چه زمانی برای جراحی بینی مناسب است؟

آنچه باید در مورد عمل بینی و انتخاب بهترین زمان عمل بینی بدانید

یکی از سوالاتی که ذهن متقاضیان جراحی بینی را درگیر می کند، انتخاب بهترین زمان عمل بینی می باشد.عمل جراحی بینی را می توانید در هر فصلی انجام دهید . گرچه این زمان برای هر بیمار تا حدودی متفاوت است ولی در کل اکثر جراحی های بینی در پاییز و اوایل بهار انجام می گیرند.

به نقل از سایت دکتر گویا کسی که قصد انجام این جراحی را دارد باید اطلاعات خود را در زمینه روند این جراحی بالا ببرد و برای مشکلاتی که بعد از عمل پیش می آید خود را آماده کند. انتخاب بهترین فصل برای جراحی بینی به عوامل مختلفی از جمله داشتن آلرژی های خاص یا سبک زندگی افراد بستگی دارد. در صورتی که جراح بینی تجربه کافی را در زمینه این جراحی داشته باشد، به بهترین شکل ممکن ظاهر بینی را تغییر می دهد. ولی مراقبت های بعد از این عمل هم اهمیت بالایی دارد تا نتیجه جراحی آن طور که برنامه ریزی شده است موفقیت آمیز باشد.

بهترین زمان برای جراحی بینی چه موقع است؟

انسان در برخی برهه های زمانی در زندگی خود، دچار استرس می شود و یا در بحران خاصی به سر می برد. در این شرایط بهتر است تا هیچ تصمیم مهمی مانند گرفته نشود. در صورتی که تغییر بزرگی در زندگی تان رخ داده و یا دچار بحران عاطفی شده اید بهتر است جراحی بینی را به تعویق بیندازید.

همچنین در صورتی که مشکلاتی در روابط شخصی ایجاد شده است و یا مشکلات خانوادگی دارید، این دوره زمان مناسبی برای تصمیم گیری درباره جراحی بینی نیست. بهترین زمان برای این تصمیم گیری مهم شرایطی است که فرد در یک تعادل و آرامش ذهنی بسر می برد و مسائل و بحران های بیرونی بر تصمیماتش تاثیر نمی گذارد. البته انتخاب بهترین کلینیک جراحی بینی در تهران نیز تاثیر بالایی در موفقیت این عمل دارد. به این ترتیب درصد پشیمانی بعد از عمل بینی به حداقل می رسد.

بهترین فصل برای عمل بینی

شاید جالب باشد بدانید که فصل چندان اهمیتی ندارد و جراحی بینی در هر فصلی قابل انجام است. البته که هر فصل با توجه به شرایط هوایی، مراقبت های خاصی را بعد از این جراحی می طلبد. در صورتی که فرد آلرژی و حساسیت فصلی شدیدی دارد بهتر است در فصلی این جراحی را انجام دهد که آلرژی کمتری دارد و حساسیت وی قابل کنترل است.

جراحی بینی یک عمل زیبایی است و مانند تمام عمل های جراحی، می توان آن را در هر زمانی از سال با خیال راحت انجام داد. با این حال، برای برخی از افراد مهم است که آیا فصول خاصی ممکن است بر بهبودی آنها پس از جراحی بینی تاثیر بگذارد؟

اغلب افراد ترجیح می دهند که دوره ی نقاهت جراحی بینی خود را با تعطیلات نوروز هماهنگ کنند تا بتوانند زمان بهبودی خود را در استراحت کامل به سر ببرند. گاهی اوقات ممکن است به فکر انجام جراحی زیبایی بینی در یک کشور خارجی باشید. در این مورد نیز، دانستن بهترین فصل برای جراحی بینی در کشور مورد نظر می تواند بسیار مفید باشد.

آیا بهترین فصل برای جراحی بینی بهار و تابستان است؟

جراحی زیبایی بیشتر از هر زمان دیگری در بهار و تابستان انجام می شود. در بهار، مردم مصمم هستند تا با تغییر اندام و ویژگی های صورت خود ظاهری زیبا برای تابستان داشته باشند. بهار همچنین دمای مناسبی را برای جراحی بینی دارد که برای بهبودی پس از جراحی نه خیلی سرد و نه خیلی گرم است.

