است که باید برای باربری در نظر بگیرید. کرایه حمل میلگرد می‌تواند آنقدر زیاد باشد که خرید میلگرد از نزدیکترین کارخانه حتی با بیشترین قیمت میلگرد را توجیه کند.

با دانستن این نکات، حتما برایتان این پرسش پیش آمده است که  نحوه محاسبه کرایه حمل میلگرد و روش‌های حمل نقل آن چگونه است؟ در پاسخ به سوال نحوه محاسبه کرایه حمل میلگرد باید گفت که چندین فاکتور مهم در قیمت ورق و آهن اصفهان دخیل است که در ادامه به بررسی آن‌ها و تاثیرشان بر قیمت میلگرد  می‌پردازیم.

عوامل تاثیرگذار بر کرایه حمل میلگرد

کارخانه‌های بسیار زیادی در ایران میلگرد تولید می‌کنند. این کارخانه‌ها معمولا در خارج از شهرها قرار دارند، به همین جهت حمل میلگرد تا محل استفاده، موضوعی اجتناب ناپذیر است. از آنجایی که میلگرد نیز مانند سایر آهن آلات ابعاد بزرگ و وزن سنگینی دارد، نیازمند شرایط خاصی برای حمل و نقل می‌باشد و عوامل زیادی بر کرایه حمل میلگرد تاثیر گذار هستند. اما به طور کلی می‌توان گفت مسافت، حجم میلگرد خریداری شده، روش حمل میلگرد و نوع وسیله باربری در محاسبه هزینه حمل میلگرد از کارخانه تا محل پروژه  بسیار تاثیر گذار هستند.  در ادامه هر یک از این عوامل را بررسی خواهیم کرد.

توجه داشته باشید، قیمت میلگرد اصفهان به هزینه باربری آن مربوط است و در حال حاضر امکان ثبت سفارش آنلاین میلگرد با بررسی مشخصات آن وجود دارد. یعنی وقتی این کار را انجام می‌دهید. از دفتر فروش یا کارخانه تا آدرسی که شما می‌خواهید این رقم محاسبه خواهد شد. گاهی شرکت‌های واسط در این وضعیت دردسر حمل‌ونقل را برای شما کم می‌کنند.

مسافت

کاملا واضح است که هر چه مسافت بارگیری تا محل تخلیه بیشتر باشد، کرایه حمل میلگرد نیز بیشتر خواهد بود. از آنجایی کارخانه‌های تولید کننده میلگرد در نقاط مختلف کشور قرار دارند، توصیه می‌شود از نزدیکترین کارخانه اقدام به خرید میلگرد نمایید تا کرایه حمل میلگرد در حداقل مقدار ممکن باشد.

گاهی ارزان بودن میلگرد درب کارخانه به نفع شما نیست و اگر محصول را با قیمتی بالاتر از محلی نزدیک‌تر به پروژه خود تهیه کنید برای شما هزینه کمتری خواهد داشت. البته قبل از این که کارخانه تولیدی را انتخاب کنید به کیفیت محصولات و سازگاری آن با استانداردهای مدنظر خود توجه داشته باشید. محاسبه هزینه تمام شده برای باربری اهمیت زیادی دارد و معمولاً شرکت‌ها و واسط‌های فروش میلگرد این کار را به نحو احسن برای شما انجام می‌دهند.

حجم میلگرد خریداری شده

حجم میلگرد نیز یک فاکتور مهم در کرایه حمل میلگرد می‌باشد. نخست لازم است که کل وزن میلگرد محاسبه شده و سپس برای ارسال اقدام گردد. برای ارسال محصولات فولادی از ماشین‌های باربری بزرگ استفاده می‌شود. این وسیله‌ها ممکن است وانت، پیکاپ، خاور، کامیونت، 10 چرخ و حتی 18 چرخ باشد. بسته به ظرفیتی که مدنظر شماست کرایه حمل‌ونقل این ماشین‌ها با هم متفاوت است. گاهی اوقات در مسافت‌های طولانی حتی اگر محصول حجم زیادی ندارد بهتر است که خودروهای سنگین را انتخاب کنید.

