یکی از مهمترین و کاربردیترین مواردی که این روزها مورد توجه بسیاری از مدیران قرار گرفته، رپورتاژ خبری است. در این مقاله سعی داریم شما عزیزان را به طور کامل و جامع با نکات بسیار مهم در زمینه رپورتاژ آشنا کنیم تا شما عزیزان ار در به اوج رسیدن، راهنمایی نماییم تا در کار خود قدمهای محکم بردارید. بنابراین قدم به قدم همراهی شما در این بخش باعث خوشحالی و دلگرمی ما خواهد شد.
منظور از رپورتاژ خبری چیست؟
رپورتاژ نوعی گزارش است که در قالب اخبار مختلف در سایتهای خبری و سایر سایتها منتشر میشود. کلمه رپورتاژ در واقع ریشه فرانسوی دارد و از فرهنگ لغت فرانسه وارد فرهنگ لغت ایرانی شده است. رپورتاژ نیز مانند سایر روشهای تبلیغات دارای انواع مختلفی است، یکی از آنها رپورتاژ خبری است.
رپورتاژ خبری معمولا در وب سایتها یا کانالهای خبری منتشر میشود. این نوع گزارش معمولاً در قالب معرفی خدمات یا محصولات تهیه می شود. نامحسوس بودن این نوع رپورتاژ در اولویت کمتری نسبت به باقی رپورتاژها قرار دارد. برای مثال تصور کنید برند شما محصول جدیدی تولید کرده است، می توانید گزارش کاملی در این زمینه تهیه کنید. ابتدا میتوانید به نیازی اشاره کنید که مشتری شما برآورده میکند.
برای خرید رپورتاژ خبری کلیک کنید
در مرحله بعد میتوانید در مورد قابلیتهای محصول جدید خود صحبت کنید و در نهایت محصول خود را معرفی کنید. در این گزارش، مخاطب کمتر احساس میکند که ناخودآگاه جذب یک محصول خاص شده است. همچنین نیازی نیست تبلیغات خود را مخفی کنید و قرار است مخاطب در انتها متوجه تبلیغات شده و با رضایت کامل جذب برند شما شود.
الگوریتم های مهم در رپورتاژ خبری
اگر قصد آن را دارید که در نتایج گوگل بالاتر از رقبای خود قرار بگیرید، باید به این الگوریتمهایی که در ادامه اشاره مینماییم، توجه کنید. در واقع، برای موفقیت در ساخت لینک و سئو، باید قدرتمندتر و باهوشتر از رقبای خود باشید.
بنابراین باید از نظر تعداد و کیفیت سایتهایی که گزارش میدهید از رقبا برتر باشید.
تعداد سایتهایی که در قالب رپورتاژ خبری به شما لینک میدهند باید همیشه در طول زمان بیشتر از سایر رقبا باشد.
سایتهایی که رپورتاژ شما را منتشر کردهاند باید معتبرتر باشند.
- نقاط اسپم سایتهایی که گزارش شما را منتشر کردهاند باید کمتر باشد.
- محتوای رپورتاژهای شما باید از نظر سئو و جذب مخاطب بهتر و قویتر از رقبا باشد.
- نحوه ایجاد لینک در محتوای گزارش سئو کاملا تخصصی و از نظر اثر بخشی مهم است.
میتوانید محتوای خود را برای جذب مخاطب بیشتر، با داستان شروع کنید. میتوانید برای نوشتن یک گزارش خوب، یک شخصیت برای داستان خود بسازید، آن را معرفی و توصیف کنید.
رپورتاژ تبلیغات طولانی ننویسید. متنهای طولانی اگرچه مفید و جذاب هستند اما طرفداران زیادی ندارند. سعی کنید در گزارشی که مینویسید بیش از 1000 کلمه نباشد.
ساختار محتوای سایتی که رپورتاژ شما را منتشر خواهد کرد، مطالعه و بررسی نمایید. این بدان معناست که سعی کنید طوری بنویسید که با سایر قسمتهای سایت همخوانی داشته باشد. تبلیغات شما نباید با قسمتهای مختلف سایت مغایرت داشته باشد.
6 نکته مهم در نوشتن رپورتاژ خبری
در نوشتن رپورتاژ خبری رعایت یک سری نکات بسیار مهم است که باعث میشود نتیجه بیشتری را کسب کنید.
1- محتوای رپورتاژ خبری
هنگام نوشتن رپورتاژ خبری، تولید محتوای ارزشمند و کارآمد بسیار مهم است. نوشتن داستانی که اطلاعاتی را به خواننده منتقل کند و او را از موضوعی آگاه کند بسیار جالب و تاثیرگذار است. در این صورت با اشتیاق آن را تا آخر میخواند. اشتباه بزرگ در نوشتن رپورتاژ آگهی این است که از ابتدا برند و تجارت خود را مستقیماً توصیف کنید و در مورد محصولات و خدمات خود صحبت کنید. این باعث فرار مخاطب میشود و مشخص است که نمیخواهد به خواندن آن متن ادامه دهد. فراموش نکنید که ماهیت یک گزارش ممکن است خبری نباشد. اگر خبری دارید که خیلی بهتر است اما در صورت نبود خبر خاصی میتوانید موضوعی مرتبط با حوزه کاری خود یا حتی خلاصهای از صنعت خود را در متن گزارش بنویسید. پس باید با هر محتوای با کیفیتی (اخبار یا موضوعات دیگر) خود را در کانالهای مختلف در معرض دید قرار دهید. زیرا این رسالت اصلی یک رپورتاژ خوب است.
