مراحل اجرای فوندانسیون و کاربرد میلگرد خرک برای در این کار 

کاربرد میلگرد خرک در سازه

حال نوبت به بیان خرک رسیده است. همان طور که پیش‌تر گفتیم میلگرد تیکمه داش کاربرد سازه‌ای ندارد و فقط برای حد فاصل مش بالایی و پایینی استفاده می‌شود‌. با کمک آرماتور خرک مش بالایی تا قبل از بتن‌ریزی مستحکم و پایدار می‌ماند. از دیگر کاربرد میلگرد خرک ، استفاده بیشتر در نواحی که میلگرد تقویتی زیاد می‌باشد و باید فواصل میلگردهای خرک را کم کرد‌. اگر خرک‌ها را روی بتن مگر قرار دهید امکان دارد رطوبت از خرک‌ها به میلگردهای اصلی نفوذ کند و دچار زنگ‌زدگی شود.

اگر دچار زنگ‌زدگی شود قطر آماتورها بیشتر می‌شود و باعث ایجاد ترک و توسعه آن در بتن شود. پس دقت داشته باشید که میلگرد خرک نباید روی بتن مگر، قرار گیرد. متاسفانه گاهی می‌بینیم که بعضی از ساختمان‌ سازها برای اینکه از اسپیسرها کم‌تر استفاده کنند، میلگرد نیشابور را روی بتن مگر قرار می‌دهند. در این مواقع، بار مش بالایی به واسطه خرک‌ها به بتن مگر انتقال می‌یابد که در این صورت به اسپیسرهای کم‌تری نیاز است‌. با این کار باعث زنگ‌زدگی میلگردها می‌شوند.

مراحل گام به گام اجرای فوندانسیون و کاربرد میلگرد خرک برای در این کار

بیایید مراحل اجرای فوندانسیون و میلگرد لازم برای ساختمان دو طبقه را بررسی کنیم و ببینیم میلگرد خرک در کدام مرحله استفاده می‌شود. مراحل اجرای پی به قرار زیر است:

مرحله اول: اجرای بتن مگر

قبل از اجرای پی برای اینکه سطحی صاف و هموار داشته باشیم و همچنین برای اینکه از برخورد بتن اصلی با خاک زمین ممانعت کنیم از بتن مگر استفاده می‌شود‌‌. این بتن ضعیف، عیاری برابر با ۱۰۰ تا ۱۵۰ کیلوگرم سیمان در متر مکعب و ضخامت ۱۰ تا ۱۵ سانتی‌متر دارد‌. آرماتوربندی و میلگرد گذاری فوندانسیون بر روی بتن مگر انجام می‌شود.

مرحله دوم: آرماتور بندی و میلگرد گذاری فوندانسیون

همان طور که پیش‌تر خواندید بتن در برابر نیروهای کششی مقاومت زیادی ندارد به همین دلیل برای ایجاد استحکام در سازه از میلگرد استفاده می‌شود. با توجه به بار سنگینی که فوندانسیون دارد این مرحله باید با دقت لازم انجام شود. همان طور که گفتیم میلگرد خرک کاربرد سازه‌ای ندارد و بعد از اجرای مش تحتانی، برای ایجاد حد فاصله بین مش بالایی و مش زیرین، میلگرد خرک اجرا می‌شود. در اینجا به نکته‌ای که در مورد استفاده از آرماتور خرک گفتیم توجه داشته باشید که بعد از بتن مگر از میلگرد خرک استفاده نکنید زیرا ممکن است باعث زنگ‌زدگی میلگردهای اصلی شود که مشکلات خاص خود را دارد.

مرحله سوم: قالب بندی فوندانسیون

قالب‌بندی فوندانسیون به سه صورت انجام می‌شود که هر کدام به شرح زیر است:

قالب بندی با  ورق استیل: معمولاً برای ساختمان‌های کوچک از این نوع قالب‌بندی استفاده می‌شود‌. در این نوع قالب‌بندی با ضخامت و عرض مورد نظر با اندود ماسه و یا ملات گل چیده می‌شود. برای اینکه بتن با آجر تماس مستقیم نداشته باشد از یک لایه پلاستیک به عنوان کاور استفاده می‌شود، تا زمانی که بتن سفت می‌شود، جدا کردن آجر راحت‌تر انجام شود.
قالب ‌بندی تخته‌ای: این نوع قالب‌بندی برای کلاف‌های قائم و بالایی استفاده می‌شود. برای استفاده راحت به تخته‌ها روغن زده می‌شود. توجه داشته باشید که روغن به میلگرد نریزد زیرا در این صورت بتن و میلگرد متصل نمی‌شوند.

قالب بندی فلزی: این قالب برای کلاف زیرین استفاده می‌شود. لازم به ذکر است که در ساختمان‌های کوچک استفاده از این قالب‌بندی به‌صرفه نیست. در این نوع قالب نیز قبل از استفاده برای اینکه قالب بعد از سفت شدن بتن‌ها راحت جدا شود، از روغن استفاده می‌شود.

