بیمه راکب موتورسیکلت ؛ جبران خسارات ناشی از تصادفات راننده موتور

موتوسیکلت محبوب‌ترین وسیله نقلیه است. تعداد زیادی از افراد با آن خاطره دارند اما به خاطر داشته باشید که موتور خطرناک‌ترین وسیله نقلیه هم هست. چون هیچ حفاظی ندارد و در کوچکترین تصادف‌ها هم ممکن است راکب و سرنشین، آسیب جدی ببینند. بنابراین، قانون علاوه‌بر الزامی کردن استفاده از کلاه کاسکت، داشتن بیمه را برای این وسیله نقلیه اجباری کرده است. بیمه راکب موتور سیکلت بخش زیادی از هزینه‌های جانی و مالی ناشی از سوانح رانندگی به شخص ثالث را پوشش می‌دهد.

بیمه راکب موتورسیکلت فوت شده

بیمه راکب موتور سیکلت چیست؟

بیمه راکب موتور همان بیمه شخص ثالث موتور سیکلت است. طبق مصوبات قانونی داشتن این بیمه‌نامه از سال ۹۵ برای تمام وسایل نقلیه موتوری الزامی شد. بیمه اجباری موتور، خسارت‌های منجر به فوت و نقص عضو را تا سقف قرارداد بیمه‌نامه جبران می‌کند. همچنین مواردی همانند ازکارافتادگی و بخشی از هزینه‌های پزشکی را تا سقف مورد توافق پوشش می‌دهد.

پوشش‌های بیمه راکب موتور

در این بیمه‌نامه، افراد یا وسایل نقلیه‌ای که در حوادث رانندگی آسیب می‌بینند به عنوان شخص ثالث شناخته می‌شوند. پس خسارت‌های مالی و جانی وارد به آنها تحت پوشش قرار می‌گیرد. طبق قانون بیمه اجباری، راننده مقصر تحت پوشش این بیمه‌نامه قرار نمی‌گیرد، مگر اینکه راکب، بیمه حوادث راننده داشته باشد.

سقف تعهدات بیمه راکب موتور در سال ۱۴۰۱

گفتیم که طبق قوانین بیمه مرکزی،  بیمه اجباری موتور خسارت‌های مالی و جانی در اثر حوادث رانندگی به شخص ثالث را جبران می‌کند. سقف تعهدات این بیمه‌نامه در خسارت‌های جانی، بر اساس نرخ دیه کامل یک شخص مسلمان محاسبه می‌شود. سقف تعهدات جانی بیمه شخص ثالث در سال ۱۴۰۱در ماه حرام ۸۰۰ میلیون و سایر ماه‌ها ۶۰۰ میلیون تومان است. سقف تعهدات مالی بیمه‌نامه نیز بر اساس پوشش‌های انتخابی بیمه‌گزار در هنگام عقد قرارداد تعیین می‌شود. این مبلغ در سال ۱۴۰۱ می‌تواند حداقل ۲۰ و حداکثر ۴۰۰ میلیون تومان باشد.

عوامل تاثیرگذار بر قیمت بیمه راکب موتور

عوامل متعددی در نرخ بیمه موتور تاثیرگذار هستند؛ اما به صورت خلاصه موارد زیر را می‌توان نام برد:

جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث

در دو حالت مالک موتور مشمول پرداخت جریمه دیرکرد بیمه موتور سیکلت می‌شود.

حالت اول: بیمه‌گزار در موعد مقرر نسبت به تمدید اعتبار بیمه‌نامه اقدام نکند.

 حالت دوم: مالک بین تاریخ ترخیص خودرو و خرید بیمه‌نامه فاصله بیندازد. جریمه دیرکرد بیمه راکب موتور به صورت روزشمار محاسبه می‌شود. مبلغ آن در سال ۱۴۰۱ به ازای هر روز دیرکرد به شرح زیر است:

تخفیفات شرکت بیمه

شرکت‌های بیمه در شرایط مختلف تخفیفاتی را برای بیمه‌گزاران در نظر می‌گیرند. معمولا این تخفیفات برای مواردی چون: پرداخت نقدی بیمه‌نامه و خرید آنلاین بیمه ارائه می‌شود.

اگر بیمه‌گزار در مدت اعتبار قرارداد از بیمه‌نامه خود استفاده نکند، این تخفیف شامل حالش می‌شود.

بیمه‌گزاری که در مدت اعتبار قرارداد برای دریافت خسارت از شرکت بیمه اقدام کند، مشمول این جریمه می‌شود. مقدار جریمه به نوع خسارت مالی یا جانی بستگی دارد.

معمولا بیمه‌نامه‌های کوتاه‌مدت نسبت به بیمه‌های سالانه قیمت بیشتری دارند.

