نشانه های خرابی گیربکس اتوماتیک ام وی ام

علائم خرابی گیربکس اتوماتیک چیست؟

آیا می دانید وقتی حرکت اتومبیل خودرو شما دچار مشکل می شود به دنبال چه علائمی باشید؟ علائم ممکن است بسته به شدت مشکل متفاوت باشد، اما برخی از علائم اساسی وجود دارد که می تواند هشداری برای مشکلات احتمالی و علائم خرابی گیربکس اتوماتیک باشد. شایع ترین نشانه های خرابی گیربکس اتوماتیک عبارتند از:

گیربکس اتوماتیک یک سیستم حیاتی در وسیله نقلیه است و نقش اساسی در حرکت کردن خودرو دارد، سرعت موتور را تنظیم کرده و و قدرت موتور را به چرخ‌ها انتقال می‌دهد. خرابی گیربکس برای هر صاحب وسیله نقلیه ای یک کابوس است و بی توجهی به علائم خرابی گیربکس اتوماتیک می تواند بسیار گران تمام شود.

گیربکس از اجزای به هم پیوسته ای تشکیل شده است که عملکرد آنها به یکدیگر وابسته می باشد. مکانیزم گیربکس به گونه ای است که اگر قسمتی از آن آسیب ببیند، کل سیستم دچار مشکل می شود. به همین دلیل باید با علائم خرابی گیربکس اتوماتیک آشنا شده و نسبت به رفع آن اقدام به موقع انجام دهید. در این مطلب از تهران گیربکس، 11 نشانه خرابی گیربکس اتومات را مورد بحث قرار خواهیم داد. اگر با هر یک از علائم زیر روبرو شدید، باید وسیله نقلیه خود هر چه زودتر نزد مکانیک ببرید تا نیاز به تعمیر گیربکس ام وی ام آن را بررسی کند.

علائم خرابی گیربکس اتوماتیک

1. صدای دنگ دنگ و وز وز در حین حرکت خودرو

یکی از مهمترین نشانه های خرابی گیربکس اتومات، شنیدن صدای دنگ دنگ و وز وز در حین حرکت ماشین می باشد. پس اگر در هنگام رانندگی از خودرو این صداهای غیر عادی به گوشتان خورد، براحتی گذر نکنید و آن را جدی بگیرید. زیرا این علامت نشان می دهد مشکلی در گیربکس وجود دارد. با ایجاد این مشکل دنده‌ها به راحتی جا نمی روند و این کار با صداهای غیر عادی همراه است. پیشنهاد می کنیم هرچه زودتر برای رفع مشکل گیربکس اقدام کنید تا آسیب کمتری به سایر اجزای آن وارد شود.

2. عدم تغییر دنده

یکی از نشانه ها و علامت خرابی گیربکس دستی، عدم تغییر دنده است. اگر کلاچ را فشار می دهید اما نمی توانید دنده را در جای خود قرار دهید، ماشین حرکت نمی کند و یا در هنگام حرکت، دنده از جای خود بیرون می آید و ماشین خلاص می شود. اینها همه نشان دهنده ی این است که گیربکس ماشین شما با مشکل مواجه می باشد.

البته این مورد در گیربکس های اتوماتیک تا حدودی متفاوت تر است و راننده با مشکلاتی مانند عدم تغییر دنده در زمان مناسب و یا کار نکردن حالت یا حالت هایی از دنده مواجه می شود. در این شرایط اگر گیربکس خودروی شما دستی و یا اتومات بود بهتر است هرچه سریع تر به تعمیرگاه مراجعه کنید.

3. بوی سوختگی

به مشام رسیدن بوی سوختگی از دیگر علائم خرابی گیربکس اتوماتیک می باشد. به طور کلی احساس بوی سوختگی در ماشین اصلا نشانه خوبی نیست و یکی از مهم ترین دلایل آن می تواند به سبب نشت روغن گیربکس یا کم‌شدن مقدار آن باشد که به خوبی به جعبه دنده نمی رسد و نمی‌تواند اجزای گیربکس را به خوبی خنک کند و درنتیجه گرم شدن جعبه دنده، آن بوی سوختگی را تولید می کند. همچنین، اگر روغن به موقع تعویض نشود، روغن گیربکس کثیف و سوخته می‌شود. همین موضوع باعث می‌شود که سیستم بیش از حد داغ کند و منجر به افزایش اصطکاک ‌شود.

