فیلم بی گناه چند قسمت است؟

مشخصات سریال بی گناه

پخش سریال بی گناه جدیدترین محصول فیلیمو از روز یکشنبه ۶ شهریور ۱۴۰۱ آغاز شده و از این به بعد یکشنبه‌ها به صورت اختصاصی از فیلیمو پخش می‌شود لینک. دانلود فیلم خارجی و ایرانی 2022 را می توانید از سایت ما دریافت کنید.

لیست بازیگران سریال بی گناه

عوامل سریال بی گناه

دانلود سریال ایرانی بی گناه و دانلود فیلم هندی همه در سایت هت فیلم با بهترین کیفیت

نقد سریال بی گناه با بازی محسن کیایی و ویشکا آسایش

برنامه فیلیمو مدت‌هاست که فیلم و سریال‌های جذاب ایرانی و خارجی را در دسترس افراد قرار داده است. یکی از سریال‌های جذابی که در سال ۱۴۰۱ از سایت فیلیمو پخش شد، سریال بی گناه است. در ادامه به نقد و بررسی این سریال پرطرفدار با بازی محسن کیایی و ویشکا آسایش می‌پردازیم.

نقد و بررسی سریال بی گناه

شاید با شنیدن نام سریال بی گناه به یاد سریال «هم گناه» که توسط برادران کیایی تولید شده است، بیافتید. تشابه این دو سریال فقط به اسم آن‌ها محدود نمی‌شود. برای مثال، تعداد زیادی از بازیگرانی که در ساخت سریال هم گناه بازی کرده‌اند، در سریال بی گناه نیز نقش داشته‌اند. برادران کیایی در ساخت هر دو سریال بی گناه و هم گناه نقش مهمی داشته‌اند. «محسن کیایی» بازیگر و نویسنده سریال هم گناه، سرپرست نویسندگان و یکی از بازیگران محبوب سریال بی گناه است.

«محسن کیایی» که سابقه ساخت سریال‌هایی پرطرفداری همچون هم گناه را داشته است‌، در سریال بی گناه نیز با همکاری «عماد رضایی نیک» و «رضا علیپور» اوج مهارت خود را در ساخت این سریال به تماشاگران، القاء کرده است. سریال بی گناه به کارگردانی «مهران احمدی»، ژانر درام و عاشقانه‌ای دارد. سریال پرطرفدار بی گناه درباره مردی به نام بهمن است که حدود ۲۵ سال پیش به اجبار به خارج از ایران مهاجرت کرده و حال برای کشف دلیل مهاجرت اجباری خود به ایران باز می‌گردد.

در این هنگام خانواده رشید فرشباف که یکی از استادان طراحی فرش بوده، درگیر اتفاقاتی جدید می‌شوند. سریال بی گناه، سریالی پر از معماست و ذهن تماشاگر را برای کشف این معماها به خود مشغول می‌کند. در این سریال جذاب برای نشان دادن گذشته بازیگران این سریال گاهی به دهه ۶۰ اشاره می‌کند. شما می‌توانید برای دیدن سریال جذاب بی گناه به سایت یا اپلیکیشن فیلیمو مراجعه کنید.

در سریال بی گناه ابتدا اتفاقات زیادی پی در پی نشان داده می‌شود، این مسئله در ذهن مخاطب سوال‌هایی درباره گذشته کاراکترهای سریال، به وجود می‌آورد. نخست این مسئله برای تماشاگر سریال بی گناه کمی  آزاردهنده است، اما هر چه قسمت‌های بیشتری از سریال پخش می‌شود، اتفاقات نسبت به قبل معنادارتر می‌شوند. در واقع می‌توان گفت استراتژی فیلمنامه نویسان سریال بی گناه این بوده است که ابتدا معماها و سوال‌های بسیاری در ذهن مخاطب شکل بگیرد. با همه این‌ها، سریال به آرامی مسیر داستانی خود را برای مخاطب روشن می‌کند.

