پردرآمدترین شاخه های عکاسی کدامند؟

15 شاخه پردرآمد عکاسی برای فریلنسرها

چگونه عکاس شویم؟ آیا تا به حال در مورد عکاسی و پر درآمدترین شاخه های آن فکر کرده‌اید؟ با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید تا برخی از شاخه‌های پردرآمد عکاسی را به شما معرفی کنیم.

 

1-      عکاسی برای شبکه‌های اجتماعی

این شاخه یکی از بزرگترین و پر درآمدترین شاخه های عکاسی است. امروزه هر فرد در معرض هزاران عکس و تبلیغات مختلف قرار می‌گیرد. این بدین معنی است که اگر به فکر پیشرفت خود هستید حتما باید در شبکه‌های اجتماعی حضور داشته باشید. معمولا مشتری‌ها به شرکت‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی حضور فعال دارند، اعتماد بیشتری می‌کنند. به همین دلیل عکاسی برای شبکه‌های اجتماعی طرفداران خیلی زیادی دارد. این سبک از عکاسی هر روز در حال پیشرفت است و هر روزه مشتریان بیشتری پیدا می‌کند.

نحوه کسب درآمد از طریق عکاسی : همانطور که گفته شد، این سبک عکاسی درآمد بسیار زیادی دارد. شما می‌توانید با کسب و کارهای محلی کار کنید. برای مثال می‌توانید یک قرارداد یک ساله ببندید تا هر سه ماه یک بار از فروشگاه و محصولات آن‌ها عکاسی کنید. می‌توانید با ارائه تخفیف نیز آن‌ها را به بستن این نوع قرارداد ترغیب کنید.

برای مثال تصور کنید که حق‌الزحمه شما برای هر جلسه عکاسی 250 هزار تومان است. به جای اینکه 1 میلیون تومان از مشتری خود بگیرید، می‌توانید یک قرارداد یکساله ببندید و مبلغ قرارداد را به 800 هزار تومان کاهش دهید. تبلیغات جزء جدانشدنی کسب و کارهای امروزی است و بخشی از بودجه سالیانه خود را به همین مورد اختصاص می‌دهند. به همین خاطر از چنین پیشنهاداتی استقبال می‌کنند.

2- عکاسی خانوادگی/پرتره

عکاسی پرتره/خانوادگی یکی از متداول‌ترین و پر درآمدترین شاخه های عکاسی است. در صورتی که این سبک را برای کار انتخاب کنید، به سرعت می‌توانید مشتری پیدا کنید. این نوع عکاسی به شدت طرفدار دارد زیرا خانواده‌ها هر ساله در حال گسترش هستند و مردم عاشق این هستند که عکس‌های خود را به صورت آنلاین به اشتراک بگذارند.

نحوه کسب درآمد: تبلیغات محلی و یا تبلیغات از طریق اینستاگرام و فیسبوک؛ به تمام فامیل و دوستان خود بگویید که عکاسی پرتره و عکاسی خانوادگی انجام می‌دهید و برای شروع کار تخفیف‌های خوب در نظر بگیرید. این شاخه‌ی عکاسی فریلنس به شدت وابسته به نحوه‌ی حرف زدن شماست و باید تلاش کنید، جلسه را برای مشتری لذت‌بخش‌تر کنید. به همین خاطر باید به خوبی مشتری را درک کنید و احساسات او را حدس بزنید. شما می توانید دوره های آموزش عکاسی پرتره را نیز برگزار کنید.

3- عکاسی از مهمانی‌ها (عروسی، تولد و…)

مردم هر روز در حال برنامه‌ریزی رویدادها و مهمانی‌های جدید هستند و در تمام آن‌ها به کمک یک عکاس نیاز دارند تا لحظات آن‌ها را ثبت کند. کسب تخصص در این سبک عکاسی علاوه بر کسب درآمد امکان ساخت روابط بیشتر را برای شما فراهم می‌کند.