علاوه بر این، دانشجویان می توانند از تعطیلات بهاره استفاده کرده و قبل از آماده شدن برای ترم جدید، جراحی زیبایی بینی انجام دهند. همچنین افراد ساکن ایران می توانند از تعطیلات نوروز برای استراحت پس از جراحی بینی استفاده کنند بدون اینکه در برنامه کاری یا تحصیلی آنها اختلالی ایجاد شود.

تعطیلات تابستانی به شما این امکان را می دهد که از این تعطیلات به عنوان زمان مناسبی برای بهبودی و استراحت استفاده کنید. همچنین می توانید در این فصل برای انجام عمل بینی خود در خارج از کشور برنامه ریزی کنید زیرا تابستان زمان ایده آلی برای سفر است. گرمای تابستان در طول دوره ریکاوری مشکلی ایجاد نخواهد کرد به شرط این که نکاتی را رعایت کنید. نکات مربوط به جراحی بینی در بهار و تابستان شامل موارد زیر است:

آلرژی فصلی

تنها ایراد جراحی بینی در فصل بهار، واکنش آلرژیک است. در فصل بهار، تعداد مواد آلرژی زا در هوا افزایش می یابد. این امر بهبودی را برای بیمارانی که ممکن است آلرژی فصلی داشته باشند دشوار می کند. اگر احتمال دارد عطسه شدید، آبریزش غیرقابل کنترل بینی و خارش را تجربه کنید، بهتر است فصول آلرژی زا را برای جراحی بینی انتخاب نکنید.

از گرمای تابستان دوری کنید

گرما می تواند تورم پس از جراحی را افزایش دهد و حتی ممکن است منجر به خونریزی شود. انجام فعالیت های شدید در فضای باز نیز در طول ریکاوری جراحی بینی در تابستان ممنوع است.

از قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید بپرهیزید

قرار گرفتن در معرض نور خورشید می تواند مانع از بهبود زخم شود. بسیار مهم است که در طول ریکاوری از پوست بینی خود محافظت کنید. از نور مستقیم خورشید دوری کنید و از ضد آفتاب برای محافظت از پوست خود استفاده کنید.

بهترین سن جراحی بینی چند سال است؟

معمولا سن مناسب برای عمل بینی بین 20 الی 30 سال می باشد، چرا که در این بازه سنی اجزا صورت فرد کامل رشد کرده و او از نظر فکری و جسمی به بلوغ کامل رسیده است. همچنین تصمیمی که در این بازه فرد برای انجام جراحی زیبایی بینی می گیرد از سر احساسات و شرایط دوره بلوغ جوانی نیست و پوست حالت کشسانی و الاستیک خود را حفظ کرده است. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید با الو پزشک در ارتباط باشید.

جراحی بینی در سنین کم

در صورتی که عمل بینی در سنین کم و قبل از رسیدن فرد به بلوغ کامل انجام شود در رشد صورت او تاثیرات منفی ایجاد می کند به گونه ای که چهره او در بزرگسالی حالت نرمال و طبیعی نخواهد داشت به همین علت است که جراحان بینی تاکید می کنند در صورتی که قصد عمل دارید در بهترین سن جراحی بینی یعنی 20 الی 30 سال اقدام به عمل کنید.

جراحی بینی در سنین بالا

زمانی که فرد در سنین بالا اقدام به انجام جراحی زیبایی بینی کند به دلیل اینکه پوست حال ارتجاعی خود را از دست داده تورم بعد از جراحی طولانی تر بوده و دوره نقاهت بیمار طولانی تر خواهد بود.

حداقل سن جراحی زیبایی بینی

در این بخش از مقاله باید بگوییم کمترین سن برای انجام عمل بینی در دختران 16 سالگی و در پسرها 18 سالگی می باشد، البته رسیدن به بلوغ کامل در هر فرد متفاوت است و جراح برای انجام جراحی زیبایی بینی باید تمامی اجزا صورت را جهت رسیدن به بلوغ کامل فرد بررسی نماید.