بازیگران سریال بی گناه

معمولاً بازیگرانی که در یک سریال بازی می‌کنند، نقش بسیاری در جذاب شدن آن سریال دارند. سریال بی گناه به دلیل ایفای نقش بازیگرانی محبوبی همچون محسن کیایی (بهمن مردانی)، مهرانه مهین ترابی (ابریشم قلی خان)، مسعود رایگان (رشید فرشباف)، رویا تیموریان (ناهید ریاحی)، شبنم مقدمی (فروغ فرشباف)، آتیلا پسیانی (فرهنگ کثرتی)، ویشکا آسایش (مهتاب جودکی)، مهران، احمدی (عطا معصومی باش)، هدیه بازوند (یلدا فرشباف)، نسرین نصرتی (پروین فرشباف)، منوچهر زنده دل، ماهور الوند (جانا نباتی)، نوید لایقی مقدم (وحید منفرد)، دنیا مدنی، احسان معجونی (سینا معصومی)، مبینا طبایی، حسین پورکریمی (سهراب فرشباف)، برزو نیک نژاد، باران احمدی، مهران وثوق، امین فصیح احمدی، ویدا آقاجانی، سوگل یکتا جم، شیرین جروق، یغما یارعلی، پوریا سلطانزاده، امیر آرام، سعید عطائیان، سحر خطیب، شیرین دلیرج، داریوش اشرفی و مریم شاه ولی مشهور شد.

معرفی کارگردان سریال بی گناه

کارگردان سریال پرطرفدار بی گناه «مهران احمدی» است که ۴۸ سال دارد و بازیگر نقش بهبود در سریال پایتخت بوده است. «مهران احمدی» چندین سال است که شروع به کارگردانی سريال کرده است و تا کنون نیز موفق به ساخت و پخش دو فیلم طنز شده است. اولین تجربه «مهران احمدی» در ساخت فیلم «مصادره» با بازیگری «رضا عطاران» بود. دومین فیلمی که «مهران احمدی» ساخت «بیلن سگ بند» بود. «مهران احمدی» در ساخت سریال بی گناه نیز مانند سریال مصادر به دهه ۶۰ اشاره می‌کند.

معرفی محسن کیایی بازیگر سریال بی گناه

محسن کیایی یکی از بازیگران محبوب سریال بی گناه است. محسن کیایی متولد سال ۱۳۶۰ بوده و در تهران زاده شده است. او مدرک کارشناسی بازیگری تئاتر خود را از دانشگاه آزاد اسلامی گرفته است. محسن کیایی علاوه بر بازیگری، در نویسندگی برخی فیلمنامه‌ها نیز فعالیت دارد. او نویسنده فیلمنامه طنز مهمانان ویژه است.

محسن کیایی در آثاری همچون «ضد گلوله»، «بعد از ظهر سگی»، «چهار راه استانبول» و سریال «ساخت ایران بازی» کرده است. محسن کیایی برادر مصطفی کیایی کارگردان ماهر است. محسن کیایی در سال ۱۳۸۶ با سهیلا امیر حسینی ازدواج کرده و فرزندی با نام رز دارد.

معرفی ویشکا آسایش بازیگر سریال بی گناه

ویشکا آسایش یکی از بازیگران مشهور در سریال بی گناه است. ویشکا آسایش متولد ۱۶ آبان سال ۱۳۵۱ است. او در خارج از کشور به تحصیل پرداخته و مدرک کارشناسی صحنه و لباس خود را از لندن اخذ کرده است. ویشکا آسایش برای اولین بار در سال ۱۳۷۰ در سریال «امام علی» شروع به فعالیت کرد.

پس از گذشت ۶ سال، ویشکا آسایش در فیلم ساحره به طور حرفه‌ای فعالیت هنری خود را آغاز کرد. او در سال ۱۳۸۹ در سریال «مسافر ری» نقش مهمی را ایفا کرد و به بازیگری، مطرح تبدیل شد. ویشکا آسایش در سال ۲۰۲۱ جایزه بهترین بازیگر زن در فیلم‌های مستقل را در «ششمین جشنواره کالیای اسپانیا» کسب کرده است. این جایزه او به دلیل بازیگری در فیلم «گورکن» با کارگردانی «کاظم ملایی» بوده است.