4. نشت مایع گیربکس

اگر گیربکس روغن نداشته باشد چه میشود؟ یکی دیگر از نشانه های خرابی گیربکس اتوماتیک را می توان نشت روغن گیربکس نام برد. مسلما نشت مایع از خودرو به هیچ‌وجه نشانه دهنده سلامت خودرو نیست و می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. روغن گیربکس یک مایع به رنگ قرمز روشن می باشد که برای چرب کردن قسمت‌های متحرک و به‌عنوان سیال هیدرولیکی در سیستم عمل می‌کند.

پس اگر نشتی مایع زیر خودروی شما به رنگ قرمز باشد، مشکل از گیربکس است که باعث آسیب دیدن چرخ‌دنده‌ها می شود. لازم است هر چه زودتر خودرو را برای بررسی نزد مکانیک ببرید تا نشتی را پیدا کند.

نکته: برخی از دلایل نشت روغن گیربکس مربوط به آب‌بندی و نصب نادرست محفظه گیربکس، خرابی واشرها، آسیب‌دیدگی چرخ‌دنده، کاسه نمد یا پایین رفتن سطح روغن گیربکس است. اطلاعات بیشتر را می توانید در سایر مقالات سایت powergearbox مطالعه نمایید.

5. روشن شدن چراغ چک خودرو

یکی از دلایلی که باعث روشن شدن چراغ چک خودرو می شود بروز مشکل در سیستم انتقال باشد. اگر این چراغ شما روشن شود، می‌توانید مطمئن شوید که مشکلی وجود دارد. بنابراین بهتر است ماشین را به مکانیک نشان داده تا هرچه زود تر عیب یابی کند.

6. دنده خلاص پر سرو صدا

یکی دیگر از نشانه های خرابی گیربکس اتومات ایجاد سرو‌صدای گیربکس در حالت خلاص است. با توجه اینکه دنده خلاص است و فشار خاصی روی گیربکس نیست ممکن است کمی عجیب به نظر برسد؛ اما بهتر است بدانید که این مورد می‌تواند به خاطر کاهش واسکازین یا کیفیت پائین و نامناسب با استاندارد مورد نیاز خودرو باشد. با این حال، این مشکل به راحتی می‌تواند به هر دلیل دیگری باشد، بنابراین بهتر است با یک مکانیک مشورت کنید.

7. لغزش چرخ‌دنده‌ها

لغزش چرخ دنده‌ها می تواند یک دیگر از علائم خرابی گیربکس محسوب شود. لغزش چرخ‌دنده‌ها می‌تواند منجر به حادثه شود، بنابراین پیشنهاد می‌شود که هر چه زودتر به این مشکل رسیدگی کنید. همچنین، باید سطح روغن را به‌طور مرتب بررسی کنید تا از این نوع مشکلات جلوگیری شود. علائم لغزش دنده‌ها عبارتند از:

8. درست کار نکردن پدال کلاچ

درست کار نکردن کلاچ از دیگر علائم خرابی گیربکس است. اگر هنگام کلاچ کردن مجبورید پای خود را بیش از حد بالا بیاورید یا برعکس، پای خود را بیش از حد پایین بیاورید یا کلاچ به راحتی آزاد نشود، احتمالاً با خرابی گیربکس مواجه شده اید. برای حل این مشکل گیربکس باید کلاچ را دوباره کنید.

9. عدم قدرت کافی خودرو

در این مواقع معمولا موتور خودرو به درستی کار می کند اما خودرو قدرت کافی ندارد. این یکی دیگر از نشانه های خرابی گیربکس است. خرابی قطعات داخلی جعبه دنده یا نشتی روغن گیربکس می تواند دلیل این مشکل باشد. همچنین داغ شدن بیش از حد گیربکس نیز می تواند دلیل دیگر این اتفاق باشد به این معنا که روغن به قسمت‌های داخلی آن نمی‌رسد و در نهایت موجب آسیب دیدن گیربکس می‌شود.

10. لرزش خودرو و بالا رفتن دور موتور

گاهی اوقات ممکن است لرزش هایی را در خودرو احساس کنید. معمولا سایش اجزای داخلی گیربکس باعث این مشکل می شود. اگر در خودروی خود لرزش احساس می کنید، بهتر است هر چه سریعتر به تعمیرگاه مراجعه کنید تا هزینه زیادی برای شما نداشته باشد.

علائم خرابی روغن گیربکس اتومات

اگر روغن گیربکس اتومات خودرو خراب و فاسد شود علایمی را از خود نشان خواهد داد که برخی از این نشانه ها عبارتند از:

1. کدر شدن ‌روغن

روغن گیربکس سالم به خودی خود شفاف و زلال است. پس اگر مشاهده کردید که رنگ روغن کدر شده و شفافیت و زلالی خود را از دست داده است، نشان دهنده ی وجود ناخالصی، مخصوصاً براده آهن در روغن می باشد.

