علمی و پزشکیبرترین های کسب و کار

انواع جراحي زيبايي سينه

روش های جراحی زیبایی سینه

شاید اگر تا بحال نام جراحی زیبایی سینه را شنیده باشید با خود لحظه ای تامل کنید که این جراحی چیست و چرا انجام می شود؟ با افزایش سطح آگاهی و بهبود شاخص های اقتصادی و رفاهی در جامعه، تک تک افراد علاوه بر اینکه خواهان امکانات رفاهی بیشتر و زندگی راحت تری هستند، نسبت به ظاهر خود نیز آگاه تر و حساس تر شده و تمایل به بهبود وضعیت ظاهری خود را دارند. دلیل این تمایل، ارتقا سطح اعتماد به نفس (self-esteem) فرد می باشد که قطعا روی روابط اجتماعی و خانوادگی و شغلی تاثیرگذار است. طبیعتا هر کسی خواهان سلامتی جسمی و روحی است و در کنار آن وضعیت ظاهری و تصویر ذهنی از بدن (body image)، اگر بهتر باشد فرد می تواند احساس آرامش و اعتماد به نفس بیشتری داشته باشد.

 پر واضح است که داشتن اعتماد به نفس بالا، مقوله مهمی است و به عوامل زیادی بستگی دارد و الزاما ظاهر آراسته و بی نقص، باعث افزایش اعتماد به نفس نمی شود اما می تواند در بعضی افراد کمک کننده باشد . جراحی زیبایی در جهت کمک کردن به این مقوله و بهبود وضعیت ظاهری و اصلاح دفورمیتی ها و نواقص به کار گرفته می شود. یکی از شایع ترین جراحی ها در ایران و جهان جراحی زیبایی سینه است که عمدتاً مربوط به خانم ها می باشد. موارد مربوط به آقایان که برای اصلاح عارضه ژنیکوماستی می باشد، الان مورد بحث ما نمی باشد.

انواع جراحی زیبایی سینه چیست؟

حال که با موضوع جراحی زیبایی پستان آشنا شدیم، در ادامه به روش ها و انواع جراحی های زیبایی سینه خواهیم پرداخت.

ماموپلاستی

به معنی کوچک کردن سینه می باشد که همزمان با آن لیفت سینه هم انجام می شود یعنی افتادگی سینه ها برطرف می شود. در بسیاری از موارد ماموپلاستی جنبه درمانی دارد زیرا سینه های بسیاربزرگ( ژیگانتوماستی)، مشکلات زیادی در دراز مدت ایجاد می نماید، من جمله: دردهای مزمن گردن و شانه، بوجود آمدن و تشدید دیسک گردن، درماتیت و عرق سوز شدن و حساسیت و تيرگی پوستی در زیر سینه ها، فشار بند سوتین روی شانه ها، ایجاد مشکل برای تشخیص توده های کوچک سینه و انجام ماموگرافی و تست های تشخیصی دیگر، مشکل در یافتن لباس مناسب، محدوديت در فعاليت های ورزشي و غیره.

در این جراحی از برش دور هاله سینه و برش عمودی زیر سینه استفاده می شود و در برخی موارد که سینه ها بسیار بزرگ و افتاده است از یک برش افقی در زیر سینه هم باید استفاده كرد كه نهایتا برش ها، حالت T وارونه یا لنگر کشتی پیدا می کنند.

جراحی لیفت سینه (ماستوپکسی)

این جراحی صرفا برای بالا بردن سینه و اصلاح افتادگی می باشد و عمدتا پوست اضافه برداشته می شود. در جراحی لیفت سینه از برش دور هاله سینه و یک خط عمودی زیر هاله استفاده می گردد( برش ورتيكال).

جراحی پروتز سینه

این جراحی برای بزرگ کردن سینه ها انجام می شود که مفصلا راجع به انواع پروتز و کاربردهای آن در مبحث مربوطه توضیح داده ام. عمدتا پروتز سینه از برش حدود ۵ سانتی زیر سینه، قرار داده می شود. نسبت به دو عمل قبل میزان برش بسیار کمتر و نتیجه مطلوب تر می باشد. لازم به ذکر است که یکی از روش های بزرگ کردن سینه، تزریق چربی است که اگر فرد ذخیره مناسب چربی داشته باشد قابل انجام است.