معرفی مسعود رایگان بازیگر سریال بی گناه

مسعود رایگان در یک بهمن ماه سال ۱۳۳۳ در تهران متولد شد. او فارغ التحصیل رشته کارگردانی تئاتر از دانشگاه هنر دراماتیک و مدرسه فیلم سوئد بوده و از سن ۱۳ سالگی شروع به فعالیت در تئاتر کرده است. مسعود رایگان پس از گذراندن دوران سربازی خود در سال ۱۳۵۵ وارد دانشگاه دراماتیک شده و در سن ۲۹ سالگی در سریال «پیدایش صهیونیسم» فعالیت هنری خود را آغاز کرد. مسعود رایگان در سال ۱۳۶۲ جهت ادامه تحصیل به سوئد رفت.

در سال ۱۳۸۰ «وحید موسائیان» پیشنهاد بازیگری در «فیلم خاموشی دریا» را به مسعود رایگان داد و او برای ایفای نقش در این فیلم به ایران بازگشت. پس از ۳ سال او با ایفای نقش در سریال «خیلی دور خیلی نزدیک» به بازیگری مطرح تبدیل شد. در ۴۹ سالگی مسعود رایگان با «رویا تیموریان» ازدواج کرد. این دو بازیگر در فیلم و سریال‌های موفقی با یکدیگر حضور داشتند. یکی از سریال‌هایی که مسعود رایگان و رویا تیموریان همراه با هم بازی کرده‌اند، سریال بی گناه است.

امیدواریم با نقد و بررسی سریال بی گناه و معرفی بازیگران آن همچون محسن کیایی و ویشکا آسایش اطلاعات خوبی درباره این سریال به دست آورده باشید. شما می‌توانید برای مشاهده سریال جذاب بی گناه به سایت فیلیمو مراجعه کنید.

زمان پخش سریال بی گناه

قسمت اول سریال بی گناه از ۶ شهریور ۱۴۰۱ از فیلمیو منتشر شده است و هر هفته روز یکشنبه قسمت جدیدی از آن منتشر می شود. هران احمدی بعد از تجربه‌ی کارگردانی دو فیلم بلند سینمایی، مصادره (۱۳۹۶) و سگبند (۱۳۹۸)، حالا با سریال بیگناه برگشته است. سریالی که محسن کیایی سرپرستگی نویسندگانِ آن را بر عهده داشته و برادرش، مصطفی، آن را تهیه‌کنندگی کرده است. طبق اخباری که تا این‌جا منتشر شده، بیگناه قرار است ۲۲ قسمت داشته باشد. سریالی که در همین دو قسمت ابتدایی نشان داده که استراتژیِ اصلی‌اش در روایت ایجاد معما و سؤال در ذهن مخاطب است.

سؤالاتی که به‌تدریج و با گذشت زمان پاسخ داده می‌شوند. بیگناه داستان بهمن (با بازی محسن کیایی) را تعریف می‌کند که سال‌ها پیش مجبور شده کشور را ترک کند و حالا که بی‌خبر بازگشته است، دارد به‌دنبال دلایلی می‌گردد که او را وادار به ترک کشور کردند. مسعود رایگان، مهرانه مهین‌ترابی، ماهور الوند، شبنم مقدمی، آتیلا پسیانی، مهران احمدی، ویشکا آسایش و رؤیا تیموریان از جمه دیگر بازیگرانِ مطرحی‌اند که در این سریال نقش‌آفرینی کرده‌اند. در ادامه، داستان دو قسمت ابتدایی فاش می‌شود.

خلاصه داستان دو قسمت ابتدایی سریال بیگناه

بی‌گناه در قسمت نخست با انبوه صحنه‌ها و سکانس‌هایی پُر شده است که سؤالاتی را در ذهن مخاطب پدید می‌آورند. اما هر چه که بیش‌تر در جریان سریال جلو می‌رویم، اتفاقات معنادارتر می‌شوند و ارتباط‌شان با هم‌دیگر واضح‌تر و مشخص‌تر. همان‌طور که اشاره‌ی گذرایی شد، بیگناه در قسمت نخست با انبوه صحنه‌ها و سکانس‌هایی پُر شده است که سؤالاتی را در ذهن مخاطب پدید می‌آورند. سؤالاتی درباره‌ی گذشته‌ی کاراکترهای درگیر در قصه و نیز انگیزه‌ی آن‌ها. این‌که کیستند و چه کرده‌اند/می‌کنند و حالا دقیقن دارد چه اتفاقی می‌افتد.