بیمه راکب موتور سیکلت

قوانین مربوط به راکب موتورسیکلت و تاثیرات آن بر پرداخت خسارت بیمه اجباری موتور

تا اینجای مقاله درباره بیمه راکب موتور صحبت کردیم. در ادامه می‌خواهیم با قوانین مربوط به راکب موتورسیکلت آشنا شویم. راکب موتورسیکلت همان راننده موتور است. این فرد طبق قوانین راهنمایی و رانندگی باید موارد زیر را رعایت کند:

گفتیم که داشتن بیمه شخص ثالث معتبر اجباری است. درصورتیکه پلیس دستور به توقف موتور بدهد، گواهینامه، کارت موتور و بیمه را چک می‌کند. اگر بیمه‌نامه مذکور را نداشته باشید یا اینکه بیمه شما معتبر نباشد، موتور توقیف می‌شود.

برای خرید بیمه موتور با ارزان ترین قیمت و برخورداری از پوشش‌های متنوع جانی و مالی آن به لینک زیر در بیمه دات کام مراجعه نمایید: https://bimeh.com/thirdpartyMotor

عواقب سنگین نداشتن بیمه راکب موتور

در بخش قبل یکی از عواقب نداشتن بیمه راکب موتور را شرح دادیم. اگر این بیمه‌نامه را نداشته باشید، عواقب سنگین‌تری هم در انتظار شما است:

  1. تحمیل تمام خسارات مالی و جانی ناشی از حوادث رانندگی به راننده مقصر
  2. تعلق گرفتن جریمه دیرکرد بیمه
  3. نداشتن امکان معامله موتورسیکلت
  4. داشتن کلاه کاسکت

کلاه کاسکت مهم‌ترین وسیله ایمنی برای راکب موتور است. طبق آمار، بیشترین آسیب به راننده موتور در حوادث رانندگی به نواحی سر و گردن مربوط می‌شود. ازاین‌روی قانون، داشتن کلاه را برای راکب اجباری کرده است. پلیس طبق قانون، موتورسوارانی که در هنگام رانندگی کلاه کاسکت نداشته باشند؛ جریمه می‌کند. همچنین در صورت بروز حوادث رانندگی اگر راکب موتور کلاه ایمنی نداشته باشد؛ بیمه‌گر تعهدی برای پرداخت خسارت ندارد.

رعایت ظرفیت مجاز موتورسیکلت در هنگام حمل‌ونقل مطابق با قانون بیمه اجباری

ماده ۱۲ قانون بیمه اجباری مربوط به میزان ظرفیت مجاز وسایل نقلیه است. طبق این قانون ظرفیت مجاز موتورسیکلت با احتساب راننده محاسبه می‌شود. قانون، ظرفیت مجاز مورد قبول برای پرداخت خسارت بیمه راکب موتورسیکلت را ۲ نفر تعیین کرده است. در موتورهای سه چرخ اگر موتور یدکِ پهلو داشته باشند، ظرفیت یدک پهلو هم به آن اضافه می‌شود. درصورتیکه، راکب از قانون ظرفیت مجاز پیروی نکرده باشد و دچار سانحه شود، بیمه مسئولیتی در قبال جبران خسارت وارده ندارد. متن صریح آیین‌نامه ابلاغی سال ۱۳۹۷ به شرح زیر است:

ملاک تعهدات بیمه‌گر در خصوص ظرفیت مجاز داخل وسیله نقلیه، تعداد سرنشینان مجاز به استثنای راننده مسبب حادثه است.

سوار نکردن سرنشین بدون کلاه ایمنی

ماده ۲۰ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی داشتن کلاه کاسکت برای راکب و سرنشین را اجباری کرده است. در چند سال اخیر پلیس نسبت به اجرای این ماده قانونی سخت‌گیری بیشتری نشان می‌دهد. پس فراموش نکنید که حتما کلاه یدک برای سرنشین داشته باشید.

داشتن گواهینامه

رانندگی با موتور بدون داشتن گواهینامه جرم است. البته بیمه‌گر در صورت بروز حادثه خسارت را پرداخت می‌کند؛ اما بعد از مالک موتور پس خواهد گرفت. داشتن برگ معاینه فنی معتبر طبق قانون، مالک باید هر سال معاینه فنی موتورسیکلت خود را در مراکز معتبر انجام دهد. اگر علت تصادف، نقص فنی موتور باشد بیمه‌گر تعهدی برای پرداخت خسارت به بیمه‌گزار ندارد.

بیمه راکب موتور سیکلت را از کجا بخریم؟

بیمه دات کام یکی از معتبرترین کارگزاری‌های آنلاین استعلام قیمت و خرید انواع بیمه‌ها است. اگر قصد خرید بیمه شخص ثالث موتور سیکلت را دارید به صفحه محصولات سایت بروید. مشخصات موتورسیکلت از قبیل: گروه موتور سیکلت و سال ساخت آن را وارد کنید.

برگرفته از مجله بیمه دات کام (https://bimeh.com/mag)

خروج از نسخه موبایل