مرحله چهارم: بتن‌ریزی پی

بتن از سیمان، ماسه، آب و … تولید می‌شود. از آنجایی که بتن پی حجم بالایی دارد و نمی‌توان آن را به صورت دستی، به سرعت و با کیفیت بالا درست کرد، معمولاً از بتن‌های آماده که توسط کارخانه ساخته و به وسیله میکسرها حمل می‌شود، استفاده می‌شود.

مرحله پنجم: باز کردن قالب‌ها

بعد از اینکه بتن‌ خشک و سفت شد باید قالب‌ها را باز کرد. به طور کلی در هر ساختمان مدت زمان متفاوتی لازم است و بعد از یک روز کامل بتن سفت می‌شود. قالب‌ها را وقتی جدا می‌کنند که بتن مقاومت مورد نظر را داشته باشد. در هنگام انجام این کار دقت لازم را داشته باشید و حواستان باشد که ضربه‌ای به پی و میلگردهایی که درون آن است وارد نشود.

حال که با و مراحل اجرای فوندانسیون آشنا شدید وقت آن رسیده که به بررسی میلگرد خرک بپردازیم‌.

ابعاد و طول میلگرد خرک چقدر باید باشد؟

در پی‌های گسترده یا رادیه اینکه عرض خرک‌ها چقدر باشد مهم نیست، به طور معمول در این پی‌ها عرض خرک را تقریباً ۱ تا ۱،۵ متر در نظر می‌گیرند.
در فوندانسیون‌‌ نواری برای مشخص کردن عرض خرک، نخست باید عرض فوندانسیون نواری را بدانیم. اگر کاور بتن فوندانسیون نواری را برابر با ۵ سانتی‌متر در نظر بگیرید عرض خرک‌ها را به صورت باید زیر محاسبه کنید:

۲ ×ضخامت کاور بتن عرض فونداسیون نواری = عرض میلگرد خرک

به طور مثال اگر عرض فونداسیون نواری ۱۰۰ سانتی‌متر باشد، ۱۰۰ را منحای دو برابر ضخامت کاور که می‌شود ۲×۵ یعنی ۱۰ که عرض خرک برابر ۹۰ سانتی‌متر می‌شود‌. اگر عرض میلگرد خرک را کم‌تر از این فرمول در نظر بگیرید، آرماتورهای طولی کناری مش بالایی، جایی برای قرار گیری نخواهند داشت.

ارتفاع خرک‌ها نیز باید به‌گونه‌ای محاسبه شود که میزان کاور بتن برای آرماتورهای بالایی کافی باشد. باتوجه به ، به کاربردن این محصول به عنوان میلگرد خرک مناسب است و برای محاسبه ارتفاع میلگرد خرک از فرمول زیر استفاده می‌شود. به این صورت که:

ضخامت فوندانسیون منهای هر یک از موارد زیر:

البته شایان ذکر است که روش محاسبه بالا برای فوندانسیون‌های وسیع که دارای دو لایه مش با چشمه‌های کوچک هستند، می‌باشد.
همان‌ طور که می‌دانید در فونداسیون‌های نواری آرماتور طولی روی آرماتور عرضی قرار می‌گیرد زیرا پایه‌های میلگرد خرک در امتداد آرماتورهای طولی پی هستند و باید روی آرماتور عرضی که پایین‌تر است قرار داده شوند. با توجه به این موضوع ارتفاع آن‌ها با فرمول زیر محاسبه می‌شود:

ضخامت فونداسیون منهای هر یک از موارد زیر:

حال می‌رسیم به ابعاد پایه‌ها یا همان پاشنه خرک‌‌ها، ابعاد آن‌ها متغیر است و با توجه به ارتفاع خرک بین ۳۰ تا ۵۰ سانتی‌متر می‌باشد. اما بهتر است ابعاد پایه‌ها را ۵۰ سانتی‌متر در نظر بگیرید.
پس می‌توان گفت کاربرد میلگرد خرک در بتن‌ریزی کف و ایجاد فوندانسیون برای اینکه شبکه‌های کنار هم را قرار دهیم از میلگرد خرک استفاده می‌شود تا فاصله تنظیم شود. با توجه به ساختار خرک ، شبکه‌ها را در فاصله‌ای نسبت به یکدیگر ثابت می‌کند.

نکات مهم در مورد میلگرد خرک در آرماتوربندی فوندانسیون

در آرماتوربندی فوندانسیون، در مورد آرماتور خرک نکاتی وجود دارد که باید به آن توجه شود. بهتر است در حین خواندن نکات مهم میلگرد خرک، با که نشان‌دهنده وزن میلگردها در سایزهای مختلف است، آشنا شوید. برای اجرای خرک باید به نکات زیر توجه شود:

خروج از نسخه موبایل