نحوه کسب درآمد: صحبت کردن! به همه بگوئید که شما در این زمینه از عکاسی فعال هستید و می‌توانید از مهمانی‌های آن‌ها عکاسی کنید. شما می‌توانید برای هر جلسه عکاسی قیمت تعیین کنید و یا برای هر شات یک قیمت خاص معین کنید.

در نظر داشته باشید که این سبک عکاسی خیلی سخت‌تر از سبک‌های دیگر است. سوژه‌ها ممکن است نسبت به حالت عادی استرس بیشتری داشته باشند و از آن‌جایی که شما هم وقت زیادی ندارید، این سبک عکاسی ممکن است خیلی برای شما سخت باشد. شما می‌توانید برای کسب درآمد بیشتر در شبکه‌های اجتماعی مختلف تبلیغ کنید و یا از مراسمات دوستان و فامیل‌های خودتان عکاسی کنید. همچنین می‌توانید به عنوان عکاس دوم هم در مهمانی‌ها فعالیت داشته باشید.

4- عکاسی مد

عکاسی مد به صورت فریلنس ممکن است خیلی سخت باشد زیرا این سبک عکاسی جامعه هدف خیلی کوچکی دارد، اما در عین حال افراد مشهوری در آن مشغول به کار هستند. در صورتی که عاشق مد و فشن هستید، این سبک می‌تواند یکی از پر درآمدترین شاخه های عکاسی باشد.

نحوه کسب درآمد: در صورتی که وارد عرصه‌ی عکاسی مد شوید می‌توانید درآمد بسیار زیادی کسب کنید. در صورتی که کار خود را تازه شروع کرده‌اید، با فروشگاه‌های لباس محلی شروع کنید. در صورتی که بودجه کافی برای این کار نداشتند، از مهارت‌های مذاکره خودتان استفاده کنید. برای مثال می‌توانید برای یک ساعت عکاسی، از آن‌ها یک تخفیف 50 درصدی دریافت کنید. به کار کردن و پیدا کردن مدل‌های جدید ادامه دهید و حتما عکس‌های خود را در شبکه‌های اجتماعی مختلف به اشتراک بگذارید.

5- عکاسی منظره

عکاسی منظره یکی از بهترین سبک‌های عکاسی برای افرادی است که عاشق عکاسی به صورت تنهایی هستند و می خواهند دوره آموزش عکاسی مقدماتی را در یک شاخه خاص بگذرانند. یک منظره‌ی طبیعی یا شهری زیبا هیچوقت قدیمی نخواهد شد. شما می‌توانید این عکس‌ها را روی اقلام مختلفی مثل تقویم یا کارت پستال چاپ کنید و یا آن‌ها را به صورت جداگانه بفروشید.

نحوه کسب درآمد: کسب درآمد ثابت از عکاسی منظره کار سختی است اما هیچوقت غیرممکن نیست. در صورتی که می‌خواهید این سبک را ادامه دهید چند عکس خیلی خوب بگیرید و آن‌ها را به فروشگاه‌های لوازم هنری نزدیک خودتان ببرید. مردم عاشق دیدن عکس‌هایی هستند که از مکان‌های طبیعی مورد علاقه‌شان گرفته شده‌اند. سعی کنید تصاویر خودتان را به دوستان یا فامیل‌های خود هدیه دهید و یا یکی از آن‌ها را به یک رویداد خیریه اهدا کنید. دوست نداشتن عکس‌های منظره کار خیلی سختی است.

6- عکاسی از مدارس

اکثر مدارس به یک عکاس نیاز دارند تا در پایان سال از دانش آموزان عکس بگیرد. حجم این کار می‌تواند خیلی زیاد باشد و به برنامه‌ریزی زیادی نیاز داشته باشد. این سبک علاوه بر اینکه درآمد خیلی زیادی برای شما خواهد داشت، باعث برقراری ارتباط بین شما و هزاران خانواده‌ی مختلف خواهد شد. سعی کنید خیلی سریع کار کنید و در صورت امکان از یک دستیار کمک بگیرید.

