چگونه خانه ویلایی بخریم؟

امروزه خرید ویلا در شمال تبدیل به یکی از بهترین سرمایه‌گذاری‌ افراد شده است، به همین دلیل معاملات زیادی در طول سال در بنگاه‌ها انجام می‌شود. اگر بخواهیم یک ویلا بخریم بهتر است به یک سری نکات قبل از خرید زمین یا ویلا توجه کنیم. در ادامه به آن‌ها اشاره شده است تا مطمئن‌ترین سرمایه‌گذاری را داشته باشیم.

قبل از خرید ویلا به چه نکاتی باید توجه داشت؟

هنگامی که قصد خرید یک ویلا در شمال کشور را داریم ابتدا مشخص کنیم که این ویلا را برای سرمایه‌گذاریم یا سکونت دائم؟ و یا داشتن فضایی برای زمانی که چند روزی به سفر می‌رویم. همه این‌ها متفاوت است؛ اما ما می‌خواهیم در مورد نکات کلی را به شما بگوییم.

۱. خرید امن و مطمئن

اولین و مهم‌ترین چیزی که دغدغه شرکت‌های معتبر است، داشتن  خریدی امن و مطمئن است، یعنی یک ویلای با اصل‌ونسب رو خریداری کنیم‌. یک ویلای تک برگ و شش‌دانگ، و شهرداری و ثبت اسناد قابل استعلام باشد. از طرفی دیگر یک بنگاه معتبر و با تجربه در کنار ما خواهد بود تا در مورد اطلاعات فروشنده به شما مطالبی را بگوید. مثلا: ممنوع المعامله نباشد یا مشکلی برای انجام معامله وجود نداشته باشد. پس باید دغدغه اصلی ما در خرید یک ویلا داشتن مدارکی شسته‌رفته‌ از همه نظر باشد. به این ترتیب هم خیال ما راحت است هم صاحب ملک.

۲. دسترسی ویلا

نکته‌ی کلی دوم دسترسی ویلا است. در مورد دسترسی خوب، صحبت‌های زیادی گفته می‌شود؛ اما این‌که در چه شهری سکونت داریم و شهر مقصد ما کدام است اهمیت زیادی دارد. باید به دسترسی بین‌شهری و داخل شهر ویلای مورد‌‌نظر توجه داشته باشیم.

دسترسی خارج شهر

در مورد دسترسی بیرون شهر به این‌صورت که باید مسافتی را طی می‌کنیم، خواه از طریق فرودگاه یا ماشین شخصی مد‌نظر داشته باشیم. پس ما باید حتی  دسترسی‌های آن منطقه را در نظر بگیریم.

دسترسی داخل شهری

می‌رسیم به دسترسی شهری، یعنی دسترسی ویلا به مرکز شهر به جنگل، دریا و مراکز خرید که باید همه این دسترسی‌ها را با‌ هم در‌ نظر بگیریم و به آن‌ها توجه داشته باشیم. این به معنا نیست که یک ویلا باید همه دسترسی‌ها را یکجا داشته باشد؛ولی باید حداکثر این‌ها را برای ما داشته باشد. به این صورت می‌توان از آن استفاده خوبی کنیم.

۳. ساخت یک ویلا

جدای از مباحث اشاره شده به آن، باید جزئی‌تر وارد ساخت یک ویلا شویم. ساخت یک ویلا از زمینی که در آن بنا می‌شود، پی‌ریزی سازه و اسکلتی که ویلا دارد تا متریالی که برای ساخت‌ش استفاده می‌شود باید توجه کنیم؛ چون تابستان‌های شمال کشور مقداری رطوبت و زمستان و پاییز هم  مقدار زیادی بارندگی دارد. قطعا سازه‌ها و ساختی که در شمال کشور انجام می‌شود باید متفاوت از ساخت در سایر شهر‌ها باشد.

برای همین باید یک مشاوره امین که ۵۰ الی ۱۰۰ ویلا‌ی مختلف در در لوکیشن‌‌های مختلف دیده همراه خود داشته باشیم تا جزئی‌تر در مورد ساخت و بنای ساختمان یا مهندسی آن به ما اطلاعاتی بدهد. قطعا شرکت‌های معتبر یا افراد با‌تجربه به این خبرگی رسیده است که علاوه بر نکات کلی در جزئیات خرید یک ویلا هم می‌توانند اطلاعات لازم را در اختیار ما قرار دهند.

با رعایت این نکات، بدون نیاز به هزینه دوباره  سال‌های سال می‌توانیم از ویلای خود در عین سالم بودن از آن استفاده کنیم.

