نوار شیشه اتومبیل اصلی و مرغوب چه ویژگی هایی دارد؟

در این مقاله میخواهیم در مورد نشانه های نوار شیشه اتومبیل اصلی و مرغوب صحبت کنیم و ویژگی ها و مواد تشکیل دهنده آن را بشناسیم.

نوار شیشه چیست؟

در ابتدا باید بدانیم که نوار شیشه اتومبیل چیست. به لاستیکی که دور تا دور شیشه های اتومبیل نصب می شود، نوار شیشه می گویند.

 لاستیک اطراف شیشه خودرو باید آن را در برابر شرایط مختلف آب و هوایی عایق کند. به عنوان یک قاعده کلی، نوار شیشه باید از سه ماده اصلی تشکیل شده باشد، به طوری که این سه ماده اصلی در تولید نوار شیشه ماشین  وجود نداشته باشد، قطعاً فیک و تقلبی است، این سه ماده عبارتند از:

  1. پلیمر سوم اتیلن
  2. پروپیلن
  3. مونومر DN 2.

در نظر داشته باشید که نوار شیشه پس از ولکانیزاسیون (نوعی واکنش شیمیایی که در اثر مخلوط شدن مواد تشکیل دهنده لاستیک با گوگرد، به وجود می آید.) نباید حاوی مواد و منافذ خارجی باشد و در ساختار آن نقص ریخته گری وجود نداشته باشد.

برای تشخیص نوار شیشه خودرو اصلی از تقلبی به این نکته توجه داشته باشید که این نوارها معمولا مشکی هستند اما در صورت درخواست سفارشی، سازنده می تواند آن را در رنگ های مختلف تولید و به بازار عرضه کند.

نکته دیگری که در تشخیص  نوار شیشه اتومبیل اصلی باید در نظر گرفت این است که این لاستیک به هیچ وجه نباید باعث آلودگی رنگی شود یعنی نباید رنگ پس بدهد. همچنین نباید باعث خوردگی مواد مجاور یا شوره در سطح آن شود و اگر هر یک از علائم ذکر شده را مشاهده کردید بدانید که قطعا نوار شیشه خریداری شده تقلبی است.

در نظر داشته باشید که نوار شیشه و نوارهای دور درب خودرو به عنوان عایق استفاده می شود و برای افراد اهمیت چندانی ندارد اما در کل هر چه عمر خودرو بیشتر باشد عملکرد صحیح آن بیشتر دیده می شود. در نظر داشته باشید که اگر نوار دور شیشه عملکرد خود را از دست بدهد اثرات مضری برای خودرو خواهد داشت به عنوان مثال باعث ایجاد زنگ زدگی در بدنه خودرو می شود.

کار اصلی نوار دور شیشه ماشین

همانطور که در بالا ذکر شد وظیفه این نوار عایق بندی درزها است که در نگاه اول این عملکرد بسیار ناچیز است اما قطعا اینطور نیست.

یکی دیگر از ویژگی های مهم نوار شیشه جلو، جلوگیری از ضربه، به درب است. اما اگر این نوارها خاصیت خود را از دست بدهند، نتیجه خمیدگی نسبی درب،  ناشی از حرکت در محیط های ناهموار و روی سطوح ناهموار خواهد بود. توجه داشته باشید که این فرآیند برای عایق کاری شیشه بسیار مهم است، بنابراین اگر این نوارها به دلیل نصب نامناسب در شرکت یا عوامل محیطی با مشکل مواجه شوند، مطمئناً عواقب آن به گردن مالک خودرو خواهد افتاد و قطعاً اگر این مشکل وجود داشته باشد به مرور زمان مشکلات بیشتری برای خودرو ایجاد می کند.

البته اگر مشکل از نوار شیشه ای مخصوصا در شیشه های اصلی عقب و جلوی خودرو باشد، آب به ستون های اصلی خودرو نفوذ می کند. حتی اگر این نفوذ کم باشد به راحتی می تواند در دراز مدت منجر به تجمع مقادیر زیادی آب، کثیفی و گرد و غبار شود و این عوامل قطعا روند خوردگی و زنگ زدگی در ستون های خودرو را تسریع می کند.

در نظر داشته باشید که تعمیر این نقاط یکی از سخت ترین کارها در خودرو است، به خصوص در خودروهای کلاسیک که این نقاط کاملا غیر قابل دسترس هستند. البته اگر مشکل از شیشه جلوی خودرو باشد، مطمئناً آب در کف خودرو جمع می شود که مشکل دیگری ایجاد می کند. این آب بدون شک در فصول  نسبتا سرد در کف خودرو می ماند، بنابراین به دلیل میزان کم تبخیر در این فصل از سال، کف خودرو پوسیده و زنگ می زند که مشکل بزرگی است.

در نظر داشته باشید که خشک شدن نوار شیشه ای و خراب شدن آن نیز مشکل بسیار مهمی در عایق کاری شیشه های خودرو است. دلیل این مشکلات قطعا ارتباط مستقیم آن با عوامل محیطی مانند آب، باران، سرما و نور خورشید است. بنابراین به مرور زمان نوار شیشه بر اثر این عوامل خاصیت اولیه خود را از دست می دهد و ترک برمی دارد. وقتی نوار شیشه ماشین ترک می خورد، ساختار آن کاملا آسیب پذیر می شود و به سرعت از بین می رود.

روش های مراقبت از نوار شیشه اتومبیل

بهترین راه برای افزایش طول عمر شیشه جلوی خودرو این است که آن را با روغن اشباع کنید. به خاطر داشته باشید که حتی بهترین مواد روغنی نیز به دلیل ساختار روغنی خود آلاینده های محیطی مانند گرد و غبار را جذب می کنند، بنابراین بهترین و موثرترین راه برای سالم نگه داشتن آن تمیز نگه داشتن خودرو است.

حتی اگر گرد و غبار روی این روغن ها ننشیند، به دلیل ساختار روغنی- بنزینی این روغن ها، مطمئناً باعث خوردگی طولانی مدت لاستیک ها به خصوص لبه های شیشه جلو می شود که بسیار نازک و حساس هستند و بسیار در برابر این عوامل حساس هستند.

به یاد داشته باشید که وقتی این نوار شیشه ماشین آسیب می بیند، در واقع هیچ راهی جز تعویض برای آنها وجود ندارد، البته تعویض این نوارهای عایق با نوارهای جدید بسیار آسان است، تنها مشکل این است که نوار اصلی را از جعلی تشخیص دهید. که راه های شناخت نوار شیشه اتومبیل اصلی از جعلی را پیش از این ذکر کردیم.

برخی از صاحبان خودرو از نوارهای متریک برای جایگزینی لاستیک های اطراف شیشه استفاده می کنند، اما بیشتر این نوارهای متریک برای خودروهای کلاسیک هستند و بهترین راه برای خودروهای مدرن، عایق کاری  به وسیله نوارهای  عایق مخصوص همان خودرو است.

در نظر داشته باشید که این عایق ها کمترین صدا را در خودرو ایجاد می کنند و هر سازنده ای این عایق ها را به روش خاصی ساخته و نصب می کند. اما خرید از مراکزی که دارای کارشناسان و مشاوران خبره باشد، به نفع شماست. زیرا هم از اصالت کالای خریداری شده اطمینان حاصل می کنید و هم اینکه کار نصب کردن آن، به دست یک متخصص به روش اصولی انجام می شود.

خروج از نسخه موبایل