روش‌ حمل‌ ونقل میلگرد

کرایه حمل میلگرد به روش حمل‌ونقل آن هم بستگی خواهد داشت. به‌صورت کلی سه‌راه اصلی برای حمل میلگرد وجود دارد، حمل‌ونقل جاده‌ای، دریایی و ریلی.  در حال حاضر در کشور ما حجم تولید میلگرد به‌اندازه‌ای هست که نیاز به خرید نمونه‌های وارداتی نداشته باشید و همچنین به دلیل موقعیت جغرافیایی کشور می‌توان گفت حمل دریایی میلگرد در ایران وجود ندارد. تمام حمل میلگرد به صورت زمینی یعنی با استفاده از ریل و جاده صورت می‌گیرد.

حمل ریلی میلگرد

حمل ریلی میلگرد توسط قطارهای باری و شبکه ریلی انجام می‌گیرد. این روش حمل میلگرد می‌تواند به دلیل قیمت پایین تر کرایه حمل میلگرد  و توانایی حمل حجم زیادتر میلگرد، بسیار مقرون به صرفه باشد. اما این روش نقاط ضعف خود را نیز دارد. اول از همه سرعت پایین ناوگان ریلی است که می‌تواند در زمانبندی پروژه مشکل ایجاد کند.

مسئله بعدی که در برآورد قیمت تیرآهن اصفهان باید به آن توجه شود، گستردگی شبکه ریلی است. در ابتدا باید بررسی کنید که آیا امکان بارگیری میلگرد از کارخانه توسط قطار و تخلیه و بارگیری مجدد از قطار تا محل پروژه وجود دارد یا خیر. این روش حمل میلگرد علیرغم مشکلاتی که دارد، می‌تواند برای پروژه‌های ساخت و ساز بزرگ بسیار مقرون به صرفه باشد و هزینه نهایی آن از روش جاده‌ای به‌مراتب پایین‌تر باشد. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به سایت‌های حمل بار ریلی مراجعه کنید و محاسبه آنلاین هزینه حمل بار با قطار را برای مسافت مورد نظر خود انجام دهید.

حمل جاده ای میلگرد

اگر نگاهی به موقعیت کارخانه‌های تولید کننده میلگرد و اتوبان‌ها و آزادراه‌های سراسر کشور بزنید، متوجه این مسئله می‌شوید که بیشتر جابه‌جایی میلگرد کشور از طریق جاده انجام می‌شود. برای حمل جاده ای میلگرد انواع ماشین‌های باربری آهن مورد استفاده قرار می‌گیرند که در ادامه آنها را بررسی خواهیم نمود.

حمل میلگرد با تریلی

حمل میلگرد با تریلی برای میلگردهایی با طول 12 متر انجام می‌شود و از انواع تریلی برای حمل آن می‌توان استفاده کرد. ظرفیت حمل میلگرد بر حسب نوع تریلی حداقل 16 تن و حداکثر 22 تن است. مشکل استفاده از تریلی برای حمل میلگرد در این است که در شهرهای بزرگ، در طی روز تریلی‌ها اجازه تردد ندارند و عملیات بارگیری و تخلیه باید شبانه انجام شود.

حمل میلگرد با شورلت

برای حمل میلگردهای 12 متری می‌توان از شورلت نیز استفاده نمود. اما نکته ای که باید به آن توجه شود این است که این کامیون‌ها نیز مانند تریلی‌ها محدودیت رفت و آمد در طول روز را دارند.

 حمل میلگرد با نیسان

برای میلگردهایی با طول 6 متر می‌توان از وانت یا نیسان نیز استفاده نمود. مزیت استفاده از نیسان در این است که مانور حرکتی بیشتری دارد و همچنین در تمام ساعات روز امکان حمل میلگرد را دارد. اما برای میلگردهای بیشتر از 6 متر نمی‌توان از نیسان یا وانت استفاده نمود.