2. تغییر رنگ در روغن گیربکس اتومات

روغن گیربکس سالم به رنگ قرمز و یا سبز و بسیار شفاف است و تغییر رنگ آن به قهوه ای ازجمله نشانه های خرابی روغن گیربکس اتومات می باشد. این روغن فاسد دیگر کارآیی مفید خود را از دست داده و باید تعویض شود.

3. شیری شدن رنگ روغن

یکی دیگر از علائم خرابی روغن گیربکس شیری شدن رنگ آن است که نشان می دهد احیانا آب با روغن گیربکس مخلوط شده است.

شایع ترین علائم خرابی گیربکس اتوماتیک چیست؟

صدای دنگ دنگ یا وز وز در حین حرکت خودرو، بوی سوختگی، نشت مایع گیربکس، عدم تغییر دنده و … از رایج ترین علائم خرابی گیربکس محسوب می شوند.

از کجا بدانیم روغن گیربکس اتومات خراب است؟

اگر روغن گیربکس اتومات خودرو خراب و فاسد باشد، روغن کدر می شود و یا از قرمز و سبز شفاف به قهوه ای تغییر رنگ می دهد.

۴ علت خرابی گیربکس اتوماتیک

همانطور که در مقالات قبلی بارها خدمت شما توضیح دادیم گیربکس های اتوماتیک نیاز به مراقبت های بیشتر نسبت به انواع گیربکس های معمولی و دستی دارد. ما در این مقاله به توضیحاتی در مورد ۴ علت خرابی گیربکس اتوماتیک خواهیم پرداخت.

علائم هشدار دهنده پشت آمپر

اولین نکته ‌ای که باید به آن توجه کنید علائم هشدار دهنده پشت آمپر می باشد. در چنین مواقعی کامپیوتر گیربکس شما اگر به درستی کار نکند علامت های هشدار پشت آمپر گیربکس را به شما نشان خواهد داد و راننده را متوجه یک ایراد فنی و خرابی گیربکس اتوماتیک خواهد کرد. در چنین مواقعی بهتر است که خیلی سریع به مراکز مجاز تعمیرات گیربکس اتوماتیک مراجعه کنید و گیربکس خودرو شما توسط تعمیرکار ماهر و مجاز بررسی شود.

در این حالت باید عیب مربوطه را با دستگاه دیاگ پیدا کرده و به رفع عیب گیربکس اقدام نمایید. البته همیشه این هشدارها به معنی عیب و ایراد اساسی گیربکس نمی‌باشد و در بسیاری از موارد با یک اقدام به موقع از روی کار آمدن خسارت و استهلاک گیربکس جلوگیری به عمل خواهد آمد.

به عنوان مثال شاید کامپیوتر گیربکس دچار خطا شد شده باشد یا سطح روغن جعبه دنده اتوماتیک خودروی شما پایین آمده باشد. شما پس از مراجعه به تعمیرکار مجرب به راحتی عیب جعبه دنده را برطرف کنید. نکته ای که مهم است این است که در چنین مواقعی راننده خیلی سریع و در اسرع وقت اقدام به تعمیر خرابی گیربکس اتوماتیک و رفع عیب آن نماید.

احساس لرزش خفیف یا شدید در جعبه دنده

ایراداتی که نشان دهنده مشکل و خرابی گیربکس اتوماتیک خودرو شما می باشد لرزش خفیف یا شدید از سمت جعبه ‌دنده می باشد. در چنین مواردی حتماً جهت رفع عیب به مکانیک مربوطه مراجعه کنید. چشم‌ پوشی از این موارد می‌ تواند در دراز مدت مشکلات و هزینه‌ هایی را به شما تحمیل کند.

البته حتماً به این نکته توجه کنید که تقه زدن و لرزش در گیربکس های سی وی تی CVT که بر روی محصولات ایران خودرو همانند پژو ۲۰۷ و پارس اتوماتیک نصب شده است کاملاً طبیعی میباشد و در بیشتر موارد این علائم وجود دارد. توصیه ما به شما خوانندگان گرامی این است که در چنین مواردی حتماً به تعمیرکار مربوطه مراجعه کنید.

درگیر نشدن گیربکس توسط خودرو

یکی از نشانه های خرابی گیربکس اتوماتیک این است که در هنگام استفاده از گیربکس و قرار دادن در حالت دنده عقب یا حرکت رو به جلو، اتومبیل با تاخیر جواب می دهد. این مورد می تواند یک عیب مهم جعبه دنده باشد. در مواردی ممکن است که روغن گیربکس اتوماتیک شما کیفیت کافی را نداشته باشد و عمل روانکاوی گیربکس شما با مشکل روبه رو شده باشد.