حسن آن این است که نیاز به هیچ برشی نیست و اشکال آن این است که ۵۰ تا ۷۰ درصد چربی تزریق شده ممکن است جذب شود و نیاز به تکرار داشته باشد. مضافا به اینکه اصولا خانم هایی که نیاز به پروتز دارند افراد لاغری هستند و اندوخته چربی کافی و قابل برداشت ندارند. برای مطالعه کامل درباره جراحی پروتز سینه این مقاله را بخوانید.

جراحی لیفت سینه به همراه پروتز امکان پذیر است؟

این جراحی برای خانم هایی که سینه های کوچک و افتاده دارند کاربرد دارد که معمولا این اتفاق پس از زایمان یا به دنبال کاهش وزن شدید رخ می دهد. در این عمل همزمان با لیفت سینه و اصلاح افتادگی، جهت حجم دادن به سینه ها از پروتز استفاده می شود. بین اعمال جراحی سینه، عمل همزمان لیفت و پروتز سینه جزء مشکل ترین و پر عارضه ترین عمل هاست به طوری که برخی از جراحان توصیه می کنند به صورت دو مرحله ای انجام شود. برای مطالعه کامل درباره جراحی لیفت سینه این مقاله را بخوانید.

برش های عمل لیفت و پروتز مشابه عمل لیفت سینه به تنهایی است .

لازم به ذكر است كه كليه روش های جراحی زيبايی سينه، با بيهوشی عمومی انجام می گيرد.

دوره نقاهت جراحی های سینه

به گفته فوق تخصص جراحی پلاستیک در تهران، به طور معمول بیماران بعد از ظهر پس از جراحی مرخص می شوند و نیاز به ماندن در بیمارستان یا مرکز جراحی نمی باشد. من شخصا از درن ( لوله های باریک پلاستیکی برای تخلیه ترشحات) بعد از عمل سینه استفاده نمیکنم مگر در موارد بسیار استثنایی.

  • بیماران بعد از عمل رژیم غذايی معمولی می توانند داشته باشند و استراحت نسبی بین ۳ تا ۵ روز پس از عمل کافی می باشد. فعالیت های ورزشی معمولا پس از یک ماه و در موارد استفاده از پروتز بعد از شش هفته مجاز است.
  • استعمال دخانیات از دو هفته قبل از عمل ممنوع است و حداقل به مدت یک هفته پس از عمل نیز نباید استفاده شود.
  • استفاده از سوتین های مخصوص بعد از جراحی و یا سوتین طبی ( بدون فنر) تا شش هفته توصیه می شود.

محدوديت ها و ممنوعيت های جراحی زيبايی سينه چیست؟

  • افراد به اصطلاح سيگاری قهار (heavy smoker) نبايد جراحی انجام بدهند زيرا شانس عوارض به خصوص از بين رفتن نوك سينه ها( نكروز) وجود دارد. بايستی حداقل دو هفته قبل از عمل سيگار نكشند.
  • افراد دارای چاقی بیمارگونه (morbid obesity)؛ اصولا هرگونه جراحی زيبايی برای اين افراد خطرناك است و بايد به زمان پس از اصلاح وزن موكول شود .
  • افراد ديابتی بايد پس از كنترل قند، اقدام به جراحی نمايند.
  • افرادی كه دارای مشكلات قلبی و ريوی و عروقی هستند، پس از تاييد متخصص مربوطه مبنی بر بلامانع بودن عمل جراحی مي توانند اقدام به جراحی كنند.
  • بيماران مبتلا به بدخيمی های سينه و كسانی كه تحت درمان های شيمی درمانی و پرتودرمانی هستند نمي توانند جراحی زيبايی انجام دهند. البته اين عزيزان پس از كنترل بيماری و اتمام فرايند درمانی می توانند جهت بازسازی سينه و اصلاح دفورميتی ها اقدام نمايند.
  • افرادی كه مشكلات روحی و يا اختلال بادی ديسمورفی( خود زشت پنداری) دارند و يا برش های جراحی و نتايج كمتر از ايدآل برايشان پذيرفتنی نيست، نبايد اقدام به هيچ نوع جراحی زيبايی كنند.