نحوه کسب درآمد: به مدارس محل خودتان مراجعه کنید و به آن‌ها پیشنهاد دهید که عکاسی را بدون هیچگونه هزینه‌ای انجام می‌دهید و فقط برای چاپ عکس‌ها پول می‌گیرید. این کار می‌تواند ریسک زیادی به همراه داشته باشد زیرا فقط بعد از اینکه عکس‌های موردنیاز خود را گرفتید متوجه خواهید شد که چه تعداد عکس پرینت خواهید کرد. در مقابل در صورتی که همه چیز به خوبی پیش برود شما می‌توانید درآمد خیلی زیادی کسب کنید.

7- عکاسی حیات وحش

عکاسی حیات وحش و عکاسی منظره در یک دسته‌بندی قرار می‌گیرند. مردم هیچوقت از دیدن یک پروانه‌ی زیبا و یا یک گله فیل خسته نمی‌شوند. خیلی از مردم این دست عکس‌‌ها را می‌خرند تا روی دیوار آویزان کنند و یا روی پس زمینه کامپیوتر خود قرار دهند.

نحوه کسب درآمد: شما می‌توانید درست مانند عکس‌های طبیعت این دسته عکس‌ها را هم روی تقویم و کارت پستال چاپ کنید و یا آن‌ها را به صورت جداگانه به فروش برسانید. همچنین می‌توانید عکس‌های خود را به سازمان‌های حامی محیط زیست هم بفروشید.

8- فتوژورنالیسم

فتوژورنالیسم یا عکاسی خبری نیز یکی دیگر از پر درآمدترین شاخه های عکاسی است. این نوع عکاسی فریلنس به شدت به خبر وابسته است. این اخبار می‌تواند سیاست‌های بین‌المللی، مستند یا عکاسی خیابانی باشد و عکس‌های گرفته شده معمولا در روزنامه‌ها و مجلات مختلف چاپ می‌شوند. برخی از مشهورترین عکس‌های خبری در جنگ‌های مختلف، مثل جنگ ویتنام گرفته شده‌اند.

نحوه کسب درآمد: روزنامه‌ها، مجلات و ژورنال‌های مختلف برخی از مکان‌هایی هستند که می‌توانید برای آن‌ها کار کنید، زیرا معمولا به دنبال محتوای تصویری هستند. کلید فعالیت در فتوژورنالیسم کار مداوم و تمرکز روی یک گروه مخاطب خاص است.

9- عکاسی املاک

مطمئنا اطراف محل زندگی شما املاک مسکونی و تجاری خیلی زیادی وجود دارد. این خانه‌ها و فضاهای تجاری به صورت روزمره خرید و فروش می‌شوند و هر کارشناس املاکی ارزش یک عکس حرفه‌ای را می‌داند.

نحوه کسب درآمد: به دفاتر املاک محلی مراجعه کنید و خدمات خودتان را به آن‌ها پیشنهاد دهید. در صورتی که تازه‌کار هستید می‌توانید برای شروع یک قیمت کمتر پیشنهاد دهید. خیلی از دفاتر املاک یک بودجه اختصاصی برای عکاسی حرفه‌ای دارند. یکی دیگر از نقاط خیلی خوب برای پیدا کردن کار، افرادی هستند که اقامتگاه‌های محلی را اجاره می‌دهند. مردم معمولا شانس بازدید از این اقامتگاه‌ها را ندارند و وجود عکس حرفه‌ای از آن‌ها خیلی مهم است.

10- عکاسی از حیوانات خانگی

ما همه حیوانات خانگی زیبا و بانمک خودمان را دوست داریم و خیلی از مردم دوست دارند با حیوانات خانگی یا از آن‌ها عکس بگیرند. حیوانات خانگی برای خیلی از افراد نقش یکی از اعضای خانواده را دارند و حاضرند درست به اندازه‌ی فرزندان خودشان برای عکاسی از آن‌ها نیز پول پرداخت کنند.