حمل میلگرد با خاور

میلگردهای 6 متری را علاوه بر نیسان و وانت می‌توان با خاور نیز حمل نمود. معمولا خاورها ظرفیت حمل 2.5 تا 3 تن میلگرد را دارند که نسبت به نیسان بیشتر است.

به جز موارد اشاره شده، عوامل دیگری نیز هستند که می‌توانند بر کرایه حمل میلگرد تاثیر گذار باشند. یکی از این عوامل تاثیر گذار، استفاده از ماشین آلاتی مانند جرثقیل و لیفتراک در مراحل بار زدن و حمل میلگرد است که باعث افزایش کرایه حمل میلگرد می‌شود. عامل دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد هزینه انبارداری و بنگاه است، این هزینه در مواقعی که نیاز به انبارداری میلگرد قبل از ارسال باشد مطرح می‌شود. معمولا برای تعیین هزینه انبارداری میلگرد نرخ‌های ثابت و تعیین شده ای به کار برده می شود.

وظایف شرکت‌های حمل و نقل میلگرد

پس از آن که روش حمل و نقل و شرکت حمل بار مناسب را انتخاب نمودید، باید بدانید که این شرکت تا زمان تحویل بار در مقابل شما وظایفی دارد. بهتر است به عنوان خریدار با وظایف این شرکت‌ها و حقوق‌تان آشنا باشید. وظایف شرکت حمل و نقل میلگرد عبارت‌اند از:

یکی از وظایف شرکت‌های حمل و نقل میلگرد صادر نمودن و ارائه مدارک و مستندات لازم برای گیرنده و حمل کننده میلگرد می‌باشد.  تعدادی از مهم ترین مدارک حمل بار عبارت‌اند از:

بارنامه یا حواله باربری

این مدرک شامل اطلاعات مشخصات ماشین، آدرس و مشخصات گیرنده و فرستنده،  وزن میلگرد و بیمه نامه است که در دو نسخه برای صاحب بار و راننده باید صادر شود.  این برگه جواز عبور ماشین حمل میلگرد به حساب می‌آید.

بیجک

یک بارنامه غیر رسمی ‌است که برای حمل و نقل میلگرد در مقدار کم استفاده می‌شود و شامل اطلاعات نام باربری، نوع و تعداد کالا، مشخصات فرستنده و گیرنده می‌شود.

برگه باسکول

این برگه وزن ماشین حمل بار قبل و بعد از بارگیری میلگرد را مشخص می‌کند، تا بتوان وزن خالص میلگرد و کرایه حمل میلگرد بر حسب وزن را محاسبه نمود.

وظایف فرستنده میلگرد

شرکتی که از آن میلگرد خریداری می‌نمایید و نقش فرستنده میلگرد را دارد نیز وظایفی دارد که بهتر است جهت جلوگیری از مشکلات آینده با آنها آشنا شوید:

نکات ایمنی حمل میلگرد

از آنجایی حمل میلگرد بیشتر به صورت جاده ای صورت می‌گیرد و امکان حوادث جاده ای وجود دارد، در حمل آن باید نکات ایمنی رعایت شوند. تا میزان خطرات ناشی از حمل میلگرد کاهش یابد. مهم ترین نکته برای داشتن شرایط حمل میلگرد به صورت ایمن این است که میلگرد بر روی وسیله حمل به خوبی مهار شود تا امکان لغزش و افتادن آن وجود نداشته باشد. همچنین بسیار مهم است که اندازه ابعاد میلگرد از ماشین حمل بیشتر نباشد و به اصطلاح بیرون زدگی نداشته باشد.