هزينه جراحی سينه

همانطور كه توضيح داده شد جراحی سينه انواع مختلفی دارد كه به طور بسيار خلاصه اهم مطالب گفته شد. از آنجا كه برای هر بيمار از روش های مختلف و برش های  مختلف بايد استفاده كرد و با توجه به متغير بودن هزينه اتاق عمل و بستری و بيهوشی و مدت زمان عمل و قيمت پروتز و غيره، لازم است بيماران گرامی جهت ويزيت و معاينه حضوری مراجعه نمايند.

در پايان لازم به ذكر است كه بيماران گرامی بايستی در انتخاب جراح خود دقت فراوان داشته باشند و صرفا با مراجعه به يك فوق تخصص جراحی پلاستيك و زيبايی خوب در تهران اقدام به عمل جراحی نمايند.

انواع روش های جراحی زیبایی سینه

از جمله جراحی های زیبایی است که به منظور بهبود سایز، ظاهر و برجستگی و … در سینه ی خانم ها انجام می شود. جراحی سینه در زنان شامل جراحی زیبایی سینه و جراحی لیفت سینه  می باشد که انجام هر کدام از این نوع از جراحی دلایل مختلفی را دارد.

برخی از خانم ها احساس می کنند که دارای سینه های کوچکی نسبت به مابقی قسمت های بدنشان هستند پس خواهان افزایش سایز هایشان می باشند. در مقابل این گروه از خانمها ، نیز افرادی هستند که دارای سینه های بزرگی هستند و نیاز دارند تا جراحی زیبایی سینه برای کاهش سایز سینه هایشان انجام دهند.

در جراحی زیبایی سینه برش هایی زیر سینه، زیر بغل و یا هاله نوک سینه زده می شود که با توجه به نوع جراحی زیبایی میزان و جای جراحی متفاوت است. در خانم هایی که خواهان تغییر و افزایش سایز سینه های خود هستند و یا از فرم سینه خود راضی نیستند، جراحی لیفت سینه به کمک پروتز های سینه ای انجام می شود که با توجه به درخواست فرد، اندازه و فرم های مختلفی را دارد.

به طور کلی سه دسته کلی از جراحی های زیبایی که روی سینه انجام می شود (که ماموپلاستی نیز نامیده می شود) وجود دارد: جراحی بزرگ کردن سینه، جراحی کوچک کردن سینه و جراحی بازسازی سینه. در ادامه توضیحات مختصری را در رابطه با این سه دسته جراحی سینه برای شما آورده ایم.

جراحی زیبایی سینه

خانم هایی که دارای سینه های بزرگ، سنگین و نا متقارن هستند و از شرایط فیزیکی خود ناراضی هستند بیشتر از این جراحی زیبایی سینه استقبال می کنند.

وزن اضافی در سینه ها می تواند باعث ایجاد گردن درد، درد کمر، تحریکات پوستی، بی حسی و ضعف در قسمت هایی از بدن شود. با جراحی زیبایی سینه و کوچک کردن آن ها بخش بسیار زیادی از این موارد برطرف خواهد شد.

نکته قابل توجه این است که در این نوع از جراحی زیبایی تمام اعصاب موجود در سینه و نوک آن حفظ می گردد. برای برخی از خانم ها این سوال پیش می آید که آیا بعد از جراحی دیگر نمی توانند شیردهی را تجربه کنند؟ در این نوع از جراحی شریان های تولید شیر حفظ می گردد.

