تونی بلر: نمی‌توان حمله روسیه به اوکراین را با حمله تحت رهبری آمریکا به عراق معادل دانست

تونی بلر، نخست وزیر اسبق انگلیس در مصاحبه‌ای گفت، از نظرش مقایسه بین جنگ روسیه در اوکراین و حمله تحت رهبری آمریکا به عراق در زمان نخست وزیری او مردود است.

به گزارش سرخط نیوز، تونی بلر، نخست وزیر اسبق انگلیس در مصاحبه‌ای با یک گروه از خبرگزاری‌های اروپا شامل خبرگزاری فرانسه، خبرگزاری آلمان، خبرگزاری آنسا و ای.اف.ای اظهار کرد، نمی‌توان حمله روسیه به اوکراین را با حمله تحت رهبری آمریکا به عراق معادل دانست.

در حالی که امروز ۲۰ مارس مصادف با بیستمین سالگرد حمله آمریکا در همین تاریخ در سال ۲۰۰۳ به عراق است، تونی بلر که در زمان وقوع حمله نخست وزیر وقت انگلیس بود، گفت، نیروهای روسیه “به کشوری حمله کرده‌اند که تا آنجا که من می‌دانم دارای یک رئیس جمهور منتخب دموکراتیک بوده و هرگز یک جنگ منطقه‌ای را شروع نکرده یا مرتکب تجاوز علیه همسایگانش نشده است.”

این رهبر سابق انگلیس ادامه داد: صدام از طرفی مردم خود را مورد رفتار وحشیانه قرار داد، وارد دو جنگ با نقض قوانین بین‌المللی شد و از تسلیحات شیمیایی برای کشتن ۱۲۰۰۰ نفر تنها در یک روز استفاده کرد.

تونی بلر مدعی شد: “دست کم شما می‌توانستید بگویید که ما اقدام به حذف یک دیکتاتور و تلاش برای وارد کردن دموکراسی کردیم.”

تونی بلر که هم اکنون ۶۹ سال دارد اذعان کرد به اینکه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه می‌تواند تلاش کند از حمله به عراق که بدون حکم شورای امنیت سازمان ملل انجام شد، برای توجیه جنگ خود استفاده کند.

بلر خاطرنشان کرد: اما شما می‌دانید، اگر او آن جنگ را بهانه قرار نداد، از بهانه دیگری استفاده کرد.

انگلیس در زمان روی کار بودن دولت تونی بلر وارد ائتلافی از کشورها تحت رهبری جورج دبلیو. بوش، رئیس جمهور اسبق آمریکا که در ۲۰ مارس ۲۰۰۳ به عراق حمله کردند، شد. آنها این حمله را بدون اعلام رسمی جنگ یا کسب حکم از سازمان ملل اجرا کردند.

این حمله در پی حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به نیویورک و آمریکا صورت گرفت.

مامورت آنها برای سرنگون کردن صدام خیلی زود محقق شد، اما عراق به سرعت در گرداب خشونتی فرو رفت که سالها به طول انجامید و صدها هزار نفر را به کشتن داد.

به ادعای بلر، اگر مساله عراق نقطه ضعف دولت ۱۰ ساله او باشد، فکر می‌کند نقش او در میانجی‌گری برای توافق صلح در ایرلند شمالی بزرگترین میراثش بوده است.

امضای توافقنامه صلح موسوم به توافق “جمعه خوب” در ۱۰ آوریل ۱۹۹۸، به خشونت بین ملی‌گراهای کاتولیک که به دنبال یک ایرلند متحد بودند و پروتستان‌های وفادار به بریتانیا پایان داد.

بلر با اشاره به موضوع بریگزیت گفت، مطمئن است انگلیس در سال‌های آینده دوباره به اتحادیه اروپا نخواهد پیوست.

او به این گروه از خبرگزاری‌ها گفت: “تصمیم گیری درباره اینکه بریتانیا دوباره به اتحادیه اروپا بپیوندد و چطور این کار را انجام دهد متعلق به نسل آینده خواهد بود. من فکر می‌کنم این واقعیت است.”

انتهای پیام

خروج از نسخه موبایل