در چنین مواردی بهتر است قبل از ایجاد مشکل اقدام به تعویض روغن گیربکس و سرویس آن کنید. در مواردی هم مشاهده شده است که خطای کامپیوتر و ای سی یو باعث این کندی در عمل کرد می شود بهتر است در چنین مواردی به تعمیرگاه مربوطه مراجعه کرده تا با ریست کامپیوتر گیربکس یا تعویض روغن آن این ایراد را رفع نمایید.

بوی سوختگی یا روغن سوزی از گیربکس به مشام می ‌رسد

اگر به هر علت شما از گیربکس خودرو بوی سوختگی و یا روغن سوزی حس کردید گیربکس شما دچار ایراد فنی شده است. بهتر است در این حالت به رفع ایراد آن بپردازید. یکی از شایع ترین ایرادات این حالت می ‌تواند نشان دهنده ایجاد مشکل در سیستم خنک کاری گیربکس باشد. در برخی موارد هم می تواند از کم بودن سطح روغن گیربکس باشد.

خوانندگان گرامی حتما توجه داشته باشید که روغن گیربکس مانند روغن موتور خودرو نمی باشد و در طی کارکرد از سطح آن به خودی خود کاسته نمی‌ شود. اگر احساس کردید که روغن گیربکس شما طی مسافت از آن کاسته می ‌شود علت آن نشت روغن از جعبه دنده اتوماتیک خودرو می باشد.

یکی از علت های دیگر مشاهده بوی روغن سوزی و سوختگی می تواند به کیفیت پایین روغن مورد استفاده مربوط شود و یا حتی در مواردی عدم همخوانی روغن گیربکس با سیستم جعبه دنده نیز دلیل این حالت خواهد بود. یکی از علت های خرابی گیربکس اتوماتیک که منجر به بروز عیب و هزینه های بسیار بالا و خرابی کامل گیربکس می ‌شود عدم توجه راننده به چنین مواردی می باشد. پس هیچگاه از هیچ عیبی چشم‌پوشی نکنید که هزینه‌های گزافی را برای شما در پی خواهد داشت.

خارج شدن جعبه دنده در هنگام رانندگی

اگر خودرو شما در حین رانندگی دچار تعویض های نامتعارف شد و یا صدای زوزه کشیدن گیربکس به گوش رسید حتما بلافاصله به تعمیرات تخصصی گیربکس اتوماتیک مراجعه کنید و در صورتی که احساس کردید مشکل حاد می باشد خودرو را با  یدک کش به تعمیرگاه انتقال دهید و در چنین مواردی که گیربکس اصطلاحا قاطی کرده است رانندگی با آن کار صحیحی نیست و جهت تعمیر چرخ دنده ها و تعمیرات اساسی حتما به تعمیرگاه مراجعه کنید در چنین مواردی رانندگی با این خودرو می‌تواند به گیرپاچ گیربکس و شکستن جعبه دنده بیانجامد که هزینه های خیلی گزافی را به مالک خودرو تحمیل خواهد نمود.

سخن پایانی

بسیاری از مشکلات عدیده گیربکس اتواتیک از علت های کوچک و سهل انگاری مالک خودرو می تواند ناشی شوند و مشکلاتی را برای  را به وجود بیاورند علت خرابی گیربکس اتوماتیک در بسیاری از موارد با اقدام به موقع با کمترین هزینه قابل رفع خواهد بود در صورتی که شما سرویس‌های دوره‌ای را به موقع انجام دهید عمر گیربکس خودرو شما دو چندان خواهد گردید و از خرابی های گاه و بیگاه در امان خواهید ماند.

البته این نکته را نیز هرگز فراموش نکنید که برای سرویس خودرو خود و تعمیر گیربکس اتوماتیک خود هرگز به تعمیرکاران مبتدی مراجعه نکنید و حتماً تعمیرکاران متخصص در این زمینه مراجعه کنید تا از ورود آسیب ها و خسارت های پرهزینه به اتومبیل شما جلوگیری به عمل آید. متخصصین و تعمیرکاران و با تجربه ما در این زمینه آماده خدمت رسانی به شما عزیزان می باشند تا تمامی ایرادات گیربکس اتوماتیک شما را به صورت کامل رفع نموده و  باعث شوند تا کمترین هزینه و کمترین خسارت به اتومبیل شما تحمیل شود.

خروج از نسخه موبایل