جراحی بزرگ کردن سینه (ماموپلاستی تقویت کننده)

جراحی بزرگ کردن سینه ها برای افزایش حجم، اندازه و ایجاد خط سینه در زنان انجام می شود. بسیاری از زنان به دلایل مختلفی برای بزرگ کردن سینه های خود تصمیم به انجام این جراحی می گیرند. برخی از زنان احساس می کنند که سینه هایشان خیلی کوچک است، برخی بعد دوران بارداری و شیردهی خود تمایل به بزرگ کردن سینه هایشان را دارند، برخی دیگر نیز تمایل دارند که عدم تقارن در اندازه یا حالت سینه هایشان را اصلاح کنند.

جراحی بزرگ کردن سینه با استفاده از پروتز هایی انجام می شود که در زیر یا روی ماهیچه های سینه قرار می گیرند. برش های جراحی را می توان در قسمت های زیر بغل، آرئولا (هاله اطراف نوک سینه) و یا در قسمت چین زیر سینه ایجاد کرد. به طور کلی، تمامی جراحی های بزرگ کردن سینه عمل های کم تهاجمی هستند. برای جراحی بزرگ کردن سینه زمانی که برش جراحی در قسمت زیر بغل ایجاد می شود، ممکن است در طول عمل از آندوسکوپ (لوله نازک با دوربین کوچک و نور) نیز استفاده شود.

پروتزهای سینه از یک پوسته سیلیکونی پر شده با آب نمک (پروتز های سالین) یا ژل سیلیکون تشکیل شده اند. زنان با نصب پروتز های آزمایشی اندازه دلخواه سینه های خود را تعیین می کنند.

جراحی بزرگ کردن سینه یک عمل نسبتاً ساده است. مانند هر عمل جراحی، عدم قطعیت و ریسک داشتن عوارض در این جراحی نیز مورد انتظار است. پیش از جراحی در رابطه با عوارض عمل و خواسته ها و انتظارات خود از نتیجه جراحی با پزشک خود صحبت کنید. مزایا، خطرات و روش های جایگزین جراحی را به دقت مورد بررسی قرار داده و همه جوانب کار را در نظر بگیرید. برای رسیدن به بهترین نتیجه حتما به یک جراح پلاستیک متخصص و کارآزموده مراجعه کنید.

پروتز سینه

پروتز سینه و یا ایمپلنت سینه از جنس سیلیکون های ژل مانند و یا آب نمکی است. سیلیکون های آب نمکی در بیشتر خانم ها استفاده می شود و سیلیکون های ژل مانند نیز در برخی از خانم ها که بعد از مشاوره با جراح زیبایی سینه خود، تصمیم به انجام جراحی پروتز سینه با استفاده از این نوع از پروتز ها گرفته اند، استفاده می شود.

جراحی کوچک کردن سینه

جراحی کوچک کردن سینه اغلب برای زنانی که سینه هایی بزرگ و سنگین دارند استفاده می شود تا عوارض و ناراحتی های قابل توجهی از جمله گردن درد، کمر درد و بی حسی یا ضعف ناشی از وزن سینه ها را با کوچک کردن سینه ها برطرف کنند. در طی این جراحی، پوست شل شده و اضافی، مقداری از چربی و بافت سینه برداشته می شود تا علاوه بر بهبود فرم سینه ها از وزن و اندازه آنها نیز کاسته شود.

 پس از جراحی کوچک کردن سینه ، ممکن است تغییراتی در احساس سینه و همچنین عدم توانایی در شیردهی فرد ایجاد شود. جراحی کوچک کردن سینه، می تواند زنان را از علائم ناشی از داشتن سینه های بزرگ برهاند و موجب بهبود اندام و حتی افزایش اعتماد به نفس آنها شود.

جراحی بازسازی سینه

جراحی بازسازی سینه اغلب در زنانی که تحت عمل جراحی ماستکتومی (جراحی تخلیه سینه به عنوان درمانی برای سرطان سینه انجام می شود) قرار می گیرند برای احیای سینه تا حد امکان انجام می شود.

این جراحی سینه را با ظاهر، خط و حجم دلخواه و متناسب بازسازی می کند. همچنین نوک پستان و آرئولا نیز بازسازی می شوند. اما متاسفانه احساس طبیعی پستان و عملکرد طبیعی پستان، مانند شیردهی، معمولاً وقتی عصب های حسی یا غدد و مجاری شیری برداشته شده یا به طور قابل توجهی آسیب دیده باشند، قابل احیا نیستند.