نحوه کسب درآمد: تقویم‌هایی که عکس حیوانات خانگی روی آن‌ها چاپ شده است خیلی محبوب هستند و عکاسی پرتره از حیوانات خانگی به همراه صاحبان آن‌ها نیز طرفداران خود را دارد. می‌توانید برای پیدا کردن مشتری در شبکه‌های اجتماعی تبلیغ کنید و یا تبلیغات چاپی خود را در اطراف پناهگاه‌های حیوانات و دامپزشکی‌ها نصب کنید. در صورتی که وقت کافی هم دارید می‌توانید از حیوانات داخل پناهگاه‌ها عکس بگیرید تا روی وبسایت پناهگاه قرار بگیرد.

11- عکاسی از محصول

امروزه افراد خیلی زیادی محصولات خود را به صورت آنلاین به فروش می‌رسانند. فروش آنلاین نیز به شدت به عکس‌های حرفه‌ای نیاز دارد. اینجاست که شما به عنوان یک عکاس حرفه‌ای کار خود را آغاز می‌کنید.

نحوه کسب درآمد: به کسب و کارهای محلی شهر خودتان مراجعه کنید و با دوستان و آشنایان درمورد کاری که انجام می‌دهید صحبت کنید. به کسب و کارهای محلی پیشنهاد دهید که با درصد تخفیف زیادی از محصولات آن‌ها عکس می‌گیرید. ملاقات افراد جدید و کار روی پروژه‌های جدید می‌تواند کار بسیار لذت‌بخشی باشد. در صورتی که بتوانید عکس‌های باکیفیتی بگیرید و خدمات خوبی به مشتری‌ها ارائه دهید، آن‌ها درمورد شما با کسب و کارهای دیگر صحبت می‌کنند و مشتریان جدیدتری به دست خواهید آورد.

12- عکاسی ورزشی

عکاسی از رویدادهای ورزشی می‌تواند روش خیلی جالبی برای دیده شدن توانایی‌های شما در سطح جامعه باشد. فرقی ندارد که شما یک عکاس حرفه‌ای هستید یا آماتور، عکاسی ورزشی یکی از پویاترین شاخه‌های عکاسی فریلنس است.

نحوه کسب درآمد: می‌توانید کار خود را با عکاسی از تیم ورزش مدرسه فرزندتان شروع کنید. پدر و مادرها عاشق این هستند که عکس فرزندان خود را ببینند. در صورتی هم که طرفدار نوع خاصی از ورزش هستید، می‌توانید در زمان مشاهده مسابقات دوربین خودتان را به همراه داشته باشید. شما می‌توانید عکس‌های گرفته شده را به خبرگزاری‌های ورزشی یا خود تیم بفروشید.

13- عکاسی هوایی

مردم هر روز بیشتر از قبل به عکاسی هوایی علاقه‌مند می‌شوند و به همین خاطر این سبک عکاسی یکی از پر درآمدترین شاخه های عکاسی است. خیلی از مردم فکر می‌کنند که پهپاد فقط برای فیلمبرداری کاربرد دارد اما لزوما اینگونه نیست. دفاتر املاک، هتل‌ها، جوامع علاقه‌مند به تاریخ و شرکت‌های گردشگری از این پرسپکتیو جدید به شدت استقبال می‌کنند. اینکه بتوان منظره‌ی خاصی را از بالا دید، می‌تواند خیلی لذت‌بخش باشد.

نحوه کسب درآمد: عکاس‌های خیلی کمی به عکاسی هوایی و یا عکاسی با پهپاد مشغول هستند. به همین خاطر این شاخه‌ی عکاسی می‌تواند شما را به خوبی از دیگر عکاس‌ها متمایز کند. شما حتی می‌توانید عکس‌های خودتان را چاپ کنید و آن‌ها را به صورت آنلاین به فروش برساند.

14- عکاسی از غذا

همه‌ی ما عاشق غذاهایی هستیم که زیبا هستند و دوست داریم تصاویر آن‌ها را مشاهده کنیم. رستوران‌ها نیز متوجه این موضوع شده‌اند و به عکس غذاهای خودشان برای شبکه‌های اجتماعی نیاز دارند. عکاسی غذا و انتشار آن در شبکه‌های اجتماعی یکی از بهترین راه‌ها برای جذب مشتری است و مطمئنا رستوران‌ها یک بودجه مشخص برای این موضوع کنار گذاشته‌اند.