اگر پس از بررسی جراح بینی این تشخیص را داد که رشد غضروف های بینی متوقف شده است می تواند فرد اقدام به رینوپلاستی کند. بنابراین باید به کسانی که قصد عمل بینی در 12 ، 13 ، 14 ، 15 سالگی را دارند بگوییم که فعلا بهتر است دست نگه دارید تا به سن قانونی عمل بینی یا بهترین سن جراحی بینی برسید.

حداکثر سن عمل بینی

کسانی که می پرسند تا چه سنی می توان عمل بینی انجام داد توصیه می کنم این بخش از مقاله بهترین سن جراحی بینی را با دقت مطالعه کنند.

معمولاً بیشترین سن برای انجام عمل بینی 45 سالگی در نظر گرفته شده است، چرا که بعد از این سن خاصیت کشسانی و ارتجاعی پوست به میزان زیادی کاهش یافته و جراح بینی نمی تواند در فرم بینی یا بالای نوک بینی تغییراتی ایجاد کند که نتیجه رضایت بخشی برای بیمار داشته باشد.

هر چه سن بالاتر می رود پوست بیشتر دچار افتادگی و کاهش قدرت کشش شده و بینی نیز دچار افتادگی می شود، بنابراین نمیتوان نتایجی را که از عمل زیبایی بینی در 16 الی 25 سالگی یا عمل زیبایی بینی در 45 سالگی به دست می آید با نتیجه عمل بینی در 57 سالگی یکسان دانست.

همچنین از آنجایی که جراحی زیبایی بینی همراه با بیهوشی انجام می شود برای افراد بالای 45 سال که با مشکلات و بیماری هایی روبرو هستن، همراه با خطر است.

در چنین موارد حتما با جراح بینی مشورت نمایید تا جراح شرایط شما را به صورت کامل بررسی کند و پس از آن راهکار مناسب را به شما بگوید.

تاثیر سن بر نتیجه جراحی بینی

سلول های بدن ما تا پایان سن رشد ، به طور مداوم در حال تغییر بوده و فرآیند رشد و تخریب را در بازه های زمانی معینی طی می کنند. مادامی که فرآیند رشد ادامه دارد ، رشد اعضای بدن و صورت ؛ از جمله بینی نیز فعال می باشد.

از این رو تکمیل روند رشد و اتمام پروسه بلوغ ، از مواردی است که باید در جراحی مورد توجه قرار گیرد ؛ چرا که در صورت بی توجهی به این مسئله و انجام عمل زیبایی بینی پیش از تکامل رشد بینی ، نتیجه جراحی به مرور زمان دستخوش تغییرات منفی شده و عمدتا نیاز به جراحی ترمیمی ضروری می گردد.

بنابراین می توان گفت بهترین سن جراحی بینی ، بالای 18 سال می باشد ؛ زیرا در این سن فرآیند رشد بدن خاتمه یافته است. البته ناگفته نماند که این عدد در پسران و دختران با یکدیگر فرق دارد ، زیرا پروسه رشد معمولا در دختر خانم ها زودتر از آقا پسرها تکامل می یابد.

لذا برای بررسی این که آیا شما کاندید مناسبی برای عمل بینی هستید یا خیر ، حتما به جراح بینی مراجعه فرمایید تا پس از ارزیابی های لازم ، از این مسئله آگاه گردید.

ناگفته نماند تنها لازمه جراحی دماغ ، بلوغ جسمی نبوده و فرد برای انجام این عمل جراحی ، باید از لحاظ روحی نیز به بلوغ رسیده باشد ؛ به گونه ای که از عمل بینی توقعاتی معقولانه داشته و آن چه قرار است رخ دهد را به خوبی درک کند.