همچنین درنظر داشته باشید که محتوای رپورتاژ باید مرتبط با وب سایتی باشد که در آن منتشر شده است.
2- نحوه نوشتن رپورتاژ خبری
هنگام نوشتن رپورتاژ خبری، زیاد وارد جزئیات نشوید. از آنجایی که نوشتن خسته کننده میشود، هوشمندانهترین کار این است که متن را به روشی ظریف باز کنید که خواننده را تشویق کند تا برای تکمیل اطلاعات از وب سایت شما بازدید کند. برای مطالعه کلیات آن موضوع میتوانید به وب سایت خود لینک دهید.
یا از CTA برای هدایت خواننده به سمتی که میخواهید استفاده کنید. اینجاست که گزارش به کار میآید و به هدفی که میخواهد میرسید. گزارش باید رسانهای باشد که مشتری را مستقیماً به وب سایت متصل کند. در نوشتن رپورتاژ آگهی میتوانید از تکنیکهای مختلفی برای جذاب سازی متن استفاده کنید. از جمله نقل قول از یک فرد برجسته در زمینه شما! این کار باعث میشود داستان شما برای مخاطب ارزشمندتر شود.
هنگام نوشتن رپورتاژ آگهی، بهترین کار این است که خودتان را به صورت غیرمستقیم تبلیغ کنید. یعنی هوشمندانه اهداف خود را به مخاطب منتقل کنید و به نوعی او را به خدمات خود علاقه مند کنید. درواقع وقتی میگوییم رپورتاژ خبری نوعی تبلیغات غیرمستقیم است، منظور ما این است که شما درحال توصیف مقاله یا خبری مرتبط با حوزه فعالیت خود هستید و در این بین به معرفی صنعت و تاکید بر مزیت رقابتی خود میپردازید. بهترین مکان برای معرفی مجموعه یا کسب و کارتان در پایان است.
3- زبان نوشتن رپورتاژ خبری
اگرچه زبان متن و سطح آن به مخاطب بستگی دارد، اما بهتر است در رپورتاژ خبری زبان صقیلی را انتخاب نکنیم که زمان زیادی از خواننده نگیرد. در واقع اگر بتوانید به زبانی ساده و قابل فهم مخاطب را متقاعد نمایید تا به وبسایت شما سر بزند، این بهترین کار است. همانطور که میدانید نوشتن هر مقالهای با رعایت اصول نگارش ضروری است. پس رعایت اصول نوشتن در رپورتاژ آگهی را فراموش نکنید.
4- کانال انتشار رپورتاژ خبری
جدا از نوشتن رپورتاژ خبری و رعایت تمامی نکات آن، درصورت عدم انتشار در کانال مناسب زحمات شما به هدر میرود و کارایی خود را ازدست میدهد. کانال رپورتاژ آگهی شما باید به اندازه کافی معتبر باشد تا ترافیک روزانه بالایی دریافت نماید.
5- زمان انتشار رپورتاژ خبری
زمان انتشار گزارش را با دقت برنامه ریزی کنید. به عنوان مثال ماهیت بسیاری از رپورتاژها مناسب است که در این صورت باید در زمان مناسب منتشر شوند. در غیر این صورت ارزش خود را از دست میدهد و خوانده نخواهد شد.
6- عنوان رپورتاژ خبری
در اولین برخورد خواننده با گزارش، اولین چیزی که نظر او را جلب میکند عنوان آن است. عنوان باید آنقدر جذاب باشد که مخاطب را به خواندن ترغیب کند. عناوین اخباری معمولا برای رپورتاژها مناسبتر هستند.
نکات مهم رپورتاژ خبری و تاثیر آن بر سئو و برندینگ
قبل از خرید رپورتاژ خبری، مطمئن شوید که محتوای شما به طور دائم در سایت ناشر باقی میماند. سایت ناشر نیز باید قول دهد که پیوندها را دنبال کرده و آن را دائمی کند. تیتر رپورتاژ خبری باید در صفحه اول سایت ناشر به همراه سایر محتواهای جدید آن سایت قرار گیرد تا بهخوبی دیده شود و موردتوجه کاربران و البته گوگل قرار گیرد.
اگر عنوان خبر در صفحه اول نمایش داده نشود، کاربران سایت مقاله و رپورتاژ شما را نخواهند دید و دیگر ارزش برندسازی نخواهد داشت.
همچنین خزندههای موتور جستجوی گوگل مقاله شما را مهم تلقی نمیکنند و اعتبار مهم صفحه اول به صفحه خبری شما منتقل نمیشود که باعث کاهش اثر بخشی آن میشود. اگر به نکاتی که درخصوص رپورتاژ در طول مقاله اشاره کردیم توجه نکتید، شاهد تاثیرات منفی در سئو و برندینگ خود خواهید بود. با تسمینو همراه باشید تا با آگاهی بهترینِ حرفه خود شوید!
منابع :
https://sports-news.ir/is-ad-reporting-the-best-option-in-internet-marketing-and-seo/