ظاهر، کانتور و حجم سینه را می توان با پروتز یا بافت بدن خود بیمار بازسازی کرد. در صورت استفاده از پروتز، اندازه پروتز متناسب با سینه دیگری که تحت ماستکتومی قرار نگرفته انتخاب می شود. در صورت امکان، پروتز زیر عضله سینه قرار می گیرد. همچنین می توان سینه را با استفاده از بافت بدن خود فرد، بازسازی کرد. گاهی اوقات می توان از قسمتی از دیواره تحتانی شکم برای این عمل استفاده کرد.

سایر گزینه های بافتی برای بازسازی اتولوگ (با استفاده از بافت بدن خود بیمار Autologous) عضله پشت و پوست یا چربی و ماهیچه برداشته شده از باسن است. گاهی اوقات برای ایجاد تقارن با سینه تازه بازسازی شده، ممکن است نیاز باشد روی سینه دیگری که تحت ماستکتومی قرار نگرفته هم جراحی انجام شود.

جراحی بازسازی سینه را می توان در هر زمان پس از انجام ماستکتومی انجام داد. این جراحی تاثیری در عود سرطان ندارد و به نظر نمی رسد که بر نظارت و مراقبت سرطان تأثیر بگذارد. با این حال، در مورد خودآزمایی پستان به شما آموزش داده می شود و همچنین دوره ها و تاریخ هایی برای مراجعه شما جهت انجام آزمایش ها و بررسی های لازم تعیین می شود تا مدام تحت نظر باشید.

لیفت سینه (ماستوپکسی)

در برخی از زنان، پوست به اندازه کافی قوی یا انعطاف پذیر نیست که بتواند وزن سینه ها را تحمل کند و همین امر باعث افتادگی سینه ها می شود. در این وضعیت که پتوز نامیده می شود، در مقایسه با بافت سینه پوست اضافی و شُل زیادی وجود دارد. در نتیجه برای لیفت سینه، پوست اضافی باید برداشته شود. چندین تکنیک جراحی برای عمل ماستوپکسی استفاده می شود که عبارتند از:

 الگوی وایز پترن (Wise pattern): در این تکنیک برشی به شکل لنگر در اطراف و قسمت زیر سینه ایجاد می شود.

 لژور: برشی در اطراف هاله نوک سینه و رو به پایین در این تکنیک توسط جراح ایجاد می شود.

 دونات یا پری آرئولار: در این تکنیک برش فقط در اطراف آرئولا ایجاد می شود.

این جراحی شامل درجاتی از جای زخم دائمی است، اما محصولاتی وجود دارند که می توانند در به حداقل رساندن ظاهر اسکار موثر بوده و کمک شایانی کنند.

خطرات احتمالی انواع جراحی های سینه

پر واضح است که هر نوع جراحی خطراتی را برای بیمار به دنبال خواهد داشت. جراحی های سینه نیز از این قاعده مستثنا نیستند و می توانند خطرات و عوارض خاص خود را برای برخی از زنان ایجاد کنند. اگرچه بسیاری از این عوارض رایج نیستند و تنها در برخی موارد و به ندرت اتفاق می افتند. درصد زیادی از این عوارض موقتی بوده و پس از گذشت یک دوره و بهبودی نسبی بیمار این عوارض نیز برطرف می شوند. برخی از خطرات و عوارض جانبی احتمالی در رابطه با انواع جراحی های سینه عبارتند از:

  • بروز حساسیت ها و مشکلات ناشی از مواد بیهوشی
  • احتمال خون ریزی در حین جراحی و یا بعد از عمل
  • امکان لخته شدن خون
  • تجمع مایع در سینه یا محل اهدا کننده (در تکنیک فلپ بافت)، همراه با تورم و درد
  • عفونت در محل های جراحی
  • مشکلات ترمیم زخم و باقی ماندن اسکار بیش از حد
  • ضعف و خستگی شدید
  • مرگ بافتی (نکروز) تمام یا بخشی از فلپ بافت، پوست یا چربی
  • بی حسی و یا تغییر در حس نوک سینه و سینه
  • برزو برخی مشکلات مانند از دست دادن قدرت عضلانی در محل اهدا کننده فلپ بافت
  • نیاز به جراحی یا جراحی های مجدد برای رفع مشکلات و عوارض پیش آمده
  • بروز عوارض یا تغییراتی در بازو (در جراحی بازسازی سینه، در همان سمت سینه ی بازسازی شده)
  • مشکلات مربوط به ایمپلنت سینه، مانند حرکت و جا به جایی، نشت محتویات پروتز، پارگی یا تشکیل بافت اسکار (انقباض کپسولی)
  • سینه های ناهموار یا نا متقارن

دوران نقاهت پس از انواع جراحی های سینه

احتمالاً به مدت یک یا 2 هفته پس از جراحی سینه احساس ضعف، خستگی و درد خواهید داشت. در رابطه با جراحی فلپ سینه که در آن علاوه بر برش های سینه، برش و زخم در قسمت اهدا کننده نیز وجود دارد، این مدت کمی طولانی تر خواهد بود. پزشک برای کمک به کنترل درد و سایر عوارض و ناراحتی های شما داروهایی را برایتان تجویز خواهد کرد.

بسته به نوع جراحی که دارید، به احتمال زیاد می توانید ظرف چند روز از بیمارستان ترخیص شده و به خانه برگردید. ممکن است بسته به شرایط و نوع عمل شما لازم باشد که یک یا چند لوله ی زهکشی برای شما در اطراف محل برش ها تعبیه شوند. درناژ یا لوله زهکشی، لوله کوچکی است که در زخم قرار داده می شود تا ترشحات و مایعات اضافی را که ممکن است در محل برش ها جمع شوند را در دوران نقاهت از محل جراحی تخلیه و خارج کند.

در بیشتر موارد، مایع به داخل یک توپ توخالی کوچک تخلیه می‌شود که نحوه تخلیه آن، قبل از خروج از بیمارستان به بیمار یاد داده می شود. بسته به مقدار مایعی که در روز جمع می‌شود، پزشک تصمیم می‌گیرد چه زمانی می‌توان لوله های زهکشی را با خیال راحت خارج کرد.

دستورالعمل های پزشک خود را در مورد مراقبت از زخم و تخلیه مایعات خارج شده از زخم ها دنبال کنید. همچنین حتماً از پزشک خود درا رابطه با نوع لباس طبی مخصوص بعد از جراحی سینه سوال کنید. هر گونه نگرانی یا سوالی که دارید را می توانید از پزشک خود بپرسید.

مراقبت های بعد جراحی زیبایی سینه

زیرا در روزهای اولیه نیز به دلیل انجام جراحی, عضله ها مقداری از قدرت خود را برای نگهداری سینه از دست داده اند و یا در صورتی که از پروتز ها استفاده شده است نیز ثابت نگه داشتن آن ها بسیار ضروری است. بعد از جراحی زیبایی سینه، سینه ها توسط جراح پلاستیک با باند های معمولی یا کششی کاملا بسته می شود.

بعد از انجام جراحی زیبایی فرد نیاز به استراحت و معاینه توسط پزشک دارد. ممکن است پزشک بعد از معاینه اجازه مرخص شدن بعد از یک ساعت از جراحی را به فرد بدهد. در برخی از موارد ممکن است نیاز باشد تا فرد بیشتر از یک ساعت تحت نظر پزشک باشد.

قبل از ترک بیمارستان از پزشک خود تمامی مراقبت ها و مواردی را که باید به آن توجه شود را دریافت نمایید زیرا در بهبود هر چه سریع تر زخم ها موثر است. داشتن ورزش های سبک مانند پیاده روی بسیار مفید است و باعث کاهش تورم و درد نیز می شود. تعویض مرتب پانسمان نیز با توجه به نظر پزشک انجام شود.

منبع:

https://noorabeauty.com/عملية-تجميل-الثدي/