نحوه کسب درآمد: این روش می‌تواند کمی عجیب به نظر برسد اما در خیلی از موارد جواب می‌دهد. زمان‌هایی که به یک رستوران یا کافه مراجعه می‌کنید، دوربین خودتان را همراه داشته باشید و چند عکس مختلف از غذاهایی که می‌خورید بگیرید. سپس در صورتی که عکس‌های گرفته شده کیفیت لازم را داشتند، آن‌ها را برای صفحه‌ی اینستاگرام رستوران ارسال کنید و از رستوران/کافه برای تجربه خوبی که به شما ارائه دادند، تشکر کنید.

ابعاد عکس را به دقت تنظیم کنید و به آن‌ها بگوئید که می‌توانند از آن برای شبکه‌های اجتماعی استفاده کنند. درنهایت به آن‌ها بگوئید که در صورت نیاز می‌توانید برای عکاسی از غذاها به آن‌ها کمک کنید. معمولا رستوران‌ها پس از اینکه تفاوت کیفیت عکس‌های شما و دیگر عکس‌ها را می‌بینند به کار با شما علاقه‌مند خواند شد.

15- عکاسی مسافرتی

همه‌ی ما حداقل یکبار به سفر دور دنیا و عکاسی از جاهای مختلف فکر کرده‌ایم. این کار مقداری سخت است اما غیرممکن نیست. فقط کافیست در سفر بعدی دوربین خود را به همراه داشته باشید. قبول دارم که به همراه داشتن دوربین می‌تواند کار سختی باشد اما مطمئن باشید که ارزشش را دارد.

نحوه کسب درآمد: بلاگ‌های سفر همیشه به دنبال کسب درآمد هستند. برخی شرکت‌ها و آژانس‌های مسافرتی هم برای عکس گرفتن از مکان‌های مختلف کشور به شما پول می‌دهند. همچنین می‌توانید کمی خلاق باشید و پروژه شخصی خودتان را آغاز کنید.

 

بازار کار کدام گرایش شغل عکاسی داغ تر است؟

بازار کار کدام گرایش شغل عکاسی داغ تر است؟ رشته های شاخه هنر همیشه طرفداران خاص خود را داشته اند، یکی از این رشته ها، رشته عکاسی است که جوانان زیادی این رشته را برای شغل حرفه ای آینده خود انتخاب می کنند، البته خیلی ها هم از مهارت های خود در این رشته، برای زندگی شخصی شان استفاده می کنند. معمولا متقاضیان شرکت در کنکور هنر تعدادشان خیلی از دیگر رشته ها کمتر است، که این موضوع بیشتر به دلیل آینده شغلی گرایش های هنر می باشد.

در ادامه این مقاله امروز با کارشناسان شوت شات همراه باشید تا درباره بازار کار و انواع گرایش مختلف شغل عکاسی بیشتر بدانیم… شوت شات به عنوان سایت کاریابی آنلاین به خوبی با نیاز های بازار کار این رشته آشنایی دارد و می داند کارفرما ها به دنبال چه نیروهایی هستند.

بازار کار رشته عکاسی در ایران چگونه است؟

برای اینکه مهارت های رشته عکاسی را فرا بگیرید، لزومی ندارد حتما به دانشگاه بروید و از طریق وادی آکادمیک این رشته را دنبال کنید. درواقع به راحتی می توانید در دوره های عکاسی که در موسسات خصوصی و معتبر برگزار می شوند، شرکت کنید. با ورود شما به ای رشته می توانید در یکی از شاخه های زیر مشغول به کار شوید:

خیلی ها به این فکر می کنند که آیا می توان از طریق عکاسی کسب درآمد هم کرد؟ و آیا این حرفه کفاف خرج و مخارج این روز ها را می دهد یا خیر؟ پاسخ به این سوال مثبت است، اما به شرطی که دانش و مهارت های خود را در این زمینه تقویت کنید. درواقع هرچه مهارت تان در این رشته بیشتر باشد و با استعداد تر عمل کنید، در این کسب و کار موفق تر هم خواهید بود.