رینوپلاستی

هدف از جراحی بینی، ایجاد ظاهری طبیعی و زیبا برای بینی است که با سایر اجزای صورت هماهنگ بوده و عملکردی طبیعی داشته باشد. فرم‌دهی بینی معمولاً از طریق شکاف‌هایی که در داخل بینی ایجاد می‌شود (جراحی بسته بینی) و یا شکافی که در زیر بینی ایجاد می‌شود و به طور ماهرانه در آن قسمت مخفی می‌شود، انجام می‌گردد. اندازه بینی به طور معمول کوچک‌تر می‌شود و در برخی موارد ممکن است بزرگ‌تر نیز شود.

در این عمل ساختار حمایت کننده بینی با تغییر فرم، برداشتن یا اضافه کردن استخوان یا غضروف بینی تقویت و تعدیل می‌گردد. در برخی موارد ممکن است وجود یک نقص درونی در بینی مانند نابهنجاری در تیغه بینی (غضروف میانی در بینی) و یا مشکل در دیواره داخلی بینی، باعث اختلال در تنفس گردد. بهبود عبور هوا از بینی می‌تواند هم‌زمان با اصلاح ظاهر بیرونی بینی انجام گردد. تمامی عمل‌های جراحی بینی توسط بی‌هوشی عمومی صورت می‌پذیرد.

جراحی بینی برای گروه‌های سنی مختلف

عمل جراحی بینی برای نوجوانان

بسیاری از نوجوانان به دلیل فرم بینی خود مورد آزار و اذیت همسالان خود قرار می‌گیرند و جهت رفع آن خواستار انجام جراحی بینی هستند. هنگامی که متخصص یک نوجوان را به عنوان کاندید انجام عمل جراحی بینی بررسی می‌کند موارد احتیاطی بیشتری را رعایت می‌کند.

نوجوانی که برای عمل جراحی بینی مورد بررسی قرار می‌گیرد بایستی بیشتر مراحل رشد خود را پشت سر گذاشته باشد زیرا تغییرات نابهنگام در بینی‌هایی که بسیار جوان است می‌تواند باعث ایجاد تبعات بسیار بدی گردد. همچنین آن‌ها باید انگیزه بسیار قوی جهت عمل جراحی بینی داشته باشند.

جراح زیبایی به پاسخ‌هایی که بیمار نوجوان به سؤالات وی می‌دهد بسیار دقت می‌کند. نگرش وی در مورد عمل جراحی را مورد بررسی قرار می‌دهد و ساختار صورت بیمار و تناسب آن را نیز مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

عمل جراحی بینی در دوره بلوغ

افراد در دوران بلوغ بدن خود را بهتر می‌شناسند و می‌توانند شروع به دوست داشتن آن نمایند. بسیاری از آن‌ها به دنبال انجام جراحی بینی جهت بهبود ظاهر خود هستند. آن‌ها تصور می‌کنند بیشتر افراد به بینی آن‌ها توجه کرده و تعجب می‌کنند چگونه آن را تحمل می‌کنند. با گذشت زمان افراد از این مرحله گذر کرده و اعتماد به نفس بیشتری به دست می‌آورند؛ اما برخی از افراد بدون صبر برای گذشت این زمان تحول، خواهان انجام این عمل هستند.

محدوده سنی برای انجام عمل بینی

با وجودی که هنوز در مورد حدود سن عمل بینی اظهار نظر قطعی انجام نشده است، اما پزشکان رعایت برخی محدودیت‌های سنی را در انجام عمل جراحی بینی لازم می‌دانند. جهت آماده شدن بیمار برای این عمل جراحی، ابتدا باید او را در جریان این محدودیت‌ها و زمان مناسب انجام این عمل قرار داد.

در صورت انجام عمل جراحی قبل از اتمام مراحل رشد، تغییرات فرم بینی در حین رشد استخوان‌های بینی و غضروف‌ها اتفاق می‌افتد. به منظور جلوگیری از خطرات احتمالی، بهتر است بیماران تا اتمام دوره رشد خود صبر کرده و سپس اقدام به جراحی بینی کنند. این زمان تا 18 سالگی است. معمولاً بیشتر افراد دوره رشد خود را تا 18 سالگی تکمیل کرده و پس از آن رشد قابل‌ توجهی نخواهند کرد. برخی از پزشکان این زمان را برای دختران 17 سالگی عنوان کرده‌اند؛ بنابراین تصمیم انجام رینوپلاستی در برخی موارد وابسته به شرایط دیگر است.