هزینه حمل میلگرد را چگونه می‌توان کاهش داد؟

بالاخره در یک پروژه بزرگ حتی اگر شما محدودیت منبع مالی هم نداشته باشید مایل هستید که قیمت تمام شده پروژه پایین باشد. از آنجایی که کرایه حمل میلگرد از درب کارخانه تا محلی که شما می‌خواهید بر عهده خودتان است و این هزینه روی قیمت تمام شده میلگرد تأثیرگذار است و نباید آن را دست‌کم گرفت. به همین جهت بهتر است به دنبال راهکارهایی برای کاهش کرایه حمل میلگرد باشید. روش‌های زیر می‌تواند به شما در کاهش هزینه حمل میلگرد کمک نمایند.

کاهش مسافت

برای کاهش کرایه حمل میلگرد، پیشنهاد می‌شود میلگرد را به‌جای خرید از یک کارخانه که قیمت پایه ارزانی می‌دهد از محلی خریداری کنید که هم به شما نزدیک است و هم در نهایت کرایه حمل میلگرد تمام شده برای شما کم تر شود. برخی کارخانه‌ها در مراکز استان‌ها هستند، برخی هلدینگ ‏فروش دارند و شرکت‌هایی نیز به‌صورت واسط اقدام به فروش تمامی‌محصولات کارخانه‌های ایرانی ‏تولید میلگرد می‌کنند.

در نتیجه هزینه خرید میلگرد در ایران ممکن است در طیف وسیعی به دلیل ‏روش‌های مختلف حمل متغیر باشد. از طریق وب‌سایت‌های اینترنتی خرید میلگرد می‌توانید این مسئله را به‌راحتی استعلام کنید، یا حتی می‌توانید به‌صورت مستقیم و تماس تلفنی از کرایه حمل میلگرد اطلاع پیدا کنید.

خرید اینترنتی میلگرد

روش دیگری که برای کاهش قیمت تمام شده میلگرد می‌تواند به شما کمک کند، خرید میلگرد به‌صورت اینترنتی یا خرید آنلاین آن است. وب‌سایت‌های اینترنتی علاوه بر این که شفافیت زیادی در خرید میلگرد دارند، کرایه ‏حمل میلگرد را نیز به‌صورت کاملاً شفاف‌سازی‌شده شرح می‌دهند.در این وب سایت‌ها همین‌طور می‌توانید قیمت میلگرد ‏کارخانه‌های مختلف را با هم مقایسه کنید.

انتخاب شرکت باربری مناسب

همین‌طور انتخاب شرکتی که قرار است باربری را برای شما انجام دهد در تعیین کرایه حمل میلگرد اهمیت زیادی دارد. معمولا شرکت‌های باربری از یک نرخ کلی که مورد تأیید و تصویب سازمان حمل‌ونقل کشور است پیروی می‌کنند. حتماً یک مرکز معتبر و مجاز را برای حمل میلگرد انتخاب نمایید. البته بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی البته عملیات حمل‌ونقل محصول را نیز برای شما انجام می‌دهند.

در آخر

البته پیش‌ازاین که میلگرد را تحویل باربر دهید لازم است که موارد زیر را به‌خوبی چک کنید. اول اینکه قبل از تحویل بار از اصالت محصول و سلامت میلگرد مطمئن شوید تا در آینده با مشکل مواجه نشوید. وزن محصول را بر اساس مقادیری که در جداول اشتال آمده است.

پیش از ارسال محاسبه کنید تا در هنگام حمل با مشکل مواجه نشوید. محموله‌ای که قرار است ارسال شود باید بسته‌بندی مناسبی داشت باشد. معمولاً برای این کار از بندیل میلگرد استفاده می‌شود و حتی روکش‌هایی نیز روی میلگرد کشیده می‌شود تا در برابر زنگ‌زدگی مقاوم شود. شاید برای شما جالب باشد که چگونه است و قیمت جهانی میلگرد چگونه محاسبه می‌شود؟ بنابراین می‌توانید مقاله مرتبط را مطالعه کنید.

خروج از نسخه موبایل