انواع روش های قالب گیری دندان + راهنمایی

انواع روش های قالب گیری دندان + راهنمایی

قالب گیری دندان آخرین فرآیندی است که برای اهداف مختلف انجام می شود و معمولا قبل از ایجاد پروتز توسط تکنسین دندانپزشکی یک امر ضروری است. در واقع قالب پروتز به منظور ایجاد یک مدل کامل از شکل دهان و فک گرفته می شود.

قالب گیری صحیح، بدون حفره، کشیدگی یا اعوجاج، یک نیاز اساسی برای به دست آوردن یک پروتز نهایی دقیق است. قالب گیری دندانی اگر با دقت انجام شود پیش آگهی بهتری دارد زیرا در اینجاست که پروتز آسیب می بیند. ، حفره های ثانویه یا مشکلات پریودنتال به دلیل تشکیل پلاک ایجاد می شود.

برای گرفتن قالب دندان مصنوعی از تکنیک های مختلفی استفاده می شود که هر کدام مزایا و معایبی دارند که در ادامه به توضیح آنها می پردازیم.

قالب گیری دندان چیست؟

قالب دندانی ایجاد یک کپی از مجموعه دندان ها یا بافت دهان یا هر دو است که در آزمایشگاه استفاده می شود. در این فرآیند یک سینی پلاستیکی یا فلزی که به شکل «نعل اسبی» است به راحتی در دندان ها و لثه ها قرار می گیرد. از سینی می توان برای دندان های بالا، پایین یا هر دو استفاده کرد. قالب گیری دندان، دهان و فک برای اهداف مختلفی انجام می شود و در بسیاری از درمان های دندانپزشکی ضروری است.

نحوه انجام قالب گیری دندان

برای این کار دندانپزشک از سینی مخصوص و آلژینات استفاده می کند. آلژینات یک ماده پودری است که در تماس با آب به خمیر تبدیل می شود. این خمیر را در سینی قرار می دهند و دندانپزشک آن را تا زمانی که سفت شود در دهان بیمار نگه می دارد. با سخت شدن آلژینات، شکل دندان و لثه را به خود می گیرد. در نهایت دندانپزشک این گچ گیری را به آزمایشگاه می فرستد تا تکنسین آزمایشگاه روی آن کار کند.

مراحل قالب گیری دندان

قالب گیری دندان به ماده اصلی به نام آلژینات و سینی مخصوص نیاز دارد. آلژینات پودری است که دندانپزشکان آن را با آب مخلوط می کنند تا ماده ای خمیر مانند به دست آورند. قبل از شروع کار، متخصص باید دستورالعمل های کلی را هنگام گرفتن قالب پروتز رعایت کند.

پس از تهیه خمیر مخصوص، آن را در سینی ریخته و در دهان بیمار قرار می دهند. برای این منظور ابتدا یک سینی روی فک بالا و سپس روی فک پایین قرار می گیرد. یک متخصص را نگه دارید تا جا بیفتد و سفت شود.

ممکن است بیمار به دلیل مزه کمی اذیت شود اما باید صبر کند و دهان خود را تکان ندهد زیرا ممکن است کار قالب گیری دندان با دقت انجام نشود و این کار تکرار شود.

پس از سفت شدن خمیر یا آلژینات و به خود گرفتن شکل دندان و فک، دندانپزشک آن را از دهان بیمار خارج می کند. در نهایت این خمیر مخصوص را در قالبی به نام گچ ریخته و به لابراتوار دندانپزشکی ارسال می کنند.

قیمت خمیر قالب گیری دندان

قیمت خمیر قالب گیری دندان بسته به کیفیت متفاوت است. در واقع، هرچه کیفیت مواد بهتر باشد، قیمت بالاتری نیز دارد.

توجه داشته باشید که هر چه مواد قالب گیری دندان کیفیت بالاتری داشته باشد، قالب دندان مصنوعی از بافت داخلی دهان موثرتر به دست می آید. امروزه مواد مختلفی از این مواد در بازار موجود است و دندانپزشکان این مواد را برای فعالیت های دندانپزشکی تهیه می کنند.

مراجعه به متخصص باتجربه و صاحب نام نیز از این جهت حائز اهمیت است زیرا قطعا از بهترین مواد برای قالب گیری دندان استفاده می کند و در نتیجه بهترین کار را به بیمار ارائه می دهد.

چرا قالب گیری دندان مهم است؟

انواع نگهدارنده، نایت گارد، پروتز، روکش و … را می توان به صورت معمولی ساخت اما با قالب گیری دندان اندازه گیری دقیق تری از دندان ها و ساختار دهان به دست می آید و این باعث می شود درمان دقیق تری ارائه شود. . . به طور کلی اهمیت قالب گیری دندان از دو منظر زیر قابل بررسی است:

– پرهیز از عدم تناسب

قالب دندانی به دقت جنبه های مختلف دهان شما از جمله دندان ها و لثه ها را نشان می دهد. اشیاء دندانی که بدون قالب ساخته می شوند ممکن است برای دهان شما خیلی سفت یا خیلی پهن باشند و این در نهایت منجر به تحریک و ناراحتی می شود.