ایران کشور مناسب برای عمل بینی

ایران یک کشور چهار فصل است؛ یعنی مناطق مختلف آن در یک برهه ی مشخص از سال، آب و هوایی متفاوت از یکدیگر دارند. به همین دلیل، ایران برای انجام جراحی بینی بسیار مناسب است. بیشتر شهرهای بزرگ ایران که مراکز انجام جراحی بینی هستند، در طول سال آب و هوایی معتدل دارند. این شهرها در زمستان ها خیلی سرد و در تابستان ها خیلی گرم نیستند.

درمورد فصل مناسب برای انجام عمل بینی صحبت کردیم. اما حالا باید دید که چه سنی برای عمل بینی مناسب است.

سن مناسب برای عمل بینی

سن مناسب برای انجام عمل بینی برای هر شخص متفاوت است و بیمار باید اطلاعات کافی درباره روند جراحی بینی، خطرات و عوارض آن داشته باشد. بسیاری از بیماران دوست دارند بدانند بهترین زمان برای عمل بینی چه سنی است؟ در واقع جراحی بینی عملی کم خطر است و افراد میانسالی که از سلامت کامل برخوردارند نیز می توانند این عمل را انجام دهند. محدودیت سنی برای نوجوانان و جوانان هم تا زمانی است که رشد بینی متوقف شود و فرد پس از آن می تواند جراحی بینی را انجام دهد. رشد بینی معمولا برای دختران تا پایان 16 سالگی (آغاز 17 سالگی) و برای پسران تا پایان 17 سالگی(آغاز 18 سالگی) ادامه دارد.

عمل بینی در سنین بالا می تواند به یک چالش تبدیل شود. پوست صورت با افزایش سن شروع به افتادن می کند. به همین دلیل پس از اتمام جراحی، کشیدن و صاف کردن پوست بسیار دشوار می باشد. به طور کلی؛ اهمیت فراوانی در جراحی بینی دارد و رینوپلاستی برای افراد بالای 55 سال چالش برانگیز خواهد بود.

اندازه بینی بیشتر دختران 16 ساله و پسران 17 ساله تقریبا برابر افراد بزرگسال است و اکثر آنان به بلوغ فیزیکی برای انجام جراحی بینی رسیده اند. اما بلوغ روانی نیز نقش بسیار مهمی در جراحی بینی ایفا می کند. با وجودی که تمام نوجوانان و جوانان برای رسیدن به ظاهری بهتر قصد انجام جراحی بینی را دارند، اما باید بدانند که این تغییر آنها را محبوب تر نخواهد کرد. بنابراین، از مراحل محسوب می شود.

برای تعیین زمان مناسب عمل بینی چه مواردی را در نظر بگیریم؟

به غیر از سن که امری غیرارادی است، هماهنگ کردن باقی موارد برای تعیین زمان مناسب عمل بینی در اختیار شما و جراحتان است. قبل از مراجعه به پزشک جراح، کارهای زیر را انجام دهید.

دوران نقاهت را در نظر داشته باشید

معمولا مدت زمان مناسب برای عمل بینی بین یک الی سه ساعت است و در تمام این مدت، بیمار بیهوش است. بعد از این بیهوشی تقریبا طولانی، کسی باید همراه بیمار بوده و او را به خانه ببرد. دوران نقاهت بعد از عمل بینی در افراد مختلف و بسته به روش جراحی متفاوت است اما کبودی و ورم بعد از عمل بینی در همه ی بیماران بعد از 5 الی 10 روز از بین می رود. پس باید زمانی را برای انجام جراحی انتخاب کنید که یکی از اعضای خانواده یا دوستان حاضر به همراهی شما باشد و همچنین، تا 10 روز بعد از جراحی مراسم یا جلسه ی مهمی در پیش رو نباشد.

خروج از نسخه موبایل