در ابتدا، این مسئله اذیت‌کننده است و میزانی از سردرگمی را برای بیننده فراهم می‌کنند؛ اما هر چه که بیش‌تر در جریان سریال جلو می‌رویم، اتفاقات معنادارتر می‌شوند و ارتباط‌شان با هم‌دیگر واضح‌تر و مشخص‌تر. حتا در جریان روایت با فلاش‌بک‌هایی نیز سروکار داریم که گذشته‌ی شخصیت‌ها و بخشی از وقایعی را که سبب‌ساز وضعیت فعلی شده‌اند برای‌مان آشکارتر می‌کنند. بنابراین، می‌توان گفت که استراتژی فیلم‌نامه‌نویسان سریال ایجاد همین معماها و سؤال‌ها در ذهن مخاطب بوده است. سؤال‌هایی که به‌واسطه‌ی صحنه‌های کوتاه و تقریبن گنگِ اوایل روایت پیش می‌آیند. اما پازل‌ها رفته‌رفته کامل می‌شوند و روایت سروشکل مطبوع‌تری به خود می‌گیرد.

مسئله‌ی دیگری نیز که در قسمت نخست، علی‌الخصوص در نیم‌ساعت اول، اذیت‌کننده و تا اندازه‌ای درک‌نشدنی است سرعت بسیار زیادِ رخ‌دادن اتفاقات است. اتفاقات یکی پس از دیگری می‌افتند و با توجه به این‌که توضیحی هم از جانب فیلم درباره‌شان داده نمی‌شود و اطلاعات مخاطب نیز درباره‌ی آن وقایع کم‌تر از خیلی کم است، مخاطب را سردرگم‌تر و متحیرتر می‌کنند. این مسئله نیز در ارتباط با مسئله‌ی پاراگراف پیشین قرار می‌گیرد. این دو تصمیم‌هایی‌اند که فیلم‌نامه‌نویسان برای سریال گرفته‌اند. تصمیم‌هایی که شبیه شمشیری دولبه هم جذابیت روایت را بیش‌تر کرده‌اند و هم این ضربات را به سریال زده‌اند.

با این‌همه، سریال کم‌کم مسیر داستانی‌اش را برای مخاطب روشن‌تر می‌کند. هر چه جلوتر می‌رویم، واقعه‌ها معنادارتر و ارتباط‌شان با یک‌دیگر فهمیدنی‌تر می‌شود. شخصیت‌ها بیش‌تر شکل می‌گیرند و نوع روابط‌شان و نیز کارکردشان در قصه مشخص‌تر می‌شود. بنابراین، مخاطبی که به‌تماشای بیگناه می‌نشیند باید کمی حوصله به خرج دهد تا بتواند از شکل‌گرفتن تار و پودِ طراحی‌شده برای داستان لذتِ بیش‌تری ببرد.

این درست که یکی از درس‌های مهمِ فیلم‌نامه‌نویسی این است که «صحنه را از میانه شروع کنید»، ولی این به این معنا نیست که صحنه‌ها این‌قدر کوتاه باشند. کوتاه‌بودنِ این‌چنینی صحنه‌ها باعث می‌شود آن حس ضرباهنگِ بیش از اندازه سریع راحت‌تر به مخاطب منتقل شود و نیز باعث می‌شود صحنه‌ها خام‌دستانه به‌نظر برسند

فیلم‌نامه اما با دو مشکل عمده روبه‌روست که باعث شده است سریال در بعضی لحظات تا اندازه‌ای آماتور و سرسری به‌نظر برسد. اولین مسئله کوتاه‌بودنِ بیش از حد صحنه‌های سریال است. بسیاری از صحنه‌ها جوری نوشته شده‌اند که فقط و فقط وظیفه‌ی اطلاع‌رسانی را ایفا می‌کنند و بس. دو یا چند کاراکتر دیالوگ‌هایی سریع، معدود و کوتاه با یک‌دیگر دارند و چند نکته‌ای را که مخاطب باید بداند با یک‌دیگر ردوبدل می‌کنند و تمام.