– از ترمیم های نادرست جلوگیری کنید

تکنیک‌های ضعیف در قالب‌گیری دندان می‌تواند منجر به پارگی یا شکاف بزرگ در فضای حاشیه‌ای شود و این به طور طبیعی می‌تواند بر کیفیت ترمیم تأثیر بگذارد و در نتیجه عملکرد ضعیفی داشته باشد. بنابراین، اگر می‌خواهید از انجام کارهای تکراری و صرف هزینه‌های غیرضروری برای اقدامات دندانپزشکی خودداری کنید، باید مطمئن شوید که دندانپزشک شما مهارت و تجربه کافی را دارد.

دندان | قالب گیری

انواع قالب گیری دندان

انواع قالب گیری دندان عبارتند از:

قالب گیری اولیه: از قالب گیری اولیه دندان ها در مدل های تشخیصی، تری های اختصاصی، روکش های موقت، ارتودنسی و مدل درمانی و تاریخچه استفاده می شود.

قالب گیری نهایی: قالب گیری نهایی در ترمیم و جزییات بافت و ساختار دندان استفاده می شود.

ثبت بایت: در این نوع قالب گیری رابطه اکلوزالی یا بایت دندان های فک بالا و فک پایین هنگام بستن دندان ها مشخص می شود.

قالب های دندانی برای چه مواردی استفاده می شود؟

قالب گیری برای ساخت موارد زیر انجام می شود:

  • ساخت پروتز
  • ساخت لمینت دندان
  • پل دندانی
  • تجزیه و تحلیل رابطه بین فک ها
  • ساخت نگهبان شبانه
  • ساخت روکش دندان

انواع سینی های قالب گیری دندان

سینی ها برای دستیابی به تجسم عالی از دندان طراحی شده اند:

  • سینی هایی برای پوشاندن قوس کامل فک یا سینی فول قوس
  • روکش دندان های جلو یا سینی بخش
  • سینی هایی برای پوشاندن نیمی از قوس فک یا سینی Quadrant

انواع روش های قالب گیری دندان

قالب گیری دندان عمدتا به دو روش سنتی و دیجیتال انجام می شود:

– قالب گیری به روش سنتی: در این روش همانطور که در بالا ذکر شد، دندانپزشک مقداری از مواد قالب گیری را روی سینی قرار می دهد و داخل دهان بیمار قرار می دهد و اجازه می دهد مواد چند دقیقه روی دندان ها باقی بماند. اقامت کردن

– قالب گیری دیجیتال: در این روش که توسط برخی از مراکز دندانپزشکی مجهز استفاده می شود، در این روش جدید قالب گیری دیجیتالی دندان از دوربین کوچک داخل دهانی شبیه عصا استفاده می شود. پس از آن تصویری از دندان های بیمار به دست می آید که با کمک نرم افزار مخصوص آنالیز می شود و بر اساس آن آنالیز قالب مورد نظر ساخته می شود. این قالب نیز به دو صورت ساخته شده است.

در یکی از روش‌ها، دندانپزشک الگوی به‌دست‌آمده را با تصاویر دیجیتال یا فرمت دیجیتال به آزمایشگاه ارسال می‌کند و تکنسین الگو را متناسب با آن آماده می‌کند. در روشی دیگر از تصاویر ویدئویی دیجیتال که به کمک اسکن دیجیتال یا لیزر تهیه می شوند استفاده می شود. اسکن لیزری به دلیل دقت بسیار بالایی که دارد تمام جزئیات دهان و دندان را نشان می دهد و علاوه بر آن کاملا دقیق و بی خطر است.

مزایای قالب گیری دیجیتال

در ادامه با چند مزیت مهم قالب گیری دیجیتال در مقایسه با قالب گیری سنتی آشنا می شویم:

  • گردش کار سریع و صرفه جویی در زمان
  • بازخورد در زمان واقعی
  • خطاهای انسانی را کاهش دهید
  • تجربه بهتر برای بیمار

معایب قالب گیری سنتی دندان

طعم بد آلژینات: از آنجایی که آلژینات طعم بدی دارد، ممکن است در هنگام قالب گیری بیمار اذیت شود.

احساس تهوع: پس از قرار دادن سینی در دهان، بیمار ممکن است حالت تهوع داشته باشد. در این صورت بهتر است بیمار برای کنترل این احساس توجه خود را به جای دیگری معطوف کرده و از طریق بینی نفس بکشد تا دندانپزشک مجبور به انجام مجدد قالب گیری نشود.

نتیجه

قالب گیری دندان معمولاً برای گزینه هایی مانند محافظ های شب، نگهدارنده ها، روکش های سرامیکی، انواع روکش های دندانی، بریج ها، ایمپلنت ها و موارد دیگر استفاده می شود. اگرچه ممکن است مسواک زدن ساده به نظر برسد، اما یک عمل مهم برای سلامت دهان و دندان است.

زمانی که برای ساختن دندان مصنوعی، روکش یا سایر اقلام دندانی به یک کپی دقیق از دهان شما نیاز است، دندانپزشک شما از قالب دندان مصنوعی استفاده می کند. تنها چند دقیقه طول می کشد تا دندانپزشک شما قالب را بسازد، اما فراموش نکنید که این مرحله بسیار مهم در برنامه درمانی شماست و بنابراین آشنایی کامل با مراحل قالب گیری دندان نیاز به مهارت و تجربه بالایی دارد.