اما این را هم در نظر بگیرید که تهیه تجهیزات عکاسی حرفه بسیار هزینه دارد و تا قبل از اینکه کسب و کار تان رونق بگیرد مجبور خواهید بود که هزینه های زیادی پرداخت کنید. شاید به همین دلیل است که متخصصان این رشته هر روز کمتر و کمتر می شوند. اما شما می توانید از این آب گلالود ماهی بگیرید و در اوضاعی که کمتر کسی به اصول عکاسی حرفه ای آشنایی دارد، شما با کسب مهارت و تخصص های ویژه آن، حرفه ای شده و مشتری های بیشتری را جذب کنید.

آنچه ما در شوت شات در آگهی استخدام عکاسی دیده ایم نشان می دهد که بازار کار عکاسی در کشور تغییر کرده است و رو به بهبودی است. شاید تا قبل از این بازار کار عکاسی در کشورمان داغ نبود. اما در این روز ها که بسیاری از جوانان به دنبال ثبت خاطرات مراحل ازدواج شان هستند، شما به عنوان عکاس تشریفات می توانید پول خیلی خوبی درآورید.

این شغل این روز ها یکی از پر درآمدترین مشاغل است. ضمن اینکه عکاسی تبلیغاتی هم بیش از گذشته در ایران اهمیت پیدا کرده است. از آنجایی که بیشتر خرید ها اینترنتی شده است و مردم بیشتر زمان خود را در فضای مجازی سپری می کنند، ثبت تصاویر محصولات و خدمات یکی از جذاب ترین مشاغل این روز ها و البته پردرآمد ترین ها است. این روز ها در آگهی کاریابی بیشتر شاهد همین موارد هستیم که معمولا بسیاری از انواع گرایش شغل عکاسی را شامل می شوند.

    ورود به حوزه های خبری و صدا سیما هم در حرفه عکاسی می تواند یک شغل پردرآمد برای شما به همراه داشته باشد.

علاوه بر این، این روز ها سایت های خبری، کانال های خبری و دیگر بستر های آنلاین همه به تصاویری نیاز دارند که حرفه ای و به روز باشند، که شما به عنوان یک عکاس حرفه ای می توانید نیاز آن ها را برورده سازید. حتی اگر هیچ کدام از این کار ها را هم نکردید، می توانید آموخته های خود را در این رشته، با دیگران به اشتراک گذارید و با آموزش دادن، کسب درآمد کنید.

پس می بینید که به نسبت گذشته عکاسی در کشور ما اهمیت بیشتری پیدا کرده است و می تواند یک شغل پردرآمدی برای شما باشد. البته باز هم خاطر نشان می کنیم که تمام موفقیت شما در این حرفه به تلاش و پشتکار شما بستگی دارد و باید خلاقانه و پویا به دنبال این حرفه بروید. یادتان باشد درآمد شما به عنوان عکاس به مسائل و موضوعات مختلفی بستگی دارد، که یا می تواند ساعتی باشد و یا قراردادی.

یا حتی به عنوان عکاس در شرکتی استخدام شوید و حقوق ثابت و دائمی دریافت کنید. اگه به تازگی می خواهید وارد این حرفه شوید، باید بدانید کم تجربه بودن شما باعث می شود، درآمدتان آنچنان نباشد. اما صبور باشید و سعی کنید با کسب تجربه و ثبت تصاویر ویژه رزومه خود را برای آینده ای بهتر پربار تر کنید و البته به کمک سیستم رزومه ساز آنلاین شوت شات، رزومه خود را برای ورود به بازار کار این حرفه آماده کنید.