اسناد مورد نیاز جهت خرید ویلا

اطمینان حاصل کنید که سند رسمی تک برگ شش دانگ، پروانه ساخت و سند تفکیکی موجود هستند در غیر این‌صورت هرگز به خرید ویلا اقدام نکنید. استعلام و صحت و سلامت تمامی این مدارک را نزد مراکز و مراجع مرتبط بررسی کنید. در بحث سند به سند، مشاع یا غیر مشاع بودن آن دقت کنید. به هیچ‌‌وجه خرید ملک با سند‌های مشاع توصیه نمی‌شود کنید. اگر قصد خرید ویلای شهرکی را دارید زمین مورد نظر باید سند رسمی تک برگ برای کل زمین شهرک ویلایی و تفکیک برای هر قطعه داشته باشد. در ضمن با در دست داشتن GPS دقیق زمین می‌توانید از نوع کاربری آن، مطلع شوید که آیا صد در صد کاربری مسکونی دارد یا خیر.

زمین‌هایی که کاربری آن‌ها مسکونی نباشند به هیچ وجه به لحاظ قانونی اجازه احداث و ساخت و ساز ویلایی را ندارند. چنانچه کاربری زمین مورد نظر (گردشگری، توریستی، گردشگری، تجاری، و یا باغ ) باشد، به‌راحتی قابل استعلام است و شما را با مشکلات زیادی مواجه می‌کند. در بسیاری مواقع، همین دلیل باعث پایین بودن قیمت برخی ویلاها می‌شود. زمین‌های کشاورزی که به‌طور غیر‌قانونی و بدون هیچ مدارک مشخصی تبدیل به ویلا می‌شوند و خریدار نیز اطلاعی از این موضوع ندارد و صرفا به‌خاطر قیمت پایین به سمت آن سوق پیدا می‌کند، در نهایت درگیر مسائل قانونی این موضوع خواهند شد.

توجه:

در تمامی مناطق سازمانی مرتبط با موضوعات عمران و شهرسازی و صدور مستندات قانونی ساخت وجود دارد که قبل از رسمی کردن فرآیند خرید ویلا می‌توانیک اطلاعات دقیقی را استعلام کنیم. تا با خیالی آسوده نسبت به خرید ویلا  اقدام کنیم.

آیا باید به قیمت پایین یک ویلا شک داشته باشیم و آن را نادیده بگیریم؟

همیشه لازم نیست که نسبت به همه چیز شک و ترتیب داشته باشیم و بدون اطلاع داشتن از آن قضاوت کنیم و و شرایط آن را نادیده بگیریم؛ زیرا همیشه پایین بودن قیمت یک ویلا دلیلی بر فرسودگی بی کیفیت بودن آن ندارد. عوامل مختلفی موجب کاهش قیمت ویلا می‌شود ازجمله: نزدیکی به مراکز خرید، دسترسی به جاده، موقعیت مکانی ویلای مستقل یا داخل شهرک می‌تواند نقش بسزایی در تعیین قیمت ایفا می‌کند. اگر واقعا قصد خرید یک ویلای ارزان قیمت در شمال را دارید ویلاهای شهرکی پیشنهاد خوبی است. ویلاهای شهرکی به نسبت بقیه ویلا‌ها قیمت کم‌تری داشته و اغلب زیر قیمت به فروش می رسند.

کلام پایانی:

اگر صرفا قیمت ویلا و بودجه را در نظر داشته باشیم اینکه در نهایت یک ویلای با قدمت بالا که عمر مفید آن گذشته است خریداری کنیم، دور از انتظار نیست. احتمالا  بعد از گذشت یکی دو سال و شاید کمتر از خرید آن پشیمان شویم. پس در وهله اول، لازم است تا سلیقه و انتظارات خود را در یک برگه لیست کنیم تا فراموش نکنیم که چه چیزی‌هایی برای‌مان بسیار اهمیت دارم. مورد بعدی مشورت و کمک گرفتن از افراد با‌تجربه است.

 چنانچه برای بار اول می‌خواهید به خرید ملک، آن هم در شهری دیگر اقدام کنید، یک فرد باتجربه می‌تواند به شما برای یک خرید به‌صرفه و عالی مشورت دهد. اگر نتوانستید ویلای مورد نظر خود را پیدا کنید بهتر با یک کارشناس در مورد ساخت و هزینه آن صحبت کنید. ویلاها در انواع مختلفی وجود دارن و بسته به سلیقه شماست که چه چیزی می خواهید. طراحی ویلای مدرن یا دوبلکس می تواند آنچه که در ذهن دارید را برآورد کند و بسته به چیزی که می خواهید حتی آن را تغییر دهید.

خروج از نسخه موبایل