این درست که یکی از درس‌های مهمِ فیلم‌نامه‌نویسی این است که «صحنه را از میانه شروع کنید»، ولی این به این معنا نیست که صحنه‌ها این‌قدر کوتاه باشند. کوتاه‌بودنِ این‌چنینی صحنه‌ها باعث می‌شود آن حس ضرباهنگِ بیش از اندازه سریع راحت‌تر به مخاطب منتقل شود و نیز باعث می‌شود صحنه‌ها خام‌دستانه به‌نظر برسند. نه خبری از فضاسازی هست، نه کاراکترپردازی (علی‌الخصوص نهفته در اکت‌های کاراکترها)، نه اجرایی دریادماندنی و نه چیزِ دیگری.

برای مثال، می‌توان به صحنه‌ای اشاره کرد که در آن مهتاب (آسایش) برای بستن قراردادی کاری به فرش‌فروشیِ فرشباف‌ها آمده است. کلّ این صحنه که حاوی محتوی مهمی است ــ صحبت درباره‌ی کار و بستن قراردادِ کاری برای یکی از فرش‌فروشی‌های مهم و معتبر شهر ــ بسیار کوتاه و سرسری به اتمام می‌رسد. دیالوگ‌هایی اندک بین شخصیت‌ها درمی‌گیرد و بعد ناگهان توافق بین‌شان حاصل می‌شود. چیزی که صحنه را باورناپذیر و غیرمنطقی نشان می‌دهد.

آن هم درحالی‌که ابریشم (مهین‌ترابی) شخصیتی است که بعدتر می‌گوید: «پول خرج‌کردن برای من بدونِ این‌که بدونم دارم چی کار می‌کنم یه‌کمی مشکله»؛ ولی به‌راحتی و بدون هیچ‌گونه سؤال و جوابی، مهتاب را استخدام می‌کند. در هر صورت، این شتاب‌زدگی در نوشتن و اجرای صحنه‌ها اولین ضربه‌ای است که فیلم‌‌نامه به سریال زده است. شتاب‌زدگی‌ای تقریبن از همان جنسی که ریتم بسیار سریع اتفاقات سریال را نیز باعث می‌شد.

دومین نکته‌ی قابل‌بررسی دیالوگ‌نویسی‌های سریال است. دیالوگ‌نویسی‌هایی بسیار خام‌دستانه و بی‌ظرافت. دیالوگ‌هایی که انگار فقط بار انتقال اطلاعات را به‌دوش می‌کشند ــ آن هم به ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین صورتی که می‌توان تصور کرد. برای مثال به صحنه‌ی زیر و دیالوگ‌های ردوبدل‌شده دقت کنید:

در یکی از فلاش‌بک‌های فیلم، بهمن (کیایی) و دوست‌ش سراسیمه واردِ خانه می‌شوند.

بهمن: حالا چه غلطی بکنیم؟

جلیل: بابا، تو چرا این‌قدر ترسیده‌ی؟ من فقط گفتم ریخته‌ن سعید مطلّبی و رضا نصرتی رو جلوی در دانشگاه گرفته‌‌ن. همین.

بهمن: همین؟! یعنی جلوی درِ خونه‌ی شما نرفته‌ن؟

جلیل: نمی‌دونم.

بهمن: نمی‌دونی یا نمی‌خوای بگی؟

جلیل: ببین، بهمن، یه چیزی می‌گم نترسی ها. صبح مامان‌م می‌گفت دو نفر لباس‌شخصی اومده‌ن دم خونه‌ی ما.

جذابیت داستان، این‌که مشخص شود همه‌ی این معماها و تار و پودها در آخر چه‌گونه به هم متصل و مربوط می‌شوند، نقطه‌ی قوتی است که سریال می‌تواند در ادامه رویش حساب باز کن.

خروج از نسخه موبایل