در ادامه به توضیح اجمالی درباره گرایش های مختلف عکاسی می پردازیم…

عکاسی تبلیغاتی

تبلیغات به عنوانی یکی از گرایش شغل عکاسی در سال های گذشته جایگاه بسیار ویژه ای پیدا کرده است و روز به روز نیز در حال پیشرفت است. تبلیغات مدرن جایش را به تبلیغات سنتی داده است و هروز شاهد تبلیغات عجیب و خلاقانه هستیم که همه را مجذوب خود می کنند. خوشبختانه پیشرفت تکنولوژی هم همگام با تبلیغات مدرن بوده است و این دو دست در دست یکدیگر آثار هنری خرق العاده ای را خلق کرده اند. در عکاسی تبلیغاتی می توانید روی مد، غذا، تکنولوژی و یا هر چیز دیگری متمرکز شوید و تخصص اصلی وحرفه ای خود را پیدا کرده و دنبال کنید.

با وجود دوربین های دیجیتال، عکاسی تبلیغاتی رنگ و لعابی جدید به خود گرفته است و با ورود جلوه های ویژه به تبلیغات این حرفه جذاب تر از قبل شده است. عکس ها امروزه برای کسب و کار های مختلف به مانند هویت آن ها می مانند و درست با همین تصاویر است که مخاطبین و مشتری ها را جذب خود می کنند. در این روز ها که تب تبلیغات داغ است، تخصص شما در این زمینه می تواند منبع درآمد عالی باشد.

عکاسی صنعتی

عکاسی صنعتی هم که یک گرایش شغل عکاسی دیگر است معمولا از صنایع مختلف کارخانه ها و ماشین آلات گرفته می شود، اما انتظار می رود که عکاسی صنعتی دارای ویژگی های عکاسی تبلیغاتی هم باشند تا به نتیجه دلخواه برسند.

نکات بسیاری می توانند روی کیفیت عکاسی صنعتی تاثیر گذارند و ضروری است که قبل از عکاسی به خوبی با آن صنعت و اهداف کاریش آشنا باشید و درباره تمامی جزئیاتی که مدیر عامل یا کارفرما می خواهد در عکاسی صنعتی نشان داده شود، صحبت کنید. این حرفه در حوزه صنعت و تجارت یکی از اصلی ترین رقابت ها به شمار می آید و دوشادوش عکاسی تبلیغاتی حرکت می کند.

تاریخچه عکاسی صنعتی به سال ها پیش بر می گردد، اما با ظهور تکنولوژی های پیشرفته و البته نفوذ دستگاه های دیجیتال و هوشمند در زندگی ما، اهمیت آن دو چندان شد. تا جایی که تمامی کسب و کار های موفق امروزی به دنبال استفاده از عکس های باکیفیت با ماهیت تجاری و صنعتی هستند تا به کمک آن ها به نوعی خدمات و کالا های شان را برای فروش در رسانه های قدرتمند امروزی نمایش دهند.

عکس های صنعتی هدف شان نشان دادن ماهیت کالا و خدمات و ویژگی های آن ها را دارند. به هر حال عکس های صنعتی برای بروشور ها، کاتالوگ ها، آگهی های تبلیغاتی چاپی و مجازی و … مورد نیاز هستند.

عکاس خبری

عکاس خبری را فتوژورنالیسم هم می نامند. در این گرایش شغل عکاسی، عکاسان معمولا روایت های خبری را به واسطه عکس ها و تصاویر ارائه می دهند و البته کارشان به عکاسی برای مجلات و روزنامه ها ختم نمی شود. در این نوع عکاسی شما هیچ چیز را طراحی نمی کنید و از قبل هیچ چیزی آماده نیست، فقط از لحظه هایی که در آن حضور دارید، تصویر برداری می کنید.

این لحظه ها می تواند یک میدان مسابقه ورزشی باشد یا حتی جنگ… . در این سبک ازع کاسی شما مجاز نیستید داستان واقعه را تغییر دهید و در واقع همان چیزی را به مخاطبین خود نشان می دهید که در حال رخ دادن است.

در این سبک از عکاسی هر کسی شیوه و نگرش خودش را دارد اما به هر حال تمامی عکاسان خبری باید به موقع در محل حاضر باشند تا بتوانند بهترین تصاویر را قبل از آنکه دیر شود، شکار کنند. علاوه بر این عکاسان خبری باید با تولید تصاویر دقیق و واقعی، اعتبار خود را نزد مخاطبین شان تایید کنند.

عکاس طبیعت

یکی از جذاب ترین و لذت بخش ترین گرایش شغل عکاسی، عکاسی از طبیعت است. در این گرایش شما دائما با حس زندگی و پویایی سر و کار دارید و باید تمام حواس خود را معطوف محیط طبیعی اطراف تان کنید که می تواند جاذبه های طبیعی باشد یا حیات وحش و حتی تصویر برداری از حشرات! خوشبختانه در این گرایش تا دلتان بخواهد سوژه برای عکاسی هست و حسابی فرصت آزمون و خطا دارید.

خیلی راحت می توانید کارتان را با عکاسی از باغچه خانه خود آغاز کنید. امروزه با ظهور اینستاگرام و حضور فعال آن در زندگی همه ما، می توانید این تصاویر را با دیگران به اشتراک بگذارید و رفته رفته کار خود را حرفه ای تر کنید. یادتان باشد در این حرفه و در هر گرایش شغل عکاسی نباید هیچ جزئیاتی را نه از عکس خود پاک کنید و نه چیزی به آن اضافه کنید. ویرایش عکس ها فقط باید منوط به اصلاح کیفیت عکس باشد نه چیزی بیشتر.

حتی اگر نخواهید هیچ وقت وارد حرفه رسمی عکاسی شوید، می توانید با شروع این سبک از عکاسی برای دل خودتان کار کنید و با به اشتراک گذاری عکس های تان لذت تماشای آن تصاویر را به دیگران هم هدیه بدهید، قطعا هرچه بیشتر برای این کار وقت بگذارید به موفقیت های بیشتری هم خواهید رسید. پس ببینید کدام یکی از این گرایش شغل عکاسی که عنوان کردیم برای شما مناسب تر هستند.

وظایف حرفه ای یک عکاس چیست؟

عکاسان معمولا مهارت های مختلفی دارند و اگر می خواهند در کارشان موفق عمل کنند نیز ضروری است این مهارت ها را همیشه در خود تقویت کنند. در نتیجه به طور کلی عکاسان باید روحیه یادگیری قوی داشته باشند و هیچ وقت دست از یادگیری نکشند. علاوه بر این یک سری مسائلی هست که در هر روز حرفه ای عکاسان پیش می آید که باید بتوانند به خوبی آنها را مدیریت کنند و اجازه دهند این مسائل برنامه ریزی کاری آن ها را تخریب کند.

برای مثال این افراد باید در طول روز مدام مشغول هماهنگی با مشتری ها باشند و پروژه های شان را با آن ها هماهنگ کنند. حتی ممکن است بر سر انتخاب محل برای عکاسی اختلاف نظر پیش آید، که بهتر است عکاسان در حوزه های مدیریتی هم دانش خود را به روز و تقویت کنند و برای انجام یک سری امور برای خود دستیار انتخاب کنند تا کمی از مشغله های شان کم تر شود.

برای اینکه یک عکاس حرفه ای و قابلی باشید، باید مهارت های این حوزه را به صورت تخصصی بیاموزید و مدام در حال یادگیری باشید. آنچه در عکاسی در وهله اول از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار است، خلاقیت و دید هنری است. زمانی که دید شما خلاقانه باشد انتخاب زاویه عکاسی، میزان نور و انتخاب محیط عکاسی در کنار هم به موفقیت تصویر برداری شما کمک می کنند. اما فقط یک ذهن خلاق می تواند این موضوعات را در کنار هم قرار دهد و از آن ها بهترین تصویر را بسازد.

صبر و تمرکز هم از ویژگی های مهم عکاسان حرفه ای است. از آنجایی که کار عکاسی یک کاری است که به دقت زیادی نیاز دارد و برای اینکه یک تصویر زیبا داشته باشیم گاهی لازم است چندین ساعت و یا چندین روز را مشغول آماده کردن محیط باشیم تا در نهایت تصویر ما همانی شود که می خواهیم، به همین دلیل صبر و تمرکز اهمیت زیادی پیدا می کند و لازم است که با تکیه بر این دو اصل پا در این حرفه گذارید و عجول نباشید.

خروج از نسخه موبایل